continu laden met bureaulader

Pagina: 1
Acties:

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 10:11
Heya

Ik heb bij m'n nieuwe 3330 een bureaulader.
Nu heb ik twee vraagjes
Kan ik die lader eigenlijk altijd in het stopcontact laten?
En kan ik mijn telefoon er gewoon altijd in laten staan (net als bij bijvoorbeeld zo'n elektrische tandenborstel - goed, raar voorbeeld maar ok) en hem er uit halen als ik op pad ga??

Of is dat niet goed voor de batterij??

Stay safe

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat ligt aan het type batterij. Als je een verkeerd type hebt kan je last krijgen van het "geheugen effect", wat wil zeggen dat de capaciteit minder wordt.

Ik weet niet precies welke types daar wel en niet tegen kunnen...

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

Verwijderd

In de 3330 zit (dacht ik) een NiMH accu. Dan is het dus niet goed voor je accu, en krijg je effect wat hierboven staat.

Je kan natuurlijk ook een Li-ion accu bestellen, dan heb je daar geen last van.
Heb ik zelf ook, alleen dan met een 8250 *D

• nicknicknick
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08-2022
Het schijnt niet goed te zijn voor je adapter om hem continu (ook al laadt hij niets op) in het stopcontact te zetten. Hij blijft namelijk stroom vebruiken, dus ook voor je electra rekening is het niet handig :)

Verwijderd

De transformator in de adapter blijft inderdaad 'aan', dus of je een gsm of niet erin hebt: de adapter blijft evenveel stroom verbruiken.

Of je dit in je portemonnee voelt betwijfel ik .... :D

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 17:07 schreef salT het volgende:
De transformator in de adapter blijft inderdaad 'aan', dus of je een gsm of niet erin hebt: de adapter blijft evenveel stroom verbruiken.

Of je dit in je portemonnee voelt betwijfel ik .... :D
Ja, dit voel je in je portemonaie. Stond laatst een artikel in de consumentengids over adapters die niet worden gebruikt. Op jaarbasis is dat 25,-.

En NiMH kun je WEL bijladen zonder dat dit een geheugeneffect als gevolg heeft.

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 19:37 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Ja, dit voel je in je portemonaie. Stond laatst een artikel in de consumentengids over adapters die niet worden gebruikt. Op jaarbasis is dat 25,-.

En NiMH kun je WEL bijladen zonder dat dit een geheugeneffect als gevolg heeft.
Ten eerste kost het bij mijn adapter Fl. 10,- en ten tweede voel ík dat niet in mijn portemonnee >:)

Verwijderd

Dan nog wat:
Het laadstroomvermogen als de accu vol is, of als er geen gsm aanhangt, is dermate klein dat je kunt rekenen op zo'n 1% van het maximale vermogen (wat ik hierboven heb uitgerekend).
Dan kom je op een dubbeltje per jaar *D

[edit] Heb het net even voor mn monitor uitgerekend (elke dag zo'n 16 uur aan) en dat kost zo'n 150,- per jaar ;(

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 21:03 schreef salT het volgende:
Dan nog wat:
Het laadstroomvermogen als de accu vol is, of als er geen gsm aanhangt, is dermate klein dat je kunt rekenen op zo'n 1% van het maximale vermogen (wat ik hierboven heb uitgerekend).
Dan kom je op een dubbeltje per jaar *D

[edit] Heb het net even voor mn monitor uitgerekend (elke dag zo'n 16 uur aan) en dat kost zo'n 150,- per jaar ;(
Een trafo verbuikt in ruststand tussen de 5 en 10 watt (10 watt is een zware adapter).

Stel, je trafo is 10 watt, dat is 0,01 Kilowatt-uur. In een jaar zitten 8760 uren, dus 87,6 kilowattuur per jaar.
Dit is (87,6 / 3000) * 100,76 = 2,92 gulden p. maand aan kosten voor een adapter.
Hiervan mag je 30 cent per maand aftrekken voor de belasting, dus: 2,92 * 12 = 35,04 per jaar
Min de belasting: 0,30 * 12 = 3,60
35,04 - 3,60 = 31,44 gulden per jaar voor een zware adapter.
Voor een lichte adapter van bijv. een telefoon is dit rond de 15,- per jaar.

Vind ik best veel, vooral omdat je een paar van die dingen in huis hebt (printer, scanner, etc).

ps. Ik ben hier wel een tijdje mee bezig geweest om alles te kunnen berekenen :)
Mocht je het na willen rekenen; ik heb gebruik gemaakt van piek/dal tarief van de Nuon in Centraal Nederland.

• Master FX
maar hoe zit het nou met het geheugen effect.
treedt dat nou bij geen van beide types (NiMH en Li-ion) op, of bij eentje wel en eentje niet. Ik hoor nu tegenstrijdige verhalen....

Vic.

Stay safe

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik dacht altijd geleerd te hebben dat een Liion batterij geen geheugeneffect heeft, en een NMH batterij wel. Dus een NMH kan je niet onbeperkt laden, maar moet je om de 5 keer ongeveer helemaal leegmaken.

Maar voor 40 gulden kan je bij gsmforyou.net een liion batterij regelen voor je 3310. Deze is behalve veel lichter (ongeveer 20g) ook altijd op te laden. De andere kan je dan gebruiken als reservebatterij.

Verwijderd

NiMH heeft geen last van geheugen effect.
Wel moet je hem 1 a 2 keer helemaal opladen/ontladen om het maximale eruit te halen.

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 21:43 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Een trafo verbuikt in ruststand tussen de 5 en 10 watt (10 watt is een zware adapter).

Stel, je trafo is 10 watt, dat is 0,01 Kilowatt-uur. In een jaar zitten 8760 uren, dus 87,6 kilowattuur per jaar.
Dit is (87,6 / 3000) * 100,76 = 2,92 gulden p. maand aan kosten voor een adapter.
Hiervan mag je 30 cent per maand aftrekken voor de belasting, dus: 2,92 * 12 = 35,04 per jaar
Min de belasting: 0,30 * 12 = 3,60
35,04 - 3,60 = 31,44 gulden per jaar voor een zware adapter.
Voor een lichte adapter van bijv. een telefoon is dit rond de 15,- per jaar.

Vind ik best veel, vooral omdat je een paar van die dingen in huis hebt (printer, scanner, etc).

ps. Ik ben hier wel een tijdje mee bezig geweest om alles te kunnen berekenen :)
Mocht je het na willen rekenen; ik heb gebruik gemaakt van piek/dal tarief van de Nuon in Centraal Nederland.
Een trafo in ruststand gebruikt geen 5W.
Dit is bij maximaal laadvermogen ja !!
Dan verbruikt ie inderdaad bijna 5 watt

Maar als er niets te laden is, wordt er geen vermogen afgenomen door de secundaire spoel, en is het gebruikte vermogen veel lager....

Amen :7

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 22:28 schreef Toverstaf het volgende:
NiMH heeft geen last van geheugen effect.
Wel moet je hem 1 a 2 keer helemaal opladen/ontladen om het maximale eruit te halen.
Hier sluit ik me bij aan inderdaad.
Mijn eerste post was verkeerd, ik was in de war met NiCmd accu's :D Sowwy 8-)

• Master FX
[quote-mode]
Hallo,
Als je accu li-ion is en niet nimh kan je hem er altijd in laten zitten
zonder dat de accu zijn kwaliteit verliest

Mvg,
Henry Jonkers
www.stuntprijzen.net
[\quote-mode]

Stay safe

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 23:16 schreef Master FX het volgende:
[quote-mode]
Hallo,
Als je accu li-ion is en niet nimh kan je hem er altijd in laten zitten
zonder dat de accu zijn kwaliteit verliest

Mvg,
Henry Jonkers
www.stuntprijzen.net
[\quote-mode]
Ehm....sorry maar ik ken Henry toevallig persoonlijk, en ik betwijfel of hij de juiste persoon is om te vragen *D
Ik pretendeer niet dat ik het beter zou weten, maar ik zou iemand anders vragen die er verstand van kan hebben ;)
Pagina: 1