Toon posts:

Vertraging met MIDI?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het programma fruityloops.

Op mijn computer heb ik mijn roland E-16 aangesloten via een midi-kabeltje. Dus van midi-out op mijn roland E-16 naar midi-in op de computer.

Ik heb een heel goedkoop geluidskaartje van creative, zo'n pci gedoe.

Nu is mijn probleem: ik speel een noot op mijn roland E-16, en een halve seconde later hoor ik deze pas op de computer (in fruityloops dus).

Wat moet ik doen, om dit real-time te krijgen. Of is die vertraging normaal?

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 16:51 schreef whotheman het volgende:
Ik heb het programma fruityloops.

Op mijn computer heb ik mijn roland E-16 aangesloten via een midi-kabeltje. Dus van midi-out op mijn roland E-16 naar midi-in op de computer.

Ik heb een heel goedkoop geluidskaartje van creative, zo'n pci gedoe.

Nu is mijn probleem: ik speel een noot op mijn roland E-16, en een halve seconde later hoor ik deze pas op de computer (in fruityloops dus).

Wat moet ik doen, om dit real-time te krijgen. Of is die vertraging normaal?
Voor jou geluidskaart wel. Je kunt de buffer grootte aan passen in Fruityloops waardoor de vertraging (latency genaamd) kleiner wordt. Je moet zelf maar bepalen hoe ver je kunt gaan. Maak je de buffer te klein (of was het nou te groot :? ) dan gaat het geluid haperen en kraken.

(semi) prof. geluidskaarten hebben speciale (asio) drivers die deze "latency" terug kunnen brengen naar wel 4 ms wat zo goed als real time is!. Hoe je het ook went of keert er zal altijd een vertraging zijn :( |:(

Ik weet zo uit m'n hoofd niet meer of fruityloops ook ASIO ondersteund, ik dacht het wel.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt :)

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:56
het is hier dus niet de midi die vertraagt maar de driver van je Creative kaart ja, die de audio af moet spelen...

die ASIO krijg je ook bij Cubase en Wavelab enzo...
werken ook op creative :)

als je win98 draait kun je ook alternatieve drivers gebruiken...
waardoor je maar 4ms vertraging krijgt..
is bij asio geloof ik meestal 8ms ofzo

ga ff zoeken waar die te downen zijn...

//

• man-o-script
http://come.to/sblive
zijn de APS drivers... werken niet op Win2k/XP
probeer ze ff zou ik zeggen *D

//

Verwijderd

Topicstarter
bedankt... ik heb die buffer nu omlaag, en dat helpt... maar toch nog niet perfect..

die drivers die je voor me op heb gezocht zijn voor de SB Live... en ik heb geen live kaart... of werkt dat wel dan?

• man-o-script
ow daar ging ik namelijk wel van uit....
wat voor kaart is het dan? SB16 :?

//

Verwijderd

Topicstarter
ja zoiets,

soundblaster audiopci

staat in mijn apparaatbeheer... een k*t kaart dus...

wat zou een goede aanschaf zijn, en niet te duur... enig idee??? terratec misschien?

Verwijderd

volgens mij werken die drivers alleen met geluidskaarten gebasseerd op de Emu10k1 audio processor, de live serie dus :)

Verwijderd

terratec EWX 2496 is zeker niet slecht maar of ie midi heeft durf ik je niet te zeggen

Verwijderd

Topicstarter
Ok... ik ga een nieuwe geluidskaart aanschaffen..

Maar wat voor een. Het moet een kaart zijn waar bij ik praktisch real-time met midi in kan spelen... en hij mag eigenlijk niet TE duur zijn.

Ik wacht op reactie :-)

• man-o-script
ja de goedkoopste die ook een beetje klinkt is gewoon de SBLive, dis is iets van 130 piek ofzo?

als je echt kwaliteit wil zal je inderdaad voor b.v. Terratec/TurtleBeach/Yamaha moeten gaan...
maar is uiteraard gelijk een stuk duurder...

//

Verwijderd

Topicstarter
en als ik midi in EN out wil... wat is dan goed??? of is die joystick port waar ik m nu in heb, zowel midi-in als midi-out???

heeft die sb live,die je me "aanraadt" van 150 piek, ook een buffer van ongeveer 4/5 ms?

• man-o-script
als je hem gebruikt met de goede drivers (ASIO dus of die APSdrivers)
haal je best een goede latency hoor...

ligt er natuurlijk ook aan wat je voor de rest in je PC hebt zitten, en wat voor OS je hebt..

maar de prijs is natuurlijk niks :)

als je midi IN en OUT wil,
zal je een MIDI-connectortje moeten kopen die je aan de MIDI poort van je SBLive hangt
(met op dat kastje dus een IN en OUT)
die heb je voor iets van 70 piek geloof ik
probeer feedback eens daarvoor

//

Verwijderd

Topicstarter
ik zit nu op een latency van 60 ms... en dat is dus best wel verrot... waar zou ik op uitkomen, denk je? met een sb live??? en is misschien die

terratec Xfire ook iets??? die zit ongeveer in dezelfde prijsklasse

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 17:56 schreef man-o-script het volgende:
ja de goedkoopste die ook een beetje klinkt is gewoon de SBLive, dis is iets van 130 piek ofzo?

als je echt kwaliteit wil zal je inderdaad voor b.v. Terratec/TurtleBeach/Yamaha moeten gaan...
maar is uiteraard gelijk een stuk duurder...
SBlive! is inderdaad de goedkoopste oplossing maar dan zit je wel met drivers die niet door creative erkend worden en dus ook geen support voor zult krijgen :( Guillemot heeft geloof ik ook een kaartje (de maxi muse?) die ASIO drivers heeft.

Voor het echte werk, kaarten met ASIO, Gigasampler etc drivers en multi client zijn ben toch minsten 600,- kwijt.

• man-o-script
Op dinsdag 14 augustus 2001 18:01 schreef htf99 het volgende:

[..]

SBlive! is inderdaad de goedkoopste oplossing maar dan zit je wel met drivers die niet door creative erkend worden en dus ook geen support voor zult krijgen :( Guillemot heeft geloof ik ook een kaartje (de maxi muse?) die ASIO drivers heeft.

Voor het echte werk, kaarten met ASIO, Gigasampler etc drivers en multi client zijn ben toch minsten 600,- kwijt.
klopt ja, maar zo te horen is het nog niet echt profi, dus denk dat je met een (b.v.) SBLive best wel een tijdje vooruit kunt hoor...

die latency van 60 is wel vaag, standaard heeft een SB geloof ik 40...
maar met ASIO kan je dat dus wel terugdringen..

//

Verwijderd

Topicstarter
dus met die sb live haal ik een latency van 40 ms? das nog nie echt geweldig dus..

Verwijderd

mijn AWE 64 had een latency van min 350 ms in Cubase :(

HTF loves Feedback :9

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 18:06 schreef whotheman het volgende:
dus met die sb live haal ik een latency van 40 ms? das nog nie echt geweldig dus..
Nee 8 a 10ms meen ik :) en dat is echt niet slecht!

• man-o-script
Op dinsdag 14 augustus 2001 18:06 schreef whotheman het volgende:
nee dat is met de standaard meegeleverde drivers...
met ASIO (in o.a. Cubase dus) haal je 8 ofzo :)

edit:
je was me voor :P

//

Verwijderd

Topicstarter
staat het ook bij de specs van geluidskaarten aangegeven? of niet

• man-o-script
bij de duurdere kaarten wel lijkt me..
loop eens langs een pro-audio zaak ofzo (feedback b.v.)

maar op de SBLive is die 8ms niet standraard dus gaan ze het er ook nie opzetten :P

//

Verwijderd

nee want de APS drivers worden niet officieel erkend door creative. Bij pro kaarten wordt de latency wel vermeld meen ik

en nu jij mij :)

Verwijderd

Topicstarter
en als ik nou (ja ik heb een hoop vragen) bijvoorbeeld een yamaha kaart zou willen... waar koop ik dan zoiets.. bij de lokale computer zaken komen ze niet verder als creative

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 18:13 schreef whotheman het volgende:
en als ik nou (ja ik heb een hoop vragen) bijvoorbeeld een yamaha kaart zou willen... waar koop ik dan zoiets.. bij de lokale computer zaken komen ze niet verder als creative
Feedback :9, peter verspuy (beide rotterdam)
Waar woon je?

Verwijderd

Topicstarter
bij feedback kun je ook online bestellen zie ik wel... maar en kaartje van 600 piek vindt ik wat teveel van t goede momenteel.. dus ik denk dat ik binnenkort maar zo'n live kaartje ga kopen...

wat hebben jullie voor kaarten.. of zijn jullie niet met midi bezig? (lijkt me wel, maar ok)

Verwijderd

SBlive! Platinum 5.1 zoder APS drivers, voor winamp, DVD bla bla bla

M-audio Delta Audiophile 2496 voor het betere werk

www.Midiman.com kijk en geniet.... ;)

• man-o-script
ja heb ook een SBLive (cheap cheap cheap) en doe eiegnlijk alleen wat met me MIDI-keyboard en softsynths...
veel cubase, reason, rebirth en soundforge enzo...

//

Verwijderd

Het ligt natuurlijk ook aan je proccessor snelheid, koop gewoon een Audiowerks8 kaart :D ben je ook van het probleem af.

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 18:41 schreef Traveler het volgende:
Het ligt natuurlijk ook aan je proccessor snelheid, koop gewoon een Audiowerks8 kaart :D ben je ook van het probleem af.
Ook deze kaart geeft latency ;)

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

audiokaarten topic met 1-10ms latency:
[topic=175087]

zoals je de bovenstaande topic kan vinden ben ik persoonlijk nogsteeds groot voorstanders van Hoontech's DSP 2000
voor 900 piek een kit die bij Delta het dubbele kost. Beste prijs/prestatie dus.
Wil je de allerbeste kwaliteit, ga dan voor de RME Hammerfall. Maar dat is een kaart voor "echte pro's": geen analoge i/o namelijk :D
Een andere goed prijs/prestatie is de Echo Mia, maar die wordt in nederland niet erg veel verkocht geloof ik.

Kijk trouwens uit bij Feedback (Apeldoorn) ... die boden de Hoontech DSP2000 voor 2000 gulden aan! Dat terwijl de Nederlandse adviesprijs op 1200 gulden ligt.
Het mag dan wel een grote zaak zijn met veel aanbod, in Apeldoorn schort het nogal aan de pc audio kennis. :(

even over het begrip realtime ... een hardware sampler heeft ook vertraging hoor! Zo'n 4-5ms.
Met een creamware kaart zoals de powersampler heb je dus minder latency, gebruiksvriendelijker interface en lagere prijs dan een hardware AKAI S3000 sampler ofzo.

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 04:29 schreef erniemars het volgende:
audiokaarten topic met 1-10ms latency:
[topic=175087]

Kijk trouwens uit bij Feedback (Apeldoorn) ... die boden de Hoontech DSP2000 voor 2000 gulden aan! Dat terwijl de Nederlandse adviesprijs op 1200 gulden ligt.
Het mag dan wel een grote zaak zijn met veel aanbod, in Apeldoorn schort het nogal aan de pc audio kennis. :(
Feedback is niet altijd de goedkoopste nee maar die aanbiedingen van hun zijn geweldig! Of hun audio kennis goed is zou ik niet weten, ik weet van te voren altijd al wat ik wil :)

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
Feedback is niet echt cheap hoor. Probeer http://www.thomann.de/ eens.

Ohja, het kaartje. Ik zou niet gaan stuntelen met een SBLive. Neem een Terratec EWX24/96 of de Hoontech DSP24 Value. Kost je iets meer, maar dan heb je ook wat.

Succes!

• Ali G
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08-2024
die APSlive drivers werken prima, ik heb nu zelf een latency van 8ms, dat is echt verwaarloosbaar :)

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

vraagje over de aps drivers ... kan je ook nog geluiden afspelen met winamp?
en zijn de APS drivers Directx compatible zodat ik nog halflife kan spelen?
dacht het niet namelijk :( of wel?
Pagina: 1