Toon posts:

Welke PCI-E 3.0 x4 SSD zal ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Edgar Wagt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-01 11:25
Mijn harde schijf lijkt aan het sterven te zijn (sommige spellen crashen tijdens het opstarten, ook na her installatie. Ik zoek dus een nieuwe schijf om de oude te vervangen, een goede kans om ook deze schijf te vervangen voor een ssd. Kan ik eindelijk volledig solid state gaan :)

Ik zoek een 1TB PCI-E schijf
Ik heb al een lijstje samengesteld van 4 vergelijkbare schijven, maar ik kan niet echt kiezen welke het beste is.
https://tweakers.net/pric...;1169447;1306454;1320540/

Natuurlijk zal in normaal gebruik elke ssd hetzelfde aanvoelen, maar voor die speciale gelegenheden wil ik wel het juiste hebben.

De XPG lijkt overall wel redelijk goed te zijn, maar heeft vergeleken met de Samsung en WD redelijk lage IOPS. Ik weet alleen niet echt in welke ladingen dat het meeste naar voren komt.

De Samsung lijkt nog steeds erg snel ook al is hij al een tijdje uit, steady state is hij ook erg goed.

De WD lijkt eigenlijk overal het snelste, behalve in steady state maar dat is ook erg respectabel. Hij is dan ook het duurste in het lijstje. Maar ik vraag me af hoe deze qua thermals zal zijn, met heatsink wordt het me net wat te duur en hij zal geplaatst worden tussen de gpu en cpu heatsink, niet de beste plaats voor een ssd...

Dan nog de PNY, eigenlijk overal net wat trager, maar heeft een veel betere rating voor de duurzaamheid. Total Bytes Written is bijna 3x zo hoog als de rest en hetzelfde geldt voor Drive Writes Per Day. Maar ik weet dan weer niet hoeveel dat echt boeit.

Ik zal voornamelijk games spelen op de schijf, verder eigenlijk niet veel bijzonders dat echt de schijf zal stressen, maarja wil ook wel iets wat lekker snel is als zo'n moment wel voorbij komt.

Het probleem is dat ik niet echt een idee waar alle specs echt uitmaken. (Wanneer sequentieel vs random, wat doen IOPS, wanneer treedt de steady state op)

Wat is je budget?
De WD black uit het lijstje is wel het meeste wat ik wil uitgeven, als ik die koop misschien later een heatsink als nodig, maar voor nu is dat de max.

Ik hoop dat jullie me hier kunnen helpen.
Thanks!

Beste antwoord (via Edgar Wagt op 09-02-2021 23:11)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:36
De verschillen tussen die SSD's zijn heel klein. Het maakt eigenlijk geen bal uit. Pak de goedkooptste met TLC NAND en DRAM. Normaal gesproken is dat de pricewatch: Kingston A2000 1TB

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:36
De verschillen tussen die SSD's zijn heel klein. Het maakt eigenlijk geen bal uit. Pak de goedkooptste met TLC NAND en DRAM. Normaal gesproken is dat de pricewatch: Kingston A2000 1TB

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:30

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb de WD en de Samsung heb ik gehad, het verschil is in de dagelijkse praktijk, 0.
De Samsung verbruikt iets meer dan de WD en daarbij heb ik de praktijk nooit problemen gehad dat deze te warm werd.

Zeker voor gamen zou ik me er niet druk om maken aangezien dat weinig SSD afhankelijk is, dus lekker voor de Kingston gaan die @Djarune adviseert.

Gabriël ITX

• Edgar Wagt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-01 11:25
Djarune schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:10:
Thanks voor het advies! Daar heb ik ook al 2 van in mn laptop zitten en ze bevallen prima inderdaad. Ik dacht, de snellere zijn maar €30 meer dus dat is het wel waard, maar van de andere kant, is toch were €30 die ik kan besparen!
Ik zal er morgen nog even goed naar kijken, maar ik denk dat ik die dan maar ga bestellen :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee