Toon posts:

Vervanging SSD in laptop "op leeftijd"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Worteltjestaart
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 27-09 15:39
Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels ruim 5 jaar een HP Envy 13-d021nd laptop.
Nu begint ie een beetje op leeftijd te raken maar echt vervangen vind in nog iets te vroeg.
Nu gebruik ik 'm vooral voor eenvoudig surfen, wat lichte kantoortaken (Word, Excel), maar vooral fotobewerking.
Vooral bij dat laatste merk ik langzamerhand (zeker sinds ik met mijn nieuwe camera grotere RAW-bestanden verwerk dan voorheen), de snelheid en 'snappy-ness' wat te wensen over laat.

Het geheugen uitbreiden van 4 GB naar bijvoorbeeld 8 of 16 gaat helaas niet, aangezien er geen uitbreidingsslots zijn en het bestaande ram vast in het moederbord zit.

Nu had ik bedacht dat dan eventueel de SSD upgraden wel eens een flinke stap kan zijn.
Er zit nu een SSD in van 256 GB. Ruimte is het probleem niet, maar hoe snel is een moderne SSD t.o.v. een 'middelmatige' SSD uit 2015? Ik kan me voorstellen dat daar flink winst te halen kan zijn.
Daarbij dacht ik er aan om meteen over te stappen naar een resource-arm OS zoals Linux Mint. Dat kan prima aangezien ik voor fotobewerking met GIMP prima uit de voeten zou kunnen.

Maar nu de vraag dan - welke SSD?
Heb ik het goed dat hier een zogeheten "M-2" SSD in moet/past?

Ik zoek een?
SSD. 500 GB lijkt me ruim voldoende aangezien ik nu met 256 ook geen ruimteprobleem heb (dit maakt mij vast geen die-hard tweaker??)

Wat is je budget?
Laten we zeggen, max €100?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor een merk maar geen AliExpress-merkloos oid.
Wel voorkeur voor (gezien de scope) een zo hoog mogelijke read/write-snelheid.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie boven: de HP Envy 13-d021nd.

Zoals gezegd weet ik er niet heel veel van, maar zou zoiets werken (en nut hebben)?
https://www.coolblue.nl/p...wd-black-sn750-500gb.html

Alle reacties

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Je kan een test doen met bijvoorbeeld CrystalDiskMark (niet te verwarren met CrystalDiskInfo) om de snelheid van je huidige SSD te zien.

Dan is de vergelijking met wat je mogelijk gaat aanschaffen en wat je daarmee vooruit gaat beter te doen, maar 4GB is zeker een probleem.

Woont in Helsinki

• Jan1337
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 27-09 11:57
Ik zou geen euro meer in deze laptop investeren als je het werkgeheugen niet kunt uitbreiden. Een nieuwe ssd klinkt leuk maar gaat naar alle waarschijnlijkheid geen noemenswaardige verbetering in gebruikservaring geven omdat je al een ssd hebt en je nu niet verlegen zit om opslagruimte.

Het werkgeheugen van 4GB is echt het probleem hier. Om de pijn te verzachten zou ik zo min mogelijk software laten opstarten in Windows (Task Manager > tabblad Startup), je pagefile vergroten (als je toch ruimte op de ssd hebt) en Chrome vervangen voor Firefox. Onnodige services in Windows uitschakelen levert ook wat op, maar wees voorzichtig met wat je uitzet. Fotobewerking slokt je RAM op, daar kun je met de snelste ssd niet tegenop boksen als je maar 4GB werkgeheugen hebt ;)

[Voor 3% gewijzigd door Jan1337 op 09-02-2021 09:41]

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heb ik het goed dat hier een zogeheten "M-2" SSD in moet/past?
Volgens de specs gaat er inderdaad een M.2 SSD in. Maaaaaaaar....

M.2 is alleen maar de connector en zegt niks over het protocol.
De keying van de connector vertelt je wat het precies is. Dat gaat over waar het nokje in het slot zit, net als in het midden van een stick RAM, die anders is tussen de verschillende DDR1/2/3/4 types.
Ze worden aangeduid met een letter, soms in een combi.
Als je een M-key hebt, is het socket aangesloten met zowel PCI-Express x4 als SATA. Dan kan je nagenoeg alle M.2 SSD's er in kwijt.
Is het een B-key (of B+M) dan is het alleen SATA.

Je moet dus goed opletten bij de aanschaf van een SSD of hij SATA/AHCI is of dattie NVMe/PCIe is.

Als je nu een SATA-over-M.2 SSD hebt, en de connector is alleen daar voor berekend, dan kan je nooit sneller dan 600MB/s, want dat is het maximum van SATA.
Als de connector geschikt is voor NVMe, dan kan je een veel snellere, modernere SSD plaatsen die z'n data rechtstreeks over PCIe smijt. Dan zijn er modelletjes die inmiddels de 5GB/s en meer weten te raken.

Je hebt een Skylake processor in de laptop, en dat was de serie waarbij support voor bootable NVMe werd geintroduceerd, dus in dat opzicht zit je in ieder geval goed.
Jan1337 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:39:
Ik zou geen euro meer in deze laptop investeren als je het werkgeheugen niet kunt uitbreiden. Een nieuwe ssd klinkt leuk maar gaat naar alle waarschijnlijkheid geen noemenswaardige verbetering in gebruikservaring geven als je nu niet verlegen zit om opslagruimte.

Het werkgeheugen van 4GB is echt het probleem hier. Om de pijn te verzachten zou ik zo min mogelijk software laten opstarten in Windows, je pagefile vergroten (als je toch ruimte op de ssd hebt) en Chrome vervangen voor Firefox. Onnodige services in Windows uitschakelen levert ook wat op, maar wees voorzichtig met wat je uitzet. Fotobewerking slokt je RAM op, daar kun je met de snelste ssd niet tegenop boksen als je maar 4GB werkgeheugen hebt ;)
Niet 100% mee eens.
Een grotere, betere SSD helpt flink in een low-RAM situatie. Je systeem gaat swappen als het RAM vol zit en dan helpt het als de storage waar het heen moet flitsend snel is.

Aan de andere kant, liever meer RAM in zo'n situatie, want dat is en blijft het snelste. Dus in dat opzicht zeker met je eens.

[Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 09-02-2021 09:41]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Jan1337
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 27-09 11:57
McKaamos schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:39:
[...]
Een grotere, betere SSD helpt flink in een low-RAM situatie. Je systeem gaat swappen als het RAM vol zit en dan helpt het als de storage waar het heen moet flitsend snel is.
Dit is wel dweilen met de kraan open. Een grotere ssd helpt enkel als de huidige te klein is, OP geeft aan geen ruimtegebrek te hebben. Dus kan de pagefile mooi vergroot worden. Maar ook met een snellere ssd ben je een probleem van een ander hardwareonderdeel aan het oplossen; de latency en snelheid van een ssd is echt zoveel minder gunstig dan van RAM.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 27-09 16:10
Ik zou persoonlijk de moeite niet gaan doen.

De 4 GB ram blijft de issue.

Een "middelmatige" ssd van 6 jaar oud is nog steeds bloedsnel tov de hdd die er (vermoedelijk) in hoorde te zitten. Ze zijn tegenwoordig wel weer een stuk sneller, maar dat maakt lang niet meer zo'n verschil als je het mij vraagt.

Vraag me ook af in hoeverre die laptop enige nieuwere standaarden daadwerkelijk zal ondersteunen/kunnen gebruiken. 4gb ram zonder uitbereiding klinkt niet als een future-proof design met wat overcapaciteit

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:46

keur0000

-------- N O N E --------

Foto bewerking en 4Gb intern .... en niet uit te breiden, kansloos. Volledig eens met Jan1337, het vervangen van je SSD gaat de oorzaak van je probleem niet oplossen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:49
Volgens de service manual alleen SATA ondersteuning:

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04996189

• Praetextatus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 27-09 18:53

Praetextatus

the dutch_paki

Wat @Jan1337 en @timberleek en @keur0000 zeggen. Je RAM en ook deels je CPU zijn bottlenecks.
Als je RAM volloopt ga je swappen met je SSD en dat werkt gewoon niet fijn.

Hier wat meer info https://smallbusiness.chr...ent-having-ram-68574.html

Als je sporadisch foto' s bewerkt is het nog OK, maar bij regelmatig gebruik van grote bestanden loop je tegen een keiharde limiet.
Daarnaast heb je ook een dualcore met HT en ook daarbij kom je tegen een harde limiet.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Kilomeester
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 27-09 00:40
Ik heb toen ook zo'n Envy ding gehad, van de zaak. Werkelijk een prachtig scherm, maar daar houdt het wel een beetje op met de bruikbaarheid. Dat ze daar toen 4 GB RAM in stopten en dat ook nog eens niet upgradeable hebben gemaakt is op z'n zacht gezegd een "suboptimaal ontwerp" vanuit consumentenperspectief. (/edit: want dat was toen ook al bepaald niet ruim.) Bovendien is het volgens mij nog DDR3.

Natuurlijk is een snelle SSD altijd beter, maar dat gaat je hooguit marginaal helpen. Ik zou het uitzingen zo lang het kan en enkel qua configuratie nog wat bijschaven, en verder het geld investeren in een beter systeem (liefst iets meer upgradeable :) ).

[Voor 4% gewijzigd door Kilomeester op 09-02-2021 10:43]

• chielsen
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:49
Kilomeester schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:42:
Dat ze daar toen 4 GB RAM in stopten en dat ook nog eens niet upgradeable hebben gemaakt is op z'n zacht gezegd een "suboptimaal ontwerp" vanuit consumentenperspectief. (/edit: want dat was toen ook al bepaald niet ruim.)
Lange leve de planned obsolescence ;w

Je kan nog vragen of een handig pc-shop inde buurt het geheugen voor je kan upgraden, maar ik vrees met grote vrezen.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 27-09 16:10
chielsen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Lange leve de planned obsolescence ;w

Je kan nog vragen of een handig pc-shop inde buurt het geheugen voor je kan upgraden, maar ik vrees met grote vrezen.
Er van uitgaande dat het bios daar geen stokje voor steken is fatsoenlijk dergelijke BGA's solderen best een vakwerkje. M.i. is de laptop dat gewoon echt niet meer waard.

Al is het wel een leuk experiment als het niet meer uitmaakt of hij stuk gaat

[Voor 8% gewijzigd door timberleek op 09-02-2021 11:00]

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:49

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik denk dat je hier niks te winnen hebt. Dat SSD slot is zeer waarschijnlijk nog SATA, en geen PCI-e, dus de te behalen performance winst gaat niet heel groot zijn, en met 4gb ram wordt het toch nooit een snel apparaat.

Overstappen naar een low-resource linux variant ga je denk ik de meeste winst mee pakken, hoewel foto-bewerking in 4gb ram alsnog snel een probleem kan worden.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 27-09 16:07
Kilomeester schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:42:
Ik heb toen ook zo'n Envy ding gehad, van de zaak. Werkelijk een prachtig scherm, maar daar houdt het wel een beetje op met de bruikbaarheid. Dat ze daar toen 4 GB RAM in stopten en dat ook nog eens niet upgradeable hebben gemaakt is op z'n zacht gezegd een "suboptimaal ontwerp" vanuit consumentenperspectief. (/edit: want dat was toen ook al bepaald niet ruim.) Bovendien is het volgens mij nog DDR3.
Onbegrijpelijk idd. 4GB was 5 jaar geleden ook al weinig. En het is totaal uit balans met de rest van de specs. 256GB SSD was toen echt een luxe. En met die i5 erbij had dit echt een high-end ultrabook kunnen zijn als er meer geheugen in gezeten had.

samenvattend: roerend met de rest van dit topic eens, door het gebrek aan werkgeheugen is dit apparaat weinig meer waard, SSD doet niet ter zake.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat ga ik ook maar even bevestigen dan. RAM uitbreiding had kunnen helpen, maar fysiek onmogelijk, dus dan houdt het op.
Ik zou dat ding lekker op MP zetten voor ca 100 - 150 euro en een andere kopen. Voor fotobewerking iig 16GB RAM.

SIdenote: welke Windows versie draai je? Indien win7: probeer win 10 eens :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kilomeester
De Envy is ooit gemaakt voor vertegenwoordigers die met een blits apparaat een mooie show weg willen geven tijdens een willekeurige elevator pitch. En daarvoor was 'ie eigenlijk best wel geschikt. Goede accu, mooi scherm (touch screen!) etc.. HP heeft dat ding goed kunnen verkopen aan de gemiddelde MKB inkoopmanager. Beetje in dezelfde hoek als de MS Surface Pro, hoewel die de sweet spot nog veel beter raakt.

Niet voor power users, developers, multimedia creators etc..

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Ik zou ook gewoon een andere laptop kopen. Als je nog goedkoop een ander moederbord kunt krijgen met meer RAM-geheugen, kun je dat nog proberen. Moet het moederbord alleen wel compatibel zijn met de laptop. Echter zit je dan al snel aan 300-400 euro denk ik als je tweedehands kijkt.

• Worteltjestaart
Oeh, ben je even een paar uur offline, en dan zoveel reacties, mooi!!

Nou het algehele advies is eenduidig lijkt me: probleem ligt meer in de RAM dan ergens anders en daar valt geen eer meer aan te behalen.

Dan wordt het toch het beste om langzaamaan naar een vervanger uit te kijken. Nou had ik nog niet echt op vervanging gerekend... ik weet dat in het bedrijfsleven vaak met 3 jaar levensduur van hardware wordt gerekend, maar ik had op iets méér dan een jaar of 5 gerekend :)

Er honderden euro's in investeren gaan we in ieder geval niet meer doen.
(sidenote - stel je zou een goede high-end laptop voor fotobewerking willen, waar zit je dan tegen qua prijskaartje, rond de €1k?)
The Eagle schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:24:
SIdenote: welke Windows versie draai je? Indien win7: probeer win 10 eens :)
Al lang W10. Werd daar al mee geleverd als ik me goed herinner :)

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor keuzehulp en een eerste indicatie: https://www.coolblue.nl/laptops en dan de keuzehulp starten :)
Zelf even snel doorheen geschoten, voor een laptop voor fotobewerking, groter scherm (15-17) en 16GB ram zit je vanaf 650 euro :)

Zal vast ook anders kunnen, maar dan kun je beter een topic openen in Laptop Aankoopadvies want dat gaat niet meer over een losse component ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kilomeester
Even vooruit lopend: heb je eigenlijk wel een laptop nodig?

Als een paar honderd euro significant is en je wilt toch een beetje performance waar je a) een tijdje mee vooruit kunt en b) later misschien nog eens wat upgraden dan zou mijn eerste vraag zijn: waarom geen desktop?

Als het op bureauruimte aankomt: je hebt tegenwoordig hele leuke mini-desktops (Asrock DeskMini bijvoorbeeld).

Niet dat een laptop onmogelijk is of zo, maar je krijgt nog altijd significant minder computing power voor je geld, oftewel, voor hetzelfde budget koop je iets dat je straks weer eerder gaat moeten vervangen (en ook minder goed tussendoor kunt upgraden). Just my $0.02 :)

• Worteltjestaart
Kilomeester schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:14:
Even vooruit lopend: heb je eigenlijk wel een laptop nodig?

Als een paar honderd euro significant is en je wilt toch een beetje performance waar je a) een tijdje mee vooruit kunt en b) later misschien nog eens wat upgraden dan zou mijn eerste vraag zijn: waarom geen desktop?

Als het op bureauruimte aankomt: je hebt tegenwoordig hele leuke mini-desktops (Asrock DeskMini bijvoorbeeld).

Niet dat een laptop onmogelijk is of zo, maar je krijgt nog altijd significant minder computing power voor je geld, oftewel, voor hetzelfde budget koop je iets dat je straks weer eerder gaat moeten vervangen (en ook minder goed tussendoor kunt upgraden). Just my $0.02 :)
Je hebt op zich een goed punt, ware het niet dat wij geen ruimte hebben voor een (mini-)kantoor(hoek).
En elke keer een desktop(je) met los scherm, keyboard en zo opruimen als je aan de eettafel wilt eten is toch wat minder praktisch...

Bedankt allen.
Ik ga in deze laptop geen hardware-veranderingen meer doen. Mogelijk in de nabije toekomst een vervanger, maar eerste focus dit jaar ligt op een kleine verbouwing en extra aflossen op de hypotheek, m.a.w. vervangen van de laptop heeft financieel gezien geen prioriteit.
Ik heb gisteravond een extra backup gemaakt van de C-partitie (hoeft eigenlijk niet, meeste documenten staan in de cloud en/of een NAS) maar voor de zekerheid.
As we speak wordt Linux Mint erop geïnstalleerd, kan ik eens kijken wat dat doet met de dagelijkse performance.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee