Vraag

• Basb1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-02 16:38
Mijn vraag
Ik heb een oude Asrock 330 HT liggen en wil thuisserver/NAS gaan gebruiken om foto's films op te slaan, te kunnen benaderen via owncloud oid en af en toe gebruiken om te downloaden / film te streamen. maar ook experimenteren met linux.
Ik heb er al linux server er op staan met een 350 GB schijf gewoon om te kijken of het lukt, en dat is gelukt! maar wil graag RAID 1 om veilger mijn data te kunnen bewaren.

Relevante software en hardware die ik gebruik

ION 330HT
CPU Intel® Atom™ 330 1.6GHz (Dual core)
Memory 4GB*
Chipset NVIDIA® ION™ graphics processor
Graphics NVIDIA® ION™ Graphics, support DX10 / Full HD 1080p (Blu-ray)* playback
HDD 320GB 2.5" HDD, capable to support RAID 0, 1 by adopting the 2nd 2.5" HDD
LAN Gigabit LAN
WLAN 802.11b/g/n wireless LAN
Rear I/O 1 x HDMI, 1 x D-Sub VGA, 6 x USB 2.0, 1 x S/PDIF, 1 x Powered eSATA/USB*
*For Powered eSATA function, Hot Plug function is supported in RAID / AHCI mode only. IDE mode does not support Hot Plug function.
Power Unit
- 65W/19V Adapter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ben al wat projectjes tegengekomen maar daar kan ik niet uithalen wat nu beter zou zijn om in te investeren: die zijn ook al wat jaren geleden, net als de asrock
Nu twijfel ik of het handig verstandig is om hier 2 x 2 TB hdd er in te zetten of toch een nieuw systeem te kopen: een QNAP TS -230 zou dan mijn keuze zijn. is de QNAP toekomst bestendiger of maakt het niet veel uit?

Beste antwoord (via Basb1 op 09-02-2021 13:08)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anyways, wat ik een beetje merk in het topic is dat je nog een beetje nieuw bent in het Linux en NAS gebeuren. Best wel wat tijd besteed om een installatie voor elkaar te krijgen, corrupt geraakte drives e.d.

Weet je zeker dat je op dit punt al zelf wil gaan bouwen voor iets waarvan je liefst wil dat het gewoon werkt?
Misschien is het verstandig om eerst even een kant-en-klaar NAS te kopen. Dan weet je in ieder geval dat het hardware en software technisch goed in elkaar steekt.
Sure, je zit mogelijk met vendor-lock-in issues wanneer het wel stuk gaat, maar de backwards compatibility van de software is best goed bij QNAP. Dus stel dat je geen TS230 meer kan krijgen, maar wel een TS235 ofzo, dan zou je de boel gewoon over moeten kunnen prikken. Zelfs 5 jaar na dato.

En dat gezegd hebbende, ik denk dat je meer risico hebt op een dooie harddisk dan een dooie NAS. Spul is best robuust.

Dan kan je ondertussen nog even leuk spelen met je Atom zodat je later wat meer ervaring hebt en zonder al te veel moeite een bedrijfszekere zelfbouw-NAS in elkaar kan flansen.

[Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 09-02-2021 11:45]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je wilt experimenteren met Linux is die Asrock beter. De QNAP draait ook Linux, maar is meer beperkt. En wat toekomstbestendigheid betreft, als die QNAP doodgaat moet je maar hopen dat je een nieuwe kunt kopen die de schijven slikt zoals ze zijn.
Die Asrock heeft mogelijk minder jaren over, maar met standaard Debian of zo erop kun je de schijven natuurlijk altijd mounten in een andere Linux server.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-03 15:44
Het hele verhaal draait om één vraag: hoeveel tijd ben jij bereid om er in te steken?

Steek je er veel tijd/moeite in? Dan is de Ion 330 beter.
Steek je er weinig tijd en moeite in? Dan kun je beter een Qnap of Synology kopen.

Edit:
Verplichte toevoeging: RAID is niet "veiliger". RAID is namelijk geen back-up. Je data veiliger = meer back-ups maken (liefst volgens het 3-2-1 principe).

[Voor 26% gewijzigd door hans_lenze op 09-02-2021 11:07]

while (! ( succeed = try ()));

• Basb1
Mijzelf schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:56:
Als je wilt experimenteren met Linux is die Asrock beter. De QNAP draait ook Linux, maar is meer beperkt. En wat toekomstbestendigheid betreft, als die QNAP doodgaat moet je maar hopen dat je een nieuwe kunt kopen die de schijven slikt zoals ze zijn.
Die Asrock heeft mogelijk minder jaren over, maar met standaard Debian of zo erop kun je de schijven natuurlijk altijd mounten in een andere Linux server.
je bedoeld dat als de QNAP overlijdt - dat ik dan de data niet of moeilijk kan terugkrijgen? Daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan,

• Basb1
hans_lenze schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:03:
Het hele verhaal draait om één vraag: hoeveel tijd ben jij bereid om er in te steken?

Steek je er veel tijd/moeite in? Dan is de Ion 330 beter.
Steek je er weinig tijd en moeite in? Dan kun je beter een Qnap of Synology kopen.
hahaha nou ik had er best veel tijd erin gestoken om linux server er op te krijgen, dat ging nl aantal x de mist in ivm corupte hdd en voordat ik dat door had was ik een aantal avonden verder (is ook alweer een tijdje terug) maar is een QNAP niet sneller / beter omdat die zo'n 10 jaar nieuwer is?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Basb1 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:06:
[...]

je bedoeld dat als de QNAP overlijdt - dat ik dan de data niet of moeilijk kan terugkrijgen? Daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan,
Ohh jawel hoor, dat kan best.
Maar stel dat Qnap geen hardware meer levert waarop de juiste versie van hun software draait, dan is het geen kwestie van 'even overprikken en verder werken'.
Dan moet je aan de slag met een PC met Linux en dan recoveren. Stuk meer werk, maar de data is echt wel terug te halen. Het kost je dan alleen wel een bak meer tijd en moeite.

Daarom maak je ook backups, zoals het eerder aangehaalde 3-2-1 princiepe.
3 Backups
Gebruik makend van 2 verschillende soorten opslagmedia (b.v. harddisks, flash drives/SSD's, writable DVD/Bluray disks, tapes. pick your poison)
Waarvan 1 op een externe lokatie bewaard wordt.
Basb1 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:10:
[...]

hahaha nou ik had er best veel tijd erin gestoken om linux server er op te krijgen, dat ging nl aantal x de mist in ivm corupte hdd en voordat ik dat door had was ik een aantal avonden verder (is ook alweer een tijdje terug) maar is een QNAP niet sneller / beter omdat die zo'n 10 jaar nieuwer is?
Ligt er aan welke Qnap je koopt.
De goedkopere NASsen draaien op een processor die zo uit een budget smartphone getrokken zou kunnen zijn, gecombineerd met een krap bemeten hoeveelheid RAM.
Sommige zijn niet eens in staat om een gigabit netwerk aansluiting volledig te benutten.
Dat gaat die Atom sowieso wel lukken.

Aan de andere kant, consumenten NASsen worden wel steeds sneller dus je zal allicht voor relatief weinig geld een goeie NAS kunnen vinden die net zo vlot is.
Zo'n Atom is nou ook niet echt een snelheidsmonster :+

Edit: had de specs van de TS230 nog niet bekeken, nu wel. Ziet er eigenlijk best goed uit op papier. Denk dat die wel vrij vlotjes gaat zijn. Prijs is ook best netjes.

[Voor 39% gewijzigd door McKaamos op 09-02-2021 11:24]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anyways, wat ik een beetje merk in het topic is dat je nog een beetje nieuw bent in het Linux en NAS gebeuren. Best wel wat tijd besteed om een installatie voor elkaar te krijgen, corrupt geraakte drives e.d.

Weet je zeker dat je op dit punt al zelf wil gaan bouwen voor iets waarvan je liefst wil dat het gewoon werkt?
Misschien is het verstandig om eerst even een kant-en-klaar NAS te kopen. Dan weet je in ieder geval dat het hardware en software technisch goed in elkaar steekt.
Sure, je zit mogelijk met vendor-lock-in issues wanneer het wel stuk gaat, maar de backwards compatibility van de software is best goed bij QNAP. Dus stel dat je geen TS230 meer kan krijgen, maar wel een TS235 ofzo, dan zou je de boel gewoon over moeten kunnen prikken. Zelfs 5 jaar na dato.

En dat gezegd hebbende, ik denk dat je meer risico hebt op een dooie harddisk dan een dooie NAS. Spul is best robuust.

Dan kan je ondertussen nog even leuk spelen met je Atom zodat je later wat meer ervaring hebt en zonder al te veel moeite een bedrijfszekere zelfbouw-NAS in elkaar kan flansen.

[Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 09-02-2021 11:45]

Anoniem: 567735

Als het budgettair kan, zou ik nog iets langer doorsparen en een budget NAS kopen waar virtuele machines op draaien kunnen. Dan kun je zonder schade aan de rest van het systeem met Linux-installaties (en nog meer OSsen natuurlijk) en zit het de opslag niet in de weg.

Een paar geleden heb ik een TS251b aangeschaft als extra NAS. Geheugen gemaximaliseerd, en daar draaien nu ook een paar virtuele machines op. Is natuurlijk geen snelheidsmonster, maar draait verder prima als gateway voor een VPN en om te oefenen met Ansible voor RHCE.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:52
Mijzelf schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:56:
De QNAP draait ook Linux, maar is meer beperkt. En wat toekomstbestendigheid betreft, als die QNAP doodgaat moet je maar hopen dat je een nieuwe kunt kopen die de schijven slikt zoals ze zijn.
Qnap heeft voor de meeste modellen een standaard migratie naar (nieuwere)modellen met minimaal het zelfde aantal bays.
gewoon oude schijven in dezelfde volgorde in een nieuwe/andere Qnap

• Basb1
Ik had niet verwacht zo snel reacties te krijgen!, geweldig - bedankt allemaal!

ik ga toch voor de makkelijke weg en ga voor de TS-230, daarnaast ga ik kijken of ik met hdd die ik "over" heb uit oude laptops om met de asrock stoeien om te kijken of ik op wat kleinere schaal en zonder risico op data verlies hetzelfde kan bereiken. Als ik dan halverweg bedenk dat het mij te veel tijd kost heb ik daar geen zorgen om. (scheelt ook hoop frustratie)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee