Toon posts:

Microfoon(s) voor zaal met studenten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• leenroeleveld
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 18-04 20:33
Mijn vraag
Binnenkort wordt er training gegeven aan een groep studenten (20) in een zaal. Dit is in het buitenland (Afrika). De training wordt gegeven vanuit Nederland (via Zoom). Ik zoek naar een goede oplossing voor een microfoon in de zaal met studenten, zodat ze goed verstaanbaar zijn voor de trainer (in NL).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zoom
Vorige keer is een Samson UB-1 (omnidirectioneel) gebruikt, maar deze voldeed niet voor de hele groep. Studenten dichtbij waren verstaanbaar, maar iets verder niet meer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Is er een oplossing met meerdere (sateliet) microfoons, die toch op 1 laptop aan te sluiten zijn. We moeten de apparatuur meenemen, dus moet portable zijn.

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 01:30

g0tanks

Moderator CSA
Wat is ongeveer je budget?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• leenroeleveld
Ca. 1000 euro. Zou ook iets meer mogen zijn als het ook voor andere situaties inzetbaar is.

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:33
Is het acceptabel als een draadloze microfoon rondgegeven moet worden?

[Voor 29% gewijzigd door TBTL op 10-02-2021 08:55]

• nachtnet
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:07
Of die samson hoog boven de groep ophangen.
Of in het midden van een cirkel waar de groep langs zit.

nachtnet zonder hoofdletter - “I … have nothing to add to my former answer.”

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:03
Zorg dat iedereen even ver van de microfoon zit, dat is simpele natuurkunde.

• coinman63
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:50
Heb je die Samson UB-1 wel goed gebruikt, want dat is namelijk wel een microfoon die typisch voor dit soort zaken wordt ingezet. je moet de microfoon in het midden van de groep op een plat vlak plaatsen (typisch een tafel waar de groep omheen zit). Iedereen ongeveer even ver van de microfoon. Je kunt de microfoon ook op een wand of plafond plaatsen om hetzelfde te bereiken. Waarschijnlijk helpt een goede (usb) microfoonvoorversterker wel om voldoende signaalsterkte te krijgen voor je laptop.

Omgevingsgeluiden (verkeer buiten, roepende mensen, airco etc.) zal wel altijd hoorbaar zijn.

• leenroeleveld
Bedankt voor alle reacties. Even mijn feedback daarop en nog een vervolgvraag.

>> Draadloze microfoon doorgeven is niet zo handig. Zeker niet in deze coronatijd :)

>> De Samson was neergezet op 1 van de tafels. Afstand naar de studenten was variabel (te groot denk ik). Je ziet dan dat stemmen van verder door de ruisonderdrukking worden weggeduwd (omdat er ook ritselgeluiden van dichtbij zijn, denk ik). De Samson was dus niet opgehangen, maar dat lijkt me zeker het proberen waard. De afstand tot de studenten wordt dan iets groter, maar wel gelijker.

>> Iedereen even ver van de microfoon, dat is natuurlijk ideaal, maar helaas kan dat niet in iedere zaalopstelling.

>> Ik was zelf bij een andere gelegenheid ook onder de indruk van de Samson, vandaar dat het mij tegenviel dat het resultaat in deze setting zo teleurstellend was.

Dan nog een paar vragen:
>> Heb je een suggestie voor een goede USB microfoon voorversterker?
>> Zou het goed zijn om de ruisonderdrukking in Zoom uit te zetten? Dan krijg je alle geluiden door, maar dat werkt beter denk ik dan de haperingen.
>> Hebben jullie eventueel nog suggesties voor een alternatief met meer microfoons (satelietjes) die je toch op laptop kunt aansluiten? Of bestaat dat niet?
>> Ik heb ook nog een Philips WeCall speaker. Zou deze eventueel beter zijn dan de Samson? Ik denk het niet, maar ben benieuwd naar jullie opinie.
>> Wat ik vreemd vindt van de Samson is dat standaard bij inpluggen vaak te zacht staat. Mensen klagen daarover. In Zoom kun je vervolgens het mic-level opschroeven, maar dat herken ik niet van de Philips WeCall. Herkennen jullie deze ervaring?

Nogmaals dank voor jullie reacties!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je vaak ziet is dat er meerdere microfoons boven de groep worden gehangen.
Mengpaneeltje (gewoon behringer xenyx oid) > usb > pc
Er zijn ook boundary microphones, die speciaal voor groepen zijn.

Andere optie: iets als een conferencing system van logitech? Evt uitbreidbaar met extra microfoons.

[Voor 5% gewijzigd door teacher op 11-02-2021 13:15]

Wise enough to play the fool

• coinman63
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:50
Een (zeer) goede microfoonvoorversterker met USB-interface en ook nog mogelijkheid tot aansluiten van meerdere microfoons is de Sounddevices MixPre. Ik heb zelf het oudere model.
https://www.sounddevices.com/product/mixpre-3-ii/
Een tweede Samson microfoon erbij geeft je meer mogelijkheden om op gelijke afstand de microfoon te plaatsen.

[Voor 20% gewijzigd door coinman63 op 11-02-2021 10:05]

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 27-09 17:37
Praat met een geluid (verhuur) bedrijf. Die kunnen je adviseren.
En zoek eens hoe zangkoren worden uitversterkt, met name naar het gebruik van overhead mic's en het type microfoon wat daarvoor wordt gebruikt.

Los van focussen op dit, er zijn wellicht ook andere oplossingen. Als iedereen een laptop heeft, laat ze allemaal individueel (ook) inbellen en vragen per chat sturen. Minder kippenhok ;).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee