Toon posts:

Scythe Ninja Mini inzetten voor Ryzen 4650G?

Pagina: 1
Acties:

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 21:09
Voor mijn nieuw- / her-bouw werkstation wil ik graag zoveel mogelijk componenten hergebruiken van de donor PC, een oude HTPC van ikbenstil.nl. Zo recycle ik de kast, (waarschijnlijk) de voeding maar hopelijk ook de CPU koeler - een Scythe Ninja Mini. Deze heeft een koeloppervlak van 37x37mm en 10 heatpipes. De processor die het ding moest koelen was een AMD Phenom 9500 met een TDP van 95W.
De processor die ik op het oog heb, de Ryzen Pro 4650G, heeft een TDP van 65W.
Vraag is - gaat dit a) passen en b) genoeg koeling kunnen leveren?

Ik ga niet overclocken maar wil wel stabiel kunnen transcoden en video-editten (bijv. met DaVinci Resolve). Gaming wellicht heel, heel, heel af en toe, maar dat zullen (alleen al vanwege de beperkte capaciteiten van de onboard GPU en het beperktere aanbod van games op Linux) oudere titels zijn op lage settings.

Tips / thoughts?

Nuff' said...

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:55
a)nee
b) als het zou passen wel.

[Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 09-02-2021 14:01]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-03 16:54

g0tanks

Moderator CSA
Je moet kijken naar de sockets die onder de specificaties staan van jouw links. Jouw processor heeft een AM4-socket. De koeler ondersteunt alleen 478, 754, 775, 939, 940, AM2. Dus het antwoord is nee.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• iGadget
Dank @99ruud99 en @g0tanks voor jullie antwoorden. Bij voorbaat sorry dat ik zo eigenwijs ben, maar we zitten hier wel op Tweakers, dus ik vraag me af hoeveel ik nog kan 'tweaken' aan deze situatie :)
Uiteraard snap ik dat de koeler nooit is ontworpen danwel gecertificeerd voor een AM4-socket, toen dit model uit de handel ging bestond het hele AM4 platform waarschijnlijk nog niet eens. Maar zit er dan zo'n wezenlijk verschil tussen?
De afmetingen lijken gelijk - 37mm2 CPU oppervlak. Beide sockets houden de koeler op hun plek dmv een beugel die op 2 kanten naast de CPU in een haakje grijpt, getuige de foto's die ik van AM4 moederborden heb gezien.
Wat is er dan anders, de hoogte? De afstand tussen de beide 'haakjes'?
Het beugeltje om de koeler vast te zetten op de socket is namelijk te vervangen (4 schroefjes los, klaar), dus vandaar dat ik me oprecht afvraag of er nog meer redenen zijn waarom dit niet zou gaan werken.
Of is dat het 'm juist, dat deze beugeltjes niet los te verkrijgen zijn?

Nuff' said...

• 99ruud99
Je zou kunnen gaan meten heo hoog etc de standaard maten zijn, en dan een losse beugel te produceren.

De beugels zijn wel te koop , maar geen verloop-beugeltjes. Dus die moet je zelf maken.

• iGadget
Ah, ik snap wat je bedoelt - zoiets als dit Noctua setje of dit setje van Scythe?
Dus als ik het goed begrijp werkt het tegenwoordig zo dat je het hele plastic 'gedoetje' de retention bracket om de socket heen vervangt door iets wat specifiek bij je koeler hoort?

Zo ja, dan heb ik dus 2 mogelijke opties:
  1. Kijken of het bestaande beugeltje op het standaard plastic 'gedoetje' de retention bracket past
  2. Een setje zoals bovenstaand rechtstreeks zien te monteren op het koelblok, met eventueel een stukje maatwerk
Uiteraard is optie 1 het meest aantrekkelijk - zou iemand met een AM4 moederbord (die het standaard plastic 'gedoetje' de retention bracket nog heeft) willen meten of de afstand tussen de 2 haakjes wellicht 10cm is? In dat geval is de kans namelijk groot dat het gewoon past :*)

(P.S. - mocht er een officiële naam zijn voor wat ik 'het plastic gedoetje' noem, please share, dan pas ik het aan. UPDATE - Retention bracket dus 8) )

[Voor 5% gewijzigd door iGadget op 09-02-2021 22:31. Reden: Retention Bracket! :-)]

Nuff' said...

• 99ruud99
hoop mensen met een aftermarket CPU koeler gooien die "plastic houders" (of gedoetje) weg, dus mogelijk mag je die gratis hebben xD

• iGadget
Oh ik hoef 'm niet te hebben want als het goed is zit er ook 1 op het moederbord dat ik bij de Ryzen CPU ga aanschaffen ;)
Moet alleen even weten wat de afstand is tussen de 2 haakjes. Gek (?) genoeg kan ik dat zo snel nergens vinden...

[Voor 0% gewijzigd door iGadget op 09-02-2021 15:35. Reden: typo]

Nuff' said...

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20

jgj82

Ja, maar = nee

iGadget schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:29:
.....

(P.S. - mocht er een officiële naam zijn voor wat ik 'het plastic gedoetje' noem, please share, dan pas ik het aan)
Retention Bracket
En iets van afmetingen staan ook in die advertentie.

Volgens mij is een AM4 socket korter en breder dan een AM3 socket.
90mm x 54mm ipv 96mm x 48mm.

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• iGadget
Ah top, @jgj82 ! Als ik de afmetingen op Amazon mag geloven, dan is dat ding iets meer dan 104mm breed, dus dat zou redelijk uitkomen met de bestaande beugel. *MITS* de hoogte ook gaat passen natuurlijk, maar daar zit best een aantal millimeters speling in.
Volgens mij is een AM4 socket korter en breder dan een AM3 socket.
Euh... dan heb je het over het hele ding inclusief de (ah, zo heet dat ding dus) retention bracket?
Want de CPU zelf is toch nog steeds 37x37mm? Want dat is natuurlijk de oppervlakte die moet matchen met het koelblok.

Nuff' said...

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20

jgj82

Ja, maar = nee

iGadget schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:29:
Ah top, @jgj82 ! Als ik de afmetingen op Amazon mag geloven, dan is dat ding iets meer dan 104mm breed, dus dat zou redelijk uitkomen met de bestaande beugel. *MITS* de hoogte ook gaat passen natuurlijk, maar daar zit best een aantal millimeters speling in.

[...]

Euh... dan heb je het over het hele ding inclusief de (ah, zo heet dat ding dus) retention bracket?
Want de CPU zelf is toch nog steeds 37x37mm? Want dat is natuurlijk de oppervlakte die moet matchen met het koelblok.
Ja, dat is inderdaad de afmeting van het gebied met de backplate/retention bracket en socket.

Volgens mij is een Ryzen CPU 40 x 40 mm groot en de heatspreader inderdaad iets van 37 x 37mm. Dus dat zou moeten passen. Een bron heb ik even niet voor je..

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• iGadget
Een bron heb ik even niet voor je..
Snap ik, ik kwam zelf ook niet veel verder dan een reddit post waarin over die 37x37mm gerept wordt. Denk dat ik de gok maar gewoon ga wagen - worst case scenario krijg ik het niet passend en dan haal ik alsnog een nieuwe koeler. Thanks!

Nuff' said...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iGadget
Mocht iemand in de toekomst ook tegen dit issue aanlopen - het is gelukt.
Met (flink) wat moeite (maar dit was bij de AM3 destijds ook al zo weet ik nog) kreeg ik de koeler vast aan de retention bracket. Hij zit muurvast en dat was precies de bedoeling ;)

Inmiddels draait de Ryzen Pro 4650G al weer een aantal weken, superstabiel, lekker koel en bovenal - fluisterstil.
Mission accomplished d:)b

Nuff' said...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee