Mijn woning is voorzien van een volledig homebrew domotica systeem. Centrale unit is een RaspberryPi waarop een zelfgeschreven NodeJS daemon draait. Dit ding weet wanneer we thuis zijn, bestuurt alle lampen (zo'n 30 Shelly switches), regelt de balansventilatie en nog veel meer.
Hij regelt ook de thermostaat: de draadjes van de ketel worden via een GPIO-relais met elkaar verbonden als er verwarmd moet worden. Temperatuur in de woonkamer lees ik uit met een DS18B20 temp. sensor, aangesloten op een GPIO poort.
Als we naar bed gaan, gaat de thermostaat lager. Als we niet thuis zijn ook.
Dit systeem werkt echt perfect, draait al een jaar of 5 probleemloos.
(We maken dus geen gebruik van zones).
Onze Intergas ketel kan ook modulerend verwarmen, via OpenTherm. Ik denk dat ik nog wat gas kan besparen door daadwerkelijk gebruik te gaan maken van die modulatie. Tevens heeft mijn huidige setup een nadeel: als de Raspberry het even niet doet (voor onderhoud o.i.d.), dan hebben we ook geen verwarming meer. Niet best voor de WAF.
Ik zoek daarom een eenvoudige modulerende thermostaat, die het regelen van de verwarming geheel standalone voor z'n rekening kan nemen. Maar ik wil de gewenste temperatuur via een API kunnen instellen.
Deze API dient cloudless te opereren. Gebruikte standaard (REST, MQTT oid) maakt me niet veel uit, via NodeJS kan ik er vast wel mee praten.
Wie weet welke thermostaat voldoet aan deze eisen?
De Thermosmart doet bijna alles wat ik wil, maar is niet cloudless...
Ik ben benieuwd naar jullie tips. Alvast bedankt.
Hij regelt ook de thermostaat: de draadjes van de ketel worden via een GPIO-relais met elkaar verbonden als er verwarmd moet worden. Temperatuur in de woonkamer lees ik uit met een DS18B20 temp. sensor, aangesloten op een GPIO poort.
Als we naar bed gaan, gaat de thermostaat lager. Als we niet thuis zijn ook.
Dit systeem werkt echt perfect, draait al een jaar of 5 probleemloos.
(We maken dus geen gebruik van zones).
Onze Intergas ketel kan ook modulerend verwarmen, via OpenTherm. Ik denk dat ik nog wat gas kan besparen door daadwerkelijk gebruik te gaan maken van die modulatie. Tevens heeft mijn huidige setup een nadeel: als de Raspberry het even niet doet (voor onderhoud o.i.d.), dan hebben we ook geen verwarming meer. Niet best voor de WAF.
Ik zoek daarom een eenvoudige modulerende thermostaat, die het regelen van de verwarming geheel standalone voor z'n rekening kan nemen. Maar ik wil de gewenste temperatuur via een API kunnen instellen.
Deze API dient cloudless te opereren. Gebruikte standaard (REST, MQTT oid) maakt me niet veel uit, via NodeJS kan ik er vast wel mee praten.
Wie weet welke thermostaat voldoet aan deze eisen?
De Thermosmart doet bijna alles wat ik wil, maar is niet cloudless...
Ik ben benieuwd naar jullie tips. Alvast bedankt.
Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.