Toon posts:

Formulier op meerdere webpaginas invullen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Miklo33
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-06-2021
Goedendag,
Ik heb een webshop met rond de 3000 artikelen erop.
Nu wil ik voor ieder artikel een productcode toevoegen.
Hiervoor is per artikel een webpagina met een formulier aanwezig waarvan ik dan 1 vakje moet invullen.
Dit gaat helaas niet via een batch opdracht, dus moeten alle artikelen stuk voor stuk.

Is er een slimme manier om dit te doen?
Dmv een script of externe software?

Iedere pagina waarin dit aangepast moet worden is per artikel direct te benaderen door in de url een getal te verhogen.
Dit getal is nl gelijk aan het artikelnummer dat gegenereerd wordt zodra een artikel is ingevoerd.
Ik hoef dus niet eerst vanuit een overzichtpagina een aantal keer te clicken om naar het betreffende formulier te komen.

Wel moet natuurlijk na het invullen op "opslaan" gedrukt worden.

bv.
Shop/product-edit/33.html#specification
Shop/product-edit/34.html#specification
Shop/product-edit/35.html#specification
etc.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Het zou een hoop tijd schelen.

Gr. Miklo

...

Alle reacties

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Als de back-end een database heeft, knal je er gewoon een SQL query tegen aan.

En als het een flat-file system is, kan je het met fwrite() doen (indien bv. php).

Allebei batch / script - maar daar is automatisering ook voor bedacht.

Voordat je begint : database, flat-file, no-sql, whatever... altijd eerst een back-up maken en een uitgebreide dry-run (en sowieso niet in productie).

- edit - En bedenk vooraf de formatting van je SKU - voordat je iets bedenkt dat later tegen beperkingen aanloopt.

[Voor 13% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 09-02-2021 23:52]

• Miklo33
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb dus geen toegang tot de database.
ik moet het echt via de webpagina doen.

• Mr. HTTP
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Gewoon een kwestie van een scriptje schrijven waarmee je een HTTP client kan aansturen.

Hier een schets in PHP, maar elke scripttaal zal eigenlijk volstaan.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<?php

# 3000 artikelen
$articles = [
  ['number' => 1, 'code' => 'PR31337EIN'],
  ['number' => 2, 'code' => 'PR31337ZWEI'],
  ...
  ['number' => 3000, 'code' => 'PR31337POLIZEI']
];

foreach ($articles as $article) {
  // $article['number']
  // $article['code']

// per artikel een webpagina met een formulier
  $url = 'http://mijnvaagproject.nl/Shop/product-edit/' . $article['number'] . '.html';

// @TODO
  // 'Invullen en klikken op "opslaan"' vervangen door een HTTP client instructie uit te voeren
  // die gelijk is aan wat er gebeurt als je normaal, via de user interface op "opslaan" klikt.
  // Gebruik hiervoor de Developer Tools, tab Netwerk in je browser om te zien wat dit is.

// @TODO
  // Hoogstwaarschijnlijk een ouderweste HTTP POST request op $url of een call naar een speciaal (API) endpoint...
  $postData = [
    'number' => $article['number'],
    'code' => $article['code']
  ];

// @TODO
  // Call met HTTP client op $url met POST data $postData

}

Eerst met Developer Tools, tab Netwerk in je browser gaan kijken wat er precies gebeurt aan HTTP request(s) als je zo'n formulier verstuurt. Die actie (HTTP request) ga je vervolgens voor alle 3000 artikelen nabootsen in je script.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mooiste is als je of via een API kan werken of met een migratie script de database kan aanpassen...

• Mr. HTTP
Miklo33 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 00:10:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb dus geen toegang tot de database.
ik moet het echt via de webpagina doen.
Waarom is dat dan? Gewoon nieuwsgierig. ;) Het is niet bepaald gangbaar als je dit soort werk verricht en dan zo beperkt bent in je toegang.

Overigens kun je in Developer Tools onder de Network tab ook elk request kopiëren als een cURL instructie.
Doe dat bijv. in een bash script plaatsen, pas het aan voor een loop (zie mijn PHP schets) en je bent er ook. Kwartiertje werk als je weet wat je doet.

• Miklo33
Thnx voor de reply.
Ik ga met de Php en Developer Tools aan de gang.

Waarom ik niet direct bij de database kan?
Ik ben geen beheerder van de site.
Ik huur de webshop, dus krijg alleen maar toegang tot de admin backend waarin ik de artikelen kan toevoegen en de website kan aanpassen.
Met Database toegang zou het een stuk makkelijker worden, maar voor veel gebruikers ook een stuk gevaarlijker. Ik begrijp dat ook wel.

Nogmaals bedankt.
Ik ben een stuk op weg geholpen.
Mocht ik vast lopen dan meld ik me weer.
Gr. Miklo

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Miklo33 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:53:
Thnx voor de reply.
Ik huur de webshop
Je had ook hosting kunnen afnemen vanaf €40+ per jaar en "gratis" webshop software.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Mr. HTTP
Ik huur de webshop
Ik wist niet dat dat een dingetje was; web shops huren. Is dat iets nieuws uit de "Vandaag-ga-ik-je-vertellen-hoe-jij-een-succesvolle-ondernemer-kan-worden-met-online-verkoop-met-mijn-gratis-training-die-toch-niet-gratis-is" hoek? ;)
Nogmaals bedankt.
Ik ben een stuk op weg geholpen.
Succes d:)b

• Miklo33
DJMaze schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:19:
[...]

Je had ook hosting kunnen afnemen vanaf €40+ per jaar en "gratis" webshop software.
Klopt, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en op dit moment is dit voor mij even de beste oplossing. :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik huur de webshop, dus krijg alleen maar toegang tot de admin backend waarin ik de artikelen kan toevoegen en de website kan aanpassen.
En degene bij wie je de website huurt kan je ook niet helpen? Dat zou ik althans wel hele slechte service vinden.

• Mr. HTTP
CH4OS schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 01:04:
[...]
En degene bij wie je de website huurt kan je ook niet helpen? Dat zou ik althans wel hele slechte service vinden.
no-support-web-shop-leasing.com ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik wist dat een dergelijke reactie zou komen. :+

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

DJMaze schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:19:
[...]

En dan vervolgens een datalek hebben of een gehackte ideal koppeling omdat je ergens een update vergeten bent of omdat je de gratis webshop net iets verkeerd geïnstalleerd hebt. Niet iedereen is applicatie- of systeembeheerder. Sommige mensen zijn ook gewoon verkoper. Jou analogie kun je ook weer verder doortrekken. Waarom zou je voor hosting gaan betalen als je dat zelf ook kunt doen?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Mr. HTTP
Janoz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:17:
En dan vervolgens een datalek hebben of een gehackte ideal koppeling omdat je ergens een update vergeten bent of omdat je de gratis webshop net iets verkeerd geïnstalleerd hebt. Niet iedereen is applicatie- of systeembeheerder. Sommige mensen zijn ook gewoon verkoper. Jou analogie kun je ook weer verder doortrekken. Waarom zou je voor hosting gaan betalen als je dat zelf ook kunt doen?
:) Precies dit!
Als ontwikkelaar heb ik natuurlijk het liefst mijn full-access, maar wat ben ik blij als ik een klant heb die inziet dat ie lekker moet gaan ondernemen en niet ontwikkelaar-tje moet gaan spelen op zijn eigen web site.

Er is genoeg commercieel volk dat zijn of haar web shop na een paar dagen prutsen helemaal zelf online krijgt en dan zo opgelucht is dat er verder niets meer aan gedaan wordt ("het werk toch!?"). Dat is veel erger dan wanneer iemand een product afneemt wat werkt voor hem of haar (zoals TS), terwijl een ontwikkelaar er de nek niet voor zou omdraaien.

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:29
Mr. HTTP schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 01:37:
Gewoon een kwestie van een scriptje schrijven waarmee je een HTTP client kan aansturen.
Normaliter wordt er echter wel gebruikt gemaakt van beveiliging tegen XSRF en dan werkt dit niet. Dat moet je nog even checken.

• NightFox89
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-03 10:54
Kun je niet gewoon een tool als Selenium gebruiken? Daarmee zou je dit soort zaken moeten kunnen automatiseren. Vraag me niet hoe het exact werkt, alweer heel lang geleden dat ik hem ooit heb gebruikt.

https://www.selenium.dev/selenium-ide/

• Mr. HTTP
chielsen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:30:
Normaliter wordt er echter wel gebruikt gemaakt van beveiliging tegen XSRF en dan werkt dit niet. Dat moet je nog even checken.
Dan werkt het niet out-of-the-box idd en als ze het goed geïmplementeerd hebben dan kan het nog lastig worden ook :) ...

In dat kader had ik ook niets gezegd over eventuele onzichtbare Rate Limiting en daarom een sleep na elk gemaakte request... of dat je misschien eerst moet inloggen en een Cookie moet overzetten naar je script...
We horen vanzelf wel waar TS vastloopt... :9

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
NightFox89 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:35:
Kun je niet gewoon een tool als Selenium gebruiken? Daarmee zou je dit soort zaken moeten kunnen automatiseren. Vraag me niet hoe het exact werkt, alweer heel lang geleden dat ik hem ooit heb gebruikt.

Het is vele malen makkelijker om gewoon de juiste HTTP requests te sturen dan om een Selenium script te schrijven dat automatisch door de stappen loopt.

• NightFox89
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-03 10:54
Oon schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:39:
[...]

Het is vele malen makkelijker om gewoon de juiste HTTP requests te sturen dan om een Selenium script te schrijven dat automatisch door de stappen loopt.
Ligt maar net aan de applicatie. Als er een csrf token inzit zul je toch eerst die tokens moeten uitlezen om vervolgens mee te sturen in je post.

• Mr. HTTP
NightFox89 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:35:

Ja dat kan en er zullen nog 1000 andere programma's zijn die je erbij kunnen helpen. Uiteindelijk komt het allemaal uit bij de applicatie logica (de web site) en het gerelateerde HTTP verkeer.

Dus als je applicatie logica kan inspecteren via Network tab van Developer Tools (1) en vervolgens weet hoe je moet scripten (2) en een HTTP client kan aansturen (3) dan heb je de vaardigheden om zo'n beetje alles HTTP-gerelateerd te doen...

Of iets beter of slechter is of langzamer of sneller werkt wordt dan al snel heel persoonsgebonden.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat een omslachtige oplossingen. Kijk gewoon of er een API is waarmee je kan praten en is die er niet, neem dan gewoon contact op met de verhuurder, van hem mag je ook service verwachten. In batch producten toevoegen of aanpassen is dan zijn probleem (zal voor hem een basis dingetje zijn), zo simpel is het en daar wordt ie al voor betaald ook...

[Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 14-02-2021 13:19]

• Mr. HTTP
CH4OS schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:18:
Wat een omslachtige oplossingen. Kijk gewoon of er een API is waarmee je kan praten en is die er niet, neem dan gewoon contact op met de verhuurder, van hem mag je ook service verwachten.
Topicstarter had zelf ook al aangegeven liever betere access te willen hebben, maar moet het voor nu gewoon doen met een beperkt control panel wat ie tot zijn beschikking heeft.
CH4OS schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:18:
In batch producten toevoegen of aanpassen is dan zijn probleem (zal voor hem een basis dingetje zijn), zo simpel is het en daar wordt ie al voor betaald ook...
Het is duidelijk dat het hier om een product gaat dat (web)developers niet zullen kiezen en verder kennen wij niet de details van het (service)contract.

Misschien kan de topicstarter vertellen waar ie zijn webshop huurt, zodat we weten welke partij zulke beperkingen oplegt.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mr. HTTP schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:32:
Topicstarter had zelf ook al aangegeven liever betere access te willen hebben, maar moet het voor nu gewoon doen met een beperkt control panel wat ie tot zijn beschikking heeft.
En dus de geavanceerdere zaken die hij niet zelf kan doen, lekker via de verhuurder laten doen, die mogelijk dit wel heel simpel kan en waarvoor de TS de verhuurder gewoon voor betaald.
Het is duidelijk dat het hier om een product gaat dat (web)developers niet zullen kiezen en verder kennen wij niet de details van het (service)contract.
Geen idee, daar is gezien het topic geen enkele informatie over gegeven, dus het is varen op aannames.
Misschien kan de topicstarter vertellen waar ie zijn webshop huurt, zodat we weten welke partij zulke beperkingen oplegt.
Dat een webshop dergelijke beperkingen oplegt is prima, zolang ze dan maar wel zelf de support verlenen om dergelijke zaken te verrichten. In batch producten toevoegen of aanpassen, is dan gewoon een van de basis zaken van een verhuurder.

Voor mensen van hier op Tweakers is het wellicht (te) beperkend, maar zat mensen die anders met dergelijke geavanceerde functies hun webshop gewoon slopen, daarop zit de hoster niet te wachten, omdat dat veel werk oplevert, maar geen geld, dus hebben zij dat tot een minimum beperkt, wat op zich niet per se direct dus slecht is, als je ziet dat steeds meer mensen een webshop beginnen.

• Mr. HTTP
CH4OS schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:36:
Dat een webshop dergelijke beperkingen oplegt is prima, zolang ze dan maar wel zelf de support verlenen om dergelijke zaken te verrichten. In batch producten toevoegen of aanpassen, is dan gewoon een van de basis zaken van een verhuurder.
Eens. Maar als het niet (contractueel) onder de basis valt dan zullen vast en zeker mooie uurprijzen moeten worden betaald aan support. Kan zijn dat topicstarter daar (nog) geen zin in heeft omdat omzet ook nog laag is bijvoorbeeld.
Maargoed aannames...
CH4OS schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:36:
Voor mensen van hier op Tweakers is het wellicht (te) beperkend, maar zat mensen die anders met dergelijke geavanceerde functies hun webshop gewoon slopen, daarop zit de hoster niet te wachten, omdat dat veel werk oplevert, maar geen geld, dus hebben zij dat tot een minimum beperkt, wat op zich niet per se direct dus slecht is, als je ziet dat steeds meer mensen een webshop beginnen.
Snap wel waar het vandaan komt. Het creëert volgens mij wel het gevaar dat veel beginnende ondernemers met zakelijke wurgcontracten zitten; zodra ze iets 'anders' willen dan er standaard wordt aangeboden kost het veel meer dan het in een andere setting zou kosten... Althans zo zou ik het businessplan inrichten als ik verhuurder was, want anders wordt er nergens echt lekker verdient natuurlijk en je moet ook kunnen schalen uiteraard.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mr. HTTP schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:55:
Snap wel waar het vandaan komt. Het creëert volgens mij wel het gevaar dat veel beginnende ondernemers met zakelijke wurgcontracten zitten; zodra ze iets 'anders' willen dan er standaard wordt aangeboden kost het veel meer dan het in een andere setting zou kosten... Althans zo zou ik het businessplan inrichten als ik verhuurder was, want anders wordt er nergens echt lekker verdient natuurlijk en je moet ook kunnen schalen uiteraard.
Als het hele shop specifieke wensen zijn kan ik mij dat best voorstellen dat men een uurtarief vraagt. Maar voor in batch producten toe te voegen of aan te passen mag ik toch echt hopen dat een hoster daar gewoon al wel de nodige tools of mogelijkheden er toe heeft. Anders zou een nieuwe shop met de hand al zijn producten eerst moeten toevoegen, terwijl diegene wellicht met een simpele batch alles in 1 keer kan toevoegen. Vandaar dat ik iets als wat @Miklo33 vraagt als standaard service verwacht.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 08:31
Mr. HTTP schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:36:
Ik wist niet dat dat een dingetje was; web shops huren.
Da's gewoon SaaS, niks nieuws.

https://niels.nu

• Hydra
Mr. HTTP schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:16:
[...]

:) Precies dit!
Als ontwikkelaar heb ik natuurlijk het liefst mijn full-access
Juist als developer wil ik dat soort shit niet zelf gaan bouwen.

• Hydra
Waarom ik niet direct bij de database kan?
Meestal als je dit soort partijen vriendelijk vraagt willen ze je wel een handje helpen. Ik zou dat eerst eens proberen. Als ze daar nu een rekening van honderden euro's voor willen gaan sturen, pas dan zou ik zelf iets gaan maken. Vergeet niet dat je kennelijk weinig ervaring hiermee hebt, en een fuckup aan jouw kant aardig wat schade kan doen.

• Hydra
Mr. HTTP schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:55:
[...]

Eens. Maar als het niet (contractueel) onder de basis valt dan zullen vast en zeker mooie uurprijzen moeten worden betaald aan support.
Geen aannames doen voordat je de vraag gesteld hebt. Ik zie hier in dit topic een aantal behoorlijk slechte adviezen van je die niet bepaald erg nuttig zijn voor de situatie waar de TS in zit. Het is belangrijk dat je je 'advies' afstemt aan het publiek. Dat jij graag een eigen webshop zou bouwen heeft de TS natuurlijk helemaal niks aan.

• Mr. HTTP
Hydra schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:50:
Geen aannames doen voordat je de vraag gesteld hebt. Ik zie hier in dit topic een aantal behoorlijk slechte adviezen van je die niet bepaald erg nuttig zijn voor de situatie waar de TS in zit. Het is belangrijk dat je je 'advies' afstemt aan het publiek. Dat jij graag een eigen webshop zou bouwen heeft de TS natuurlijk helemaal niks aan.
Ik heb het topic nog eens doorgelezen en het ligt er volgens mij erg dik op dat ik telkens probeer te achterhalen onder welk publiek de topicstarter valt en dat probeer te begrijpen, idd vanuit mijn eigen referentiekader, dus mijn aannames (daar ben ik mij ook wel bewust van). Met het geven van een technisch antwoord was ik zo klaar en had ook liever tegen de topicstarter willen vertellen; "Oh je gebruikt dus SaaS X, nou die hebben deze API en die gebruik je zo en hier kun je support aanvragen voor je probleem tralalla". Op dit stukje na, bedankt voor de input! Wordt gewaardeerd. :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mr. HTTP schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:16:
Als ontwikkelaar heb ik natuurlijk het liefst mijn full-access, maar wat ben ik blij als ik een klant heb die inziet dat ie lekker moet gaan ondernemen en niet ontwikkelaar-tje moet gaan spelen op zijn eigen web site.
Hier nog even over nagedacht. Als developer wil je alleen full access in de ontwikkel- en testomgeving(en), nooit op de productieomgeving in elk geval. Op productie is het laatste wat ik wil full access. Een developer hoeft op productie omgevingen immers nooit problemen recht te trekken.

Als er wel problemen zijn op productie, is er sprake van een bug, die minstens in een development omgeving opgelost wordt, wat getest wordt in een aparte testomgeving. Is het wel een klantspecifiek probleem, dan zou ik de consultant of salesmedewerker inlichten die de klant contacteert, mits er een oplossing bekend is.

Als de klant ook een testomgeving wil, dan kan het eventueel naar een acceptatie omgeving waar produtie data op staat, zodat goed getest kan worden met productiedata alvorens het live gaat op productie. Maar als developer wil ik nooit volledige toegang op de productie omgeving, puur omdat ik niet weet hoe men de winkel ingericht heeft op productie, dat weet de consultant of salesmedewerker en de klant beter dan ik. In batch op productie werken mag de salesmedewerker of consultant dus doen.

[Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 14-02-2021 19:35]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee