Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nummergeneratoren?

Pagina: 1
Acties:

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:59

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
@Tijs Hofmans

nieuws: Java 17 krijgt nieuwe implementatie voor nummergenerators

Het woord "nummergenerators" is ongebruikelijk.
De normale term is "random number generator" of "pseudo random number generator".
Dat "random" is waar het over gaat.
(Al kun je een hele theoretische discussie opzetten over wat random is, maar dat lijkt me niet de bedoeling van dit artikel).

Wikipedia: Pseudorandom number generator

Of Pseudotoevalsgenerator als je Nederlands woord wil

[Voor 14% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 09-02-2021 11:36]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:36
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:35:
@Tijs Hofmans

nieuws: Java 17 krijgt nieuwe implementatie voor nummergenerators

Het woord "nummergenerators" is ongebruikelijk.
De normale term is "random number generator" of "pseudo random number generator".
Dat "random" is waar het over gaat.
(Al kun je een hele theoretische discussie opzetten over wat random is, maar dat lijkt me niet de bedoeling van dit artikel).

Wikipedia: Pseudorandom number generator

Of Pseudotoevalsgenerator als je Nederlands woord wil
Dat staat ook prima in het artikel zelf vermeld.

Woont in Helsinki

• Tijs Hofmans
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:03

Tijs Hofmans

Redacteur
Ja je hebt wel gelijk, ik vond randomnummergenerator een rare vertaling en willekeurigenummergenerator al helemaal maar voor de duidelijkheid heb ik de titel aangepast.

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01:11
Tijs Hofmans schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:42:
Ja je hebt wel gelijk, ik vond randomnummergenerator een rare vertaling en willekeurigenummergenerator al helemaal maar voor de duidelijkheid heb ik de titel aangepast.
Dat komt je m.i. bij voorkeur 'random number' (in de wiskunde) als 'toevalsgetal' vertaalt, en dan wordt over het algemeen het woord 'toevalsgenerator' gebruikt waar een Engelstalig iemand over een 'random number generator' spreekt.

En ja, dan is een pseudo random number generator dus een pseudotoevalsgenerator.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Of natuurlijk stiekem de de Engelse afkorting (RNG) gebruiken (en dan uitleg met zo'n stippellijntje), dat doen we met CPU's en IC's immers ook. ;)

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True