Toon posts:

Advies zonnepanelen nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 06:54
Wij hebben een nieuwe woning met een riante hoeveelheid bijgebouwen met plat dak. Wij willen dat graag zo optimaal mogelijk benutten tbv zonnepanelen. Na diverse offertes worden de bomen en het bos steeds lastiger van elkaar te scheiden. Graag uw advies dus!

Dit is het dak, blauw is het hoofdgebouw met schuine zijden, niet geschikt voor panelen. Groen zijn de bijgebouwen waar we ze op willen leggen.

Dit is het overzicht van de offertes tot u toe:
https://tweakers.net/i/mgQyvKIouW_puFl508erDaYz9Ok=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u184ZrcOGc02fAUaO7PYz4UV.jpg?f=fotoalbum_small

De meeste bedrijven komen met een legplan wat lijkt op:

En 1 met dit, wat ik eigenlijk wel creatief vind.

Ik heb een poging gedaan om zelf een legplan te maken met sunnydesign maar op 1 of andere manier krijg ik een rits errors en kom ik niet verder dan het uittekenen van mijn dak.

Wie geeft me een zetje in de juiste richting. Waar doe ik verstandig aan.
Goedkopere of duurdere panelen?
Zo veel mogelijk Wp per paneel of juist wat minder?
Optimize vs. micro omvormers?
Landscape vs. portrait?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Ik vind dat laatste legplan wel leuk.
Zelf vind ik veel Wp voor weinig euro belangrijk.
Wat voor type optimisers en omvormer biedt de aanbieder met de lage euro/Wp precies aan?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Noxa
busscherski schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:14:
Ik vind dat laatste legplan wel leuk.
Zelf vind ik veel Wp voor weinig euro belangrijk.
Wat voor type optimisers en omvormer biedt de aanbieder met de lage euro/Wp precies aan?
Die gebruikt een SolarEdge SE10K Setapp omvormer met Solaredge P505 optimizers. De goedkoopste heeft overigens een vrij megalomaan legplan met 26 panelen. Ik moet nog zien dat dat in de praktijk haalbaar is maar dat komt tzt wel.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Die 'meeste' lijken ook het meest schaduw van huis en boom te ontwijken, toch?

Wat is een niet btw-plichtige ZZP-er? Werk je dan uitsluitend voor klanten die zelf ook niet BTW-plichtig zijn (zoals bijv. een flink stuk van het onderwijs)?

Dan lijkt me dat je voor de wel BTW-plichtige activiteit PV-eigenaar inderdaad een los stuk administratie voert waarop je wel BTW terug mag vragen, door inderdaad om zo'n incidentele aangifte te verzoeken.

Ik betwijfel of je vervolgens ook de KOR in mag, zodat je die BTW niet langzaam jaarlijks weer terugbetaalt..

• Noxa
Update en een paar vragen:

Ik heb een hele mooie (lees goedkope) offerte van J&M zonnepanelen gekregen. 22 x 375Wp Trina panelen met een Solar edge omvormer en optimizers, prijs €0,67 per wp.

Ik kom veel info tegen over het bestellen van producten van de site van J&M maar weinig ervaringen met het laten plaatsen van een systeem. Iemand een systeem laten plaatsen door deze partij?

Dan de discussie micro-omvormers vs. optimizers. Ik wordt er niet wijs uit. De micro-omvormers zijn duurder en zijn beter bij een dak met wat niet overal evenveel zon krijgt. En micro-omvormers gaan langer mee, of krijgen langer garantie. Optimizers doen ongeveer het zelfde met een iets andere techniek maar zijn beduidend goedkoper maar hebben een kortere garantie termijn.

Als micro-omvormers echt veel beter zijn dan is die investering het wel waard maar ik twijfel daar aan.

De volgende vraag is waar moet een omvormer worden opgehangen? Moet dat in de meterkast of daar in de buurt? Kan ze ook buiten worden opgehangen, bijvoorbeeld onder de carport?

• busscherski
  • Nu online
Ja dat is goedkoop, welk legplan, type optimisers en type omvormer?

Ik heb volgens mij wel eens goede reviews gezien van de installatie kwaliteiten van J&M.

Volgens mij biedt zowel SolarEdge als Enphase 25 jaar garantie op optimisers/micro's.
Een SolarEdge systeem kan verkeerd ontworpen worden, bijvoorbeeld te weinig panelen per richting. Enphase is wat dat betreft gemakkelijker.

Zelf ben ik meer fan van string omvormers, want dan heb je geen electronica op je dak die kapot kan.

Een omvormer hoort niet in de meterkast, dan wordt hij te warm. Onder een afdak is prima.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Noxa
busscherski schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:26:
Ja dat is goedkoop, welk legplan, type optimisers en type omvormer?

Ik heb volgens mij wel eens goede reviews gezien van de installatie kwaliteiten van J&M.

Volgens mij biedt zowel SolarEdge als Enphase 25 jaar garantie op optimisers/micro's.
Een SolarEdge systeem kan verkeerd ontworpen worden, bijvoorbeeld te weinig panelen per richting. Enphase is wat dat betreft gemakkelijker.

Zelf ben ik meer fan van string omvormers, want dan heb je geen electronica op je dak die kapot kan.

Een omvormer hoort niet in de meterkast, dan wordt hij te warm. Onder een afdak is prima.
SolarEdge SE7K omvormer
SolarEdge Optimizer's P401
Trina Solar TSM-DE08M.08(II) 375Wp panelen

Legplan:
https://tweakers.net/i/2dgasry2qZTw1YIweKW3w4LGMf0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/L8rFnKsE2QXGSCcD2yX6PieG.png?f=fotoalbum_small

Pijpje op het dak gaat weg ivm andere afzuigkap. En ik denk eerlijk gezegd dat aan de west zijde, einde van het platte dak er ook nog 1 bij past. Daar staat weliswaar een boom maar dat paneel vangt als eerst zon tot zeker eind van de ochtend.

Totaal prijs ex BTW: €5502,92

• Rostares
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:37
Noxa schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:42:
[...]

SolarEdge SE7K omvormer
SolarEdge Optimizer's P401
Trina Solar TSM-DE08M.08(II) 375Wp panelen

Legplan:
[Afbeelding]

Pijpje op het dak gaat weg ivm andere afzuigkap. En ik denk eerlijk gezegd dat aan de west zijde, einde van het platte dak er ook nog 1 bij past. Daar staat weliswaar een boom maar dat paneel vangt als eerst zon tot zeker eind van de ochtend.

Totaal prijs ex BTW: €5502,92
Dat is volgens mij echt een hele scherpe prijs wanneer dit ook nog inclusief installatie is. Ik heb een vergelijkbare offerte, maar die is bijna het dubbele.

• Noxa
Rostares schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Dat is volgens mij echt een hele scherpe prijs wanneer dit ook nog inclusief installatie is. Ik heb een vergelijkbare offerte, maar die is bijna het dubbele.
Ik heb ze maar even gevraagd of dit in of ex montage is inderdaad.

edit://
Dit was inderdaad zonder installatie, we wonen te ver weg.... dus. :?

[Voor 113% gewijzigd door Noxa op 22-02-2021 16:09]

• Noxa
Blijven de volgende partijen over:

Nr. 1
26 x 445Wp München Solar panelen
SolarEdge SolarEdge P505 Power Optimizer
SolarEdge SolarEdge SE10K Setapp
€8479,92 ex BTW = €1,04/Wp

Nr. 2
27 x 325Wp Sunpower SPR-P3-325-BLK
SolarEdge omvormer SE8K
SolarEdge optimizer P401
€9100,80 ex BTW = €1,07/Wp

Nr 3
17 x 375Wp Trina Solar TSM-375 DE08M.08(II)
Enphase IQ7 + Micro omvormers
€6806,- ex BTW = €1,09/Wp

Nr 4
23 x 360Wp AEG Monokristalijn
Solar Edge 7Kw 3 fase
SolarEdge optimizer P401
€9035,52 ex BTW = €1,09/Wp

Nr 1 en 2 overschatten de ruimte op het dak een beetje waar nr. 3 zich te veel inhoud. En nr.4 heeft denk het meest logische en realistische legpatroon.

Qua vermogen valt nr.2 een beetje buiten de boot?

München solar is volgens mij een Chinees product met een Deutsch label. Kwaliteit?

Als ik de keuze had zou ik het liefst egaal zwarte panelen willen, daar blinken nr 2 en 4 dan wel in uit.

Keuzes! Zie ik nog iets over het hoofd?

• Gramser
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 09:47
Heb je op dat achterste dak eigenlijk wel schaduwmanagement nodig? Je kunt nl. ook twee omvormers ophangen, en van de achterste een simpele stringomvormer maken?

OhSunnyDay

• Noxa
Gramser schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:43:
Heb je op dat achterste dak eigenlijk wel schaduwmanagement nodig? Je kunt nl. ook twee omvormers ophangen, en van de achterste een simpele stringomvormer maken?
Ik denk het wel. In de ochtend werpt het huis schaduw op de panelen rechts terwijl links al in de zon staat. En 's avonds visa versa met de boom achter op het erf.

• busscherski
  • Nu online
München solar is volgens mij een Chinees product met een Deutsch label. Kwaliteit?
München solar en AEG zijn dat allebei. Ik denk dat de kwaliteit ongeveer gemiddeld is.

Van deze 4 steekt denk ik alleen offerte 2 er bovenuit met de budget Sunpowers. Offerte 3 heeft een bekend Chinees merk.

Qua prijs verschillen ze niet zoveel. En de kleur zie je vanaf de grond toch niet. Misschien maar de aanbieder kiezen met het beste legplan?

• Noxa
busscherski schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:16:
[...]

München solar en AEG zijn dat allebei. Ik denk dat de kwaliteit ongeveer gemiddeld is.

Van deze 4 steekt denk ik alleen offerte 2 er bovenuit met de budget Sunpowers. Offerte 3 heeft een bekend Chinees merk.

Qua prijs verschillen ze niet zoveel. En de kleur zie je vanaf de grond toch niet. Misschien maar de aanbieder kiezen met het beste legplan?
Je bedoelt dat nummer 2 er negatief boven uit steekt?

Hoe haalbaar is die 445Wp van aanbieder 1? En over 10 jaar?

Ik ga even kijken naar wat ik denk dat het meest logische legplan is. Ik ga donderdag met de installateur kijken tot waar de warmtepomp komt. Kijken of het dan ook nog past. Bedenk me nu ook dat het pijpje ook van het dak af gaat! Nog meer ruimte.

Ik heb overigens een 3 fase aansluiting, maakt dat nog wat uit voor bijvoorbeeld de omvormer? Of is dat niet relevant?

Bedankt voor je inzichten @busscherski

• busscherski
  • Nu online
Je bedoelt dat nummer 2 er negatief boven uit steekt?
Nee ik bedoel dat nummer 2 er positief bovenuit steekt. Ook al is het de budget lijn van Sunpower, het blijft het beste merk.
Hoe haalbaar is die 445Wp van aanbieder 1? En over 10 jaar?
Precies even haalbaar dan bij de andere panelen lijkt me. Het vermogen wordt door een onafhankelijk testlab getest.
Ik heb overigens een 3 fase aansluiting, maakt dat nog wat uit voor bijvoorbeeld de omvormer? Of is dat niet relevant?
Al die omvormers zijn 3 fase. Behalve offerte 3 want dat zijn micro's, maar ook die zouden ze netjes over 2 of 3 fasen moeten verdelen.

• Noxa
busscherski schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:07:
[...]

Nee ik bedoel dat nummer 2 er positief bovenuit steekt. Ook al is het de budget lijn van Sunpower, het blijft het beste merk.

[...]

Precies even haalbaar dan bij de andere panelen lijkt me. Het vermogen wordt door een onafhankelijk testlab getest.

[...]

Al die omvormers zijn 3 fase. Behalve offerte 3 want dat zijn micro's, maar ook die zouden ze netjes over 2 of 3 fasen moeten verdelen.
Helder, thanks. Ga de top 2 nog een nieuw verzoek sturen met de meest recente info en dan hakken we hem door. Zal tzt een update geven hier.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee