Kozijnen vervangen extra kosten VVE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-06 22:16
Beste Tweakers,

Ik heb op internet naar het antwoord gezocht maar ik kon dit niet direct vinden. Wij bestaan uit een VVE van 4 appartementen. Graag willen we de kozijnen vervangen van hout naar PVC. Ik heb 2 jaar geleden een renovatie uitgevoerd en er staat nu een voorzetwand voor twee kozijnen. Deze moeten eruit, bekabeling en leidingen opnieuw gelegd en als laatst nog gestuced en geverfd. Ik heb dit toentertijd laten doen door een professioneel bedrijf en als ik zo de kosten uitreken dan kan dat met gemak 3k kosten.

Nu ben ik minder enthousiast geworden over het vervangen van de kozijnen. De VVE is niet helder over of deze kosten aan mij worden gerekend of dat we deze delen. Bij de andere appartementen staan de kozijnen gewoon bloot en is dit makkelijk te vervangen. Delen wij deze extra kosten of moet ik deze zelf betalen mocht de VVE dit besluiten?

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Normaal gesproken is dat gewoon voor eigen kosten. Hoe denk je dat die andere 3 er over denken om jouw kosten te gaan betalen? Of draai het eens om. Had jij voor de kosten van een ander op willen draaien terwijl jij zelf niet dezelfde kosten hebt?

Uiteindelijk ben je zelf de VvE. Dat betekent dat de servicekosten dus ook voor jou omhoog gaan. Er is natuurlijk niet een magische pot waar de VvE zijn kosten van betaald. Die pot ben jezelf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je hebt zelfstandig besloten om de bestaande situatie te wijzigen door er een voorzetwand met kozijnen er voor te zetten waarom zouden andere bewoners nu extra moeten betalen voor iets wat jezelf hebt besloten toentertijd en zij geen inspraak op hadden ?

Ik neem aan dat de aannemer een "standaard" afwerking levert zoals rondom afkitten en/of een architraaf/afdeklat aanbrengen aan de binnenzijde etc., maar schilderen, stuccen, vloerbedekking aanhelen, voorzetwanden afbreken/afvoeren en leidingen verleggen etc voor eigen rekening zullen zijn.

Stel dat andere bewoners niet voor 3.000 euro hebben laten verspijkeren zoals jij maar 18.000 euro, ga jij dan ook braaf meebetalen daaraan ? Lijkt me niet, toch ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 19:06
Jullie zijn met elkaar de VVE. Dus de kosten komen of uit de eigen middelen van de VVE of door een extra storting van de 4 appartementseigenaren.

Wat zijn de kosten van de volledige renovatie? Is het dan niet bespreekbaar om samen met elkaar alle kosten te dragen? In hoeverre maakt de (geschatte) som van 3.000 euro dan nog "indruk"?

Of het wel of niet door de VVE vergoed moet worden, daar heb ik geen weet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:57:
Normaal gesproken is dat gewoon voor eigen kosten. Hoe denk je dat die andere 3 er over denken om jouw kosten te gaan betalen? Of draai het eens om. Had jij voor de kosten van een ander op willen draaien terwijl jij zelf niet dezelfde kosten hebt?

Uiteindelijk ben je zelf de VvE. Dat betekent dat de servicekosten dus ook voor jou omhoog gaan. Er is natuurlijk niet een magische pot waar de VvE zijn kosten van betaald. Die pot ben jezelf.
Kosten verdelen over 4 is stuk draaglijker dan zelf een klap zoveel te betalen. Over inleven gesproken; als mijn buurman net zijn huis gerenoveerd heeft en wij dwingen hem om de kozijnen opeens te vervangen en zelf de extra kosten op te vangen dan lijkt het mij logisch dat de kosten gesplit worden. Ik krijg geen upgrade maar het wordt gerestaureerd naar de huidige situatie, ik heb daar geen enkel voordeel bij. Komt nog bij dat mijn kozijnen de enige kozijnen zijn die nog van goede kwaliteit zijn door de eerder benoemde renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Breezers schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:10:
Je hebt zelfstandig besloten om de bestaande situatie te wijzigen door er een voorzetwand met kozijnen er voor te zetten waarom zouden andere bewoners nu extra moeten betalen voor iets wat jezelf hebt besloten toentertijd en zij geen inspraak op hadden ?

Ik neem aan dat de aannemer een "standaard" afwerking levert zoals rondom afkitten en/of een architraaf/afdeklat aanbrengen aan de binnenzijde etc., maar schilderen, stuccen, vloerbedekking aanhelen, voorzetwanden afbreken/afvoeren en leidingen verleggen etc voor eigen rekening zullen zijn.

Stel dat andere bewoners niet voor 3.000 euro hebben laten verspijkeren zoals jij maar 18.000 euro, ga jij dan ook braaf meebetalen daaraan ? Lijkt me niet, toch ?
Als ik mijn kozijnen wil vervangen samen met de rest ok dan snap ik het maar dat is niet de situatie. Ik vind het wel prima zoals het is. Zullen we het omdraaien? Moet ik mijn kozijnen vervangen omdat de kozijnen van de buren stuk zijn? Het moet gedaan worden omdat het van buiten er gelijk uit moet zien. Maar ik betaal voor iets dat ik niet wil en ik krijg extra kosten vanwege de situatie in mijn huis. Ik probeer jullie kant te begrijpen maar ik moet opdraaien voor kosten vanwege benodigdheden van de andere partij maar extra kosten die ik daardoor bij mij krijg moet ik zelf betalen. Ik snap die logica niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:01
Dat is een beetje inherent aan een VVE volgens mij. Stel je besluit zelf een andere voordeur te nemen en geeft daar € 2000 aan uit. En een jaar later besluit de VVE, met meerderheid, dat iedereen nieuwe deuren moet: tja, dan zul je toch mee moeten doen. Dat dat impact heeft op jouw afwerking aan de binnenkant is daarin denk ik niet relevant (los van het feit dat het niet leuk is natuurlijk).

Ik heb hetzelfde gehad in een appartement waar ik vroeger woonde. Ik had als een van de weinigen dubbel glas (door de vorige bewoner geplaatst), maar moest toch echt meedoen toen alle kozijnen vervangen werden door kunststof-kozijnen, ook al was die noodzaak er voor mij helemaal niet.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletproof93
Ik blijf het scheef vinden maargoed bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:01
Waar komt het idee om die kozijnen aan te pakken vandaan? Stond dat in een meerjarenonderhoudsplan? Is het "spontaan" besloten tijdens een vergadering? Was jij bij die vergadering aanwezig en wat heb je toen gezegd? Aangezien het om een heel kleine VVE gaat (ter vergelijking: mijn VVE destijds had volgens mij 50 appartementen) kun je natuurlijk prima een gesprek aan gaan.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lijkt mij overigens dat een VVE een meerjaren plan heeft waarin dit soort onderhoud al gepland is. Daar had je, (als deze planning er al is) uit kunnen halen dat deze werkzaamheden eraan kwamen.

Als deze planning er niet is, ben je ook zelf schudlig aan. Jij bent immers ook de VVE.

Wat staat er verder in de statuten over dit soort zaken?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinL94
  • Laatst online: 12:01
Je had sowieso toestemming moeten vragen aan de VvE toen je je eigen kozijnen ging vervangen. Deze zijn onderdeel van het gemeenschappelijk deel van het gebouw.

Als je dat had gedaan dan was deze situatie toen al ter sprake gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:17
RobinL94 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:29:
Je had sowieso toestemming moeten vragen aan de VvE toen je je eigen kozijnen ging vervangen. Deze zijn onderdeel van het gemeenschappelijk deel van het gebouw.

Als je dat had gedaan dan was deze situatie toen al ter sprake gekomen.
Zover ik het begrijp heeft hij aan de binnenzijde een voorzetwandje staan voor de dichte delen van de kozijnen zodat de muur doorloopt en vlak gestuct kon worden.

Dat wandje moet afgebroken en hersteld worden.

@bulletproof93

Laat iemand van het bedrijf dat de kozijnen komt vervangen eens bij jou kijken of het mogelijk is de kozijnen te vervangen zonder extra sloopwerk.

Afgezien dat ze achter het wandje niet kunnen kitten/afwerken zie ik eigenlijk geen problemen waarom dat niet zou kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 09-02-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
FRANQ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:32:
[...]

Zover ik het begrijp heeft hij aan de binnenzijde een voorzetwandje staan voor de dichte delen van de kozijnen zodat de muur doorloopt en vlak gestuct kon worden.

Dat wandje moet afgebroken en hersteld worden.

@bulletproof93

Laat iemand van het bedrijf dat de kozijnen komt vervangen eens bij jou kijken of het mogelijk is de kozijnen te vervangen zonder extra sloopwerk.

Afgezien dat ze achter het wandje niet kunnen kitten/afwerken zie ik eigenlijk geen problemen waarom dat niet zou kunnen.
Je situatie schets klopt. Dit heeft in geen plan gestaan en het kwam meer uit dat het ooit moest gebeuren dus waarom niet nu. Ze zijn langs geweest en ze geven aan dat de hele muur weg moet. Radiatoren hangen eraan en het plafond is ook verlaagd tot net boven het raam waardoor het frame daar ook in verwerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
FRANQ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:32:
[...]
Ik las het volgende, vandaar dat ik het idee had dat zijn kozijnen al een keer vervangen zijn:
bulletproof93 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:12:
[...]
Komt nog bij dat mijn kozijnen de enige kozijnen zijn die nog van goede kwaliteit zijn door de eerder benoemde renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:27
bulletproof93 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:41:
[...]

Je situatie schets klopt. Dit heeft in geen plan gestaan en het kwam meer uit dat het ooit moest gebeuren dus waarom niet nu. Ze zijn langs geweest en ze geven aan dat de hele muur weg moet. Radiatoren hangen eraan en het plafond is ook verlaagd tot net boven het raam waardoor het frame daar ook in verwerkt is.
Wellicht tijd om te zorgen dat er een gedegen meerjarig onderhoudsplan komt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
@bulletproof93
Zet ze voor de keuze, jouw kwart van het geld laten reserveren voor jouw huis en niet mee doen.
Of dat ze ook de kosten dragen voor jouw herstel.

Omdat zij hun kozijnen niet onderhouden hebben en verrot zijn zadelen ze jou nu met een probleem op.
Uiteindelijk ben jij met 3 buren de VVE en niet zoals vaker voorkomt dat je met 30 kopers bent en een woningbouwvereniging die er 60+ heeft zodat je geen reet te vertellen hebt.

Als er nieuwe kozijnen in gaan wel voor hr+++ gaan en niet hr++, scheelt nogal een hoop.
Standaard dubbel glas: U-waarde: 2,8 – 2,9 W/m²K
HR+: U-waarde: 1,2 – 1,6 W/m²K
HR++: U-waarde: 1,1 W/m²K
HR+++ (driedubbel glas): U-waarde: 0,5 W/m²K

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 09-02-2021 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:09
Question Mark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:28:
Lijkt mij overigens dat een VVE een meerjaren plan heeft waarin dit soort onderhoud al gepland is. Daar had je, (als deze planning er al is) uit kunnen halen dat deze werkzaamheden eraan kwamen.

Als deze planning er niet is, ben je ook zelf schudlig aan. Jij bent immers ook de VVE.

Wat staat er verder in de statuten over dit soort zaken?
Een meerjaren plan is tegenwoordig niet meer verplicht, een VvE kan er ook voor kiezen jaarlijk 0,5% van de herbouwwaarde te reserveren.
Bron: https://www.rijksoverheid...rhoud-appartementengebouw

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
FRANQ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:20:
@bulletproof93
Zet ze voor de keuze, jouw kwart van het geld laten reserveren voor jouw huis en niet mee doen.
Of dat ze ook de kosten dragen voor jouw herstel.

Omdat zij hun kozijnen niet onderhouden hebben en verrot zijn zadelen ze jou nu met een probleem op.
Uiteindelijk ben jij met 3 buren de VVE en niet zoals vaker voorkomt dat je met 30 kopers bent en een woningbouwvereniging die er 60+ heeft zodat je geen reet te vertellen hebt.

Als er nieuwe kozijnen in gaan wel voor hr+++ gaan en niet hr++, scheelt nogal een hoop.

[...]
Het niet doen spreekt mij aan alleen ik vraag mij af wat de gemeente hiervan zegt aangezien het vooraanzicht van het gebouw er anders uit gaat zien. Maargoed de vier kozijnen gaan er natuurlijk anders uitzien dan de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

bulletproof93 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Het niet doen spreekt mij aan alleen ik vraag mij af wat de gemeente hiervan zegt aangezien het vooraanzicht van het gebouw er anders uit gaat zien. Maargoed de vier kozijnen gaan er natuurlijk anders uitzien dan de buurt.
Dus je stapt in een VvE waarvan je weet dat er zaken gezamenlijk moeten gebeuren. Vervolgens vind je dat iemand anders maar aan jou verbouwing moet gaan meebetalen maar andersom vind je dat niet.

Ik vind het bijzonder dat mensen wel de lusten van een VvE willen maar nooit de lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:42:
[...]

Dus je stapt in een VvE waarvan je weet dat er zaken gezamenlijk moeten gebeuren. Vervolgens vind je dat iemand anders maar aan jou verbouwing moet gaan meebetalen maar andersom vind je dat niet.

Ik vind het bijzonder dat mensen wel de lusten van een VvE willen maar nooit de lasten.
Je hebt weinig keus als je een huis koopt in een appartementen gebouw. Wat is er mis met het laten wisselen van kozijnen voor de huishoudens die dit willen en de andere niet. Als de uitstraling gelijk blijft en het scheelt een hoop extra kosten lijkt mij dit een reele oplossing. Komt bij dat als er uitloopt is met herstel dat ik in een een halve bouwval woon tijdens Corona.

Als het zo was dat de voorzetwand en plafond niet zo in de weg zaten had ik dit geen enkel probleem gevonden. Zo stond ik er in toen iemand dit opbracht. Tot dat bekend werd dat er muren moesten worden weg gehaald in mijn kantoor en woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:33

Tens

let me drink about it

bulletproof93 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:16:
[...]

Als ik mijn kozijnen wil vervangen samen met de rest ok dan snap ik het maar dat is niet de situatie. Ik vind het wel prima zoals het is. Zullen we het omdraaien? Moet ik mijn kozijnen vervangen omdat de kozijnen van de buren stuk zijn? Het moet gedaan worden omdat het van buiten er gelijk uit moet zien. Maar ik betaal voor iets dat ik niet wil en ik krijg extra kosten vanwege de situatie in mijn huis. Ik probeer jullie kant te begrijpen maar ik moet opdraaien voor kosten vanwege benodigdheden van de andere partij maar extra kosten die ik daardoor bij mij krijg moet ik zelf betalen. Ik snap die logica niet helemaal.
een vereniging waar jij lid van bent en inspraak hebt (wat niet betekent dat jij altijd je zin krijgt)heeft een besluit genomen.
daarna heel veel 'ik' in jouw verhaal, en totaal geen 'wij' .....

kan me iets voorstellen dat jij niet blij bent, maar het is een democratisch besluit.
Hoe komt het dat door het werk van een professional jouw kozijn niet meer zonder problemen los kan? er zitten toch geen leidingen door dat kozijn oid?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:42:
[...]

Je begrijpt zijn probleem niet denk ik.

Het vervangen van het kozijn is het probleem niet.
Wel dat een recent opgeknapt interieur gesloopt moet worden.

Het is eigenlijk hetzelfde als ze het kozijn vervangen maar je vloer beschadigen, dan stel je ook de vve of het bedrijf aansprakelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door FRANQ op 09-02-2021 14:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:55
bulletproof93 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:48:
[...]

Je hebt weinig keus als je een huis koopt in een appartementen gebouw. Wat is er mis met het laten wisselen van kozijnen voor de huishoudens die dit willen en de andere niet. Als de uitstraling gelijk blijft en het scheelt een hoop extra kosten lijkt mij dit een reele oplossing. Komt bij dat als er uitloopt is met herstel dat ik in een een halve bouwval woon tijdens Corona.
De meeste mensen die een appartement kopen verbouwen die niet zodanig dat het normaal onderhoud dusdanig in de weg zit. Dat heb je toch zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FRANQ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:51:
[...]

Je begrijpt zijn probleem niet denk ik.

Het vervangen van het kozijn is het probleem niet.
Wel dat een recent opgeknapt interieur gesloopt moet worden.

Het is eigenlijk hetzelfde als ze het kozijn vervangen maar je vloer beschadigen, dan stel je ook de vve of het bedrijf aansprakelijk.
Ik begrijp zijn probleem prima. Daar heb ik ook al eerder antwoord op gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:17

PB-powell

Mr. Laziness

Mijn huis zit verbonden aan een VVE voor de daken van alle huizen hier in de buurt, als ik er dan voor kies om in de slaapkamer een verlaagd plafond te maken met inbouwspotjes en weet ik het allemaal en dat moet weg omdat het dak vervangen wordt is dat ook mijn probleem.
Je hebt er zelf voor gekozen om een voorzet wand te plaatsen om, waarschijnlijk, een mooiere afwerking te kiezen. Dat je dan nu extra kosten moet maken is vervelend, maar als je buurman met hetzelfde verzoek kwam zou je dan ook bijleggen? Dat kunnen ze hooguit uit coulance doen, maar niet uit verplichting. Lijkt me nogal raar dat ik moet betalen voor jouw binnen afwerking...

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Je hebt weinig keus als je een huis koopt in een appartementen gebouw. Wat is er mis met het laten wisselen van kozijnen voor de huishoudens die dit willen en de andere niet.
Omdat de VvE verantwoordelijk is voor het onderhoud. Die moet zorgen dat het pand aan de buitenkant op orde blijft.

Kostentechnisch en onderhoudstechnisch is het gewoon dom om 4x1 kozijnen te vervangen/onderhouden ten opzichte van 1x4.

Zijn ze net met de ene klaar komt 2 maanden later de volgende zeuren. Hop, weer een steiger en hoogwerker huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinL94
Andere vraag:
Als dit nou gewoon een woning was geweest, zonder VvE. Dan had je toch ook op een zeker moment het kozijn moeten onderhouden of vervangen. Dan had je ook alles af moeten breken om er bij te kunnen. Dan is de constructie die je hebt gebouwd gewoon niet handig.

Of dit nu 2 jaar of 10 jaar na een renovatie komt, het feit blijft dat je de halve boel af moet breken. Jij vindt dat jouw kozijnen nog niet aan vervanging toe zijn, maar dat is juist iets wat een VvE bepaald, voor het hele gebouw in een keer. Je bent tenslotte een vereniging. Je bent daar zelf bij wanneer dit wordt besloten. Aan de andere kant, als het nu niet is dan wel over een aantal jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Tens schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:50:
[...]

een vereniging waar jij lid van bent en inspraak hebt (wat niet betekent dat jij altijd je zin krijgt)heeft een besluit genomen.
daarna heel veel 'ik' in jouw verhaal, en totaal geen 'wij' .....

kan me iets voorstellen dat jij niet blij bent, maar het is een democratisch besluit.
Hoe komt het dat door het werk van een professional jouw kozijn niet meer zonder problemen los kan? er zitten toch geen leidingen door dat kozijn oid?
Zoals aangegeven zitten radiatoren vast aan deze muur samen met elektra dus er zitten leidingen in.
Hielko schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:51:
[...]

De meeste mensen die een appartement kopen verbouwen die niet zodanig dat het normaal onderhoud dusdanig in de weg zit. Dat heb je toch zelf gedaan.
Er was een mogelijkheid om dit te voorzien maar het is gedaan en ik probeer een oplossing te vinden. Kozijnen worden elke tientallen jaren vervangen, valt in mijn ogen niet als normaal onderhoud. Een voorzetwand voor isolatie en afwerking lijkt mij geen extreme stappen in het verhinderen hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
bulletproof93 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:38:
Kozijnen worden elke tientallen jaren vervangen, valt in mijn ogen niet als normaal onderhoud. Een voorzetwand voor isolatie en afwerking lijkt mij geen extreme stappen in het verhinderen hiervan.
Blijkbaar hoe je het hebt gedaan wel. Sowieso was die actie waarschijnlijk al in strijd met de VVE-regels, want blijkbaar heb je de gevel op eigen initiatief aangepast.

Net als @FRANQ vraag ik me af of het echt niet anders kan. Ik heb recent ook kozijnen laten vervangen en deze zijn exact op dezelfde plaats gekomen als de oude: exact tegen de tegels in de badkamer, exact tegen het latje bij de vloer, exact tegen de afwerkingsplank in de woonkamer.

Die renovatiekozijnen trekken ze naar binnen toe en schroeven dan vast. Enige waar rekening mee gehouden moet worden is plaatsing van panelen/glas aangezien dat typisch van binnen gebeurt en afwerking. Afwerking is echter wel te overzien aangezien het al afgewerkt is. En de oude kozijnen moeten natuurlijk wel eruit gesloopt kunnen worden.

Enige wat ik tijdelijk weg heb moeten halen zijn een tweetal radiatoren omdat er manouvreerruimte nodig was om 2 ruiten van 300x240 te plaatsen met een hoogwerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-06 11:00
Er is geen "zij" van de VVE. Het is ook in jouw belang dat het pand in zijn geheel in goede staat is.

Ik zou het bespreken met de andere leden van de VVE, wellicht kun je een deel van de kosten uit de pot terugkrijgen. Ligt wellicht ook aan hoe groot de pot is en hoe goed je met je buren overweg kunt. In principe zijn de kosten echter voor jezelf aangezien het de binnenkant van het appartement is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
TacoTaco schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:15:
Er is geen "zij" van de VVE. Het is ook in jouw belang dat het pand in zijn geheel in goede staat is.

Ik zou het bespreken met de andere leden van de VVE, wellicht kun je een deel van de kosten uit de pot terugkrijgen. Ligt wellicht ook aan hoe groot de pot is en hoe goed je met je buren overweg kunt. In principe zijn de kosten echter voor jezelf aangezien het de binnenkant van het appartement is.
Dit is inderdaad het startpunt.

Gezien dit een kleine VVE is lijkt me de meest constructieve aanpak om een ander bedrijf uit te nodigen met de vraag om een oplossing die passend is bij alle 4 de appartementen.

Zorg daarbij ook dat er een technische man (mee) is. De verkoper in pak mag thuis blijven (sowieso een aanrader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Ik zou inderdaad ook echt niet weten waarom ze het niet van buitenaf kunnen.

De spijkers/schroeven die van binnenuit niet bereikbaar zijn door je wandje kun je van buitenaf met een multitool of desnoods een reciprozaag doorhalen. (daarnaast, het oude kozijn hoeft niet heel te blijven)

Een glaspaneel wat achter het wandje komt kunnen ze ook vooraf plaatsen.

Ze moeten gewoon een monteur meenemen die oplossingsgericht denkt in plaats van een verkoper die alleen problemen en meerwerk ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het plaatsen van de nieuwe kozijnen zal het probleem niet direct zijn waarschijnlijk. Ik vrees dat er van het voorzetwandje niet veel overblijft bij het eruit slopen van de huidige kozijnen. En de aannemer gaat dat gewoon als een risico zien, want als hij het wandje van de TS sloopt dan is hij de gebeten hond. Dus zegt hij: dat moet eruit voor ik het sloop en de rekening krijg.

Maar het hele idee van een VvE is, dat er besluiten genomen worden door middel van stemming. Iedere stem heeft een bepaald gewicht. Iemand die een groter appartement heeft betaalt vaak ook iets meer servicekosten en daardoor kán zijn stem zwaarder wegen. Dit soort besluiten worden typisch genomen op een ALV. Let op: een "bestuurder" of "brutaal lid" kan niet zelfstandig zulke besluiten nemen. Dit wordt je dus niet door een ander opgelegd, maar er wordt gewoon over besloten zoals dat hoort.

Verder ben jij zelf verantwoordelijk voor álles wat buiten de gezamenlijke verantwoordelijkheid valt. Die gezamenlijke verantwoordelijkheid is meestal beperkt tot buitendeuren+kozijnen, ramen+kozijnen, leidingwerk buiten de appartementen en leidingen voor gezamenlijke voorzieningen binnen de appartementen, gevels, daken.... maar niet voor dingen die jij zelf aanbrengt in het appartement.

Maar blijkbaar is er nog geen besluit genomen en heb je dus nog tijd. Ik zou om te beginnen zorgen dat je voorbereid bent tijdens de ALV, zodat ze je niet kunnen overbluffen met een stelling als "dat wandje moet weg, want aannemer X zegt dat", die jij niet onderbouwd kunt ontkrachten met bijvoorbeeld een prijsopgave van een andere aannemer die zegt jouw wand niet te hoeven slopen.

Moet zeggen dat ik in het geval van kozijnen een houding van "oh, die moeten ook nog een keer dus doen we nu meteen maar even" wel een beetje raar vind. Als die kozijnen nu sec nog goed zijn, dan moet je ze gewoon niet vervangen. Kozijnen vervang je niet even "omdat je daar toevallig even zin in hebt". Meestal is daar een heel goede reden voor. Die krengen zijn namelijk gewoon duur en als je het plaatsen van nieuwe kozijnen uit kunt stellen, is dit op lange termijn vaak toch wel voordeliger. Zelfs als er een MJOP is waarin staat dat dit jaar de kozijnen gedaan worden, dan ga je dat toch niet doen als het niet nodig is en hou je gewoon een reservering aan voor het moment dat het wél echt nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-02-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

bulletproof93 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:38:
Zoals aangegeven zitten radiatoren vast aan deze muur samen met elektra dus er zitten leidingen in.
Hoe zit dat wandje dan vast aan het kozijn? Doe eens een foto

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tens schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:06:
[...]

Hoe zit dat wandje dan vast aan het kozijn? Doe eens een foto
Dat lijkt mij ook wel interessant. Heb er ook nog niet echt een beeld bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:00:
Het plaatsen van de nieuwe kozijnen zal het probleem niet direct zijn waarschijnlijk. Ik vrees dat er van het voorzetwandje niet veel overblijft bij het eruit slopen van de huidige kozijnen.
Waarom zou dat?

Het zijn houten kozijnen dus als het moet is een zaag je grootste vriend.

Of... heeft topicstarter het wandje constructief aan de kozijnen bevestigd en blijft deze niet staan zonder ondersteuning van de kozijnen? (Dat zou een erg domme aanpak zijn.)

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 09-02-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

[...]

Als het zo was dat de voorzetwand en plafond niet zo in de weg zaten had ik dit geen enkel probleem gevonden. Zo stond ik er in toen iemand dit opbracht. Tot dat bekend werd dat er muren moesten worden weg gehaald in mijn kantoor en woonkamer.
Volgens mij haal je wat door elkaar.

Ja, kozijnen vallen onder de verantwoordelijkheid van de VVE, mits dit is opgenomen in het (standaard) reglement:
Wie betaalt de nieuwe kozijnen bij een appartement?
Het antwoord is (bijna altijd) de VvE. De notaris gebruikt namelijk bijna altijd een modelreglement voor VvE’s bij het opstellen van de splitsingsakte. In alle modelreglementen zijn de kozijnen onderdeel van de gemeenschappelijke ruimte en vallen onder de financiële verantwoordelijkheid van de VvE.
klik.
Dus pak als eerste het VVE reglement erbij en kijk of dit niet toevallig buitengesloten wordt in jullie geval.

En waar je dan aan voorbij gaat (door elkaar haalt): de beslissing over de investering die gepaard gaat met bijvoorbeeld de vervanging van de kozijnen wordt gemaakt met de VVE. Ophoesten op de jaarvergadering en dit inbrengen als agendapunt. Niet iedereen hoeft het ermee eens te zijn en die kosten (nu) te willen maken. De VVE kan dan besluiten (middels stemmen) niet de kozijnen te vervangen of daar kosten voor te maken. Dan is het jouw keuze geweest om zonder toestemming de kozijnen te vervangen.

Dus als jij de kosten wilt verhalen, dan kan dat, maar alleen als de VVE daar mee instemt. Niet alleen omdat jij dat "logisch" vindt.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:10:
[...]

Waarom zou dat?

Het zijn houten kozijnen dus als het moet is een zaag je grootste vriend.
Dat hebben ze hier ook gedaan. Ze zijn er echt niet met grof geweld uitgehaald, maar zeker in een oud pand kun je toch wel wat "schade" verwachten. In het geval van een gewone muur is het gewoon een kwestie van even aansmeren en klaar, maar ik kan me voorstellen dat als TS een heel "fancy" voorzetwandje heeft laten plaatsen, dat er meer beschadigd raakt.

(Ik weet zeker dat de kozijnen er in stukken uit gegaan zijn hier, want het glas-in-lood heb ik nog in stukjes kozijn op zolder staan voor hergebruik ergens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:09:
[...]

Dat lijkt mij ook wel interessant. Heb er ook nog niet echt een beeld bij.
OF heb je geen stenen buitenmuur en is het hele buitenwand kozijn

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 09-02-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tens schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:17:
[...]

OF heb je geen gevel en is het hele buitenwand kozijn
Dan heb je ook geen voorzetwandje nodig. :) Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
@Anoniem: 37297 ik denk dat een foto hier het beste werkt. Ik snap ook werkelijk niet hoe een voorzetwand er voor kan zorgen dat een kozijn niet vervangen kan worden, en al helemaal niet hoe het dan komt dat er ineens leidingen anders moeten komen te liggen. Maar waarschijnlijk is de situatie anders dan wij allemaal denken, dus een foto gaat het enige zijn dat helpt.

Los daarvan is het denk ik vrij eenvoudig:

als de VvE dit samen besluit dan moet je daaraan meedoen en eventuele extra kosten door aanpassingen in jouw woning zijn voor jou. Ik snap ook niet zo goed hoe het zou kunnen dat jouw kozijnen nog niet vervangen hoeven te worden omdat die voorzetwand er is (of is het aan de buitenkant ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:20:
[...]

Dan heb je ook geen voorzetwandje nodig. :) Of mis ik iets?
Zón soort bouw; geen steen. onder de ramen alleen schrootjes, soms zelfs alleen asbestplaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea8HrzknWoKk_lnQ2qwr_WfiWSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LLObVYqgwnFAUYCzBgXeE684.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Fr33z schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:24:
@Anoniem: 37297 ik denk dat een foto hier het beste werkt. Ik snap ook werkelijk niet hoe een voorzetwand er voor kan zorgen dat een kozijn niet vervangen kan worden, en al helemaal niet hoe het dan komt dat er ineens leidingen anders moeten komen te liggen. Maar waarschijnlijk is de situatie anders dan wij allemaal denken, dus een foto gaat het enige zijn dat helpt.

Los daarvan is het denk ik vrij eenvoudig:

als de VvE dit samen besluit dan moet je daaraan meedoen en eventuele extra kosten door aanpassingen in jouw woning zijn voor jou. Ik snap ook niet zo goed hoe het zou kunnen dat jouw kozijnen nog niet vervangen hoeven te worden omdat die voorzetwand er is (of is het aan de buitenkant ofzo?)
Uiteindelijk heb ik niet de volledige regie had bij de verbouwing en sommige dingen laat je nu eenmaal over aan iemand die het beter weet. Ik denk dat de houten constructie los van de kozijnen is bevestigd maar bijv gipsplaten wel zo zijn bevestigd. Uiteindelijk loopt het ook helemaal over op de kozijnen dus je kan het muurtje niet onbeschadigd achterlaten.

Foto (met situatie buren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92nDLq7y2hEAZuQoK4uIyegOxuE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5iZvTSlQ4l7Lvu4urItAAOzN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Wish schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:11:
[...]

Volgens mij haal je wat door elkaar.

Ja, kozijnen vallen onder de verantwoordelijkheid van de VVE, mits dit is opgenomen in het (standaard) reglement:

[...]

Dus pak als eerste het VVE reglement erbij en kijk of dit niet toevallig buitengesloten wordt in jullie geval.

En waar je dan aan voorbij gaat (door elkaar haalt): de beslissing over de investering die gepaard gaat met bijvoorbeeld de vervanging van de kozijnen wordt gemaakt met de VVE. Ophoesten op de jaarvergadering en dit inbrengen als agendapunt. Niet iedereen hoeft het ermee eens te zijn en die kosten (nu) te willen maken. De VVE kan dan besluiten (middels stemmen) niet de kozijnen te vervangen of daar kosten voor te maken. Dan is het jouw keuze geweest om zonder toestemming de kozijnen te vervangen.

Dus als jij de kosten wilt verhalen, dan kan dat, maar alleen als de VVE daar mee instemt. Niet alleen omdat jij dat "logisch" vindt.
Kozijnen heb ik enkel gerepareerd, niet vervangen. Als het alleen de reparaties waren die ik voor niets zou hebben gedaan is dit prima, zoals eerder gezegd: ik ging oorspronkelijk akkoord. Tot een persoon met kennis aangaf de voorzetmuren en leidingen weg moesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

bulletproof93 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:42:
[...]

Kozijnen heb ik enkel gerepareerd, niet vervangen. Als het alleen de reparaties waren die ik voor niets zou hebben gedaan is dit prima, zoals eerder gezegd: ik ging oorspronkelijk akkoord. Tot een persoon met kennis aangaf de voorzetmuren en leidingen weg moesten.
Dan nog - volgens mij wil je die kosten vergoed hebben, of niet? Dan moet je eerst in overleg met de VVE of zij/jullie die kosten willen betalen. Daar heb je domweg eerst akkoord op nodig.

En niet: ik heb kosten gemaakt, ik vind dat de VVE moet betalen - kom maar door met het geld.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:29

Nox

Noxiuz

bulletproof93 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:38:
[...]

Uiteindelijk heb ik niet de volledige regie had bij de verbouwing en sommige dingen laat je nu eenmaal over aan iemand die het beter weet. Ik denk dat de houten constructie los van de kozijnen is bevestigd maar bijv gipsplaten wel zo zijn bevestigd. Uiteindelijk loopt het ook helemaal over op de kozijnen dus je kan het muurtje niet onbeschadigd achterlaten.

Foto (met situatie buren):

[Afbeelding]
Zo te zien heb je jouw voorzetwand aan het kozijn vast gemaakt. Dan kan je verwachten dat het eruit moet als de kozijnen gedaan moeten worden.

Dat is als je het mij vraagt (ianal) niet iets wat je op de vve kan verhalen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wish schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:47:
[...]

Dan nog - volgens mij wil je die kosten vergoed hebben, of niet? Dan moet je eerst in overleg met de VVE of zij/jullie die kosten willen betalen. Daar heb je domweg eerst akkoord op nodig.

En niet: ik heb kosten gemaakt, ik vind dat de VVE moet betalen - kom maar door met het geld.
Dat is toch nutteloos? Als ik de foto's zie dan snap ik het probleem niet. Ja, je zal wat moeten kitten en afwerken.

Die andere 3 zullen ook wat extra kosten hebben voor het opnieuw afwerken binnen. Dus stel dat je dat de VvE laat betalen? Euhhh, dat ben je dan toch gewoon zelf? Lekker rondpompen van geld. Want ja, we komen geld tekort in de kas want we hebben ons eigen extra onderhoud laten betalen door de VvE.] 8)7

Het lijkt wel of het merendeel geen flauw idee heeft hoe een VvE werkt. Zeker als je met 4 man bent is je voorstel echt ridicuul.

Er is hier al eerder voorgesteld om het bedrijf de situatie eens te laten bekijken. TS schopt een hoop stennis om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:53
Ik snap wel dat de aannemer de wand weg wil hebben.

-Kans op schade met slopen oud kozijn. Maargoed dat is nog te doen als de wand er niet aan vast zit.
-Nieuw kozijn niet kunnen afwerken binnen, ok dat is probleem voor de eigenaar die de wand weer weg haald. Luchtdicht maken is wel een uitdaging.

-Montage glas is vrijwel altijd van binnenuit. En dan moet er voor TS een ander kozijn profiel komen met glaslatten aan de buitenkant. Dit is niet de standaard en wellicht in het gekozen profiel niet eens leverbaar. Voor de slimmerikken eerst glas in het kozijn en dan pas plaatsen klinkt leuk, maar dan valt er niks vast te schroeven en kan je het alleen met wat pur vast zetten. De kunststofkozijnen hier zijn geschroeft aan het stelkozijn. Als het glas er in zit kom je niet meer bij de schroeven.

Of te wel, het lijkt mij haast niet te doen om van buitenaf te monteren tegen een wand aan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:27
Wellicht kan je (een aantal van) de andere eigenaren overtuigen van het voordeel van zo'n voorzetwand? Dan kan de VVE bij iedereen zo'n voorzetwand plaatsen na het vervangen van de kozijnen.

Heb je qua geld weinig voordeel van, waarschijnlijk, alleen worden die voorzetwanden daarmee wel gedeelde verantwoordelijkheid van de VVE, en voorkom je dergelijk gezeik in de toekomst.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat ziet er wel uit als een probleempje inderdaad. Dat krijgen ze nooit goed luchtdicht aan de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:29
Wat ik me afvraag: hoe komt het dat de kozijnen van TS in betere staat zijn? Ik neem aan dat onderhoud van buitenkozijnen ook gezamenlijk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Is het überhaupt wel een goed idee om de wand naderhand te herstellen? Dan heb je in de toekomst weer opnieuw hetzelfde probleem. Een kozijn gaat weliswaar lang mee, maar ik vind het een gek idee om moedwillig iets neer te zetten waarvan je nu al weet dat het straks weer afgebroken moet worden.

Enfin. Je geeft aan dat jouw kozijn door de renovatie nog niet aan vervanging toe is. Misschien kun je een offerte laten maken om een vergelijkbare reparatie bij de buren uit te voeren. Als dat flink goedkoper is dan volledige vervanging is dat mogelijk een overtuigend alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Ik zie het probleem nu.
Je bent er mee akkoord gegaan dus een beetje laat om nog bij de 'professional' aan te kloppen, maar dit had niet zo gemoeten/gemogen. (zie ik daar een kitrand van meer dan een centimeter???)

Begrijpelijk dat de kozijnzetter zegt dat alles weg moet, voor hem het gemakkelijkst.
je zult de radiator tijdelijk moeten steunen, maar je kunt rondom (precies buitenkant kozijn) waarschijnlijk wel wegzagen. De kans dat er in dat stukje leidingen zitten is klein, zal gips en houtconstructie zijn. Dan tijdelijk de boel zekeren/verstevigen zodat er gewerkt kan worden en dan weer afwerken. kost wat, meer als wat je mede VVE'ers aan kosten zullen hebben, maar € 3000,= lijkt me echt overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@bulletproof93 wat ik mis, maar wellicht heb ik er overheen gelezen, wat is er concreet met de vve afgesproken? Dat er geroepen is dat de kozijnen een keer vervangen moeten worden en dat dit nu wel een mooi moment is? Of heeft er ook een stemming plaatsgevonden? Ik bedoel, de vee bestaat uit jouzelf en drie buren. Lijkt mij niet al te moeilijk om gezamenlijk even een gesprek aan te gaan.
Leg daar jouw "bezwaren" uit, maar hoor ook hun standpunten aan.

Vraag aan de vve hoe zij denken om te gaan met de extra kosten waarmee jij nu wordt geconfronteerd.

Onder aan de streep is het "jouw probleem" dat je binnen het e.e.a. hebt verbouwd en dat nu deels gesloopt moet worden. Achteraf de koe in z'n kont kijken, had je voordat jij ging renoveren kunnen navragen wanneer de kozijnen op de planning zouden komen. Dan had je of kunnen sturen dat direct te doen, of een meerjarenplan op te stellen, waarbij je zelf invloed hebt op het moment van vervangen. Dan had je de afweging kunnen maken of de renovatie een goed moment was, of dat je daar mee had kunnen wachten.

Want hoe zou jij het vinden als je buren nu ook allerlei extra "claims" gaan neerleggen waar jij voor 25% moet meebetalen?!

Maargoed, ga het gesprek aan met je buren / vve als je dat nog niet hebt gedaan. Wellicht kunnen ze ook nog wel een jaartje (of twee) wachten en is het voor jou tegen die tijd een minder groot probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:43:
[...]

Dat is toch nutteloos? Als ik de foto's zie dan snap ik het probleem niet. Ja, je zal wat moeten kitten en afwerken.

Die andere 3 zullen ook wat extra kosten hebben voor het opnieuw afwerken binnen. Dus stel dat je dat de VvE laat betalen? Euhhh, dat ben je dan toch gewoon zelf? Lekker rondpompen van geld. Want ja, we komen geld tekort in de kas want we hebben ons eigen extra onderhoud laten betalen door de VvE.] 8)7

Het lijkt wel of het merendeel geen flauw idee heeft hoe een VvE werkt. Zeker als je met 4 man bent is je voorstel echt ridicuul.

Er is hier al eerder voorgesteld om het bedrijf de situatie eens te laten bekijken. TS schopt een hoop stennis om niks.
En ik ben het helemaal met je eens hoor - het is je eigen geld. Alleen lijkt de TS niet precies te weten hoe een VVE werkt. Daar is mijn reactie dan ook op.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:54
Ik zou me eerder druk maken over het feit dat de VVE blijkbaar iets wil vervangen dat helemaal niet aan vervanging toe is. Zonde van het geld. Dus waarom moeten jouw kozijnen worden vervangen?

Kan me aan de hand van het voorbeeld (jaren 70-80 woning?) ook niet voorstellen dat het een beschermd stadsgezicht is waar vereist is dat alle kozijnen er exact gelijk uitzien (en zelfs dan moet het vaak gelijk blijven aan het origineel, dus dan moeten de nieuwe kozijnen juist op die van jou lijken).

Dat je met de hele VVE dezelfde kleur gebruikt is wel logisch natuurlijk, maar iets afwijkende typen kozijnen boven en beneden is toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:10
dj1981 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:32:
Ik zou me eerder druk maken over het feit dat de VVE blijkbaar iets wil vervangen dat helemaal niet aan vervanging toe is. Zonde van het geld. Dus waarom moeten jouw kozijnen worden vervangen?
Heel simpel, kosten.
Het is goedkoper om 1 hoogwerker te huren en offerte voor meerdere ramen dan afzonderlijk.
Ook voor lange termijn planning voor onderhoud pand wil je zorgen dat onderdelen gemeenschappelijk gelijktijdig vervangen worden.

Voor ramen en kozijnen is de economische levensduur 40 jaar, kan langer mits goed onderhouden.
Dus ja is er sprake van een slechte staat dan is vervanging en meteen voor HR++ gaan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Wat staat er in de splitsingsakte? Dat lijkt me toch wel bindend voor de vraag of je op eigen 'houtje' kozijnen mag gaan vervangen. Als dit gemeenschappelijk eigendom is dan mag je hooguit met toestemming van de ALV (waar je, als er slechts 4 appartementen zijn, zelf voor 25% deel van uitmaakt) aanpassingen doen aan gemeenschappelijke zaken. Dan nog onder het voorbehoud dat als er gemeenschappelijk onderhoud plaatsvindt, eerdere aanpassingen teniet gedaan kunnen worden. Of die aanpassingen nu uit een onderhoudsplan komen, of ad-hoc zijn omdat de situatie erom vraagt (ook een MJOP is niet volledig waterdicht) doet niet ter zake. Als een individueel lid hard kan maken dat onderhoud noodzakelijk is (rottende kozijnen, of zoiets) dan moet er toch echt wat gebeuren.

Veel van dit soort situaties zijn gebaseerd op onwetendheid, niet omdat men graag eigenwijs wil zijn en/of een eigen plan wil trekken. Vooral in kleinere VvE's is men minder bekend met deze materie en dan zijn fouten al snel gemaakt. In ons complex (100+ appartementen) zijn diverse zaken aan de kozijnen bevestigd, zowel binnen als buiten. Als wij ooit de kozijnen gaan vervangen gaat dat ook veel heibel geven, maarja, net als dat elke burger "geacht wordt" de wet te kennen, wordt ook elk VvE-lid geacht kennis te nemen van de splitingsakte en HHR. Dat gebeurt in de praktijk weinig. HHR misschien wel, maar de akte van splitsing is voor veel mensen te stoffig en dat kan later een basis voor problemen geven.
Pagina: 1