Toon posts:

Ubiquiti Unifi US-8-150W overleden, PSU defect

Pagina: 1
Acties:

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:07
Vandaag stopte mijn Unifi US-8-150W er opeens mee.
Via reddit vond ik een topic waar meer gebruikers met dit probleem kampen.

De voeding is een ASP-150-48, maar deze is 'end of life' en niet/slecht leverbaar.
De voeding zou vervangen kunnen worden door een EPP-150-48, die is iets kleiner, maar daar is een printje voor: https://www.thingiverse.com/thing:4685186

Echter een andere gebruiker beschrijft hetzelfde symptoom als ik heb en iemand kan daaruit op maken dat niet alleen de voeding defect is, maar ook het MB.
https://community.ui.com/...80-4955-9181-3d0e8a04cbff
Hoe komt deze persoon tot die conclusie? Hoe kan ik bepalen of het investeren in een nieuwe PSU zinvol is?

[Voor 11% gewijzigd door RudolfR op 08-02-2021 21:23]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 00:07

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie daar dat ze het hebben over een power supply led die veel feller dan normaal gaat branden en een voeding die tikt.

Ik zou eens kijken wat je exacte symtomen zijn, weet niet of je bijv een multimeter hebt om de voedingsspanning te meten.
Of er ook componenten verbrand zijn, etc.

Makkelijkst is te kijken met een andere 48V voeding, een hele zwakke is prima zolang je er geen POE apparaten aanhangt en kijken of hij dan opstart.

Klok is stuk :(

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:07
Die LED brandt hier ook onregelmatig en het apparaat tikt ook.
Zonder MB aangesloten fluctueert de spanning op de uitgang een beetje rond de 40V.
Met MB aangesloten wisselt het tussen de 10-20V.

Het is me nog niet gelukt om het frame eraf te krijgen, daar heb ik niet het juiste gereedschap voor.
Het zou goed kunnen dat de condensator bol staat, maar verdere inspectie is lastig.

@Wapvogel schrijft hier dat het hem wel gelukt is.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 10:12
Dat klinkt dan toch echt als een kapotte voeding. Over het algemeen gaan voedingen veel vaker kapot dan de rest van de elektronica (zeker digitale elektronica). Aangezien hier hele topics over bestaan en zelfs printbare adapters voor de nieuwe voeding, is het aannemelijk dat de voeding wel vaker het probleem is en dat bij jou dus ook gewoon zo is. Of je "moederbord" ook kapot is kan niemand je vertellen totdat je dit zelf gaat testen door het aansluiten van een werkende voeding. Opzich zie in het huidige verhaal geen reden om aan te nemen dat deze defect is.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35
RudolfR schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:52:
Zonder MB aangesloten fluctueert de spanning op de uitgang een beetje rond de 40V.
Met MB aangesloten wisselt het tussen de 10-20V.
Hmja ... ik geloof niet dat je hoeft te twijfelen of deze nog in orde is ...

Repareren doe je zo.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 00:49
RudolfR schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:21:
De voeding zou vervangen kunnen worden door een EPP-150-48, die is iets kleiner, maar daar is een printje voor: https://www.thingiverse.com/thing:4685186
Ik zit toevallig sinds deze week in hetzelfde schuitje, ook mijn 150w switch is er mee gestopt. Ik heb echter opgemerkt dat deze voeding geen 150w levert bij convectiekoeling, maar maximaal 100w. De EPP-200-48 (https://www.conrad.nl/p/a...panning-regelbaar-1838123) lijkt me daarom een betere match, die staat voor 144w in de boeken. Is volgens mij exact dezelfde maat als de EPP-150.
Ik ga zelf hoogstwaarschijnlijk ook een poging wagen.

[Voor 7% gewijzigd door Steyn_E op 12-02-2021 17:19]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07
Dus een kleine fan oplaten blazen en je kan de levensduur van zo'n apparaat ver verlengen :) maar mooie vondst @Steyn_E

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-05 14:13
Ik lees dat die voeding tikt als een klok. Als dat zo is dan zit die voeding waarschijnlijk in hiccup mode en hakt die overload protection er dus in. Als je dan ook kan horen waar dat getik vandaan komt, er vanuit gaande dat dit een kleine vonk is ergens, dan heb je misschien de oorzaak al gevonden. Hiccup mode geeft aan dat er iets mis gaat in de output stage, laagspanning in dit geval.

[Voor 13% gewijzigd door Flake op 12-02-2021 21:15]

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 00:49
Over dat tikken kan ik me iets herinneren uit een topic van het Ubiquiti forum, volgens mij ging het in dat geval om de 450v 150(?)uF condensator die ergens in het midden van het pcb (tussen de transistors) zit. Ook een defecte transistor heb ik al eens foto's van gezien. Helaas zijn er bij mij geen overduidelijk defecte onderdelen te zien; de hele bende desolderen om door te meten is een behoorlijke klus, terwijl zo'n voeding dus eigenlijk niet eens zo heel duur is. En die ene condensator kost al 7 piek oid (want low profile en niet uit China willen bestellen). Bovendien is de de rest van de voeding ook niet nieuw meer. Maar weggooien is ook zo wat.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50
Bon, krengen die switches dus.
Heb zonet bij een 2e toestel de voeding vervangen (ik heb wel nog een bergje asp-150-48’s op de kop kunnen tikken)
Die dingen tikken inderdaad als een klok, in mijn geval niet letterlijk, maar je kan er bijna een stopwatch op zetten wanneer die stuk gaat gaan. Temperatuur lijkt geen invloed te hebben in mijn geval.

• Mister.Ed640
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-05 06:59
Hier hetzelfde probleem maar dan met een Unifi US-16-150W.
Voeding is doorgebrand (zie wat zwart geblakerd aan de onderkant van de print).
Had via Marktplaats een tweedehands voeding gekocht maar toen ik die teste had ik tikgeluid. Bij het aansluiten op de print werd het tikgeluid zelfs luider.

@PerfectPC, waar heb jij die asp-150-48 op de kop kunnen tikken?

Zag op het Unifi forum dat deze niet meer leverbaar is en dat de EPP-150-48 gebruikt kan worden met een kleine modificatie (aansluiting zouden niet passen? Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50
Mister.Ed640 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:36:
@PerfectPC, waar heb jij die asp-150-48 op de kop kunnen tikken?
Ebay, er zijn er nog steeds te koop uit Italie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee