Toon posts:

Hulp bij upgrade (Wi-Fi) netwerk woongroep (1 grote etage)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-11-2022
Dag beste Tweakers,

Graag roep ik jullie hulp in bij het afronden van mijn voorstel voor een nieuwe setup voor ons LAN/Wi-Fi netwerk. Het "internet doet ut nie" gemekker op de groepsapp begint me de keel uit te hangen en ik gun iedereen natuurlijk ook een stabiele online-ervaring, dus als enige bewoner die het verschil tussen bits en bytes weet, heb ik het wederom op me genomen om er iets aan te doen.
Ik heb al een aantal topics over enigszins vergelijkbare situaties doorgelezen, dus heb wel een idee van wat de opties zijn, maar aangezien onze woonsituatie vrij ongebruikelijk is en mijn kennis zeer beperkt, maak ik toch maar even een draadje aan. Het is nogal een lap tekst, maar ik hoop dat het jullie de benodigde info geeft om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Beschrijving woning
Ik woon met 8 andere mensen op de bovenste (4e) verdieping van een typisch sociale woningbouwcomplex uit de jaren 80. Het is een langgerekte verdieping, bestaande uit een ruime gemeenschappelijke keuken/woonkamer, met daaraan twee lange gangen waar de privé woon- en slaapkamers van de bewoners zich bevinden. Elke gang heeft ook z'n eigen opgang/trappenhuis. Onder onze woning zitten meerdere trappenhuizen met gezinsappartementen. De muren lijken te bestaan uit vrij dik beton.

Gebruik
Het meeste betreft streaming van Netflix etc., office-taken, videobellen (vooral sinds corona, natuurlijk). Vooral via laptops en smartphones, en één TV in de gezamenlijke ruimte. Ik en een andere bewoner hebben desktops en gamen daarop nog wel eens, en zelf gebruik ik stiekem toch best veel torrents. Dat gaat tot nu toe prima over de UTP.

Huidige netwerkopstelling
  • We delen een KPN glasvezelabonnement met 200Mbps up & down.
  • Jaren geleden heb ik dmv twee TP-Link TL-WR1043ND (1ste generatie, met DD-WRT firmware) een LAN/Wi-Fi netwerk aangelegd. Eentje geconfigureerd als router, de andere als AP (als ik de termen goed gebruik).
  • Alles zit op één SSID, 2,4Ghz met TKIP&AES beveiliging.
  • Er hangt ook nog een TP-link SG1005D switch aan elke WR1043ND, om genoeg poorten voor alles te hebben.
  • Alle kamers zijn voorzien van een UTP kabel (minimaal cat5) tot aan de deur. Verder heeft niemand eigen netwerk apparatuur.
  • Tussen de router en de modem is een tijd geleden een Experia box v10A verschenen, ik vermoed geïnstalleerd door een KPN monteur die door een huisgenoot is binnengelaten, want volgens mij heb ik destijds de router direct op de Genexis modem aangesloten. Aangezien het netwerk nog functioneerde heb ik er niks mee gedaan.Onze digitale TV is sinds kort ook direct op deze box aangesloten via UTP.
Schematische plattegrond huidige situatie
  • De gangen zijn allebei rond de 15m. In de afbeelding heb ik de gemeenschappelijke ruimte in het midden kleiner gemaakt om het plaatje een beetje handzaam te houden. Die is ongeveer 15m bij 10m.
  • Ik heb in de gangen alleen de deuren naar de individuele woonkamers en naar de trappenhuizen weergegeven. Er zijn ook nog slaapkamertjes en WC's/badkamers, maar daar werkt men niet, dus die zijn niet belangrijk in dit verhaal.
  • Rood zijn de hiervoor beschreven netwerk-apparaten die we nu hebben hangen. Groen zijn de draadjes tussen die apparaten. Genexis modem en Experia box hangen in de meterkast vlak buiten de rechter voordeur naar het trappenhuis. Niet echt heel veilig natuurlijk, maar er komt eigenlijk niemand behalve huisgenoten en onderhoudspersoneel. Meterkast kan in theorie dicht met sleutel, moet ik denk ik regelen via woningbouwvereniging.
  • In blauw heb ik de metingen van signaalsterkte (wifi-analyzer app) en snelheden (speedtest.net app) genoteerd, zowel op de gangen als in de kamers. Het varieert nogal van moment tot moment, dus neem alles met een korrel zout.
De problemen
  • De connecties via de UTP kabel zijn over het algemeen stabiel en snel. Maar sinds de upgrade van 100Mbps naar 200Mbps knalt de router er soms uit, waardoor een herstart nodig is. AP blijft wel online. Het leek aanvankelijk te gebeuren als er uncapped grote bestanden werden gedownload, maar het gebeurt nu op ogenschijnlijk random momenten. Al weet ik nooit precies wat m'n huisgenoten uitspoken. Om eerlijk te zijn heb ik geen QOS oid ingesteld, ik wist tot voor kort niet eens dat dit kon. Heb meelij met een leek!
  • Wi-Fi kwaliteit op individuele woonkamers is om te huilen. De kamers vlakbij de routers hebben redelijke dekking (zij het niet altijd stabiel), maar de rest kan beter een hotspot aanmaken of op de kabel blijven.
  • Er hangen overal minstens 10 zichtbare netwerken in de lucht, en op wifi-analyzer zie ik om de haverklap SSIDs verschijnen en verdwijnen. Vaak zijn netwerken van onderburen véél sterker aanwezig dan het onze.
  • De muren lijken een grote rol te spelen. Als er alleen een deur tussen kamer en router/AP zit, is het over het algemeen te doen qua signaalsterkte/snelheden, maar zodra je een muur ertussen hebt is het min of meer uit met de pret.
Oplossingen? en vragen
  • We hebben als woongroep best een fatsoenlijke spaarrekening, dus ik hoop dat ik m'n huisgenoten zover kan krijgen om rond de €500 te investeren.
  • Vooral verbetering van Wi-Fi is belangrijk ivm vele thuiswerkers/videobellers.
  • Behoud v/d kabel naar elke individuele woonkamer lijkt me wenselijk
  • Op het moment kijk ik vooral naar de Unifi systemen van Ubiquity. Mijn vermoeden is dat een flink deel van de Wi-Fi problemen verholpen kan worden door ter hoogte van elke set kamerdeuren een station op te hangen. Dat maakt in totaal zes stations (3 per gang), waarbij ik hoop dat de gemeenschappelijke ruimte zo ook afdoende gedekt wordt.
  • Zou het ook met minder kunnen?
  • Is het mogelijk om de huidige routers/switches te integreren met een Unifi-setup? Om zo eventueel kosten te drukken?
  • Moet ik überhaupt nog andere merken/systemen bekijken?
  • Ik kan inmiddels wel een beetje overweg met router-interfaces en dergelijke, maar idealiter moet het voor een netwerk-leek ook te onderhouden zijn, voor als ik een keer verhuis of dood ga (gezien de huidige woningmarkt een waarschijnlijker scenario :-( ).
Alle commentaar en antwoorden zijn welkom. Als er belangrijke info ontbreekt, laat het weten, dan vul ik aan waar nodig. Alvast heel erg bedankt voor jullie aandacht tot dusver!

Beste antwoord (via Roel_D op 09-02-2021 22:01)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Roel_D schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:34:
[...]

Ja daar komen we dagelijks achter :) Maar dat zou toch te verbeteren moeten zijn met betere Wi-Fi access points?
Beter maar vooral ook meer.
Wat grappig dat die 1043ND's kennelijk zo antiek zijn. Had wel 't vermoeden dat ze aan vervanging toe waren, maar voordat we onlangs van 100Mbps naar 200Mbps lijn gingen, deden ze het eigenlijk zonder problemen. Op de beroerde Wi-Fi dekking na, dan. Maar dat leek mij altijd een beperking van de techniek zelf icm de drukte in ons "luchtruim" en dikke muren. Misschien heb ik toch te lang onderschat wat nieuwe hardware in dat opzicht kan betekenen.
Overschat nieuwe hardware ook weer niet - ja, het kan sneller, maar max zendvermogen is (in 2.4GHz-band) niet toegenomen, en harder schreeuwen door de router helpt toch nauwelijks aangezien zendvermogen client devices steevast bottleneck is. Een goede AP moet vooral goed kunnen luisteren.
Ik begin nu op basis van de antwoorden tot dusver te denken aan een goeie nieuwe router icm drie à vier access points.
Waarom nieuwe router? Je hebt die Experiabox al. Ik hoor geen reden/requirement dat te hoog gegrepen is voor dat ding. Zonde om geld uit te geven zonder goede reden.
Ik denk dat ik uiteindelijk wel handig genoeg ben om de Unifi systemen te gebruiken en evt. een opvolger te instrueren over onderhoud, maar als zo'n TP-Link mesh systeem krachtig genoeg zou moeten zijn is dat misschien eenvoudiger? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je ermee inlevert. Customizability, security, signaalsterkte?
Wederom, "krachtig" is laatste wat je wilt. Je wilt juist subtiel.

Los daarvan, drie letters zeggen wat het probleem met die sets is: ze ondersteunen geen DFS. Dat betekent dat ze maar een kanaal in 5GHz ondersteunen en dus altijd zendtijd met elkaar moeten delen, ipv ieder AP een eigen kanaal. In de 2.4GHz zitten ze ook nog eens vast op 40MHz kanaalbreedte, wat erger is: het overlapt half met andere netwerken en stoort dus fors - en wordt zelf nog harder gestoord.

Sowieso: "mesh" is niets anders dan een draadloze verbinding gebruiken in plaats van een netwerkkabel. Jullie hebben overal netwerkkabels dus nul behoefte aan mesh. Als je al TP-Link overweegt, kijk naar de eerder genoemde EAP's. Wil je per se zo'n "mesh" set (maar dan bedraad aangesloten), kijk dan naar Linksys' Velop. Die ondersteunen wel DFS.

Nog een argument tegen die mesh dingen: geen van allen zijn ze geschikt voor plafondmontage, terwijl dat bij jullie een pre is.
Ik wil vooral graag weten of een investering van €500,- ook echt een duidelijke verbetering in Wi-Fi dekking en stabiliteit gaat geven. Ik begrijp dat jullie geen garanties kunnen geven, maar vind het zelf heel moeilijk in te schatten.
Zeker, maar met EUR 350 kom je er ook wel. Je kunt met EUR 500 de puntjes op de I zetten (managed UniFi PoE switches, UniFi router), maar wederom, ik zie geen noodzaak met deze eisen iets anders dan de Experiabox die jullie al hebben te gebruiken.

Als ik in het plaatje naar de signaalwaardes kijk, valt me vooral het signaalverloop in rechterdeel op. Dat het in de kamers brak is snap ik, maar dat je 25dB in 5m gang verliest (-50dBm -> -75dBm) vind ik erg frappant. Daaruit concludeer ik dat die WR-1043ND routers allerminst optimaal staan/hangen, en dat alleen al op plafond monteren van een oplossing eea flink gaat verbeteren.

Wat ik zou voorstellen: sowieso plafonmontage-AP's. Vier stuks. Van links naar rechts eentje tussen de meest linkse twee deuren, eentje bij de derde deur (waar de tweede router nu staat, maar dan op plafond), dan eentje tussen de deuren rechts van woonkamer en tenslotte eentje tussen de twee meest rechtse deuren.

Met zoveel AP's wil je specs juist laag houden, ik zou 2x2 MIMO in beide banden meer dan voldoende vinden.

Dan zit je bij UniFi te kijken naar de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) (EUR 75/stuk). Ik kan moeilijk inschatten hoe het zit met kabels/switches, maar twee van die AP's zouden dichtbij huidige routerlocaties staan, dus ik verwacht dat je maximaal twee extra switches erbij nodig hebt, EUR 15/stuk (bijv pricewatch: TP-Link LS1005G ). Wat je dan nog nodig hebt is de controller. Je hebt verschillende opties. Ik draai de mijne op een Linux server. Werkt voor mij prima, maar zou ik afraden in jullie situaite (upgrades kunnen ingewikkeld zijn). Tweede keuze is een UniFI Cloud Key. Zou ik ook afraden. In beginsel is een klein stickje dat de boel beheert een fantastisch idee, maar o wee als je te lang vergeet te upgraden. Heb een vriendin na minder dan twee jaar daarmee moeten helpen. Was niet leuk. Komt dan neer op een controller op iemands PC. Is prima te doen, maar dan moet je bij vertrek het op andermans PC installeren en overnemen. Irritant, maar overkomelijk zou ik zeggen. Kortom, EUR 330 aan hardware (en installate van gratis software) en je bent klaar met deze oplossing.

Alternatief zou zijn de pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3 (EUR 70/stuk). Hogere specs in 2.4GHz zijn onzinnig, maar 5GHz is in ieder geval niet inferieur aan de UAP AC Lite. Controller is volledig in de 'cloud' (draait dus bij TP-Link). Als je dat qua privacy geen probleem vindt een makkelijkere oplossing dan UniFi, ook qua beheer. Wat je mist tov UniFi is een flink deel van de knopjes, maar of je die echt gaat missen is een tweede. Idem de integratie met router en switches (die je omwille van kosten en geen meerwaarde niet wilt). Verder hier net zo goed switches nodig, dus EUR 305 totaal.

Derde optie, die misschien nog interessanter is: echte Enterprise-grade WiFi wordt steeds goedkoper. HP(E) heeft Aruba overgenomen en pusht dat spul in de low-end SOHO markt. De pricewatch: Aruba Instant On AP11 (RW) kost EUR 75 en doet z'n naam eer aan. Ondanks dat er onder de motorkap zwaar spul zit, is het echt even makkelijk als die mesh sets qua installatie. Dat lijkt me voor deze use-case een duidelijke pre. Ik heb recent zitten spelen met de AP22 (WiFi-ax/6 variant van de AP11) en het was ongelofelijk saai. It just worked :P
Nu, er zit wel een addertje onder het gras: de AP11 wordt via 802.3af PoE gevoed. Mooi: geen kabels nodig. Minder mooi: je moet dus PoE voeding regelen, want niet inbegrepen bij de AP. Nu, je kunt met vier injectors werken, maar als je toch twee nieuwe switches gaat kopen, kun je net zo goed PoE-switches ervan maken. Dat hoeft gelukkig ook niet duur te zijn, sterker nog de goedkoopste PoE switches zijn zowaar goedkoper dan goede losse injecotrs. Denk dan aan twee van deze: pricewatch: TP-Link 5-Port 10/100Mbps Desktop Switch with 4-Port PoE TL-SF1005P , ~ EUR30/stuk. Dan hebben we het dus over EUR 360 voor deze oplossing.

Kanttekening voor de vergelijking: bij de andere twee kun je ook voor PoE via switch gaan, dan moet je dus totaalprijs oplossing met EUR 30 verhogen (2x 30 ipv 2x 15)

Als EUR 360 financieel te doen is (en met voorgesteld budget van EUR 500 lijkt dat me wel) zou ik gaan voor de Aruba oplossing.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Onze digitale TV is sinds kort ook direct op deze box aangesloten via UTP.
Geen idee hoe dit is aangesloten, TV in gezamenlijke ruimte? Of gaat dat via de WR1043ND en de SG1005D? Mij niet helemaal duidelijk, geen idee als het ook relevantie is voor de wifi oplossing.

Ubiquity & netwerk-leek dat gaat voor mijn gevoel niet echt samen.

WR1043ND is ook wel 'antiek' :D.

Een oplossing kan ook dit setje zijn (site heeft af en toe nette bundel acties), altijd even PW checken als het ergens anders niet goedkoper is ivm je budget
https://www.kommago.nl/tp...loud-controller/pid=61667
Voordeel van die EAP245 is dat er PoE UTP kabel in gaat en UTP (zonder PoE) uit kan. De EAP 225 heeft dat niet en iets iets goedkoper, losse prijs ongeveer 30 euro goedkoper dan de EAP245.

Die AP's worden gevoed door PoE, die modules worden erbij geleverd. Wil je die lompe PoE blokken niet + extra stekkers (geen idee als dit allemaal kan ivm stroompunten). Dan een 8 PoE+ switch erbij (dit gaat al buiten je budget helaas)
pricewatch: Netgear GS108LP

Het meest mooie is dit (geen idee hoe handig kabels kunnen worden gelegd / montage). Doorverbinden ben ik geen voorstander van.

Vanuit Experia box v10A ruimte leg 4 nieuwe kabels voor de 4 EAP's
8 PoE+ switch in die ruimte daar worden die 4 EAP's op aangesloten en de Omada Controller dus je hebt eigenlijk al 5 PoE aansluitingen nodig + 1 Uplink naar Experia box, dus 6 poorten ga je al nodig hebben.

Deze switch is iets goedkoper: https://www.kommago.nl/tp-link-tl-sg108pe/pid=45873
Dan komen de 4 EAP's op de PoE poort en de Omada word gevoed via 220 adapter en gaat dan op de normale LAN van de switch en de Experia box uplink ook. Verschil van 30 euro tussen die 2. Het oog wil ook wat ;) en mocht er in de toekomst iets met PoE erbij komen heb je nog 2 poorten, voor 30 euro heb je geen PoE+ switch ;).

De EAPs 245 bundel + PoE Switch en dan nog de kabels ga ik wel buiten je budget. Kom ook bij fam en vrienden klagen wifi ruk is (modem van de provider moet het hele huis van wifi voorzien, droom lekker verder. Maar vroeger..... klopt had je ook een hamburger voor een knaak en nu een joetje :P ). Raad dit setje (model 225 of de 245 net wat nodig is) aan (soms met 2 AP's zonder controller soms 3 AP's met controller, net hoe groot het huis is), allemaal duur duur na een maand of 2 en hoe is het met de wifi? Ja goed werkt echt fijn. Geld waard? Jazeker hadden we eerder moeten doen.

Meerder info over de TP-Link AP's zie [TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie

dion_b doet een prima aanvulling op mijn verhaal in elk geval. (y)

[Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 09-02-2021 15:27]

Mijn blog - T.net nostalgie - Tweak uptime

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Roel_D schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:56:
[...]

De problemen
[list]
• De connecties via de UTP kabel zijn over het algemeen stabiel en snel. Maar sinds de upgrade van 100Mbps naar 200Mbps knalt de router er soms uit, waardoor een herstart nodig is. AP blijft wel online. Het leek aanvankelijk te gebeuren als er uncapped grote bestanden werden gedownload, maar het gebeurt nu op ogenschijnlijk random momenten. Al weet ik nooit precies wat m'n huisgenoten uitspoken. Om eerlijk te zijn heb ik geen QOS oid ingesteld, ik wist tot voor kort niet eens dat dit kon. Heb meelij met een leek!
WR-1043ND rev 1 is ondertussen stokoud, je zit voorbij de redelijke levensduur van die dingen. De routers zelf hebben weinig dat stuk kan, maar grote kans dat de voedingsadapters ervan ondertussen stervende condensatoren hebben. Als dat het enige was zou ik proberen met een ander (nieuwe) voedingsblokje. Maar dat gaat best-case het probleem van uitvallende router verhelpen, niet de rest.
• Wi-Fi kwaliteit op individuele woonkamers is om te huilen. De kamers vlakbij de routers hebben redelijke dekking (zij het niet altijd stabiel), maar de rest kan beter een hotspot aanmaken of op de kabel blijven.
• Er hangen overal minstens 10 zichtbare netwerken in de lucht, en op wifi-analyzer zie ik om de haverklap SSIDs verschijnen en verdwijnen. Vaak zijn netwerken van onderburen véél sterker aanwezig dan het onze.
• De muren lijken een grote rol te spelen. Als er alleen een deur tussen kamer en router/AP zit, is het over het algemeen te doen qua signaalsterkte/snelheden, maar zodra je een muur ertussen hebt is het min of meer uit met de pret.
[/list]
Wat hier ontbreekt is een duidelijke meting van de situatie. Ja, de muren dempen flink, maar het is nog niet duidelijk of het probleem is te weinig signaal of teveel interferentie. Dat kan voor de oplossing flink uitmaken. Installeer eens op een telefoon WiFi Analyzer Open Source en meet (met deur dicht!) eens in alle kamers wat voor RSSI je op dit moment haalt. Dat is goede input voor je oplossing.
Oplossingen? en vragen
[list]
• We hebben als woongroep best een fatsoenlijke spaarrekening, dus ik hoop dat ik m'n huisgenoten zover kan krijgen om rond de €500 te investeren.
Dat is een mooi bedrag, daar kan veel mee.
• Vooral verbetering van Wi-Fi is belangrijk ivm vele thuiswerkers/videobellers.
• Behoud v/d kabel naar elke individuele woonkamer lijkt me wenselijk
Beide helder. Sowieso: goede WiFi vereist juist goede kabels. Doordat je allemaal kabels hebt, is het eenvoudig om op handige locaties WiFi-AP's te hangen.
• Op het moment kijk ik vooral naar de Unifi systemen van Ubiquity. Mijn vermoeden is dat een flink deel van de Wi-Fi problemen verholpen kan worden door ter hoogte van elke set kamerdeuren een station op te hangen. Dat maakt in totaal zes stations (3 per gang), waarbij ik hoop dat de gemeenschappelijke ruimte zo ook afdoende gedekt wordt.
• Zou het ook met minder kunnen?
Zeker. 'one per room' of in dit geval eentje per paar deuren is zelden beste oplossing, sterker nog, teveel AP's kan slechter presteren dan te weinig :o

Zoals gezegd, meten is weten. Als ik naar de tekening kijk zegt mijn onderbuik dat 3 of 4 AP's voldoende zal zijn, eea hangt af van bouwmaterialen en waar je ze kunt hangen. UAP's zijn gemaakt voor plafondmontage, en dat geeft sowieso beste dekking.
• Is het mogelijk om de huidige routers/switches te integreren met een Unifi-setup? Om zo eventueel kosten te drukken?
Ja, kan. Als je alleen WiFi via UniFi doet, maakt het niet uit hoe de bedrade boel aan elkaar hangt.
• Moet ik überhaupt nog andere merken/systemen bekijken?
Waar je vooral aan moet denken is beheer(s)baarheid. Wie gaat dit nu opzetten? Jij waarschijnlijk. Wie gaat het beheren als het er hangt? Jij ook waarschijnlijk. Wat gebeurt er als jij er niet meer woont? De oplossing die je kiest moet niet alleen nu werkbaar zijn maar ook als een willekeurige andere bewoner het beheer doet.

Het is in de regel erg verstandig om daar - ook bij budgettering - goed bij stil te staan. Als jullie allemaal network engineers zouden zijn kom je op een andere oplossing uit als wanneer het een beschermde woongroep is voor (laagopgeleide) mensen met afstand tot arbeidsmarkt die het op dit vlak zelf moeten redden.

UniFi vind ik erg makkelijk te beheren, maar je hebt heel veel knopjes waar je dingen fout kunt doen. Het heeft ook een redelijk idiot-proof app, maar die is zodanig 'dumbed down' dat het nauwelijks verschilt tov een willekeurige 'mesh' set qua functionaliteit. Dat gezegd, ik weet niet zo 1-2-3 een betere. Voor vergelijkbare prijs en functionaliteit kun je naar de SOHO AP's van TP-Link kijken, de EAPs. Enig minpunt: nadruk van die dingen ligt onbegrijpelijkerwijs op 2.4GHz, dus 2x2 in 5GHz en 3x3 in 2.4GHz. Dat is wat onzinnig.
• Ik kan inmiddels wel een beetje overweg met router-interfaces en dergelijke, maar idealiter moet het voor een netwerk-leek ook te onderhouden zijn, voor als ik een keer verhuis of dood ga (gezien de huidige woningmarkt een waarschijnlijker scenario :-( ).
[/list]
Dat dus ;)
Alle commentaar en antwoorden zijn welkom. Als er belangrijke info ontbreekt, laat het weten, dan vul ik aan waar nodig. Alvast heel erg bedankt voor jullie aandacht tot dusver!
Meetwaardes vooral dus.

Algemene aanpak klopt iig als een deur: hang AP's daar waar nodig, sluit ze aan via de bestaande kabels. Randvoorwaarden die ik zou stellen:

- beheerbaarheid. Laat iemand anders meekijken naar beheersopties en kijk of zij vertrouwen hebben het te kunnen doen.
- dualband AP's, met nadruk op 5GHz
- minimaal WiFi-ac (WiFi-5). WiFi-ax (WiFi-6) zou ik vooralsnog als nice-to-have maar zeker niet van doorslaggevend belang noemen.
- meer dan 1 AP in 5GHz: DFS support noodzakelijk (voor 4 5GHz-kanalen van 80MHz breed ipv maar eentje zonder)
- mogelijk heb je per AP een switch nodig om naast bedrade aansluiting naar kamer ook AP aan te sluiten. Dat hoeft in beginsel niets bijzonders te zijn, minimale SG1005 van TP-Link van EUR 13 voldoet al.

Exact wat je verder nodig hebt, hangt af van hoeveel AP's je nodig hebt, waar je ze (dus) moet hangen en wat handig is qua bedrading en stroomtoevoer. Dus: eerst maar eens meten.

Soittakaa Paranoid!

• Roel_D
dion_b schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:24:
Wat hier ontbreekt is een duidelijke meting van de situatie. Ja, de muren dempen flink, maar het is nog niet duidelijk of het probleem is te weinig signaal of teveel interferentie. Dat kan voor de oplossing flink uitmaken. Installeer eens op een telefoon WiFi Analyzer Open Source en meet (met deur dicht!) eens in alle kamers wat voor RSSI je op dit moment haalt. Dat is goede input voor je oplossing.
Ik heb nog een rondje gemaakt en nu ook de dBm waardes aan de afbeelding toegevoegd. Hopelijk is dat wat je bedoelde.

Grofweg -80dBm in de kamers ver weg van huidige router/AP, rond de -50dBm in kamers dichtbij.

Kan je hier iets mee?

Sowieso bedankt voor de antwoorden tot dusver. Goed om te weten dat €500 een redelijk budget is, kan ik vanavond bij de huisvergadering in ieder geval proberen dat los te maken. De rest van de informatie moet ik nog even laten inwerken :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:47

lier

MikroTik nerd

Alles onder (of boven, maar dat is meer semantisch) de -75dBm is verre van ideaal.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:17
Wauw, die 1043ND's zijn wel echt antiek ja! Heb 'm zelf ook nog gehad als eerste wifi-router.

Voor een groot netwerk als dit zijn ze (zeker tegenwoordig) totaal ongeschikt. Het was een budgetrouter geschikt voor kleine thuisnetwerkjes met weinig gebruikers. Om voor 8 man en alle bijbehorende devices het verkeer te routeren mag je best een high-end router overwegen. Ook wil je waarschijnlijk niet de wifi van de router zelf gebruiken, maar hiervoor (alleen maar) dedicated accesspoints gebruiken. Maar daar is al meer over gezegd dan ik bij kan dragen.

Gelukkig kost een goeie router zonder wifi de kop niet. Misschien is die Experia Box ook wel bruikbaar (sowieso vraag ik me af of je momenteel geen nat-achter-nat hebt?), zal iig waarschijnlijk al beter presteren dan de 1043ND's (zeker als je de wifi uitschakelt).

• Roel_D
lier schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:35:
Alles onder (of boven, maar dat is meer semantisch) de -75dBm is verre van ideaal.
Ja daar komen we dagelijks achter :) Maar dat zou toch te verbeteren moeten zijn met betere Wi-Fi access points?

Wat grappig dat die 1043ND's kennelijk zo antiek zijn. Had wel 't vermoeden dat ze aan vervanging toe waren, maar voordat we onlangs van 100Mbps naar 200Mbps lijn gingen, deden ze het eigenlijk zonder problemen. Op de beroerde Wi-Fi dekking na, dan. Maar dat leek mij altijd een beperking van de techniek zelf icm de drukte in ons "luchtruim" en dikke muren. Misschien heb ik toch te lang onderschat wat nieuwe hardware in dat opzicht kan betekenen.

Ik begin nu op basis van de antwoorden tot dusver te denken aan een goeie nieuwe router icm drie à vier access points. Ik denk dat ik uiteindelijk wel handig genoeg ben om de Unifi systemen te gebruiken en evt. een opvolger te instrueren over onderhoud, maar als zo'n TP-Link mesh systeem krachtig genoeg zou moeten zijn is dat misschien eenvoudiger? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je ermee inlevert. Customizability, security, signaalsterkte?

Ik wil vooral graag weten of een investering van €500,- ook echt een duidelijke verbetering in Wi-Fi dekking en stabiliteit gaat geven. Ik begrijp dat jullie geen garanties kunnen geven, maar vind het zelf heel moeilijk in te schatten.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:50
1043's in TKIP mode kan je ongeveer 20mbps mee halen, als je dat dan nog is moet delen met een aantal mensen blijft er individueel al niet veel meer over, zeker al niet als je geen QoS hebt ..

zonder QoS trekt een torrent programmatje gans het netwerk leeg..

(ps sorry schaamteloze spam, maar ik heb nog een leuk setje in v&a staan wat mss wel tof is voor jou)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Roel_D schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:34:
[...]

Beter maar vooral ook meer.
Overschat nieuwe hardware ook weer niet - ja, het kan sneller, maar max zendvermogen is (in 2.4GHz-band) niet toegenomen, en harder schreeuwen door de router helpt toch nauwelijks aangezien zendvermogen client devices steevast bottleneck is. Een goede AP moet vooral goed kunnen luisteren.
Ik begin nu op basis van de antwoorden tot dusver te denken aan een goeie nieuwe router icm drie à vier access points.
Waarom nieuwe router? Je hebt die Experiabox al. Ik hoor geen reden/requirement dat te hoog gegrepen is voor dat ding. Zonde om geld uit te geven zonder goede reden.
Ik denk dat ik uiteindelijk wel handig genoeg ben om de Unifi systemen te gebruiken en evt. een opvolger te instrueren over onderhoud, maar als zo'n TP-Link mesh systeem krachtig genoeg zou moeten zijn is dat misschien eenvoudiger? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je ermee inlevert. Customizability, security, signaalsterkte?
Wederom, "krachtig" is laatste wat je wilt. Je wilt juist subtiel.

Los daarvan, drie letters zeggen wat het probleem met die sets is: ze ondersteunen geen DFS. Dat betekent dat ze maar een kanaal in 5GHz ondersteunen en dus altijd zendtijd met elkaar moeten delen, ipv ieder AP een eigen kanaal. In de 2.4GHz zitten ze ook nog eens vast op 40MHz kanaalbreedte, wat erger is: het overlapt half met andere netwerken en stoort dus fors - en wordt zelf nog harder gestoord.

Sowieso: "mesh" is niets anders dan een draadloze verbinding gebruiken in plaats van een netwerkkabel. Jullie hebben overal netwerkkabels dus nul behoefte aan mesh. Als je al TP-Link overweegt, kijk naar de eerder genoemde EAP's. Wil je per se zo'n "mesh" set (maar dan bedraad aangesloten), kijk dan naar Linksys' Velop. Die ondersteunen wel DFS.

Nog een argument tegen die mesh dingen: geen van allen zijn ze geschikt voor plafondmontage, terwijl dat bij jullie een pre is.
Zeker, maar met EUR 350 kom je er ook wel. Je kunt met EUR 500 de puntjes op de I zetten (managed UniFi PoE switches, UniFi router), maar wederom, ik zie geen noodzaak met deze eisen iets anders dan de Experiabox die jullie al hebben te gebruiken.

Als ik in het plaatje naar de signaalwaardes kijk, valt me vooral het signaalverloop in rechterdeel op. Dat het in de kamers brak is snap ik, maar dat je 25dB in 5m gang verliest (-50dBm -> -75dBm) vind ik erg frappant. Daaruit concludeer ik dat die WR-1043ND routers allerminst optimaal staan/hangen, en dat alleen al op plafond monteren van een oplossing eea flink gaat verbeteren.

Wat ik zou voorstellen: sowieso plafonmontage-AP's. Vier stuks. Van links naar rechts eentje tussen de meest linkse twee deuren, eentje bij de derde deur (waar de tweede router nu staat, maar dan op plafond), dan eentje tussen de deuren rechts van woonkamer en tenslotte eentje tussen de twee meest rechtse deuren.

Met zoveel AP's wil je specs juist laag houden, ik zou 2x2 MIMO in beide banden meer dan voldoende vinden.

Dan zit je bij UniFi te kijken naar de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) (EUR 75/stuk). Ik kan moeilijk inschatten hoe het zit met kabels/switches, maar twee van die AP's zouden dichtbij huidige routerlocaties staan, dus ik verwacht dat je maximaal twee extra switches erbij nodig hebt, EUR 15/stuk (bijv pricewatch: TP-Link LS1005G ). Wat je dan nog nodig hebt is de controller. Je hebt verschillende opties. Ik draai de mijne op een Linux server. Werkt voor mij prima, maar zou ik afraden in jullie situaite (upgrades kunnen ingewikkeld zijn). Tweede keuze is een UniFI Cloud Key. Zou ik ook afraden. In beginsel is een klein stickje dat de boel beheert een fantastisch idee, maar o wee als je te lang vergeet te upgraden. Heb een vriendin na minder dan twee jaar daarmee moeten helpen. Was niet leuk. Komt dan neer op een controller op iemands PC. Is prima te doen, maar dan moet je bij vertrek het op andermans PC installeren en overnemen. Irritant, maar overkomelijk zou ik zeggen. Kortom, EUR 330 aan hardware (en installate van gratis software) en je bent klaar met deze oplossing.

Alternatief zou zijn de pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3 (EUR 70/stuk). Hogere specs in 2.4GHz zijn onzinnig, maar 5GHz is in ieder geval niet inferieur aan de UAP AC Lite. Controller is volledig in de 'cloud' (draait dus bij TP-Link). Als je dat qua privacy geen probleem vindt een makkelijkere oplossing dan UniFi, ook qua beheer. Wat je mist tov UniFi is een flink deel van de knopjes, maar of je die echt gaat missen is een tweede. Idem de integratie met router en switches (die je omwille van kosten en geen meerwaarde niet wilt). Verder hier net zo goed switches nodig, dus EUR 305 totaal.

Derde optie, die misschien nog interessanter is: echte Enterprise-grade WiFi wordt steeds goedkoper. HP(E) heeft Aruba overgenomen en pusht dat spul in de low-end SOHO markt. De pricewatch: Aruba Instant On AP11 (RW) kost EUR 75 en doet z'n naam eer aan. Ondanks dat er onder de motorkap zwaar spul zit, is het echt even makkelijk als die mesh sets qua installatie. Dat lijkt me voor deze use-case een duidelijke pre. Ik heb recent zitten spelen met de AP22 (WiFi-ax/6 variant van de AP11) en het was ongelofelijk saai. It just worked :P
Nu, er zit wel een addertje onder het gras: de AP11 wordt via 802.3af PoE gevoed. Mooi: geen kabels nodig. Minder mooi: je moet dus PoE voeding regelen, want niet inbegrepen bij de AP. Nu, je kunt met vier injectors werken, maar als je toch twee nieuwe switches gaat kopen, kun je net zo goed PoE-switches ervan maken. Dat hoeft gelukkig ook niet duur te zijn, sterker nog de goedkoopste PoE switches zijn zowaar goedkoper dan goede losse injecotrs. Denk dan aan twee van deze: pricewatch: TP-Link 5-Port 10/100Mbps Desktop Switch with 4-Port PoE TL-SF1005P , ~ EUR30/stuk. Dan hebben we het dus over EUR 360 voor deze oplossing.

Kanttekening voor de vergelijking: bij de andere twee kun je ook voor PoE via switch gaan, dan moet je dus totaalprijs oplossing met EUR 30 verhogen (2x 30 ipv 2x 15)

Als EUR 360 financieel te doen is (en met voorgesteld budget van EUR 500 lijkt dat me wel) zou ik gaan voor de Aruba oplossing.

Soittakaa Paranoid!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ijske schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:18:
1043's in TKIP mode kan je ongeveer 20mbps mee halen, als je dat dan nog is moet delen met een aantal mensen blijft er individueel al niet veel meer over, zeker al niet als je geen QoS hebt ..

zonder QoS trekt een torrent programmatje gans het netwerk leeg..
Kan, maar TS heeft geen probleem met platgetrokken netwerk tgv torrents, dus dit is een oplossing voor een probleem dat hij niet heeft.

Qua settings: TKIP moet je sowieso niet willen, dan worden alle performance enhancements van WiFi-n (zelfs al ten tijde van de 1043ND rev 1 gangbaar) uitgeschakeld en gedraagt de AP zich als WIFi-g AP. Oh ja, en het is niet geheel veilig. Anno 2021 wil je altijd WPA2 icm CCMP/AES gebruiken, liefst met 802.11w (protected management frames) erbij. WPA3 is nog leuker (daar is 802.11w sowieso verplicht), maar in praktijk heb je daar WiFi-6 hardware voor nodig. Ik zou voor deze use-case de toegevoegde waarde daarvan het prijskaartje niet waard achten.
(ps sorry schaamteloze spam, maar ik heb nog een leuk setje in v&a staan wat mss wel tof is voor jou)
Mooie basis, maar TS heeft meer AP's dan dat nodig, en meer Cisco AP's erbij kopen voor zacht prijsje kan erg duur worden. Sowieso is het duurder dan nieuw Aruba spul.

Soittakaa Paranoid!

• Roel_D
Ontzettend bedankt voor deze antwoorden, echt enorm behulpzaam. Ik ga deze week even wat van de genoemde opties naast elkaar leggen en laat nog weten wat het gaat worden. Heel fijne avond gewenst voor nu!

• mcDavid
QOS aanzetten op een 1043ND is ook niet aan te raden btw, dan gaat de WAN/LAN througput compleet onderuit. Het ding heeft al niet of nauwelijks genoeg processing power om uberhaupt 200Mbit te halen, en als je dat soort services aanzet blijft er helemaal niets van over.

• Roel_D
mcDavid schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:53:
QOS aanzetten op een 1043ND is ook niet aan te raden btw, dan gaat de WAN/LAN througput compleet onderuit. Het ding heeft al niet of nauwelijks genoeg processing power om uberhaupt 200Mbit te halen, en als je dat soort services aanzet blijft er helemaal niets van over.
Sinds onze upgrade naar 200Mbps kreeg de router het bij grote downloads vaak zwaar of knalde hij er domweg uit en was er een herstart nodig. Heb wat adressen afgeknepen tot 100Mbps en het is niet meer gebeurd, dus 't lijkt alsof QOS toch heeft geholpen, al is het een beetje grof geschut op deze manier.
We overleven wel eventjes op 100Mbps ( :+ ), maar 't is duidelijk dat we aan een nieuwe setup toe zijn..

• Roel_D
Dag allemaal. Dit is even geleden! Ik had wegens allerlei omstandigheden dit project even op de lange baan geschoven, vandaar het uitblijven van een follow-up (daar zaten jullie vast met smart op te wachten).

Op basis van de bijdragen van dion_b heb ik nu het volgende in gedachten:De switches zijn andere dan dion_b aanraadde, omdat de TL-SF1005P voor zover ik kon zien slechts 100Mbps per poort ondersteunt en daarbij ook poorten tekort komt voor onze doeleinden.

Hieronder een plaatje van hoe ik het nu in m'n hoofd heb. Op deze manier hebben we dan AP's op de punten die dion_b aangaf, plus ethernetkabels naar alle negen privé-woonkamers en één gedeelde TV.

(Ik zie nu dat we waarschijnlijk een van onze huidige Gigabit-switches moeten inzetten om genoeg poorten te regelen voor de de ethernetlijnen naar de privévertrekken, maar geen zin om het plaatje weer opnieuw te maken 8)7 )

Tenzij iemand nog problemen ziet in deze setup, ga ik de boel maar eens aanschaffen en ophangen. Nu al geen zin in kabelmageddon, maar wie snel wil zijn moet pijn lijden, toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Roel_D schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:38:
...
Tenzij iemand nog problemen ziet in deze setup...
Je hebt 1 poort te weinig op de eerste switch; 5 x LAN + 2 x AP + uplink + switch2 = 9 > 8
Dus een aparte kabel van de router naar switch2 of iets creatiefs doen met één van de LAN aansluitingen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
Misschien kun je de eerste woning(en) wel gewoon naar de experiabox patchen. Scheelt weer een apparaat.

En ik zou zeggen doe er nog een paar flinke kabelgoten bij. Niet van die lullige plakgootjes maar gewoon een lekkere brede waar je flink wat meuk in kwijt kunt.

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-03 21:18
Het kan zijn dat ik iets gemist heb, maar het lijkt mij wel nuttig om te werken met vlans. Zodat jullie het netwerkverkeer gescheiden kunnen houden, maar ook om bijvoorbeeld niet per ongeluk te streamen naar de tv van de buren.

Om dat te doen heb je uiteraard wel een vlan compatibel router en een managed switch nodig.

(Ik neem aan dat je geen gebruik maakt van tv van kpn)?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

dennisdennis12 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:47:
... Zodat jullie het netwerkverkeer gescheiden kunnen houden, maar ook om bijvoorbeeld niet per ongeluk te streamen naar de tv van de buren...
Waarom is dat een probleem? Sterker nog: het kan zelfs gewenst zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-03 21:18
@Brahiewahiewa
Wat denk je zelf? Het lijkt mij niet prettig als mijn buren, al dan niet per ongeluk, kunnen streamen naar mijn tv, netwerkspeakers, ed.

Daarnaast wil je uit beveiligingsoogpunt netwerken ook gescheiden houden. Zeker als je ook moet thuiswerken is het altijd nuttig om een extra goede beveiliging te hebben, maar ook bijvoorbeeld als je gebruik maakt van een nas.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zoals ik al zei: ik kan scenarios bedenken waar het juist gewenst is om tussen de verschillende appartementen netwerkverkeer te hebben.
dennisdennis12 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:47:
Het kan zijn dat ik iets gemist heb...
Ik denk dat je dit gemist hebt:
Roel_D schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:56:
...Ik woon met 8 andere mensen op de bovenste (4e) verdieping van een typisch sociale woningbouwcomplex uit de jaren 80. Het is een langgerekte verdieping, bestaande uit een ruime gemeenschappelijke keuken/woonkamer, met daaraan twee lange gangen waar de privé woon- en slaapkamers van de bewoners zich bevinden...
Deze mensen offeren een gedeelte van hun privacy op om basically op woonlasten te besparen.
Mijn inschatting is dat zij niet een verdrie- of viervoudiging van de prijs van hun netwerk infrastructuur willen zien met als enige "voordeel" dat er geen dingen geshared kunnen worden tussen de appartementen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Roel_D
Ik zal eens kijken naar vlan opties, maar denk dat het voor ons idd een stap te veel is. We hebben het in de huidige setup ook niet, en nooit per ongeluk naar de verkeerde dingen gestreamd oid. We hebben sowieso maar één Chromecast in huis, aan de gedeelde TV, en die wordt vrij zelden gebruikt.

En die ene poort te weinig had ik idd al gezien, maar toch bedankt! We hebben in de huidige setup nog twee Gigabit switches die we wel ergens tussen kunnen hangen, of idd eerste kamers direct vanaf de Experia.

Wederom bedankt voor de kritische blikken!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee