Toon posts:

[Beamer] 4K beamer, totale set-up onder €2500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• critzz
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-12-2021
Dag allemaal,

In mijn nieuwe huis zou ik heel graag een projector willen om TV (lees: netflix, youtube) te kunnen kijken. De afstand van bank naar TV-muur is redelijk groot (~5 m) dus dit leek me een goede gelegenheid voor een beamer.

Ik heb al een beetje rondgekeken en mij leek de BenQ W2700 wel wat. Heeft iemand goede ervaringen hiermee of zijn er nog betere alternatieven voor die prijs? Verder, is 3D het waard in een thuis-setting?

Op beamer-gebied ben ik een complete leek, dus ik vroeg me af wat er allemaal bij komt kijken bij de set-up van zo een ding... In de muur vlak bij het plafond zit een stroomaansluiting waar voormalig een wandlamp heeft gezeten. Ik neem aan dat dit omgezet kan worden in een stopcontact, zodat de kabels niet helemaal naar beneden hoeven over de muur? Is één stopcontact afdoende of heb je er meer nodig?

Verder, wat is de mooiste manier om de beamer te mounten? Een plank net onder het stopcontact bevestigen en daar de beamer/overige ontvangers op laten rusten? Of de beamer ophangen aan het plafond, maar dan zie je wel de kabel naar het stopcontact lopen? Heeft iemand misschien een foto van zijn eigen set-up? :)

Verder, zoals ik eerder aangaf wil ik de beamer vooral gebruiken om films te kijken (TV is bonus maar hoeft niet perse). Wat is hier de beste optie voor? Een chromecast? Ik heb overigens goede wifi beneden (500 mb).

Ik neem aan dat ik ook een projector screen nodig heb. Ik neem aan dat een zwart scherm het beste is als je de kamer goed kunt verduisteren? Nog suggesties voor een elektrisch uitrolbaar scherm?

Als laatste het geluid: wat zijn goede opties om dit draadloos (bluetooth?) te doen? Ik dacht initieel aan een soundbar. En dan later als de set-up werkt en ik weer wat bijgespaard heb 4 extra boxjes in elke hoek van de kamer voor surround sound? Ook op dit gebied een complete leek.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@critzz Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst. :)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:53
Hoeveel waarde hecht je aan beeldkwaliteit? Persoonlijk zou ik voor een LCD tv kiezen wanneer de fysieke omvang van grote tv's geen belemmering is.

Alleen al op contrast ga je er gemiddeld met een factor 8 op vooruit wanneer je de BenQ W2700 vergelijkt met de gemiddelde 85'' VA LCD tv. Dan hebben we het nog niet gehad over bewegingsscherpte, helderheid et cetera.

De Sony 85XH9096 is momenteel voor 2200 euro te koop, iets beters ga je voor dit bedrag niet vinden.

Wanneer je naar zo'n grote diagonaal kijkt moet het geluid in balans zijn met het beeld, een 5.1 set-up (die je stapsgewijs kunt uitbreiden) zou hierbij beter passen echter is dit waarschijnlijk voor jou een dealbreaker aangezien je draadloze rear speakers wilt.

De JBL BAR 9.1, Samsung HW Q90R komen beiden met draadloze rear speakers, en scoren goed qua geluidskwaliteit.

• critzz
Freshouttheoven schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:58:
Hoeveel waarde hecht je aan beeldkwaliteit? Persoonlijk zou ik voor een LCD tv kiezen wanneer de fysieke omvang van grote tv's geen belemmering is.

Alleen al op contrast ga je er gemiddeld met een factor 8 op vooruit wanneer je de BenQ W2700 vergelijkt met de gemiddelde 85'' VA LCD tv. Dan hebben we het nog niet gehad over bewegingsscherpte, helderheid et cetera.

De Sony 85XH9096 is momenteel voor 2200 euro te koop, iets beters ga je voor dit bedrag niet vinden.

Wanneer je naar zo'n grote diagonaal kijkt moet het geluid in balans zijn met het beeld, een 5.1 set-up (die je stapsgewijs kunt uitbreiden) zou hierbij beter passen echter is dit waarschijnlijk voor jou een dealbreaker aangezien je draadloze rear speakers wilt.

De JBL BAR 9.1, Samsung HW Q90R komen beiden met draadloze rear speakers, en scoren goed qua geluidskwaliteit.
Heel erg bedankt voor je inbreng. Ik heb inderdaad heel lang getwijfeld om een grote TV te kopen (en twijfel door deze post weer een beetje meer, haha) maar ik heeft mij altijd heel vet geleken om een soort bioscoop ervaring te hebben in de woonkamer. Nu heb ik er ook eindelijk de ruimte voor om potentieel een 130 inch scherm te kunnen projecteren. Qua beeldkwaliteit ben ik wel redelijk makkelijk. Soms heb ik bij films op een goede kwaliteit LCD scherm het gevoel alsof het te scherp/realistisch is? Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar het is zo scherp dat het nep lijkt?

Wat je zegt over een 85 inch tv kwam ook een beetje bij mij in me op. De hele woonkamer staat dan altijd in het teken van een asociaal grote TV. :P Een mounted beamer ziet er ook niet fantastisch uit, maar in ieder geval kun je het scherm inrollen, zodat je daaronder nog een schilderij of iets kunt hangen aan de muur voor overdag (of wanneer je geen tv kijkt).

Qua geluid heb ik niet echt een dealbreaker, zo lang er geen wirwar van allemaal kabels (van en naar tv/beamer) is die ik overal moet wegwerken..

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:53
critzz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:30:
[...]

Heel erg bedankt voor je inbreng. Ik heb inderdaad heel lang getwijfeld om een grote TV te kopen (en twijfel door deze post weer een beetje meer, haha) maar ik heeft mij altijd heel vet geleken om een soort bioscoop ervaring te hebben in de woonkamer. Nu heb ik er ook eindelijk de ruimte voor om potentieel een 130 inch scherm te kunnen projecteren. Qua beeldkwaliteit ben ik wel redelijk makkelijk. Soms heb ik bij films op een goede kwaliteit LCD scherm het gevoel alsof het te scherp/realistisch is? Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar het is zo scherp dat het nep lijkt?

Wat je zegt over een 85 inch tv kwam ook een beetje bij mij in me op. De hele woonkamer staat dan altijd in het teken van een asociaal grote TV. :P Een mounted beamer ziet er ook niet fantastisch uit, maar in ieder geval kun je het scherm inrollen, zodat je daaronder nog een schilderij of iets kunt hangen aan de muur voor overdag (of wanneer je geen tv kijkt).

Qua geluid heb ik niet echt een dealbreaker, zo lang er geen wirwar van allemaal kabels (van en naar tv/beamer) is die ik overal moet wegwerken..
Ik begrijp wat je bedoelt qua scherpte, je bent meer opzoek naar een bioscoop weergave. Dan is een beamer voor jou inderdaad de betere keus.

Persoonlijk lijkt mij dat ook niks zo'n enorme tv in een relatief standaard Nederlandse woonkamer. Je hebt tegenwoordig apps waarmee je de tv kunt omtoveren naar een schilderij, wellicht dat dit een optie is.

Qua wirwar aan kabels zou je eventueel een short beamer kunnen overwegen met een receiver en speakers, zal er een stuk strakker uitzien echter ben je dan al jouw volledige budget kwijt aan zo'n short beamer.

Op avforums heb je een aparte beamer subforum, je zou daar eens kunnen kijken en eventueel jouw vragen/ wensen kenbaar maken, waarmee je geheid beter geholpen wordt ;).

• critzz
Freshouttheoven schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt qua scherpte, je bent meer opzoek naar een bioscoop weergave. Dan is een beamer voor jou inderdaad de betere keus.

Persoonlijk lijkt mij dat ook niks zo'n enorme tv in een relatief standaard Nederlandse woonkamer. Je hebt tegenwoordig apps waarmee je de tv kunt omtoveren naar een schilderij, wellicht dat dit een optie is.

Qua wirwar aan kabels zou je eventueel een short beamer kunnen overwegen met een receiver en speakers, zal er een stuk strakker uitzien echter ben je dan al jouw volledige budget kwijt aan zo'n short beamer.

Op avforums heb je een aparte beamer subforum, je zou daar eens kunnen kijken en eventueel jouw vragen/ wensen kenbaar maken, waarmee je geheid beter geholpen wordt ;).
Inderdaad een ultra short throw beamer is ook iets wat ik aan het overwegen ben. Ik moet dan wel een tv-meubelstuk kopen wat breed genoeg is voor de juiste throw-afstand.

Ik zal het ook eens proberen op AVforums :) . Dankjewel

• critzz
Freshouttheoven schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Inderdaad een ultra short throw beamer is ook iets wat ik aan het overwegen was. Alleen kwam ik erachter dat je eigenlijk per se een tensioned screen nodig hebt (alle oneffenheden en kreukels worden uitvergroot met een UST). En.. zo een scherm (gemotoriseerd systeem) kost rond de 2000 euro.

Een totale setup met geluid, beamer en geluid zou dan op meer dan 5000 euro uitkomen.
Ik ga het misschien ook nog op AVforums proberen, dankewel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee