Vloerverwarming wordt niet warm genoeg, te grote verdeler?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed1920
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-02-2021
Hopelijk is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over t volgende. Wij hebben 9 jaar geleden ons huidige huis (bouwjaar 1988) gekocht en destijds de vloerverwarming vernieuwd en alle radiatoren op de BG eruit. We hebben een Robot verdeler met 15 groepen en een Grundfos Alpha pomp.
Indien het in de winter kouder dan normaal wordt, krijgen we de vloer niet warm genoeg. De aanvoerleiding word 30-35 graden op de meter (kan de aanvoerleiding nog gewoon vasthouden). Retour ca 5gr lager en voelt kouder aan. Indien ik groepen dichtdraai dan komt hij hoger.
Wat er al gedaan is: losse leiding direct van ketel naar verdeler. Pompsnelheid, aanvoertemperatuur hoger/lager. Thermostaat op de verdeler nagekeken. Vloer op lekken nagekeken. Gespeeld met de instellingen vd pomp. Ben wellicht nog iets vergeten... niets helpt behalve dus groepen dicht.
Bedrijf die de vloerverwarming heeft aangelegd zegt dat alles goed geïnstalleerd is en t zou de ketel moeten zijn. Installateur vd ketel zegt ligt niet aan de ketel. De warmte gaat de vloer niet in, hij heeft alles nagekeken en zegt dat t aan de verdeler ligt. Er zouden wel meer problemen met zulke grote verdelers zijn?? Opvallend is wel dat indien ik de thermostaat op 25 zet, de aanvoer temperatuur begrensd op 70, de kamer thermostaat met dit weer niet boven de 20 graden uitkomt. Als ik dan naar t verbruik kijk, zie ik een bijna identiek getal per uur. Over en weer komen de leveranciers er niet uit.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Kan t inderdaad de grote vd verdeler zijn? Hoe evt op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een foto helpt enorm :)
Ed1920 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:55:
Thermostaat op de verdeler nagekeken.
Mijn eerste idee is dat hier het probleem zit.

Een 15-groeps verdeler is fors, dus die wil ook echt een flinke hoeveelheid warmte/water vanuit je CV hebben. En dat moet allemaal door de thermostaat en eventueel retourventiel/afsluiter. Als je de knop van de kraan afhaalt, dan zou de temperatuur omhoog moeten gaan.
Als ze bij de aanleg een normale thermostatische radiatorkraan ertussen hebben gezet, dan kan het zijn dat de 'vol-open' stand minder ver is dan je zou willen. Een lage weerstand kraan zou dan een oplossing kunnen zijn:
https://www.imi-hydronic....b4-4a94-beb6-1c1e163f2299
Kosten een paar tientjes, dat kan nog een aardige 'baat het niet, dan schaadt het niet'-oplossing zijn.

Want voor de rest ziet het er niet al te gek uit. 5C verschil tussen aanvoer en retour is niet teveel, dus je vloerverwarmingspomp komt aardig mee. En een eigen leiding betekent ook geen problemen aan de aanvoerkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed-1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-05 14:32
De thermostaat is er wel eens afgeweest dat heeft toen niet geholpen.Dit is een foto van hoe t er nu uitziet. Ik denk dat dit al wel een dikke leiding is of is dit standaard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPcEZaqS5r1PYx94GkBWTQt21tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7yERkmD3gDhs01t6Sqjh4TX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:38
een 15 groeps verdeler ? wat is je aanvoer temperatuur voor de verdeler en de diameter ?
doe maar 60 graden en 22 mm aanvoer en retour. oftewel je moet aan/uit gaan stoken.
doe je dat ook ? je verdeler moet wel zijn werking blijven behouden. dus geen 60 graden de vloer inpompen.

vraag 2 wordt je vloer gevoed met 28 mm staal of 32 mm kunstof (ja dan is het prima.)

3 er zijn in jouw geval vele wegen welke naar rome (wamrte) leiden de vraag welke is het effectiefste.
je kan 2 normale verdelers ophangen. maar ik denk niet dat dit zin heeft.
(je blijft het bestaande probleem herhalen)
je kan 2 ltv verdelers ophangen maar dat doet pijn in je portemonnee.
(waarom dat wel werkt is een heel ander verhaal)

4 is de boel inregelen. in de rest van je huis.
(wordt weleens vergeten)

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 09-02-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte41
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 15:40
Is de vloer verwarmingsverdeler al is een keer ingeregeld.
Als de lengtes van de groepen groten verschillen zijn kan het water de weg van de minsteweerstand kiezen, kortste groep, en aangezien je aangeeft dat als je een groep dicht draait er wel warmte komt dit het kan zijn...

Zie : Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Hier wordt inregelen uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
wat is de temperatuur die ingesteld is op de cv voor verwarming?
Als die op laag staat kan de verdeler nooit warmer worden.

En een foto die de hele verdeler met alles erop en eraan laat zien zegt 100x meer dan deze ingezoomde foto.
Hier ziet niemand iets op.

[ Voor 35% gewijzigd door FRANQ op 09-02-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:46
Wat is de opbouw van de vloer? Dik parket bedekt met wollige tapijten?
Wat zijn de instellingen van je ketel? Je wil een hoge temperatuur en hoge pompstand om zoveel mogelijk warmte in de verdeler/vloer te krijgen.
Waarop staat de begrenzing van de vloer (witte knop rechts op je foto)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed-1
Iedereen bedankt voor t meedenken. Wordt zeer gewaardeerd. Ik zal proberen de vragen te beantwoorden. Ook nog wat foto's toegevoegd.

- Ja is inderdaad een 15 groeps verdeler van Robot.
- Aanvoer temperatuur staat normaal rond de 60. Ik speel hier wel eens mee indien ik vind dat t niet warm genoeg wordt. Hij staat op dit moment op 75. De thermostaat op de pomp staat normaal ook rond de 60. Nu staat hij helemaal open.
- Buis voor aanvoer en retour is inderdaad 22 mm.
- Weet niet precies wat je bedoeld misschien heb ik t hierboven al beantwoord maar er gaan stalen buizen in de pomp, Deze zijn 22mm. Deze komen van een dikkere stalen buis onder de vloer. De slangen vd groepen zijn 15mm geloof ik.
- Indien ik zeker wist dat ik vh goede af zou zijn door ltv dan schrik ik niet snel terug
- Ik heb zowel het bedrijf die de vloerverwarming heeft geïnstalleerd als de installateur die ik er na heb laten kijken naar gehoord over inregelen. Wel heeft er iemand met een infrarood meter de vloer bekeken en alles werd warm. Zou dit zin hebben om dit te doen na 9 jaar? Ik heb even de link geopend en naar de inhoudsopgave gekeken. Moet t hierin staan (kon alleen normale radiatoren vinden) of ergens in het gehele topic?
- Hoe meer groepen ik zicht zet hoe warmer de thermostaat op de verdeler aangeeft.
- Ik heb vloer isolatie onder de vloer laten aanbrengen achteraf, dan beton, dunnen laag isolatie zoals t gebruikelijk was in '88, cementdekvloer met de vloerverwarming, daarop tegels.
- Overzichtsfoto toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Qe-2EpYUL5T1u1ODY19Vwa8RPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lasiwg7fmdFmRqH2Ja0QQyhZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSVkwz5GQqL24ojcJ0KrF1EEPPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VJuSukuM5vZ6V3uUlMRcM7O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ed-1 op 09-02-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
vraag 1 om te beginnen waar gaat dat t-stuk stuk 22 mm heen ?

vraag 2 ik mis een ontluchter op de retour. ?

vraag 3 meet de voeding eens op hoe breedt is deze ? dus de witte ledingen ?

vraag 4 is alles ontlucht ?

vraag 5 voel eens hou warm de stalen buizen zijn ?

edit ik denk niet dat 2 ltv verderlers in jouw geval gaat werken je toevoer is te smal.
je huidige syteem is bedoelt om 24/7 dezefde tempertuur per ruimte te stoken.
zodat je niet een te hoge warmetevraag kijgt. 15 groepen op 26 mm is best lef hebben.
en je ziet nu waarom dus. ik zou dit systeem 4 leidingen trekken. 2 x 26 voor 10 groepen
en 2 x 20 voor de overige 5 groepen. en dan 2 ltv verdelers. dan kom je in de buurt.
en dan een ketel van 35 kw waarvan de pomp op 100% staat dan kom je er wel.

[ Voor 50% gewijzigd door miciel op 09-02-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed-1
miciel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:14:
vraag 1 om te beginnen waar gaat dat t-stuk stuk 22 mm heen ?

vraag 2 ik mis een ontluchter op de retour. ?

vraag 3 meet de voeding eens op hoe breedt is deze ? dus de witte ledingen ?

vraag 4 is alles ontlucht ?

vraag 5 voel eens hou warm de stalen buizen zijn ?

edit ik denk niet dat 2 ltv verderlers in jouw geval gaat werken je toevoer is te smal.
je huidige syteem is bedoelt om 24/7 dezefde tempertuur per ruimte te stoken.
zodat je niet een te hoge warmetevraag kijgt. 15 groepen op 26 mm is best lef hebben.
en je ziet nu waarom dus. ik zou dit systeem 4 leidingen trekken. 2 x 26 voor 10 groepen
en 2 x 20 voor de overige 5 groepen. en dan 2 ltv verdelers. dan kom je in de buurt.
en dan een ketel van 35 kw waarvan de pomp op 100% staat dan kom je er wel.
1) Ik heb onder een foto toegevoegd waar deze naartoe gaat => de zijkant vd verdeler. Zo heeft men t aangelegd. De installateur die eea nagekeken heeft snapte niet waarom men dit zo heeft aangelegd. Als ik t goed herinner stond deze in eeste instantie open en nu dicht.
2) Ik weet niet waar ik deze moet vinden. Kan deze links op de retour zitten?
3) De witte leiding uit de vloer is 25mm. Onder de vloer licht nog een dikkere die heeft men dus niet in die dikte doorgetrokken
4) Ik zou t niet weten of men ontlucht heeft, dat zou je toch wel moeten verwachten van een bedrijf die alleen maar vloerverwarming aanlegt?
5) Ik kan beide gewoon goed vasthouden. De aanvoer is warm maar zeker niet gloeiend.

Het systeem staat inderdaad 24/7 op dezelfde temperatuur. Bij normale temperatuur is alles OK. Maar indien t in de winter kouder dan normaal wordt loop ik altijd tegen dit probleem. Al 9 jaar op en af frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Ed-1 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:21:
[...]

1) Ik heb onder een foto toegevoegd waar deze naartoe gaat => de zijkant vd verdeler. Zo heeft men t aangelegd. De installateur die eea nagekeken heeft snapte niet waarom men dit zo heeft aangelegd. Als ik t goed herinner stond deze in eeste instantie open en nu dicht.
2) Ik weet niet waar ik deze moet vinden. Kan deze links op de retour zitten?
3) De witte leiding uit de vloer is 25mm. Onder de vloer licht nog een dikkere die heeft men dus niet in die dikte doorgetrokken
4) Ik zou t niet weten of men ontlucht heeft, dat zou je toch wel moeten verwachten van een bedrijf die alleen maar vloerverwarming aanlegt?
5) Ik kan beide gewoon goed vasthouden. De aanvoer is warm maar zeker niet gloeiend.

Het systeem staat inderdaad 24/7 op dezelfde temperatuur. Bij normale temperatuur is alles OK. Maar indien t in de winter kouder dan normaal wordt loop ik altijd tegen dit probleem. Al 9 jaar op en af frustratie.
1 om te beginnen begin met puin ruimen. dop dat t-stuk op de juiste plaats af of maak er een knie van.
en draai een blindstop in je verdeler. zoals in de handleidingng staat, als er wel 1 ding is wat problemen geeft is wel het oneigenlijke gebruik van aansluitingen.
2 er zit geen ontluchter in je retour en deze hoort er wel te zitten.
(dus die moet je gaan plaatsen)
3 als je zeker weet dat er in vloer een dikkere diameter ligt. je vloer open hakken
32 kan je opspitsen in 2 keer 26 en 2 x 20 mm. en nee het is niet optimaal maar het komt wel in de buurt van wat je nodig hebt. dan kan wel 2 verdelers plaatsen.
(een gewone of ltv. maakt niet zoveel uit. gezien je per zone stookt.)
4 ontluchten kan je zelf gewoon testen.
5 is niet genoeg het moet heet zijn. je pomp van je cv ketel staat te laag
of er is niet goed ingeregeld op de andere verdiepingen. (radiatoren)
boven knijpen geeft benden warmte.( en andersom ook.)

de kloe van het verhaal is dat er is dus genoeg te doen. doe eerst maar eens stap 1 en stap 2.
mogenlijk is je verdeler niet in balans door de zijaansluiting, en de boel boven dus inregelen. je radiatoren knijpen.en als het dan nog niet werk ja dan moet je de vloer openhakken. en 2 verdelers neerhangen.

edit : en dat allemaal binnen 10 minuten maar zo gaat het wel vaker in die wereld. e ik kan het niet vinden.
ik kom ik kijk 10 minuten en meestal is er dan genoeg om aan te passen zodat het wel weer werkt maar zo gaat het wel vaker. cv is een optelsoms als je teveel fouten bij elkaar hebt werkt het niet meer.
en een monter gaat niet zijn eigen werk afzeiken/nakijken. (ik kan dat als onafhankelijke monteur wel doen) (maar ook ik maak heus weleens een foutje en hoor weleens dat ik wat verkeerd doe.)
het is ook ervaring/regels navolgen, en dat is hier al duidelijk niet gebeurt.

[ Voor 27% gewijzigd door miciel op 10-02-2021 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ontluchten doen je toch gewoon onder die blauwe dop op de verdeler (bij de retour)? Eventueel dopje eraf en dan met zo'n standaardsleuteltje ontluchten. Of zie ik dat verkeerd?

Maar als je de kamerthermostaat op 25 zet en de temperatuur komt niet hoger dan 20, dan moet je thermostaat dus (bijna) permanent warmte vragen aan je CV. Maar is die eigenlijk ook wel "druk"? Ik vind het namelijk ook zorgelijk dat jij gewoon de aanoverleiding vast kunt pakken en dan zegt dat die niet meer dan "warm" is. Ik wil die leiding niet vastpakken als ik de 2 radiatoren in de erkers dichtdraai en de kamerthermostaat op 25 zet. Dat gaat echt pijn doen als je die even wat langer vasthoudt.

En als je de radiatoren boven eens even goed openzet, wordt het dan boven wel een sauna? Merk je dan verschil aan het gedrag van de ketel?

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-02-2021 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:01:
Ontluchten doen je toch gewoon onder die blauwe dop op de verdeler (bij de retour)? Dop eraf en dan met zo'n standaardsleuteltje ontluchten. Of zie ik dat verkeerd?
en welke kant gaat de lucht op ? omhoog of met de pomp mee. de lucht zit in de retour, en moet nu weer naar de cv ketel gepompt worden. de lucht moet nu dus omlaag gepompt worden. er zijn manieren voor.
maar het werkt niet altijd. het is een prettige wedstrijd zeg maar. ik prefereer daarom onluchters op de juiste plek. scheelt de eindgebruiker een boel werk. en zeker als er problemen zijn kan zoiets wijzigen wel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

miciel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:19:
[...]

en welke kant gaat de lucht op ? omhoog of met de pomp mee. de lucht zit in de retour, en moet nu weer naar de cv ketel gepompt worden. de lucht moet nu dus omlaag gepompt worden. er zijn manieren voor.
maar het werkt niet altijd. het is een prettige wedstrijd zeg maar. ik prefereer daarom onluchters op de juiste plek. scheelt de eindgebruiker een boel werk. en zeker als er problemen zijn kan zoiets wijzigen wel helpen.
Volgens mij is het kwartje nu gevallen. Bij ons loopt de retour meteen naar boven, geen knik naar beneden dus. Bij de TS wel en daarom kun je dat stuk van de retourleiding niet op de verdeler ontluchten. Dat moet inderdaad op het hoogste punt.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-02-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een snelle check:
Klopt het dat op de foto hierboven er maar 3 groepen actief zijn?
Regel je per ruimte op de begane grond, of alles in 1 keer?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

teacher schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:54:
Even een snelle check:
Klopt het dat op de foto hierboven er maar 3 groepen actief zijn?
Regel je per ruimte op de begane grond, of alles in 1 keer?
Volgens de regelaar staan er op de foto inderdaad maar 3 aan. Maar het is een 10 kanaals regelaar, dus op 5 van de kanalen zitten 2 groepen. Correctie: 2 groepen zonder motor (altijd open waarschijnlijk), 3 kanalen met 2 groepen erop. Ik kan me van vroeger nog herinneren dat in het systeem in het vorige huis van mijn ouders ook een regelaar zat. Dat was toen volgens mij eigenlijk alleen maar om de groepen af en toe en keer automatisch open en/of dicht te draaien en ter bescherming van de pomp. Ons nieuwe systeem is veel simpeler en heeft helemaal geen regelaar. Die van de TS lijkt verder ook niet heel veel aangesloten te hebben. Mogelijk is er draadloze communicatie met sensoren in verschillende ruimtes, maar ik weet niet of ze 10 jaar geleden al zover waren.

Maar je kunt het ook zien aan de "zwarte dop" op de motoren. Staan er inderdaad maar 3 open op de foto. Maar TS geeft ook aan dat hij daarmee aan het spelen is geweest. Volgens mij was de conclusie dat de retourtemperatuur hoger werd als er groepen uitgezet werden. En da's op zich wat je zou verwachten.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-02-2021 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed-1
Ja er zijn maar 3 groepen actief ivm met testen.

Het systeem werkt per ruimte. Elke ruimte heeft een eigen thermostaat. Indien de temperatuur bereikt is dan wordt de groep automatisch gesloten. Indien je bv de openhaard in de woonkamer aan hebt of de zon op een bepaald gedeelte vh huis staat dan wordt er in de andere ruimtes gewoon door gestookt. De groepen die hier niet op aangesloten zijn (bijkeuken en hal) die lopen gewoon mee met de thermostaat vd ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:47
Ed1920 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:55:

Indien het in de winter kouder dan normaal wordt, krijgen we de vloer niet warm genoeg. De aanvoerleiding word 30-35 graden op de meter (kan de aanvoerleiding nog gewoon vasthouden). Retour ca 5gr lager en voelt kouder aan. Indien ik groepen dichtdraai dan komt hij hoger.
5 graden verschil tussen in en uit betekent dat niet gewoon dat de afgifte capaciteit van de vloer niet groter is?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ok. Heb je een 1 pijps of 2 pijps systeem?
Hoe warm wordt de leiding direct na je ketel?

Hoeveel vierkante meter vloer? Vermogen ketel?

[ Voor 56% gewijzigd door teacher op 10-02-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed-1
teacher schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:45:
Ok. Heb je een 1 pijps of 2 pijps systeem?
Hoe warm wordt de leiding direct na je ketel?

Hoeveel vierkante meter vloer? Vermogen ketel?
Sorry maar wat is precies een 1 pijps of 2 pijps systeem?
  • Direct na de ketel wordt t wel goed warm
  • Ketel is een Calenta 40C dus 40kW?
  • Totaal M2 voor vloerverwarming is ongeveer 120M2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

2 pijps heb je een soort van grote ringleiding aanvoer / retour waarop je radiatoren zitten (parallel) en bij 1 pijps zitten al je radiatoren achter elkaar in serie (met een 50% voetventiel).

En direct na de ketel wordt het "wel goed warm": hoe warm? 40 graden? 70?

Die 40kw van de ketel zou ruim voldoende moeten zijn om de boel warm te stoken (je gebruikt waarschijnlijk niet alle 40kw). Kan je bij de ketelinstellingen bij P17 nagaan wat je max ventilatortoerental is? Het kan zijn dat bij de installatie je ketelvermogen geknepen is. https://mijn.remeha.nl/ap...nta%2025s-28c-35s-40c.pdf
Als er een buis rechtstreeks naar de verdeler gaat, die aan het begin 70 graden is, waar blijft dan dat warme water?

zit je aanvoer en retour niet omgedraaid?

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 11-02-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed1920
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-02-2021
Er komen uit de Calenta ketel 5 in/uitgangen. Gaat er een buis naar de begaande grond en de andere voor 1e en 2de verdieping. Op de BG zit hierop enkel de vloerverwarming. Voor 1e en 2de zijn hier verschillende vertakkingen op. Neem dus aan 2 pijps.

Toerental staat volgens mij maximaal maar zal t nog ff nakijken. P28-P29 staat op 8-10.

Het kan zo warm worden dat je de hand er niet op kunt leggen. Dus daar ligt t denk ik niet aan. Ik heb t idee dat de warmte niet in de verdeler komt en dat t maar rond gaat.

Mbt het omdraaien. Dat mag ik niet hopen als er 2 installateurs na gekeken hebben. Neem aan dat ik dit niet simpel kan controleren?

Wat mij ook altijd opvalt is dat de pomp op de verdeler altijd rond hetzelfde vermogen draait terwijl hij op de stand automatisch staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Sommige mensen draaien dat telfon er verkeerd op of gaan heen en weer met als resultaat dat het ook overdwars door je leidingen zit :9 . Je kunt het effect voor de doorstroming wel raden.
Ed1920 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:35:
Er komen uit de Calenta ketel 5 in/uitgangen.
:?

CV in
CV uit
SWW uit
KW in
gas in
condenswater uit
(elektra in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
[b]Ed1920 in "Vloerverwarming wordt niet warm genoeg, te grote verdeler??"

Mbt het omdraaien. Dat mag ik niet hopen als er 2 installateurs na gekeken hebben. Neem aan dat ik dit niet simpel kan controleren?
de aanvoer ten bate van de vloerverdeler zit op de goede plek. de onderste balk is de aanvoer en deze is 5 graden warmer. volgens de foto. je kan natuurlijk ook kijken of de raidiatoren goed zijn aangesloten als deze aan de bovenzijde warmer aanvoelen dan de onderkant zit dit ook goed, omdat de verdeler goed zit zal de rest ook wel goed zitten.

Het kan zo warm worden dat je de hand er niet op kunt leggen. Dus daar ligt t denk ik niet aan. Ik heb t idee dat de warmte niet in de verdeler komt en dat t maar rond gaat.
dat kan heel goed..dan moet je je radiatoren gaan inregelen. dmv van het voetventiel een aantal slagen dichte draaien bij de radiatoren. hoeveel vraagt u meestal 3 hele slagen. met een inbus setje.kijk wel even hoeveel slagen je in totaal hebt 6 slagen open tot dicht dan is 3 het midden bij 8 slagen is 4 het midden etc.

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 11-02-2021 00:00 ]

• miciel
Er komen uit de Calenta ketel 5 in/uitgangen. Gaat er een buis naar de begaande grond en de andere voor 1e en 2de verdieping. Op de BG zit hierop enkel de vloerverwarming. Voor 1e en 2de zijn hier verschillende vertakkingen op. Neem dus aan 2 pijps.
gezien de recentheid zal dit wel een 2 pijps instalatie zijn post anders even een foto van een radiator.
Wat mij ook altijd opvalt is dat de pomp op de verdeler altijd rond hetzelfde vermogen draait terwijl hij op de stand automatisch staat.
je mooie bypas en geopende greopen zullen hierin wel de oorzaak zijn,
maar hoezo staat hij op automatisch hij moet op continu staan ?
zie de handleiding. daarin zie je ook dat je verdeler kan inregelen.
van dus hoeveel water hij bij elkaar mengt, dus ook daar valt nog wat te sleutelen.
(mits je de pro uitveoring hebt) met een extra inbus aansluting boven de voeler

• Ed-1
teacher schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:55:

Die 40kw van de ketel zou ruim voldoende moeten zijn om de boel warm te stoken (je gebruikt waarschijnlijk niet alle 40kw). Kan je bij de ketelinstellingen bij P17 nagaan wat je max ventilatortoerental is? Het kan zijn dat bij de installatie je ketelvermogen geknepen is. https://www.remeha.be/wp-...028c%2035s%2040c%20NL.pdf
Ik heb nog even naar P17 gekeken, die staat op 24. Max is 42? Kan dit mogelijk een probleem veroorzaken?
miciel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:25:
[...]

gezien de recentheid zal dit wel een 2 pijps instalatie zijn post anders even een foto van een radiator.

[...]

je mooie bypas en geopende greopen zullen hierin wel de oorzaak zijn,
maar hoezo staat hij op automatisch hij moet op continu staan ?
zie de handleiding. daarin zie je ook dat je verdeler kan inregelen.
van dus hoeveel water hij bij elkaar mengt, dus ook daar valt nog wat te sleutelen.
(mits je de pro uitveoring hebt) met een extra inbus aansluting boven de voeler
De pomp staat in de auto stand maar draait wel altijd.

Onderstaand 2 foto's van hoe eea eruit ziet. Dit is op de 1e verdieping. Op de BG verder geen radiatoren.

Nu gaan mensen lachen maar waar zit hier nu precies t voetventiel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lva-6kLA7j2B1xdt3A0osc0O69w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csl06KSUPREaC5iauHdJjbOU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmqVV9FTsU75jvKITIEE7KsUYWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69RewN1PvlWUk6iFNj3qQ0cV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Ed-1 op 11-02-2021 12:46 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmuWmENlXvqFFARIhtcRtd4mYL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hB2ZQWZHS4f5q9iZyp9saV2e.png?f=fotoalbum_large
Nou, dan denk ik dat je nog niet je volle ketelvermogen beschikbaar hebt.

Overigens denk ik niet dat daar het enige probleem zit, maar kijk eens wat een hoger toerental doet.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:56

Tazzios

..

Ed, kun je voor het overzicht alleen je Ed1920 account gebruiken ipv ook Ed-1

• Ed-1
Tazzios schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:36:
Ed, kun je voor het overzicht alleen je Ed1920 account gebruiken ipv ook Ed-1
Doe ik, wist niet dat ik er 2 had.....

Ik zal verder gaan met Ed-1

Ed1920 is / wordt afgesloten begrijp ik inmiddels.

[ Voor 15% gewijzigd door Ed-1 op 11-02-2021 10:53 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Vanaf nu werkt alleen de oudste nog :D Ed-1

• miciel
Ed-1 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Ik heb nog even naar P17 gekeken, die staat op 24. Max is 42? Kan dit mogelijk een probleem veroorzaken?
laat die aub gewoon staan zie ook de waarschuwing in de handleiding enkel aanpassen bij propaan gas. ook deze dient aangepast te worden naar de juiste aantal omwentelingen.
Onderstaand 2 foto's van hoe eea eruit ziet. Dit is op de 1e verdieping. Op de BG verder geen radiatoren.

Nu gaan mensen lachen maar waar zit hier nu precies t voetventiel?
je hebt dus een dikwandig 2 pijps systeem zonder voetventielen. dus vrij normaal dat ze niet kan vinden.
een dubbel instelbare radiotorkraan voor elke radioter plaatsen zowel eens een uitkomst kunnen bieden,
en nu wordt het voor mij ook duidelijk. ik had gisteren nog niet voldoende problemen gevonden in je cv installatie. het kan wel die eerste twee maar ze zijn wat vergezocht. nu heb ik een waslijst wat overeenkomt met het verhaal, en daar was ik ook al bang voor, dat je meerdere problemen hebt.
en als je er vanaf wilt moet je alles laten aanpassen/opknappen.

even voor de replay.
een verdeler met lucht in de retour.
een verdeler welke niet is ingeregeldt
een bypass welke er niet hoort,
en radioteren welke niet zijn ingeregeldt, (nieuwe kranen nodig)
en als het dan nog niet werkt kan je eventueel je verdeler vervangen voor 2 kleinere versies.
dan heb je net wat meer pomp capeciteit. cv vermogen beschikbaar,
en je cv opnieuw instellen. (fabrieks reset)

hoe stuur je trwouwens je cv ketel aan ?
is dat de danfoss module die op de foto staat ?
en waar gaan die andere drie thermische motoren heen ?

en hoe is je isolatie in je kruipruimte chips tempex etc ?
ook daar is soms nog winst te behalen

en waar is de voeding van je verdeler op aangesloten ?
zijn er nieuwe leidingen van boven naar beneden getrokken
of loopt het water eerst langs alle radiaotren en gaat het als laatste naar de verdeler toe ?
kan je hierin iets meer duiding geven foto tekening etc ?

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 11-02-2021 14:45 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

miciel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:16:
[...]

laat die aub gewoon staan zie ook de waarschuwing in de handleiding enkel aanpassen bij propaan gas.
Met P17 stel je maximum vermogen af bij zowel L gas, H gas en propaan.
Als die nu op 24 staat is het maximum toerental 2400, en levert de ketel maximaal 11kw vermogen (als ik de grafiek goed lees).

Samen met wellicht wat andere constructiefoutjes in je systeem kan het zomaar zijn dat je de boel niet optimaal warm krijgt.

Aan de losse elementen ligt het volgens mij niet. Je hebt een beest van een ketel, en een geregelde vloerverwarming met kleine kringen.

Tik die ventilatorsnelheid eens naar 40 (is waarschijnlijk iets te veel), dan zit je op het dubbele vermogen van nu en kijk dan eens hoeveel warmte de ketel kan leveren.

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 11-02-2021 15:03 ]

• miciel
teacher schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:37:
[...]

Met P17 stel je vermogen af bij zowel L gas, H gas en propaan.
Als die nu op 24 staat is het maximum toerental 2400, en levert de ketel maximaal 11kw vermogen (als ik de grafiek goed lees).
ja ik zie het nu. daar is zeker nog wel winst te behalen. ik zat verkeerdt te kijken.
hij staat niet op de fabrieksinstelingenen afgesteldt maar is beperkt in zijn cv vermogen.
weer een punte erbij om aan te passen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

miciel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:44:
[...]

ja ik zie het nu. daar is zeker nog wel winst te behalen. ik zat verkeerdt te kijken.
hij staat niet op de fabrieksinstelingenen afgesteldt maar is beperkt in zijn cv vermogen.
weer een punte erbij om aan te passen.
idd. meer ventilatorsnelheid = meer venturi = meer gasafgifte = meer vermogen.

Daar is maximum toerental bij SWW 6800 en dan zit je op 38kw.

• Ed-1
Ik kan de waarde instellen tm 90. Volgens handleiding is 42 de fabrieksinstelling bij een 40C. Staat dus op 24. Dit lijkt mij niet het toerental, wellicht %?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:05
@Ed1920 @Ed-1
Ik zie een aantal dingen.

1) Leidingwerk te dun ik 22mm op maar de thermostaatkraan van de verdeler staat DN25 dat betekent dat er 28mm staal of 32mm alupex toch echt wel vereist is minimaal.
2) Ik zie radiatoren in je huis die hoogst waarschijnlijk niet zijn ingeregeld.
Water kiest de weg van de minste weerstand, je kan testen of dit probleem is door alle thermostaatkranen op radiatoren dicht te draaien wordt je verdeler dan wel warm dan weet je wat je moet doen.
Radiatoren inregelen.

Als je nu blijkt dat na inregeling van de radiatoren alsnog de verdeler niet voldoende flow krijgt dan eventueel een extra pompgroep monteren in de buurt van CV-ketel in de leiding richting de verdeler.
Of de CV-leiding vervangen voor grotere diameter maar ik gok dat dit lastig zal zijn.

PS De ketel zelf zal ruim voldoende vermogen hebben dat is het probleem niet.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 11-02-2021 15:55 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ed-1 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:15:
Ik kan de waarde instellen tm 90. Volgens handleiding is 42 de fabrieksinstelling bij een 40C. Staat dus op 24. Dit lijkt mij niet het toerental, wellicht %?
als ik de handleiding snap is het toerental x100
De fabrieksinstelling zou 41 zijn (4100 toeren) en dan heb je 24Kw tot je beschikking.

Heb je ook mogelijkheden om bij de ketel (leidingwerk) om de 1e en 2e verdieping te knijpen met een regelventiel?

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 11-02-2021 15:43 ]

• leonbong
Heb je ook mogelijkheden om bij de ketel (leidingwerk) om de 1e en 2e verdieping te knijpen met een regelventiel?
Een regelventiel op centrale punt zou ook een hele goede oplossing zijn daar 1e en 2e het te veel aan flow te beperken.

Ik zou wel eerst testen of dat het probleem is door gewoon een keer alle radiatorkranen dicht voor een paar uur.

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06 09:16
Ik heb niet je hele verhaal gelezen maar ik heb wel dit zelfde probleem bij mij zelf opgelost.
stappen die je kan nemen
1 alles dichtdraaien behalve de verdeler
2 verdeler knop eraf halen
3 pomp cv ketel100% zetten
4 1 groep openen op de verdeler
5 pomp verdeler op de laagste stand zetten

nu zou die moeten oplopen

wat je ook nog kan proberen is:
1 alles dichtdraaien behalve de verdeler
2 verdeler knop eraf halen
3 pomp cv ketel100% zetten
4 alle groepen sluiten
5 pomp uit

en dan voelen of de retour net zo heet wordt al de aanvoer

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed-1
Tja..... Na 2 Installateurs heb ik nav feedback hier, P17 veranderd en op 52 gezet (te hoog?). Weet nog steeds niet wat het precies betekent (met max 90 zal dat niet 9000 toeren zijn??) en verder niets gedaan.

Dus nu 3 groepen dicht en max water temperatuur op 75 graden, te hoog denk ik.Thermostaat op de verdeler op 70, ook nog te hoog. Alle radiatoren staan normaal gesproken al op de niet bevriezen stand of max op 1. Met dit als resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWFueJUu6uK77sU1-PRnu8XyG_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rv4r3L8HH5YeSvSyeovQmPjI.jpg?f=fotoalbum_large

• leonbong
@Ed-1
Misschien een stomme vraag.
Maar het ventiel achter dit dopje (rood) staat toch wel helemaal open.

Daarnaast thermostaatknop niet echt hoger zetten dan 45 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6G-18JbJ-Q0rEssXHzsCJ1cthK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AGNCfcowOnkX1kvB7m0nNClO.jpg?f=user_large

Daarnaast is het heel vervelend dat afvoerleiding geen ontluchting is gemaakt dat kan dramatisch zijn voor de waterflow, dat moet je niet onderschatten.

Als het even kan dit maken op zowel aanvoer als afvoerleiding van vloerverdeler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y02iiRDqirm5XLfx5VMv1kH-t5g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/alZL4nnYCieAYmeNwSsP2u4O.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door leonbong op 11-02-2021 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
waarom deze ketel zijn ventialotor tot 9000 toeren kan laten draaien is voor clv toepasening.
oftelwel een flexibele en afvoerleiding. wat we gebruiken bij vervaning in hoogbouw etc.
maar dat is het geval van ts niet van toepassing anders had er een waarschwings sticker opgezeten.

p17 staat nu op 51. je hebt je ventialort nu op 5100 toeren gezet dat betekent dat ketel maximaal 30 kw levert. cv zijdig. dat is prima. p18 is warm waterzijdig deze mag je laten staan op 63.
p19 kan je eventueel nog wel een paar stapjes hoger zetten dan heb je iets hogere beginwaarde,
is je huis wat sneller warmer. maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dus met een paar simpele stappen ben je naar 42 aanvoer, 30 retour gegaan. Dat is (volgens mij) prima voor een vloerverwarming en ik denk dat je een groot gedeelte van de problemen gevonden hebt.

Wat je nog kan doen is p28 en p29 beide een standje (of 2) hoger zetten, dat is je minimum en maximum pompsnelheid in % x10.
Standaard p28 = 2, p29 = 6. Maak daar eens 3 en 7 of 3 en 8 van. Op die manier ram je het warme water wat sneller je systeem in.

Zet je thermostaat van de vloer lekker op een graadje of 40-45, en check morgen/overmorgen eens of je vloer plm 25 graden is.

En toch raar dat een installateur niet even het ingestelde ketelvermogen checkt... :?

Nieuwsgierig: kan je eens een foto posten van de ketel en het leidingwerk eronder?

[ Voor 68% gewijzigd door teacher op 12-02-2021 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
teacher schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:07:

En toch raar dat een installateur niet even het ingestelde ketelvermogen checkt... :?

Nieuwsgierig: kan je eens een foto posten van de ketel en het leidingwerk eronder?
e ik kijk eigenlijk zelden naar hoe de ketel staat ingesteldt. meestal gaan klanten hier niet mee aan de haal.
kijk kom ik op locatie en merk ik echt dat hij zuigt zonder verdere randoorzaken ja dan wel, maar in dit huis waren een boel randoorzaken te vinden. dit keer had je gelijk het lag niet aan de randoorzaken.
maar het komt net zo regelmatig ook wel voor. (een ketel die zuigt is een ketel die niet lekker werkt.)

en natuurlijk miste ik wel een dingentje. ik mis de de hoofdt factor maar die hoeft er niet altijd te zijn.
3 kleine dingen die niet in orde zijn kunnen samen de hoofdfactor vormen. zeg maar. aan de andere kant
moet je wel nuchter blijven en inderdaad wel proberen te zoeken naar een hoofdoorzaak.

hoezo kom jij op het ketel vermogen terwijl ik allemaal bezwaren in de installatie zie ?
opleiding ervaring erin gewerkt of vooral logisch nadenken ? maar ik blijf het kanp vinden
vanaf een afstandje iets vinden wat de oorzaak is, terwijl er ook heus wel wat schort aan de instaltie.

[ Voor 29% gewijzigd door miciel op 12-02-2021 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed-1
miciel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:16:
[...]

hoe stuur je trwouwens je cv ketel aan ?
is dat de danfoss module die op de foto staat ?
en waar gaan die andere drie thermische motoren heen ?

en hoe is je isolatie in je kruipruimte chips tempex etc ?
ook daar is soms nog winst te behalen

en waar is de voeding van je verdeler op aangesloten ?
zijn er nieuwe leidingen van boven naar beneden getrokken
of loopt het water eerst langs alle radiaotren en gaat het als laatste naar de verdeler toe ?
kan je hierin iets meer duiding geven foto tekening etc ?
1) CV wordt aangestuurd via een draadloze thermostaat van Remeha. Die staat in de koudste ruimte. De Danfoss module wordt aangestuurd door 3 draadloze thermostaten die erbij horen.
2) Kruipruimte is geisoleerd dmv van Tonzon.
3) voeding vd verdeler is aangesloten op een dikke buis in de kruipruimte. Hier zit enkel de vloerverwarming op. Deze komt van de ketel. Vroeger zaten hier ook de radiatoren op de BG op.
leonbong schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:13:
@Ed-1
Misschien een stomme vraag.
Maar het ventiel achter dit dopje (rood) staat toch wel helemaal open.

Daarnaast thermostaatknop niet echt hoger zetten dan 45 graden.

Daarnaast is het heel vervelend dat afvoerleiding geen ontluchting is gemaakt dat kan dramatisch zijn voor de waterflow, dat moet je niet onderschatten.

Als het even kan dit maken op zowel aanvoer als afvoerleiding van vloerverdeler.
1)Ik heb het ventiel gecheckt, die kan ik niet meer verder draaien, dus neem aan dat hij volledig open staat

2) Ik heb de Thermostaat nu op 60 gezet en de max warmte van de CV vraag verlaagt van 75 naar 65 graden.

3) Ik zal zodra de winter perikelen zijn afgelopen een 3de installateur vragen op de ontluchters te plaatsen zoals op de tekening zijn aangegeven. Ik woon in omgeving Arnhem indien hier zich iemand met kennis bevindt mag mij benaderen via PB
teacher schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:07:
Dus met een paar simpele stappen ben je naar 42 aanvoer, 30 retour gegaan. Dat is (volgens mij) prima voor een vloerverwarming en ik denk dat je een groot gedeelte van de problemen gevonden hebt.

Wat je nog kan doen is p28 en p29 beide een standje (of 2) hoger zetten, dat is je minimum en maximum pompsnelheid in % x10.
Standaard p28 = 2, p29 = 6. Maak daar eens 3 en 7 of 3 en 8 van. Op die manier ram je het warme water wat sneller je systeem in.

Zet je thermostaat van de vloer lekker op een graadje of 40-45, en check morgen/overmorgen eens of je vloer plm 25 graden is.

1) P28 en P29 staan op 8 en 10. Heb ik ook niet veranderd. Moet ik hier wat aan veranderen?

2) Thermostaat staat nu op 60. Hoe check je of de vloer 25 graden is? Via de retour temperatuur?

Hieronder 2 foto's zoals gevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78qF7ECYinS-JXeLs8NFt5rmIAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkMp9MfKeH1dIPlZOR3lPf4u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-AmCBKLoM3DJN2o_f0fz05lhB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrBXO4HAg5awU1Al37O5KdU4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door Ed-1 op 12-02-2021 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
60 Graden is echt te heet voor een vloer zet die vloerthermostaat op 45!

Daarnaast laat de aanvoertemperatuur in je ketel gewoon op 75 graden staan omdat jij zulke debiet beperkingen hebt in aanvoerleiding kan dit nuttig zijn.
Een hogere aanvoertemperatuur stelt je namelijk in staat meer energie te verplaatsen met een kleiner debiet.

Daarnaast is misschien verstandig om ook magnetisch filter te laten plaatsen, omdat je gedeeltelijk nog dikwandige CV-leidingen hebt, meestal heb je dan ook veel prut in het systeem.
Die prut uit de radiatoren wil je niet in je vloerslangen hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 12-02-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed-1
Ik had nog wat vragen beantwoord in mijn voorgaande post via wijzigen.

Ik heb nu de Max CV temp weer op 75 gezet en de vloerthermostaat op 45. De verdeler gaat nu wel wat piepen. Neem aan dat dit tijdelijk is, of is er meer aan de hand?

Alle groepen vd vloerverwarming staan nu open en zag net de de temp vd aanvoer 39 was en dat de Thermostaat vd Ketel 52 graden vroeg. Het was 20.5 graden in huis.

Zoals ik boven schreef staat P28-P29 op 8-10. Dit nog veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ed-1 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:19:

Ik heb nu de Max CV temp weer op 75 gezet en de vloerthermostaat op 45. De verdeler gaat nu wel wat piepen. Neem aan dat dit tijdelijk is, of is er meer aan de hand?

Alle groepen vd vloerverwarming staan nu open en zag net de de temp vd aanvoer 39 was en dat de Thermostaat vd Ketel 52 graden vroeg. Het was 20.5 graden in huis.

Zoals ik boven schreef staat P28-P29 op 8-10. Dit nog veranderen?
Vloerthermostaat op 40-45 is prima. Echt niet hoger zetten, de meeste systemen hebben sws een maximaalbeveiliging op 55.

Ik snap echt niet wat je bedoelt met "de verdeler gaat nu wel wat piepen". Mijn gok is dat je de waterstroming hoort door een aantal geknepen groepen, en dan zou je de pompsnelheid iets kunnen verlagen. Of je hoort de flow door de thermostaat, dan wil je je ketelpomp iets verlagen.

P28-29 staat redelijk maximaal, die zou je wellicht iets kunnen verlagen, het warme water moet ook de tijd krijgen om de warmte af te geven. Dat weet je pas als je de boel waterzijdig hebt ingeregeld.

Ik zie bij je ketel idd maar 1 buis voor de kring boven en beneden, daar wil je eigenlijk een instelbaar ventiel tussen zetten zodat je de flow over beide kringen kan beinvloeden.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 12-02-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed-1
Ik snap echt niet wat je bedoelt met "de verdeler gaat nu wel wat piepen". Mijn gok is dat je de waterstroming hoort door een aantal geknepen groepen, en dan zou je de pompsnelheid iets kunnen verlagen. Of je hoort de flow door de thermostaat, dan wil je je ketelpomp iets verlagen.

P28-29 staat redelijk maximaal, die zou je wellicht iets kunnen verlagen, het warme water moet ook de tijd krijgen om de warmte af te geven. Dat weet je pas als je de boel waterzijdig hebt ingeregeld.
1) Ik draaide de thermostaat op de verdeler terug en toen produceerde de verdeler een piepend geluid. Ik denk dat het water iets werd afgesloten of zo. Later hoorde ik het niet meer.

2) Moet ik dan beide (P28 en P29) verlagen of alleen de onderkant of bovenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

ah zo, dat is idd als je (veel) flow hebt op een geknepen kraan. Kan geen kwaad en is te verhelpen door de pompsnelheid te verlagen.

P28-29 beide een stapje terug. Dit kan je ruw inschatten door de retourtemperatuur bij je ketel te bekijken. Graadje of 30 is prima, ietsje lager mag, daar condenseert je ketel beter van. Dit hangt overigens ook af van de temperatuur van je aanvoer CV.

Het idee is dat je in een bepaalde tijd, een bepaalde hoeveelheid warmte moet afgeven aan je huis; dat kan door te spelen met de aanvoer temperatuur in combinatie met de snelheid waarmee je water rondgaat. Je radiatoren zijn snel, je vloer is traag. Leuk vraagstuk dus. :Y

Je hebt nu je ketel zo goed als vol opengezet. Als de vloer goed opgewarmd is (vloer is traag) en je boven je thermostaatkranen weer open hebt gezet, kan je de ketel weer een beetje knijpen om te kijken wat dat doet.

Heb je een IR thermometertje? Daarmee kan je je vloertemp makkelijk meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Ed-1 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:38:
[...]

1) CV wordt aangestuurd via een draadloze thermostaat van Remeha. Die staat in de koudste ruimte. De Danfoss module wordt aangestuurd door 3 draadloze thermostaten die erbij horen.
2) Kruipruimte is geisoleerd dmv van Tonzon.
3) voeding vd verdeler is aangesloten op een dikke buis in de kruipruimte. Hier zit enkel de vloerverwarming op. Deze komt van de ketel. Vroeger zaten hier ook de radiatoren op de BG op.
1 dus je hebt eigenlijk maar een halve zoneregeling weer een puntje erbij. op het lijstje.
wie heeft dit verhaal verzonnen ? natuurlijk het werkt omdat de themorstaat in de koudste ruimte hangt maar dit is niet hoe het hoort nu heb je wel 24 kw nodig om de woning warm te krijgen en een goede installatie. je bent feitelijk altijd gewoon een fractie te laat. de rest wordt ook koud. en dat kost energie. en die ontbrak door dat je ketel te laag stondt.

als je per zone stookt is er veel minder capaciteit nodig. dat kan nog weleens de reden zijn dat je ketel omlaag gezet is. echter dat doe ik alleen als alles op elkaar aansluit niet bij 2 systemen die maar half samenwerken. wie de ketel omlaag gezet heeft was in ieder geval niet wakker zeg maar.

2 tonzon scheelt wel maar tempex platen werken beter. mocht u zich vervelen kan je hier ook nog resutaten boeken. tonzon heeft vrij grote lucht kamers. wat toch wel voor wat verleis zorgt. maar beter wat dan niks.
dit is vooral als je echt wilt gaan muggenziften zeg maar. dit is niet je probleem.

3 gezien de foto's en mijn ervaring met ouwere huizen zullen eerst de radiatoren op zolder warm worden
dan de eerste verdieping en de begane grond als laatste. eigenlijk ben je dan verplicht om een voetventielen of dubbel instelbare kranen te plaatsen als de boel niet lekker werkt.
of om de boel te optimaliseren. dan kan je ketelvermogen weer wat omlaag :+

al met al wordt het een aardig lijstje echter de te lage ingestelde ketel was de boosdoener.
de rest vooral om het comfoort te verbeteren. en misschien gaat je verbruik nog wat omlaag.
echter je kan niet terug naar 11 kw. dat is zelfs bij een goede instatie te laag. ik had hem op 18 kilowatt ingesteld bijv. ik snap de monteur welke je cv ketel omlaag gezet heeft echt niet meer.
(maar laat hem voor nu maar staan je instalatie is immers nog niet aangeapst)

mocht je na alle aanpassingen nog problemen ervaren dan kan je overstappen op evohome met een doorschakeling naar je cv ketel. dan kan je per zone stoken. maar dit moet je echt zien als 2de optie.
inprincipe moet boven gewoon goed meelopen er is wel over nagedacht als boven te warm wordt gaan themostaat kranen gewoon dicht. en als het koud is gaan ze weer open benden heeft toch langer werk.
dus er is genoeg warmwater beschikbaar om boven warm te krijgen. (theoretisch althans)

aanvuling: het evohomesysteem is (bij jouw) vooral om de zone regeling op je vloerverwarming lekker te laten werken .dus als je benden nog een koude ruimte hebt zeg maar. welke niet mee wilt draaien.
is dit een oplsing. maar ook daar zitten weer ogen en haken aan. max 3 thermische moteren per zone etc. bij sommige mensen hangen er dus gewoon 2 thermostaten in de woonkamer. eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant beide hetzelfde programma om zo aan de 6 groepen te komen. (6 thermische motoren)

[ Voor 18% gewijzigd door miciel op 12-02-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed-1
Nu een aantal dagen aan t draaien en t wordt een stuk warmer. Nu ik P28-P29 hebt aangepast van 8-10 naar 6-8, gaat de pomp vd verdeler wel wat sneller draaien.

Ben wel benieuwd wat dit in verbruik zal betekenen, we hebben nu al een hoog verbruik (3000m3), hoop dat t niet veel omhoog gaat nu t vermogen omhoog is gezet en de Max ketel temperatuur ook.

Wat een probleem blijft, maar dat altijd wel zo zijn met vloerverwarming, is dat als de zon schijnt de vloerverwarming op een gegeven moment uitgaat. Vandaag is hij toch een uurtje of 4-5 uit geweest. De vloer koelt dan toch redelijk af en t duurt een tijd voordat hij weer warm wordt.
miciel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:00:
[...]

1 dus je hebt eigenlijk maar een halve zoneregeling weer een puntje erbij. op het lijstje.
wie heeft dit verhaal verzonnen ? natuurlijk het werkt omdat de themorstaat in de koudste ruimte hangt maar dit is niet hoe het hoort nu heb je wel 24 kw nodig om de woning warm te krijgen en een goede installatie. je bent feitelijk altijd gewoon een fractie te laat. de rest wordt ook koud. en dat kost energie. en die ontbrak door dat je ketel te laag stondt.

als je per zone stookt is er veel minder capaciteit nodig. dat kan nog weleens de reden zijn dat je ketel omlaag gezet is. echter dat doe ik alleen als alles op elkaar aansluit niet bij 2 systemen die maar half samenwerken. wie de ketel omlaag gezet heeft was in ieder geval niet wakker zeg maar.

2 tonzon scheelt wel maar tempex platen werken beter. mocht u zich vervelen kan je hier ook nog resutaten boeken. tonzon heeft vrij grote lucht kamers. wat toch wel voor wat verleis zorgt. maar beter wat dan niks.
dit is vooral als je echt wilt gaan muggenziften zeg maar. dit is niet je probleem.

3 gezien de foto's en mijn ervaring met ouwere huizen zullen eerst de radiatoren op zolder warm worden
dan de eerste verdieping en de begane grond als laatste. eigenlijk ben je dan verplicht om een voetventielen of dubbel instelbare kranen te plaatsen als de boel niet lekker werkt.
of om de boel te optimaliseren. dan kan je ketelvermogen weer wat omlaag :+

al met al wordt het een aardig lijstje echter de te lage ingestelde ketel was de boosdoener.
de rest vooral om het comfoort te verbeteren. en misschien gaat je verbruik nog wat omlaag.
echter je kan niet terug naar 11 kw. dat is zelfs bij een goede instatie te laag. ik had hem op 18 kilowatt ingesteld bijv. ik snap de monteur welke je cv ketel omlaag gezet heeft echt niet meer.
(maar laat hem voor nu maar staan je instalatie is immers nog niet aangeapst)
1 kun je eens uitleggen wat je precies bedoelt met je bent altijd iets te laat? Ik dacht namelijk dat ik dit per zone stoken redelijk voor elkaar had op deze manier. Is verzonnen door de 2de installateur omdat ik t altijd koud had in 1 vd ruimten op de bg.

2 Tonzon. Dit heb ik laten plaatsen omdat ik wel goede verhalen hoorde hierover. We hebben al tempex in de vloer verwerkt maar dat was destijds maar een cm of 6 denk ik. Met een Tonzon certificaat en zonnepanelen wordt je huis ook relatief gemakkelijk een energie klasse beter.

3 Zoals ik eerder aangaf staan de radiatoren op de 1e verdieping zo goed als uit of op 1. Dit heeft mede te maken met het feit dat wij een redelijk grote hal hebben met een vide waar alle slaapkamers op uit komen. De warmte van onder trekt zo omhoog. Heeft t dan wel zin om dmv een ventiel de boel te kunnen knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Ed-1 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:34:

[...]

1 kun je eens uitleggen wat je precies bedoelt met je bent altijd iets te laat? Ik dacht namelijk dat ik dit per zone stoken redelijk voor elkaar had op deze manier. Is verzonnen door de 2de installateur omdat ik t altijd koud had in 1 vd ruimten op de bg.

2 Tonzon. Dit heb ik laten plaatsen omdat ik wel goede verhalen hoorde hierover. We hebben al tempex in de vloer verwerkt maar dat was destijds maar een cm of 6 denk ik. Met een Tonzon certificaat en zonnepanelen wordt je huis ook relatief gemakkelijk een energie klasse beter.

3 Zoals ik eerder aangaf staan de radiatoren op de 1e verdieping zo goed als uit of op 1. Dit heeft mede te maken met het feit dat wij een redelijk grote hal hebben met een vide waar alle slaapkamers op uit komen. De warmte van onder trekt zo omhoog. Heeft t dan wel zin om dmv een ventiel de boel te kunnen knijpen?
1 ik ga even een voorbeeld schetsen, anders kan ik het niet goed uitleggen. nu weet ik niet of dat voorbeeld ook bij jouw toepassing is maar het verhaal zal duidelijk worden. stel je hebt een woonkamer en een kantoor, op de begane gondt met vloerverwarming en de zoneregeling welke jij hebt, . in het kantoor wordt het koud, de verdeler gaat open maar er is geen warmwater beschikbaar want de cv ketel blijft uit. want er is geen doorschakeling, de woonkamer wordt koud en nu gaat de cv branden want daar hangt de kamer thermosaat. nu moet je cv je woonkamer en je kantoor warm stoken. als hij staat ingestelt op 24 kw kan dat.
maar bij jouw stondt hij ingestelt op 11 kw. dan kom je een beetje tekort zeg maar.
(ik heb even nu een woonkamer zonder kleppen genomen. allen het kantoor heeft kleppen)

het is mogenlijk de woonkamer in het voorbeeldt van kleppen te voorzien dan hanger er 2 themostaten in de woonkamer. 1 voor de kleppen en 1 om de cv aan te sturen. (dan moeten ze allebei op dezelfde temperatuur zijn ingestelt./hetzelfde prograam volgen. ook dit is geen perfect systeem.
het kantoor blijft achter. en je hebt 2 themostaten in je woonkamer
wat in deze opsteling niet altijd een succes is.

in zoon situatie is de evohome thermostaat met ketelmodule en hce 80 vloermodule een goed systeem.
wordt 1 ruimte te koud dan gaat je ketel branden. en dan heb je niet dat een ruimte achterblijft/moet wachten op de rest. maar als de woonkamer groter is dan drie groepen dan moet je meerdere thermostaten plaatsen
en deze hetzelfde progrmma laten draaien het enige voordeel is dat er dan een doorschakeling is naar je cv ketel voor zowel het kantoor als de thermostaten in de woonkamer. en geen koude plekken in je woonkomer.

heb je gootre woonkamer en wil je niet meerdere themostaten in een ruimte moet je een verdeler voor je woonkamer ophangen en deze voorzien van een zoneklep. met bijhorende aansturing en draadloze thermostaat. welke weer samenwerkt met evohome. (even goed opleten welke je haalt) en dan moet je nog een verdeler hebben voor de overige ruimtes icm met een hce 80 ophangen. maar dat is een beetje zinloos als je maar 2 benden ruimtes hebt. dan kan je beter kiezen voor 2 zoneklepen. 1 voor de woonkamer en 1 voor kantoor. het nadeel is wel dat in je woonkmaer last kan krijgen van koude hoeken/plekken wat bij meerdere thermostaten icm met hce 80 weer niet het geval is. je moet gewoon een keuze maken uit a of b elke optie heeft zijn voor en nadelen. en je moet zelf beslissen wat je wilt kwa voor en nadelen.

2 de tonzon is dus een aanvuling op je bestaande isolatie. dan is het prima.
moet tonzon in zijn uppie de warmte binnen houden heeft het wat minder effect.

3 voetventielen of een dubbel instelbare radiator kraan. (de werking is hetzelfde, en dus ook je vraag)
als je ze niet gebruikt is het een beetje zinloos om ze ertussen te zetten. echter ik probeer er altijd te zorgen voor een syteem dat werkt bij ziekte, en bij kouw en dan is het wel lekker dat je de radiator kan open zonder dat beneden in het honderdt loopt. vanuit de monteurs visie zet ik ze er liever wel tussen. maar ik snap dat je vanuit de persoonlijke kant denkt waarvoor zijn ze nodig. ik gebruik hem toch niet. de keuze is dan ook aan jouw.

(een beetje oftopic: bij de mensen die wel inregelventielen hebben regel ik de boel in alsof het gebruikt wordt. ook al gebruiken ze hem niet/het voorkomt gezeur als ze de radiator open draaien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:24
De afgelopen dagen heb ik meegelezen in dit topic omdat ik een soortgelijk probleem heb (gehad) met de vloerverwarming in mijn jaren 80 woning welke ik gekocht heb in 2020. Helaas hebben de tips geen verschil in de warmte van de vloerverwarming gebracht.

Uiteindelijk maandagavond besloten om het systeem eens te spoelen, via de verdeler. Al snel merkte ik dat het verse water via de pomp direct weer uit de verdeler kwam en niet door de slangen in de vloer. Het gereedschap voor het loshalen van de leidingen had ik niet in huis.

Gisteravond uiteindelijk de leidingen van de verdeler los kunnen maken en ze kunnen spoelen. De "troep" welke uit de leidingen is komen zetten verklaart de slechte werking van de vloerverwarming. Een groep was zelfs dusdanig verstopt dat ik meerdere keren de waterrichting heb moeten veranderen voordat er water überhaupt doorheen ging. De vloerverwarming welke bij mij in de vloer zit heeft zwarte leidingen, mij is bekend van deze leidingen dat ze niet diffusiedicht zijn en zorgen voor zuurstof in het systeem. Nu nog een manier vinden om de vloerverwarming te scheiden van de rest van het systeem

Ter illustratie; dit is er uit de leidingen gekomen. :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rr_Pz0QdH5aAGfE3EXOSGjMMGX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hONa9c71er9WRNLatOxp5XOk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ed-1 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:34:

Wat een probleem blijft, maar dat altijd wel zo zijn met vloerverwarming, is dat als de zon schijnt de vloerverwarming op een gegeven moment uitgaat. Vandaag is hij toch een uurtje of 4-5 uit geweest. De vloer koelt dan toch redelijk af en t duurt een tijd voordat hij weer warm wordt.

[...]
Hoe warm verwacht je dat je vloer wordt? Hoe warm wordt je vloer precies?

Pagina: 1