Toon posts:

VPS migratie naar vmware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-02 19:59

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Topicstarter
Mijn vraag
We hebben een vps draaien bij TransIP (bladevps) met een firewall ervoor (vps met pfsense). Vanwege kosten en performance is nu gekozen te migreren naar een onsite server, hiervoor wordt nieuwe hardware aangeschaft i.c.m. vmware. Hoe kan ik de huidige server via incremental updates (ik haal het vermoedelijk niet in 1 dag of weekend) migreren naar de lokale hardware om middels een korte eindsync om te kunnen schakelen naar de nieuwe hardware? Alles wat ik nu geprobeerd hebt komt op max 2MB/s en dat geen reele snelheid om de migratie uit te voeren naar mijn idee

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zoals aangegeven draait de vps bij Transip. Hij is geinstalleerd met server 2019 standard en heeft 6vcores en 24GB geheugen. Het is een kleinschalige gecombineerde dc/terminal/application/rds server met in totaal een kleine 900GB aan OS+DATA verdeeld over 2 partities op SSD en 1 partitie op big storage. De downloadspeed op de vps is 400mbit en de upload 40-50mbit.

Ik heb uiteraard de beschikking over VMWare converter en daarnaast Veaam Backup&Replication Enterprise trial voor 30 dagen. Ook hebben we een cloud-connect repository met genoeg ruimte.

Voor de test heb ik op een bestaande vmware server een win10 vm opgezet met veeam B&R en vmware converter erop. Downloadspeed en uploadspeed op deze vm zijn rond de 300mbit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- vmware converter op zowel de vps als op de vm waarbij ik de vps als online windows server convert naar een vm op mijn vmware server. Ik heb poorten opengezet vanuit de ene naar de andere locatie zodat comvertserver, converteragent en VMware host elkaar kunnen benaderen. Technisch werkt het maar super traag.

- VPN (l2tp) vanuit vps naar router lokaal netwerk en vpn vanuit win10 vm naar VPS. Beide komen met bestanden kopieren binnen verkenner niet boven 1MB/s. Vmware converter middels de vpn geeft ook geen resultaat.

- VPN (l2tp) vanuit win10 VM naar VPS en dan veeam B&R backup van vps als windows server naar lokale backup repository (sas schijven) zegt dat het met 4MB/s gaat (woohoo! factor 4) maar valt geregeld terug naar 0mb/s.

Enige wat ik nog kan denken is middels Veeam B&R naar een cloud connect backup-en (zou in theorie op volledige uploadsnelheid moeten kunnen in combinatie met compressie/deduplicatie?) en deze dan op volle snelheid weer downloaden naar een VM op mijn vmware server. Dat moet dus echter in 2 stappen, ik weet niet hoe dat met incremental backups werkt met terug zetten (dus 1x backup, 1x terugzetten, dan incremental backup, en hoe zet ik de incremental dan terug zonder de hele server te heoven backuppen?). En misschien is dit niet zo snel als ik dacht?

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

Alle reacties

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 21:11
Ik zou Veeam replication gebruiken, werkt goed. Kijk eens na of je geen MTU problemen hebt tussen de hosts die via VPN verbinden? Wat is de snelheid van de internetverbinding van de doel host?

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Dank voor je reactie!

replication werkt helaas alleen als de source een vm is. Ik heb bij Transip helaas geen toegang tot de onderliggende structuur voor zover ik weet dus ik kan alleen vanuit een draaiende windows host migreren.

bron (vps) = 400/40, doel = 300/300

Hoe check ik de mtu op problemen?

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:49
Ik zou onsite de rds opnieuw opbouwen eventueel i.c.m. een configuration management tool (Ansible, Puppet), dan heb je meteen gedocumenteerd en is een migratie naar een nieuwe platform makkelijker. Daarna de data in sync brengen met DFRS en kun je tijdelijk nog even op 2 sporen testen.

Overigens zou ik de VPN tunnel opzetten vanuit je pfsense naar een pfsense op locatie. Dan weet je ook dat Windows niet ligt te f*cken m.b.t. traffic shaping / QOS etc..

Maak je overigens gebruik van AD of local accounts ?

[Voor 28% gewijzigd door powerboat op 10-02-2021 09:13]

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
powerboat schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:09:
Ik zou onsite de rds opnieuw opbouwen eventueel i.c.m. een configuration management tool (Ansible, Puppet), dan heb je meteen gedocumenteerd en is een migratie naar een nieuwe platform makkelijker. Daarna de data in sync brengen met DFRS en kun je tijdelijk nog even op 2 sporen testen.

Overigens zou ik de VPN tunnel opzetten vanuit je pfsense naar een pfsense op locatie. Dan weet je ook dat Windows niet ligt te f*cken m.b.t. traffic shaping / QOS etc..

Maak je overigens gebruik van AD of local accounts ?
Je bedoelt dus lokaal op de vmware bak een nieuwe RDS opzetten en de data mappen via DFRS synchen? Dan zit ik dus nog met mijn users. De cloudvps is ook DC, dan zou ik lokaal ook een nieuwe DC op moeten zetten en deze via de vpn in het domein moeten hangen bij de cloudVPS zodat ik mijn AD over kan halen (in de nieuwe situatie wil ik een gescheiden AD/fileserver en RDP server)

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:49
Ik zou sowieso geen DC combineren met een RDS :9.

- VPN tunnel opzetten via pfsense;
- DC installeren op site B (Onsite) en joinen aan het huidige domein;
- Fileserver opzetten (optioneel maar zou ik doen) i.c.m. DFSR;
- RDS opzetten;
- DC/RDS op de VPS uit het domein halen;
- VPN tunnel opruimen;

Klaar :)

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Dan heb ik inderdaad wel een nieuwe server maar niet de oude gemigreerd :) Backup van de systemstate en een restore ervan is relatief makkelijk gedaan, maar het gaat voornamelijk om de geinstalleerde softwarepakketten. Als ik hem kan migreren is geen herinstallatie en daarmee kosten bij externe partijen nodig.

Dus dit kan altijd als last resort inderdaad, alhoewel ik dan nog wel even benieuwd ben hoe ik zeker weet dat de dfsr bij is qua sync. Is daar een status van op te vragen?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:39
Waarom neem je niet even contact op met TransIP? Mogelijk willen zij wel meewerken om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen en geven ze je tijdelijk rechten tot hun host systeem zodat je alleen jou eigen virtuele machine (incl alle snapshots e.d.) kunt downloaden of ergens anders naartoe kunt uploaden. Of jij geeft hun de credentials van de server zodat hun het kunnen migreren op host niveau. Hierna kun je wel de credentials weer verwijderen of het wachtwoord veranderen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Helaas... al geprobeerd maar het is een gesloten systeem waar geen toegang op mogelijk is. Kreeg wel de prijzen van colocation van ze.... maar ook daar zou ok dus niet naar kunnen migreren aangezien het een gesloten systeem is :~

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:42
Kan je bij TransIP een ISO opstarten? Dan wellicht CloneZilla proberen of een Linux live cd met Dd de boel kopieëren.

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-03 20:22
Ik zou dan gewoon met Veeam een backup maken, deze overzetten, en restoren naar een nieuwe VM. Dit kan gewoon met de gratis versie uit mijn hoofd (wel een Veeam boot disk maken)

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Hoi mannen, zover ik weet kan ik helaas geen iso mounten om van te booten. Je neemt daar voorgeïnstalleerde images.

Vooralsnog blijven we bij deze partij, maar wat ik al getest heb voor wanneer we wel over gaan: we hebben een solarwinds online backup daar. Daar heb ik alles in geselecteerd, zodat ik alle disk en systemstate in de backup heb. Die kan ik lokaal rechtstreeks naar een nieuwe vm restoren met 200mbit/s. Dus dat is top. Enige wat niet lukt is de vm booten. Blijf melding over geen besturingsysteem gevonden o.i.d. Alle herstel trucs al uit de kast gehaald maar helaas.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:53
Heb je al een backup met de Veeam Agent for Windows geprobeerd? Deze kan je ook importeren in B&R en dan restoren naar een VM. Bootproblemen kan je dan alsnog blijven houden maar dit moet te fixen zijn, als Veeam dat al niet voor je regelt bij het restoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe beschikbaar moet de hele oplossing worden? DC + RDS + applicatie op één guest, en ook nog eens op één host klinkt als een oplossing die niet heel hoog beschikbaar hoeft te zijn. Klopt dat?

Daarnaast betwijfel ik sterk of zelf hosten goedkoper wordt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• wickeren
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-03 10:46
Ik heb recentelijk het omgekeerde gedaan, dus naar transip toe.

Truc is om het hetzelfde OS op te zetten in je target machine als in je source. Daarna beide machine opstarten met systemrescue linux, dat kan bij TransIP vanuit de console en de ander kant moet je dan een ISO mounten en daar van booten. Vervolgens kun je vanuit linux met DD en NetCat(of SSH) een exacte kopie maken van van je Windows partitie naar de nieuw machine. Ging met zo’n 20MB/S, eventueel kun je met gzip het comprimeren om nog wat hogere snelheden te halen.
Zie bijv. https://serverfault.com/q...-dd-netcat-and-ssh-tunnel
Op je target machine wel in linux de juiste poort openen in iptables.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:55

Midas.e

Is handig met dinges

Losstaand van of je zo zo willen migreren moet je ook even kijken naar de licenties die transip mogelijk nu voor je regelt. Als je huidige licentie niet mee kan is het sowieso niet handig. Ik zou dan een aparte vm erbij zetten voor een vpn verbinding, het spulletje migreren (de rollen etc) en je data in sync houden, daarna je oude dc aftuigen en doorgaan op de nieuwe. Weinig werk aan, wel compleet in eigen hand met de juiste licenties.

Hacktheplanet.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee