Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Jormungandr
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 17:03
Na het kortsluiten van een van mijn whitebox ESX servers heb ik een tijdje geleden de gekende combo i3-9100 met Fujitsu D3643H gekocht. Na het installeren van de CPU en geheugen blijkt echter dat het 2e geheugenslot (CHB2) zijn RAM latje niet ziet. Het geheugen is het volgende: CT2K16G4DFD8266

Al geprobeerd:
- Latjes wisselen: nog steeds maar 16GB zichtbaar in de bios
- 1 latje in CHB2: Zwart scherm, geen boot.
- 1 latje in eender wel van de andere 3 slots: 16GB in bios
- 2 latjes in eender welke combinatie zonder CHB2: 32GB in bios.

Ik heb dan een RMA gestart met de webshop en (omdat dit tergend lang duurt) op Amazon hetzelfde bord besteld. Deze is vandaag toegekomen en wat blijjkt: exact hetzelfde probleem!

Om het op z'n hollands te zeggen, nou breekt me klomp.
De Core i3-9100 ondersteunt gewoon 2400Mhz DDR4 volgens de intel ARK en hetzelfde voor het moederbord.

Het zou me toch echt te vreemd lijken dat dit twee borden na elkaar exact hetzelfde issue/defect is, neen?

Wat zie ik over het hoofd? Uiteindelijk kan ik die 64GB misschien wel bereiken door 1 enkel 32GB latje te installeren maar uiteindelijk wil je toch gewoon dat dat slot werkt.

[Voor 0% gewijzigd door Jormungandr op 08-02-2021 20:52. Reden: Correctie Geheugen Partnr]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:27
Dus in A1 en B1 zie je 32GB. Dat is dan toch goed? Draait het in dual channel. B2 werkt waarschijnlijk alleen met 4 dimms. Om dat zeker te weten zou je met 4 dimms moeten testen maar die zal je niet hebben.

32GB modules gaan niet werken met Coffee Lake.

• Jormungandr
De sloten zijn als volgt genummerd: CHA1, CHB2, CHA3, CHB4. Volgens de manual is de standaard configuratie met 2 DIMMs CHA1 en CHB2 voor dual-channel. Het zou dus vreemd zijn dat het net in die combinatie niet werkt.

Ik lees ook in de manual dat het inderdaad max 16GB per slot is. Om de 64GB te halen moet dat slot dus gewoon werken :(

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:27
Werkt het in 3 en 4 in dual channel?

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:15

nelizmastr

Goed wies kapot

CPU Socket al eens nagekeken?
Processor opnieuw geplaatst?

De processor doet uiteindelijk de aansturing van de geheugensloten.

Natuurlijk kan dat slot ook kaduuk zijn, uiteindelijk.

I reject your reality and substitute my own

• Jormungandr
Socket is op beide borden ok, CPU is nieuw en ik zie niet meteen schade. Het is wel het enige component dat ik niet kan swappen/elders testen. Ik zal proberen van een goedkope cpu op de kop te tikken om daarmee te testen.

Dat exact hetzelfde slot kapot is op 2 borden lijkt me toch sterk.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True