Toon posts:

Nieuwe PC speakers ter vervanging van 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 17:14
Ik zoek een?
Ik wil nieuwe speakers voor mijn pc. 2.0 of 2.1

Wat is je budget?
Ik had max 300e in gedachten (Z-5500 prijs), maar ben ook benieuwd om wellicht te verhogen naar 500 of 700/800e (of zelfs 1000e). Ik ben vooral een prijs/kwaliteit persoon. Volgens mijn broer is het de moeite waard om eens serieus te investeren :).

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil muziek luisteren (klassiek, piano/cello, dance/trance/hardstyle/house), gamen (voor competatief gamen gebruik ik mijn headset) en TV programma's luisteren/kijken. Speakers komen op mijn nieuwe werkkamer (los gebouw in de tuin) te staan, wil niet te grote speakers (+eventuele subwoofer) die teveel ruimte in nemen en op mijn bureau passen. Ik heb een bureau van 140 cm breed met twee 27 inch monitoren

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kom van een Logitech Z-5500, kon lekker hard en kon genieten van de (harde) bas. Maar besef ook dat het geluid mooier/beter kan

Opties die momenteel mijn voorkeur hebben:
- Ruark Audio MR1 Mk2
- KEF LSX

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er overzichten zoals de best buy met budget segmenten voor (PC) speakers 300 / 500 / 700/ 1000?
Verder nog een hele domme vraag, moet kan ik het beste de speakers aansluiten op mijn pc, ben totaal niet huis in de audio wereld.. Ik heb dit moederbord pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX

Ik wil me nog verder orienteren, maar vind nog geen goede websites. Met googlen op PC speakers adviseren ze me enkel 'rommel' Logitech en Creative 2.1 sets zoals hier vaak wordt gezegd :+ .

Alvast bedankt voor jullie feedback.

[Voor 10% gewijzigd door maxkranendijk op 05-03-2021 19:51]

Alle reacties

• maxkranendijk
Ik ben inmiddels iets verder en heb mijn budget omhoog geschroeft en kom nu uit op de volgende 2 opties:
- Ruark Audio MR1 Mk2
- KEF LSX

Zijn er nog andere opties binnen dit budget die ik mis (400-900e)

Waarschijnlijk wil ik voor de Ruark Audio MR1 Mk2 gaan omdat dat betere prijs/kwaliteit is en ik maar een kleine ruimte (10m2) heb, dus heb geen extra 'volume' nodig.

Mijn vraag is hoe kan ik het beste de speakers aansluiten op mijn pc (moederbord), bekabeld is geen probleem. Ik neem aan dat ik nog een los kastje (bluetooth signaal of iets anders voor kabel) nodig heb. Hoe zouden jullie de speakers aansluiten?

Ik zal altijd in dezelfde ruimte mijn audio aansturen en ga niet rondlopen (afstand is klein dus heb geen wifi verbinding nodig tov bluetooth).

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-03 14:18
Ik heb actieve studio monitoren in de woonkamer, klinken helder en goed. Subwoofer zou later kunnen maar deze zijn erg mooi, goed laag en toch neutraal. Groot voordeel, geen versterker nodig. PC gaat direct achterin de speakers.

totaal 139 x 2 = 278 euro.

https://www.thomann.de/nl/krk_rp5_rokit_g3.htm

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:23
Die 2 lijken me in ieder geval leuke opties.

Die kef's hebben de 'Basspoort' aan de achterkant, wat niet altijd ideaal is wanneer je ze tegen een wand wil zetten, of in een hoek.

Natuurlijk zijn er nog andere leuke opties, maar je kan ze toch eerst testen en terugsturen indien je ze online hebt besteld. En woofer aansluiten kan achteraf nog indien gewenst (sub out), ook handig.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij een budget van max 900 euro hebt zou ik eerder een losse versterker en mooie boekenplank speakers overwegen. Kun je niet alleen je PC aansluiten maar ook bijvoorbeeld een spotify unit of ande streamertje. En ook luisteren zonder dat je pc aan hoeft te staan.
Plus veel en veel meer keuze :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:31
Als je van een Z5500 af komt is zoiets ook al een hele vooruitgang: pricewatch: Edifier R1700BT (Bruin)

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
FoxLenny schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:48:
Als je van een Z5500 af komt is zoiets ook al een hele vooruitgang: pricewatch: Edifier R1700BT (Bruin)
Dat er zoveel mensen zijn die zo laaiend enthousiast zijn over die speakers, is mij echt een raadsel... Ik heb ze ook een tijdje gehad en ik was niet onder de indruk: redelijk wollig/ongedetailleerd gebruik en niet strak in het hoog. Ik heb nu een setje Presonus Eris 4.5 monitorspeakers op mijn bureau staan (voor gamen en muziek), en wat een wereld van verschil met die Edifiers, veel meer detail en veel strakker!

In de woonkamer heb ik een set met KEF speakers te staan, ik blijf onder de indruk van het klankbeeld. Dus ik had het wel geweten en was voor de KEF LSX speakers gegaan (op een bureau zou ik ook niet gaan voor losse speakers en een losse versterker).

• maxkranendijk
Jckx schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:02:
[...]

Dat er zoveel mensen zijn die zo laaiend enthousiast zijn over die speakers, is mij echt een raadsel... Ik heb ze ook een tijdje gehad en ik was niet onder de indruk: redelijk wollig/ongedetailleerd gebruik en niet strak in het hoog. Ik heb nu een setje Presonus Eris 4.5 monitorspeakers op mijn bureau staan (voor gamen en muziek), en wat een wereld van verschil met die Edifiers, veel meer detail en veel strakker!

In de woonkamer heb ik een set met KEF speakers te staan, ik blijf onder de indruk van het klankbeeld. Dus ik had het wel geweten en was voor de KEF LSX speakers gegaan (op een bureau zou ik ook niet gaan voor losse speakers en een losse versterker).
R1700BT had ik als eerste optie, omdat die vaak wordt aanbevolen. Toen wat meer reviews gaan lezen en op deze 2 nieuwe opties uitgekomen. De speakers zullen in mijn losse tuinkantoor (10m2) komen, die is vrij van mij huis ze komen te staan op mijn bureau. Een losse receiver leek me daarom toch niet handig. Ik zal vooral achter mijn bureau zitten of op een (slaap)bank/bed wat er naast staat.

Hoe zouden jullie de MR1 Mk2 (bluetooth) of LSX (wifi) aansluiten op de desktop pc (en werklaptop)? Ga ik de wifi streaming missen in mijn situatie? Ik zal muziek bijna nooit via mijn mobiele telefoon aansturen.

Verder ben ik nog benieuwd of iemand zelf ervaring heeft met de MR1 Mk2, ik kan geen winkel vinden waar ik hem zelf kan beluisteren in NL. Daarom is het lastig om via youtube en reviews erachter te komen wat ik extra krijg voor 500e als ik de LSX neem ipv MR1 Mk2.

Dank voor jullie comments _/-\o_

• maxkranendijk
tweakerharrie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:55:
Ik heb actieve studio monitoren in de woonkamer, klinken helder en goed. Subwoofer zou later kunnen maar deze zijn erg mooi, goed laag en toch neutraal. Groot voordeel, geen versterker nodig. PC gaat direct achterin de speakers.

totaal 139 x 2 = 278 euro.

https://www.thomann.de/nl/krk_rp5_rokit_g3.htm
Via welke aansluiting heb je verbonden met je pc?

Hoe zouden deze speakers zijn t.o.v. de MR1 Mk2?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:08
Ik zou idd. ook een stel monitoren nemen op mijn bureau, naast de KRK's zijn de JBL 305P MKII aanraders (recensie). Sluit ze aan op je PC/laptop via een audio interface, bv. Focusrite Scarlett Solo als wifi niet nodig is.

[Voor 20% gewijzigd door martyw op 05-03-2021 22:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
maxkranendijk schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:50:
Ik ben inmiddels iets verder en heb mijn budget omhoog geschroeft en kom nu uit op de volgende 2 opties:
- Ruark Audio MR1 Mk2
- KEF LSX

Zijn er nog andere opties binnen dit budget die ik mis (400-900e)

Waarschijnlijk wil ik voor de Ruark Audio MR1 Mk2 gaan omdat dat betere prijs/kwaliteit is en ik maar een kleine ruimte (10m2) heb, dus heb geen extra 'volume' nodig.

Mijn vraag is hoe kan ik het beste de speakers aansluiten op mijn pc (moederbord), bekabeld is geen probleem. Ik neem aan dat ik nog een los kastje (bluetooth signaal of iets anders voor kabel) nodig heb. Hoe zouden jullie de speakers aansluiten?

Ik zal altijd in dezelfde ruimte mijn audio aansturen en ga niet rondlopen (afstand is klein dus heb geen wifi verbinding nodig tov bluetooth).
De Ruarks heb ik nooit gehoord maar ik kan me gezien het kleine formaat niet voorstellen dat ze lekker zullen klinken.

de LSX heb ik wel mogen beluisteren maar ik vond dat de individuele instrumenten er niet echt goed uit kwamen (klonk net alsof je met waterverf aan het schilderen bent en alle kleuren door elkaar beginnen te lopen). Was vooral storend bij metal vond ik.

Maar de ene set kost 400 euro en de andere bijna 1000. Zit nogal een verschil tussen. En een wereld van concurrenten ook nog eens.

In het actieve speakerkamp zou je ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Yamaha: pricewatch: Yamaha MusicCast NX-N500 . MusicCast van Yamaha is ook nog eens veel uitgebreider dan de software van KEF.

Audio Engine heeft ook goede actieve speakers in de range van 300 tot 600 euro: merk: Audioengine (ook hier natuurlijk het formaat wat een rol speelt in geluidskwaliteit)

Maar iets totaal anders. Als je toch rond de 1000 euro wilt uitgeven kan je ook passieve speakers in combinatie met een versterker aanschaffen. Als je bijvoorbeeld deze NAD neemt: pricewatch: NAD D3020 V2 en daarbij 2x deze KEF's pricewatch: Kef Q150 (Wit) dan ben je ook rond de 1000 euro klaar en heb je denk ik een veel beter geluid.

Over de vraag hoe je ze aansluit op je PC, meeste actieve speakersets hebben wel een digitale aansluiting zoals USB of SPDIF. Dat is meestal wel het beste.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maxkranendijk
Ramon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:19:
[...]
De Ruarks heb ik nooit gehoord maar ik kan me gezien het kleine formaat niet voorstellen dat ze lekker zullen klinken.

de LSX heb ik wel mogen beluisteren maar ik vond dat de individuele instrumenten er niet echt goed uit kwamen (klonk net alsof je met waterverf aan het schilderen bent en alle kleuren door elkaar beginnen te lopen). Was vooral storend bij metal vond ik.

Maar de ene set kost 400 euro en de andere bijna 1000. Zit nogal een verschil tussen. En een wereld van concurrenten ook nog eens.

In het actieve speakerkamp zou je ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Yamaha: pricewatch: Yamaha MusicCast NX-N500 . MusicCast van Yamaha is ook nog eens veel uitgebreider dan de software van KEF.

Audio Engine heeft ook goede actieve speakers in de range van 300 tot 600 euro: merk: Audioengine (ook hier natuurlijk het formaat wat een rol speelt in geluidskwaliteit)

Maar iets totaal anders. Als je toch rond de 1000 euro wilt uitgeven kan je ook passieve speakers in combinatie met een versterker aanschaffen. Als je bijvoorbeeld deze NAD neemt: pricewatch: NAD D3020 V2 en daarbij 2x deze KEF's pricewatch: Kef Q150 (Wit) dan ben je ook rond de 1000 euro klaar en heb je denk ik een veel beter geluid.

Over de vraag hoe je ze aansluit op je PC, meeste actieve speakersets hebben wel een digitale aansluiting zoals USB of SPDIF. Dat is meestal wel het beste.
De NAD D3020 ziet er interessant uit, maar ben 'bang' dat ik over 3-5 jaar in mijn woonkamer een fatsoenlijke audio set ga aanschaffen en dan heb ik wellicht een overkill in mijn kantoorruimte en is de D3020 weer te beperkt voor TV en muziek in de woonkamer als ik hem daar wil plaatsen.

Verder kan ik de Ruarks makkelijk meenemen op een autovakantie / weekendje weg.

De grote vraag is hoe ik nu mijn desktop (heeft geen SPDIF of bluetooth en Ruarks geen USB) pc ga aansluiten op de Ruarks. Welke dac zouden jullie aanraden? Ik wil ook mijn (game) headset + losse microfoon erop aansluiten. De dac moet dan zowel met mijn pc als laptop verbonden kunnen worden om de audio aan te sturen (neem aan dat ik de kabel met de dac steeds moet switchen wat geen probleem is).

(Bij deze kan geen mic aansluiten toch? Focusrite Scarlett Solo)

(ik ben totaal niet thuis in de markt van dacs, zoals je wellicht al merkt)

Alvast bedankt. _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:01
maxkranendijk schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:22:
[...]

De NAD D3020 ziet er interessant uit, maar ben 'bang' dat ik over 3-5 jaar in mijn woonkamer een fatsoenlijke audio set ga aanschaffen en dan heb ik wellicht een overkill in mijn kantoorruimte en is de D3020 weer te beperkt voor TV en muziek in de woonkamer als ik hem daar wil plaatsen.

De grote vraag is hoe ik nu mijn desktop (heeft geen SPDIF of bluetooth en Ruarks geen USB) pc ga aansluiten op de Ruarks. Welke dac zouden jullie aanraden? Ik wil ook mijn (game) headset + losse microfoon erop aansluiten. De dac moet dan zowel met mijn pc als laptop verbonden kunnen worden om de audio aan te sturen (neem aan dat ik de kabel met de dac steeds moet switchen wat geen probleem is).

Alvast bedankt. _/-\o_
Hier worstel ik al 2 jaar mee, met de vraag welke dac. Zoveel keuzes en er is eigenlijk geen goed adres om ze naast elkaar te beluisteren, in ieder geval niet in het goedkopere segment. Heel veel reviews hierover, meningen, dubieuze metingen, marketing dacs waarbij de verkoopprijs rustig 50x over de kop gaat tov de inkoopprijs enzovoort.

Als het puntje bij paaltje komt koopt iedereen maar wat. Niemand heeft een grote voorraad liggen van alle merken, winkels niet en particulieren al helemaal niet, dus koopt iedereen maar wat hij ergens leest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
maxkranendijk schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Als je dan al losse speakers hebt gekocht, kan je vanaf daar uitbreiden :)
Klopt. Er is zelfs een "battery backpack" beschikbaar waarmee je echt draadloos kan luisteren... Als je je medevakantiegangers maar niet gaat irriteren...

Alvast bedankt. _/-\o_
Wellicht is dit een optie? pricewatch: Creative Sound Blaster X-Fi HD (ervanuit gaande dat je op al je PC's wel een USB 2.0 aansluiting hebt) Je kan dan de SPDIF van die Sound-Blaster gebruiken en het signaal digitaal doorsturen naar de Ruarks, of je kan de DAC van de Sound Blaster gebruiken en het analoog naar je Ruarks sturen, maar net wat je voorkeur heeft.

[Voor 8% gewijzigd door Ramon op 07-03-2021 12:24]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zullen we het gezellig houden in plaats van het topic naar je toe te trekken?

[Voor 91% gewijzigd door DaMarcus op 07-03-2021 18:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maxkranendijk
Ja en nu ik iets meer heb ingelezen moet ik wel iets moois kunnen krijgen voor 450-600e. Het zijn tenslotte pc speakers voor mij die soms via bluetooth wil bedienen zonder te lopen en geen hifi set voor de woonkamer.

Ik kijk nog even wat voor andere speaker combi’s ik kan krijgen naast de ruark mk2, zoals bv de forte a5 (500e), maar het wordt dan al snel groot en lomp voor een bureau.

[Voor 13% gewijzigd door DaMarcus op 07-03-2021 18:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Edit : vergeet mijn advies, ik mag van van @DaMarcus niet mag zeggen dat anderen slecht advies geven. Dus ik wens je veel succes met je zoektocht.

[Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 07-03-2021 18:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maxkranendijk
Anoniem: 159816 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:13:
[...]

JBL 305 + Loxjie D30. Gaat lastig worden om wat beters te krijgen dan dat. Als het compact moet zijn de Neumann KH80 en Genelec 8020, maar die zijn wat prijziger (en de JBL zal harder en dieper spelen).

De twee luidspeakers die jij hier noemt zou ik niet naar kijken als je op zoek bent naar het meeste waar voor je geld. Ziet er misschien leuker uit, maar de kans dat het beter klinkt is vrijwel nul. Ruark publiceert geen enkele nuttige informatie over de prestaties, hetzelfde geldt voor Argon hoewel ik daar iets meer vertrouwen heb omdat ze een DSP hebben. Zie op het internet ook geen metingen dus er valt niets zinnigs te zeggen over de prestaties, terwijl we van de JBL precies weten wat de design filosofie is geweest en wat de prestaties zijn.
Thanks voor de suggesties. Zo te zien kom je altijd op 'studio speakers' uit, die vind ik helaas zo lomp en groot, zijn er nog opties die er iets 'zakelijker' uitzien? Waarom worden de Ruark Audio MR1 Mk2 en KEF LSX zo vaak aangeraden en hebben ze heel veel goede reviews. Is dat allemaal marketing? Ik zie (helaas) bijna geen suggesties zoals de JBL 305 + Loxjie D30 (of andere speakers).

De Loxjie D30 heeft helaas geen mic in, op hebben ze dat nooit (onder de 150e)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Edit : vergeet mijn advies, ik mag van van @DaMarcus niet mag zeggen dat anderen slecht advies geven. Dus ik wens je veel succes met je zoektocht.

[Voor 112% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 07-03-2021 18:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• al7181
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-03 13:34
SVS Prime Wireless?

Niet al te groot, en je kan desgewenst er nog een sub aan koppelen.

Edit: typo

[Voor 7% gewijzigd door al7181 op 07-03-2021 19:49]

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-03 14:18
Ik ben voorzichtig met wireless. Er is beetje verlies van kwaliteit en gaat het nog wel werken over 10 jaar?

Mijn high end audio is met koperdraad. De versterker is 25 jaar oud. Heb wel een bluetooth kastje erbij maar dat is een los onderdeel. En ik experimenteer met Arylic maar hoorbaar minder kwaliteit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee