Dag beste Tweakers,
Graag roep ik jullie hulp in bij het afronden van mijn voorstel voor een nieuwe setup voor ons LAN/Wi-Fi netwerk. Het "internet doet ut nie" gemekker op de groepsapp begint me de keel uit te hangen en ik gun iedereen natuurlijk ook een stabiele online-ervaring, dus als enige bewoner die het verschil tussen bits en bytes weet, heb ik het wederom op me genomen om er iets aan te doen.
Ik heb al een aantal topics over enigszins vergelijkbare situaties doorgelezen, dus heb wel een idee van wat de opties zijn, maar aangezien onze woonsituatie vrij ongebruikelijk is en mijn kennis zeer beperkt, maak ik toch maar even een draadje aan. Het is nogal een lap tekst, maar ik hoop dat het jullie de benodigde info geeft om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Beschrijving woning
Ik woon met 8 andere mensen op de bovenste (4e) verdieping van een typisch sociale woningbouwcomplex uit de jaren 80. Het is een langgerekte verdieping, bestaande uit een ruime gemeenschappelijke keuken/woonkamer, met daaraan twee lange gangen waar de privé woon- en slaapkamers van de bewoners zich bevinden. Elke gang heeft ook z'n eigen opgang/trappenhuis. Onder onze woning zitten meerdere trappenhuizen met gezinsappartementen. De muren lijken te bestaan uit vrij dik beton.
Gebruik
Het meeste betreft streaming van Netflix etc., office-taken, videobellen (vooral sinds corona, natuurlijk). Vooral via laptops en smartphones, en één TV in de gezamenlijke ruimte. Ik en een andere bewoner hebben desktops en gamen daarop nog wel eens, en zelf gebruik ik stiekem toch best veel torrents. Dat gaat tot nu toe prima over de UTP.
Huidige netwerkopstelling
/f/image/ms9nn0zAbtNRwfVKasiR8Wka.png?f=fotoalbum_large)
Graag roep ik jullie hulp in bij het afronden van mijn voorstel voor een nieuwe setup voor ons LAN/Wi-Fi netwerk. Het "internet doet ut nie" gemekker op de groepsapp begint me de keel uit te hangen en ik gun iedereen natuurlijk ook een stabiele online-ervaring, dus als enige bewoner die het verschil tussen bits en bytes weet, heb ik het wederom op me genomen om er iets aan te doen.
Ik heb al een aantal topics over enigszins vergelijkbare situaties doorgelezen, dus heb wel een idee van wat de opties zijn, maar aangezien onze woonsituatie vrij ongebruikelijk is en mijn kennis zeer beperkt, maak ik toch maar even een draadje aan. Het is nogal een lap tekst, maar ik hoop dat het jullie de benodigde info geeft om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Beschrijving woning
Ik woon met 8 andere mensen op de bovenste (4e) verdieping van een typisch sociale woningbouwcomplex uit de jaren 80. Het is een langgerekte verdieping, bestaande uit een ruime gemeenschappelijke keuken/woonkamer, met daaraan twee lange gangen waar de privé woon- en slaapkamers van de bewoners zich bevinden. Elke gang heeft ook z'n eigen opgang/trappenhuis. Onder onze woning zitten meerdere trappenhuizen met gezinsappartementen. De muren lijken te bestaan uit vrij dik beton.
Gebruik
Het meeste betreft streaming van Netflix etc., office-taken, videobellen (vooral sinds corona, natuurlijk). Vooral via laptops en smartphones, en één TV in de gezamenlijke ruimte. Ik en een andere bewoner hebben desktops en gamen daarop nog wel eens, en zelf gebruik ik stiekem toch best veel torrents. Dat gaat tot nu toe prima over de UTP.
Huidige netwerkopstelling
- We delen een KPN glasvezelabonnement met 200Mbps up & down.
- Jaren geleden heb ik dmv twee TP-Link TL-WR1043ND (1ste generatie, met DD-WRT firmware) een LAN/Wi-Fi netwerk aangelegd. Eentje geconfigureerd als router, de andere als AP (als ik de termen goed gebruik).
- Alles zit op één SSID, 2,4Ghz met TKIP&AES beveiliging.
- Er hangt ook nog een TP-link SG1005D switch aan elke WR1043ND, om genoeg poorten voor alles te hebben.
- Alle kamers zijn voorzien van een UTP kabel (minimaal cat5) tot aan de deur. Verder heeft niemand eigen netwerk apparatuur.
- Tussen de router en de modem is een tijd geleden een Experia box v10A verschenen, ik vermoed geïnstalleerd door een KPN monteur die door een huisgenoot is binnengelaten, want volgens mij heb ik destijds de router direct op de Genexis modem aangesloten. Aangezien het netwerk nog functioneerde heb ik er niks mee gedaan.Onze digitale TV is sinds kort ook direct op deze box aangesloten via UTP.
/f/image/ms9nn0zAbtNRwfVKasiR8Wka.png?f=fotoalbum_large)
- De gangen zijn allebei rond de 15m. In de afbeelding heb ik de gemeenschappelijke ruimte in het midden kleiner gemaakt om het plaatje een beetje handzaam te houden. Die is ongeveer 15m bij 10m.
- Ik heb in de gangen alleen de deuren naar de individuele woonkamers en naar de trappenhuizen weergegeven. Er zijn ook nog slaapkamertjes en WC's/badkamers, maar daar werkt men niet, dus die zijn niet belangrijk in dit verhaal.
- Rood zijn de hiervoor beschreven netwerk-apparaten die we nu hebben hangen. Groen zijn de draadjes tussen die apparaten. Genexis modem en Experia box hangen in de meterkast vlak buiten de rechter voordeur naar het trappenhuis. Niet echt heel veilig natuurlijk, maar er komt eigenlijk niemand behalve huisgenoten en onderhoudspersoneel. Meterkast kan in theorie dicht met sleutel, moet ik denk ik regelen via woningbouwvereniging.
- In blauw heb ik de metingen van signaalsterkte (wifi-analyzer app) en snelheden (speedtest.net app) genoteerd, zowel op de gangen als in de kamers. Het varieert nogal van moment tot moment, dus neem alles met een korrel zout.
- De connecties via de UTP kabel zijn over het algemeen stabiel en snel. Maar sinds de upgrade van 100Mbps naar 200Mbps knalt de router er soms uit, waardoor een herstart nodig is. AP blijft wel online. Het leek aanvankelijk te gebeuren als er uncapped grote bestanden werden gedownload, maar het gebeurt nu op ogenschijnlijk random momenten. Al weet ik nooit precies wat m'n huisgenoten uitspoken. Om eerlijk te zijn heb ik geen QOS oid ingesteld, ik wist tot voor kort niet eens dat dit kon. Heb meelij met een leek!
- Wi-Fi kwaliteit op individuele woonkamers is om te huilen. De kamers vlakbij de routers hebben redelijke dekking (zij het niet altijd stabiel), maar de rest kan beter een hotspot aanmaken of op de kabel blijven.
- Er hangen overal minstens 10 zichtbare netwerken in de lucht, en op wifi-analyzer zie ik om de haverklap SSIDs verschijnen en verdwijnen. Vaak zijn netwerken van onderburen véél sterker aanwezig dan het onze.
- De muren lijken een grote rol te spelen. Als er alleen een deur tussen kamer en router/AP zit, is het over het algemeen te doen qua signaalsterkte/snelheden, maar zodra je een muur ertussen hebt is het min of meer uit met de pret.
- We hebben als woongroep best een fatsoenlijke spaarrekening, dus ik hoop dat ik m'n huisgenoten zover kan krijgen om rond de €500 te investeren.
- Vooral verbetering van Wi-Fi is belangrijk ivm vele thuiswerkers/videobellers.
- Behoud v/d kabel naar elke individuele woonkamer lijkt me wenselijk
- Op het moment kijk ik vooral naar de Unifi systemen van Ubiquity. Mijn vermoeden is dat een flink deel van de Wi-Fi problemen verholpen kan worden door ter hoogte van elke set kamerdeuren een station op te hangen. Dat maakt in totaal zes stations (3 per gang), waarbij ik hoop dat de gemeenschappelijke ruimte zo ook afdoende gedekt wordt.
- Zou het ook met minder kunnen?
- Is het mogelijk om de huidige routers/switches te integreren met een Unifi-setup? Om zo eventueel kosten te drukken?
- Moet ik überhaupt nog andere merken/systemen bekijken?
- Ik kan inmiddels wel een beetje overweg met router-interfaces en dergelijke, maar idealiter moet het voor een netwerk-leek ook te onderhouden zijn, voor als ik een keer verhuis of dood ga (gezien de huidige woningmarkt een waarschijnlijker scenario
).