• RK82
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-10-2022
Beste lezers,

Dit is mijn eerste post, dus mocht ik iets verkeerds doen, zoals het stellen van een dubbele vraag oid, dan alvast mijn excuses. Ik ben nog niet goed op de hoogte van het reilen en zeilen op deze website.

Ik ben verder alles behalve een gamer, ik heb zelfs nog nooit op een pc gegamed, dus mocht ik een vreemde vraag stellen of onduidelijk zijn in mijn omschrijving, wederom mijn excuses.

Ik heb een probleempje met het draaien van fortnite op mijn pc (een 1e ownbuild pc). Ik gebruik deze pc zoals eerder vermeld niet echt voor gaming, echter is mijn zoontje een verwent gamer en zou nu ook vaker op deze pc willen gamen.

Specs:
Amd Ryzen 7 3700x
Dark rock pro CPU koeler
16 gb 3200mhz Ram
B450 max Tomahawk mobo
1tb M.2 Samsung evo
Sapphire Rx 580 8gb

Bij het opstarten van de game is er nog niet zo veel aan de hand, maar als de daadwerkelijke game begint sluit alles vrijwel direct af en ik krijg niet echt een duidelijke foutmelding te zien.

Het lijkt (?) aan de videokaart te liggen (ik zal straks zeggen waarom ik dat denk), maar als ik via Sapphire TRIXX mijn videokaart monitor (of in Radeon Gaming) tijdens het draaien van een Heaven Benchmark zie ik daar eigenlijk niet echt gekke dingen voorbij komen.

De videokaart draait tijdens die Benchmark op stock values (1411mhz en 2000Vram) comfortabel op 60-160 fps, afhankelijk van de ingestelde kwaliteit en settings tijdens die Benchmark.

Dan nu een uitleg waarom ik vermoed dat het toch aan de GPU ligt. Met mijn stomme kop ben ik een beetje gaan googelen en youtuben over het overclocken van mijn GPU en heb ik eigenlijk blind ingevuld wat in al die filmpjes te zien was (dezelfde kaart werd in de filmpjes gebruikt)

Ik heb hem geboost naar 1500mhz en 2100Vram. Toen ik foutmeldingen kreeg van Radeon software heb ik al deze waardes weer naar automatisch naar stock value laten zetten door Radeon.

Ook na die reset heb ik uiteraard weer gebenched en gemonitored. Dezelfde waarden blijven in beeld als voordat ik uberhaubt begon met tweaken van mhz etc. Wel hoor ik ineens een soort tikkend geluid dat uit de GPU lijkt te komen (weet het niet zeker). Ook in TRIXX een Fan Health check gedaan en ook deze lijken nog prima.

Maar ik blijf het vreemd vinden dat de Benchmark wel gewoon draait (met een klein tikje weliswaar dat ik hiervoor nooit heb gehoord naar mijn mening), maar een game als Fortnite nu niet meer te draaien is, terwijl deze game wel altijd heeft gedraaid op mijn pc.

Is er iemand die mij iets zinnigs kan zeggen of ik de GPU heb verkloot? Of ik iets anders verkeerd gedaan zou kunnen hebben? En of er een oplossing is?

Mijn dank is bij voorbaat groot

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:02
Gaat het hele systeem uit of crasht de game en ga je terug naar het bureaublad?

Welk ram heb je exact?
Welk merk en type voeding?

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-03 15:24
Wat zegt het logboek (event viewer) verder wanneer het spel stopt?

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:08
Eventueel drivers even compleet weggooien en opnieuw installeren (https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-601).

• RK82
Thnx xianide, dat is het eerste dat ik heb geprobeerd, maar helaas geen succes.

Het spel crasht en komt terug op het bureaublad.

Ram is Corsair vengeance pro 16gb 3200 16

Logboek zal ik later even bekijken voor een betere communicatie. Ik wist niet eens dat er zoiets was ;)

Bedankt alvast voor de reacties

• RK82
Oh en 750w gold+ voeding trouwens
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee