Vraag

• Thanshwe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-09-2022
Mijn vraag :
Sinds een aantal weken heb ik een nieuw systeem samengesteld omdat ik graag een upgrade wilde maken naar een 3080 systeem, de 3080 staat inmiddels al enige tijd 'zoals vele met jullie' in een backorder maar het rest van het systeem heb ik inmiddels wel ontvangen.

Onder andere omdat ik de gratis game die je bij de AMD kreeg heel graag alvast wilde claimen, voordat de actie verloopt.

Mijn systeem is als volgt :
AMD 7 , 5800X
Gigabyte X570 Aorus Pro
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G (tot de 3080 er is)
Corsair RM750x
32 GB HyperX DDR4-3200 (4x8GB)
Samsung 970 EVO Plus, 500 GB (M.2) (Windows installatie schijf)
Samsung 970 EVO Plus, 1 TB (M.2) (Game Schijf)
WD Red 4 TB Harde schijf (S-ATA) (Data schijf)

Het geen waar ik tegen aanloop.
Eigenlijk werkt alles naar behoren behalve de WD Red 4 TB Harde schijf (S-ATA) , deze heb ik geformatteerd en alle data er op gezet.

Nu het probleem : 'random' verdwijnt deze schijf en moet ik hem opnieuw formatteren om hem weer te kunnen gebruiken.
Als ik dit doe kan ik hem daarna weer gewoon normaal benaderen en er alles mee doen wat ik wil, data uiteraard kwijt. Naar verloop van tijd verdwijnt hij weer random en is niet meer benaderbaar is.
Dit gebeurd soms als ik de computer opnieuw opstart, soms ook niet niet maar dan na een aantal keer opstarten of als ik de computer een dag heb uitstaan.
Vandaag had ik voor het eerst toen ik een aantal nummers (mp3s) van die schijf aan het luisteren was en ondertussen aan het downloaden was (ook op die schijf).

De M2 schijven , blijven het gewoon goed doen.

Nu heb ik in het verleden regelmatig systemen in elkaar geschroefd maar dit nog niet eerder meegemaakt. En ik zit ook echt met mijn handen in het haar wat ik moet doen om er achter te komen waar de fout zit. |:(

Relevante software en hardware die ik gebruik

De schijf wordt continue gewoon 'herkend' als Schijf in de BIOS en door Hard Disk Sentinel. Die laatste geeft ook aan dat schijf prima in orde is.
Ik gebruik Windows 10 , en heb de laatste drivers van de gigabyte site afgehaald en geïnstalleerd (mb_driver_597_chipset_2.09.28.509)
Bios Update : F33a

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb alle drivers 'voor zover' ik weet opnieuw geïnstalleerd die gigabyte beschikbaar stelt ,
een andere s-ata kabel gebruikt en een andere S-ATA poort geprobeerd.

Ook heb ik de IDE ATA/ATAPI in apparaat beheer verwijderd en de schijfstations.

Als laatste heb ik de schijf richting Alternate gestuurd, omdat ik toch dacht dat het hier in zou zitten en zover ik begreep ook een nieuwe harde schijf gekregen (gecheckt inderdaad een ander SN).

Hierover heb ik nog wel een vraag om uit te sluiten dat ik wel echt een nieuwe schijf heb ontvangen.

Namelijk klopt het dat een andere zelfde schijf exact hetzelfde aantal mb's heeft?

HIer kwam ik achter omdat ik een vriend om hulp gevraagd en een screenshot eerder gestuurd en het viel mij op dat deze schijf exact tot op de mb aan toe dezelfde vrije ruimte had voor formatteren.

EDIT : Gecheckt klantservice heeft mij bevestigd een ander schijf te hebben ontvangen.

Als dit zo is dan kan ik bijna met zekerheid wel de harde schijf uitsluiten en zal het aan mijn moederbord ? S-ATA / ide controller liggen?
Kan ik dit wellicht ook op een andere wijze controleren?

Maar als dat zo is waarom moet ik dan elke keer de harde schijf opnieuw formatteren ook in een andere pc.

ik heb al heel wat gegoogled maar kan heel weinig relevante informatie vinden of het gaat over externe hardeschijven.

ik sta nu op het punt om elders een andere hardeschijf te bestellen van een compleet ander merk (seagate wellicht) en die te proberen, ik durf niet uit mijn oude computer de harde schijf te pakken omdat ik bang ben dat als het ergens anders inzit deze schijf ook geformatteerd moet worden als ie hem kwijt is en daar staat best wat backup data op.
Als ik namelijk na zo'n hd crash de schijf in mijn oude computer doe dan moet ik hem ook opnieuw formatteren voordat ik hem kan gebruiken.

Heeft iemand suggesties wat ik nog kan proberen , of om uit te sluiten.. is het mijn moederbord ? of een comptability error met WD? Als ik te summier ben in mijn uitleg dan hoor ik het graag

alvast bedankt .. _/-\o_

[Voor 4% gewijzigd door Thanshwe op 09-02-2021 16:09]

Alle reacties

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 23:22

keur0000

-------- N O N E --------

Slechte sata kabel of voedingskabel?
SMART data uitgelezen?
W10 Logboek systeem hardware nagekeken?

Heb trouwens hetzelfde moederbord, en 4 HD's, o.a. in RAID 1 er op zitten en echt geen problemen

[Voor 33% gewijzigd door keur0000 op 08-02-2021 22:41]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Thanshwe
Dag Keur0000 ,

Dank voor je snelle reactie!
Ik zie dat ik in mijn Logboek dat er veel meldingen zijn rond het exacte tijdstip.. Ik zie veel 'informatie' niveaus en de 'fout' heeft te maken met een applicatie die ik niet netjes heb afgesloten toen ik opnieuw opstarten en uiteraard mijn one drive niet meer benaderd kon worden omdat ik de mappen naar die schijf gelinkt had.

heb jij toevallig een tip waar ik expliciet naar moet kijken?
ik zie regelmatig waarschuwing over 'DistributedCom' rond dat tijdstip.

Smart Data
Dit is niet heel handig van mij geweest omdat ik het programma pas na de crash heb geïnstalleerd dus deze nog niets gelogd heeft.
Hij geeft nu ook aan dat hij pas 29 mb gelezen heeft.

S-ATA en Voedingskabel
Ik ga deze toch als zekere voor het onzekere nogmaals vervangen, de voedingskabel heb ik nog niet eerder vervangen.

Wat ik niet kan verklaren en ik ook echt aan het zoeken ben waar dat in kan zitten is dat ik de schijf echt opnieuw moet formatteren voordat ik hem weer kan benaderen. Ik zou verwachten dat als je een matige voeding of s-ata kabel hebt deze 'als hij weer terug is' het wel gewoon zou moeten doen.
Het is ook dat als hij 'weg is' hij direct via schijfbeheer weer op popt met 'nieuwe schijf gevonden'

ik ga de kabel even vervangen, dank je wel voor je snelle reactie en meedenken!

edit: andere voedingskabel, s-ata kabel en andere poort. weer geformatteerd en one drive erop geinstalleerd. Als hij het morgen doet zal ik mijn data / backup er weer op zetten.
Hopelijk blijft hij het doen, het vertrouwen is nog niet groot

[Voor 8% gewijzigd door Thanshwe op 08-02-2021 23:34]

• Thanshwe
keur0000 ik zie nu je reactie, welke merk HD's heb jij op je moederbord aangesloten?
En heb jij ook de laatste bios en drivers van gigabyte website?

mocht hij morgen wederom crashen dan zal ik zo'n type HD aanschaffen als allerlaatste test.

Bedankt zo ver!

• Thanshwe
helaas sneller dan verwacht, de schijf is weer foetsie, mag hem weer opnieuw installeren :? .

Dit keer overigens nadat ik de laatste chipset drivers van gigabyte installeerde.

Ik ben echt even kwijt wat ik moet doen, ik denk dat ik morgen even bel met alternate of ze mij echt een nieuwe harde schijf hebben geleverd of nagekeken en terug gestuurd.

mocht iemand a.d.h.v. deze informatie meer weten , of juist meer willen weten dan hoor ik het graag _/-\o_

alvast bedankt en morgen verder.

[Voor 13% gewijzigd door Thanshwe op 09-02-2021 00:07]

• Thanshwe
Tip vanuit een collega om de schijf eens op te delen in min twee partities omdat het kan wezen dat 4TB wellicht te groot is.

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-05 23:38
4 TB is niet te groot. En als dat al zo zou zijn zou hij het niet eerst wel doen en dan opeens niet meer, zou je denken.

Heb je niet toevallig een externe harddisk behuizing waar je hem in kunt testen? Ik heb zo'n extern doosje waar je de SATA disk in kunt doen en dat dan via USB kan worden aangesloten.

• Thanshwe
Ja goeie.. maar die heb ik helaas niet, ik heb zon paspoort met 2,5 inch schijf ipv 3,5.

• Thanshwe
Een harde schijf nog ergens vandaan te getoverd (oude mediaplayer) maar helaas waar ik al bang voor was.. nadat windows de schijf herkende (zonder geformatteerd te worden) , opnieuw opstarten en de schijf was weg.

en ik mag hem weer opnieuw formatteren.. duidt dit op een S-ATA controller defect op Moederbord?

• Thanshwe
inmiddels bovenstaande (10 jr oude samsung 2tb schijf, die in de mediaplayer zat) een maal door het proces laten lopen van opnieuw formatteren.

Hij maakt wat lawaai , maar tot op heden 'werkt ie' .. al meerdere malen opnieuw opgestart en zelfs +- 50gb aan data opgezet.

zou het dan de WD - RED 4TB niet goed werkt met het moederbord? , in ieder geval heb ik ook een ticket ingeschoten bij Gigabyte om verder uit te zoeken.

Ik laat hem nu even zitten , durf geen andere drivers of iets dergelijks wat met chipset te maken heeft te installeren. Maar laten we afwachten

In ieder geval dank voor het meekijken so far
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee