Toon posts:

Afwerking klimaatfolie plat dak

Pagina: 1
Acties:

• Nevels
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:32
Hoi allen,

Ik heb vele topics doorgespit en voor mijn gevoel alles erover gelezen maar ik vrees dat ik nog wat praktisch inzicht mis. Het gaat om het isoleren van een plat dak. Hier zijn veeeeeel meningen over maar gebaseerd op alles wat ik heb gelezen komt het neer op glaswol tussen de gordingen plaatsen en om vochtproblemen te voorkomen het daaronder af te werken met klimaatfolie. Bij elk ander voorbeeld die ik kan vinden duidelijk maar m.b.t de ruimte die ik moet vullen een aantal vragen.

1)
  1. Bij 1 zie je de kieren in de spouwmuur zitten. Moet ik die nog opvullen?
  2. Verder moet de klimaatfolie tot het einde doorlopen en bevestigd worden op de muur of kan dat ook op het laatste houtje?
2)
  1. Het glaswol kan nog een stuk doorlopen achter de muur... is het dan genoeg om de klimaatfolie alleen aan onderkant door te hebben?
  2. is het erg als glaswol bloot ligt aan de zijkant zonder klimaatfolie? Het is zo dat aan één kant een buurman zit gescheiden door een muur maar dat is niet luchtdicht afgewerkt naar het dak, net zoals foto 1 vol met kieren.
3)

Een overzicht van de ruimte :)

Elke mening wordt gewaardeerd _/-\o_

• Berendd
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-03 11:44
Als je het dak aan de onderkant isoleert, zorg je er voor dat de temperatuur van je dakconstructie daalt. Immers warmte uit de woning kan de dakconstructie lastiger bereiken. Net als bij alle koude delen zal hier condens op ontstaan als lucht uit de woning (die warm en dus vochtig is) de dakconstructie bereikt. Zeker bij een platdak is de bovenzijde redelijke dampdicht en is het dus het beste om er voor te zorgen dat de dakconstructie kan ademen en de isolatie aan de onderkant zo dampdicht mogelijk is.

Ik zou dus scheiding naar de buren dicht maken, echter de voor en achterzijde van de woning niet zodat eventueel vocht daar nog weg kan.

Verder werkt glaswol met alufolie en spijkerflensen hier denk ik het makkelijkst.

Als je de mogelijkheid hebt heeft isoleren aan de buitenzijde altijd de voorkeur, maar met aandacht voor een goede afwerking van de dampdichte laag aan onderzijde is het prima te doen.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:53
Lol, ik dacht even dat ik naar m'n eigen foto's aan het kijken was :D

Ik had exact dezelfde vragen:
Zwartoog in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"

Helaas ook geen eenduidig antwoord (net als met alle isolatievragen).

Ik heb de klimaatfolie aan de stuclaag gekit: doe je dat niet, dan heb je alsnog een enorm "lek" aan de zijkanten. Mijn stuclaag reikte niet zo hoog, dus ik heb wat bij moeten smeren. Als jij je plafond 2 cm lager hangt, dan kun je tegen je stuclaag kitten (als je gipsplaten doet heb je toch tengellatten nodig).

Over het dichten van de gaten in de muur kwam ik niet uit. Grote gaten/kieren zou ik sowieso dichten, maar ik heb er expres voor gekozen om ventilatie via de spouw toe te staan. Maar dat is meer gedacht van "als er vocht in komt, kan het nog een beetje weg".

Zit er nu 6 weken, en het dak is nog niet weggerot :Y)
Berendd schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:08:
Verder werkt glaswol met alufolie en spijkerflensen hier denk ik het makkelijkst.

Als je de mogelijkheid hebt heeft isoleren aan de buitenzijde altijd de voorkeur, maar met aandacht voor een goede afwerking van de dampdichte laag aan onderzijde is het prima te doen.
Spijkerflens is inderdaad dampdicht, dat vond ik te spannend want dan moet heel je afwerking perfect zijn. Ik vond het veiliger om voor klimaatfolie te gaan.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee