Toon posts:

Lekkage door dakbeschot en toekomstige isolatie

Pagina: 1
Acties:

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:47
Hallo,

Dit is niet het eerste topic omtrent smeltende sneeuw die lekkage veroorzaakt.
Maar ook mijn situatie is weer net iets anders. :P

Situatieschets:
Het huis is uit 1927, het orginele dak zit er nog op. Het interieur op de bovenverdieping heb ik gesloopt en ik kijk dus direct tegen het dakbeschot aan. Het dak ziet/zag er droog uit, evenals het interieur dat erin zat. De dakpannen zijn geglazuurd en dus van goede kwaliteit. Het is nu een beetje gaan lekken, dit zou eventueel nog erger kunnen worden als het meer gaat dooien.

Ik ben van plan om de volgende isolatie aan te brengen bij het dak:

-Als eerste laag ga ik een klimaatfolie tegen het dakbeschot bevestigen. Ik heb hiervoor gekozen zodat eventuele vocht nog kan wegdampen.
-Daarna ga ik 60mm glaswol erop doen
-Daarna ga ik een pir+gips plaat van 7cm pir bevestigen

Al het isolatiemateriaal heb ik al gekocht en voor een nieuw dak heb ik nu het geld helaas niet.

Mijn vraag: is dit voldoende tegen lekkage als er ooit in de toekomst weer stuifsneeuw onderkomt?

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:50

talin

My god is the sun!

wat is klimaatfolie?

ik heb ooit een compleet dak vervangen, waar later half riet en half ouderwetse pannen op kwam, daar ging gewoon 1mm doorzichtig plastic als eerste buitenlaag op, om lekkage's af te kunnen voeren naar beneden.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@huppelepups Hoe zie je het voor je dat isolatie helpt tegen lekkage?

• alfa75qv
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-03 15:13
Een pannendak is in basis niet waterdicht. Naast sneeuw kan regenwater ook tussen de pannen door naar binnen komen. Hiervoor is een onderdak, zie voorbeeld van opbouw dakconstructie.

Van buiten naar binnen zou het dak als volgt opgebouwd moeten zijn.
- dakpannen
- panlat
- tegel
- onderdak, dampopen folie eventueel met beplating of planken (belangrijk dat het damp open is i.v.m. vocht wat uit de constructie moet kunnen.
- Isolatie materiaal
- dampdichte folie (plastic of aluminium gecacheerde folie)
- regelwerk
- afwerking van bijvoorbeeld gips

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Speciale variant van dampdichte folie. In de winter volledig dampdicht om vocht in je isolatie te voorkomen, zomers niet volledig dampdicht zodat vocht wat eventueel toch binnengedrongen is de isolatie weer kan verlaten.

Deze isolatie wordt vaak toegepast als de koude kant dampdicht is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• huppelepups
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:23:
@huppelepups Hoe zie je het voor je dat isolatie helpt tegen lekkage?
Dit is inderdaad niet de juiste omschrijving.
Wat ik bedoel is: is dit de juist om te voorkomen dat vocht binnendringt in de afwerking.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-03 16:10

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Je hebt geen (licht) dampremmende folie zoals klimaatfolie maar juist dampopen folie nodig, zoals bijvoorbeeld MIOFOL Dampopen folie 125 G.

Een constructie met van buiten naar binnen steeds dampwerender worden zodat vocht naar buiten kan.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• huppelepups
Ethnocentrix schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:41:
Je hebt geen (licht) dampremmende folie zoals klimaatfolie maar juist dampopen folie nodig, zoals bijvoorbeeld MIOFOL Dampopen folie 125 G.

Een constructie met van buiten naar binnen steeds dampwerender worden zodat vocht naar buiten kan.
Waarom?
Een klimaatfolie is ook dampopen?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

huppelepups schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Waarom?
Nee, in principe dampremmend. Hij moet dan ook altijd aan de warme zijde toegepast worden. Bovendien is klimaatfolie aardig aan de prijs. Ik zou hem dan ook alleen maar toepassen als deze echt nodig is.

In dit geval kan een dampopen folie prima tegen het dakbeschot aan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• huppelepups
Question Mark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:58:
[...]

Nee, in principe dampremmend. Hij moet dan ook altijd aan de warme zijde toegepast worden. Bovendien is klimaatfolie aardig aan de prijs. Ik zou hem dan ook alleen maar toepassen als deze echt nodig is.

In dit geval kan een dampopen folie prima tegen het dakbeschot aan.
Maar is dampopen dan echt beter of maakt het niet zoveel uit?
Ik heb de folie namelijk al gekocht.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:50
huppelepups schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:54:
Waarom?
Omdat je anders het vocht opsluit en je dak gaat rotten.

Dat kost een stuk meer dan een rolletje folie.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

huppelepups schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Maar is dampopen dan echt beter of maakt het niet zoveel uit?
Ik heb de folie namelijk al gekocht.
Ligt er compleet aan waar je het voor gaat gebruiken.

Aan de warme zijde, waarbij de koude kant dampdicht is? (plat dak bijvoorbeeld). Ja, dan is het absoluut beter.

Je mag het niet gebruiken aan de koude zijde. Koude zijde moet altijd dampopen zijn, en dat is klimaatfolie niet in de wintermaanden.

https://isolatienoord.nl/folie/klimaatfolie
Klimaatfolie wordt veelvuldig toegepast als er zich een dampremmende laag aan de buitenkant bevindt bij een bepaalde constructie. In die situaties is het aan te raden om klimaatfolie toe te passen. Dit omdat klimaatfolie ervoor zorgt dat het ontstane vocht wordt tegengehouden, maar daarnaast heeft het een dubbele functie. Het kan namelijk ook nog eens de vocht afvoeren.

Klimaatfolie wordt aan de warme zijde, oftewel aan de binnenzijde, van het isolatiemateriaal aangebracht.
Wat jij wil is een folie aanbrengen aan de koude zijde, die in de wintermaanden dampdicht is. Vocht wat dan je isolatie binnendringt kan dan geen kant op.

[Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 09-02-2021 15:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee