Toon posts:

Hergebruik speakers van oude set verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 22:40
Ik heb een oude LG HX521 die na een verhuizing geen audio meer weergeeft van de TV via het ARC kanaal en bovendien kan ik de afstandsbediening niet meer vinden. Beide argumenten zijn voor mij een goed excuus om iets beters te kopen.

Omdat dit een set was vraag ik me af of het mogelijk is om een moderne versterker te kopen en de speakers daarop aan te sluiten?

En nieuwe versterker met bestaande speakers lijkt me een setup waar ik voor wil gaan ivm hergebruik. Moet ik dan specifiek rekening houden met dat de speakers oorspronkelijk van een set afkomstig zijn? Of is dit weinig zinvol om wat voor reden dan ook?

Dank!!

Beste antwoord (via Night-Reveller op 10-02-2021 07:09)

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Het merendeel van de receivers zal niet geschikt zijn omdat deze een actieve subwoofer verwachten. Gezien het type speakers en de leeftijd, zou ik er niet aan beginnen. ;)

@Night-Reveller Tevens een verhuizing van dit topic naar Audio en Hifi.

[Voor 18% gewijzigd door D vd V op 10-02-2021 04:13]

Alle reacties

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-03 13:03
Het zou kunnen dat de speakers een afwijkende impedantie hebben.

De sub van zo'n set is vaak lastig aansluiten op een gewone versterker.
De meeste versterkers hebben niet een specifiek kanaal voor de sub.

Verder is het allemaal afhankelijk van wat je wilt en van wat je budget is.

Zo'n complete set is goedkoper dan een versterker en losse speakers kopen, en daar is natuurlijk een reden voor.

1. wat wil je?
2. wat mag het kosten?

Zonder die antwoorden is het moeilijk verder advies geven.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Night-Reveller schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:24:
Ik heb een oude LG HX521 die na een verhuizing geen audio meer weergeeft van de TV via het ARC kanaal en bovendien kan ik de afstandsbediening niet meer vinden. Beide argumenten zijn voor mij een goed excuus om iets beters te kopen.

Omdat dit een set was vraag ik me af of het mogelijk is om een moderne versterker te kopen en de speakers daarop aan te sluiten?

En nieuwe versterker met bestaande speakers lijkt me een setup waar ik voor wil gaan ivm hergebruik. Moet ik dan specifiek rekening houden met dat de speakers oorspronkelijk van een set afkomstig zijn? Of is dit weinig zinvol om wat voor reden dan ook?

Dank!!
Zo te zien zou dat eigenlijk kunnen lukken, de aansluiting van de luidsprekers is niet afwijkend en dat schijnt ook voor de impedantie te gelden (hoewel die 3 Ohm mij een beetje onbekend overkomt).

Amplifier
Power output (4 Ω / 3 Ω), (RMS), THD 10 %
Total 560 W
Front 180 W x 2
Sub-Woofer 200 W (Passive)

Testing, one, two ...

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 22:40
RobbieT schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:35:
...
1. wat wil je?
2. wat mag het kosten?

Zonder die antwoorden is het moeilijk verder advies geven.
Dank!

Wat ik wil is beter geluid dan wat mijn tv (ook een LG) produceert. Een subwoofer vind ik daarom ook verplicht. Ook wil ik via bluetooth Spotify kunnen afspelen.

Laten we niet te gek doen. 200,- ofzo. Voor dat bedrag kan ik ook een setje met een soundbar, voorzien van een ARC, bt en woofer krijgen.

Maar kan ik voor dat bedrag ook een fatsoenlijke instap versterker krijgen met ARC, bt en compatible met de huidige speakers?

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:25
Hergebruik is zonde van de moeite en het (bespaarde) geld. Wel goed voor het milieu ;)

Speakers zullen bij de oude set wel enigszins gefilterd zijn zodat ze niet de volle lading bas te verduren hoefde te verwerken.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Het merendeel van de receivers zal niet geschikt zijn omdat deze een actieve subwoofer verwachten. Gezien het type speakers en de leeftijd, zou ik er niet aan beginnen. ;)

@Night-Reveller Tevens een verhuizing van dit topic naar Audio en Hifi.

[Voor 18% gewijzigd door D vd V op 10-02-2021 04:13]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:14

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Night-Reveller schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:09:
[...]
Maar kan ik voor dat bedrag ook een fatsoenlijke instap versterker krijgen met ARC, bt en compatible met de huidige speakers?
Zoals gezegd valt 99,99% van de receivers af omdat deze geen passieve subwoofer aan kunnen sturen. Er zijn echter wel wat modellen die het kunnen. Denk aan een Pioneer VSX-S500-serie en bijvoorbeeld een Onkyo TX-L50. Of die voor 200 euro tweedehands te vinden zijn, geen idee maar dat is eigenlijk je enige optie mocht je de huidige speakers willen blijven gebruiken. Voordeel is dat je er ook een actieve subwoofer op aan kan sluiten indien je zou willen upgraden. Er is nog een andere optie, de subwoofer actief maken door een losse versterker te plaatsen. Echter zou ik daar niet aan beginnen, dit soort kant en klare setjes zijn het investeren niet waard. Let wel dat je wat in moet stellen als je bijvoorbeeld de genoemde Onkyo koopt, dit soort apparatuur werkt standaard niet zo out of the box zoals de LG dat wel deed.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee