Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nefit OpenTherm thermostaat, hoe werkt die?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lexo
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:39
Ik heb hier in mijn vrijstaande jaren 30 huis een Nefit Topline Aquapower HRC ketel met bijbehorende Nefit Moduline 100 thermostaat. Deze praten via een eigen OpenTherm protocol met elkaar.

Nu snap ik het principe van moduleren/OpenTherm. Maar merk ik dat bij de huidige buitentemperaturen van onder 0 graden de thermostaat te kort schiet.

Als ik bijvoorbeeld 19,5 graden in stel komt de kamertemperatuur niet boven de 18 graden. Ga ik dan bij de ketel kijken dan zie ik een warmte vraag van 14%. De thermostaat ziet een kleine afwijking, vraagt dus weinig "verwarmingscapaciteit" en de ketel reageert netjes door enigzins warm water door het CV systeem te pompen.

Zelf zit ik in de PLC besturingen en probeer ik het systeem te vergelijken met een PID regeling, de P functie is zeker aanwezig, maar ook een I?

Ik verwachten dat de thermostaat na enige tijd merkt dat 14% (P) niet genoeg is en de vraag verhoogd (I functie) Dat lijkt niet te gebeuren. Na wat googlen kan ik niet vinden hoe een thermostaat nu werkt, zit daar alleen een P factor in of ook een soort I tijd? Is mijn thermostaat gewoon te simpel/oud en kan ik die vervangen door een die wel opschakelt indien nodig?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True