Vraag

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 18:50
Na het kortsluiten van een van mijn whitebox ESX servers heb ik een tijdje geleden de gekende combo i3-9100 met Fujitsu D3643H gekocht. Na het installeren van de CPU en geheugen blijkt echter dat het 2e geheugenslot (CHB2) zijn RAM latje niet ziet. Het geheugen is het volgende: CT2K16G4DFD8266

Al geprobeerd:
- Latjes wisselen: nog steeds maar 16GB zichtbaar in de bios
- 1 latje in CHB2: Zwart scherm, geen boot.
- 1 latje in eender wel van de andere 3 slots: 16GB in bios
- 2 latjes in eender welke combinatie zonder CHB2: 32GB in bios.

Ik heb dan een RMA gestart met de webshop en (omdat dit tergend lang duurt) op Amazon hetzelfde bord besteld. Deze is vandaag toegekomen en wat blijjkt: exact hetzelfde probleem!

Om het op z'n hollands te zeggen, nou breekt me klomp.
De Core i3-9100 ondersteunt gewoon 2400Mhz DDR4 volgens de intel ARK en hetzelfde voor het moederbord.

Het zou me toch echt te vreemd lijken dat dit twee borden na elkaar exact hetzelfde issue/defect is, neen?

Wat zie ik over het hoofd? Uiteindelijk kan ik die 64GB misschien wel bereiken door 1 enkel 32GB latje te installeren maar uiteindelijk wil je toch gewoon dat dat slot werkt.

[Voor 0% gewijzigd door Jormungandr op 08-02-2021 20:52. Reden: Correctie Geheugen Partnr]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:43
Dus in A1 en B1 zie je 32GB. Dat is dan toch goed? Draait het in dual channel. B2 werkt waarschijnlijk alleen met 4 dimms. Om dat zeker te weten zou je met 4 dimms moeten testen maar die zal je niet hebben.

32GB modules gaan niet werken met Coffee Lake.

• Jormungandr
De sloten zijn als volgt genummerd: CHA1, CHB2, CHA3, CHB4. Volgens de manual is de standaard configuratie met 2 DIMMs CHA1 en CHB2 voor dual-channel. Het zou dus vreemd zijn dat het net in die combinatie niet werkt.

Ik lees ook in de manual dat het inderdaad max 16GB per slot is. Om de 64GB te halen moet dat slot dus gewoon werken :(

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:43
Werkt het in 3 en 4 in dual channel?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:31

nelizmastr

Goed wies kapot

CPU Socket al eens nagekeken?
Processor opnieuw geplaatst?

De processor doet uiteindelijk de aansturing van de geheugensloten.

Natuurlijk kan dat slot ook kaduuk zijn, uiteindelijk.

I reject your reality and substitute my own

• Jormungandr
Socket is op beide borden ok, CPU is nieuw en ik zie niet meteen schade. Het is wel het enige component dat ik niet kan swappen/elders testen. Ik zal proberen van een goedkope cpu op de kop te tikken om daarmee te testen.

Dat exact hetzelfde slot kapot is op 2 borden lijkt me toch sterk.

• smartbit
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-03 23:02
@Jormungandr heb je uiteindelijk je probleem opgelost? Zo ja, wat was de oorzaak?

Alvast dank.

• Jormungandr
Het probleem is uiteindelijk opgelost ja. Ik heb intussen meerdere setjes in huis (3x die crucial set en 1x een 2e hands 2x8 ripjaw setje) en alles werkt.

Ik kan wel niet meer zeggen welke set in welk slot en welk moederbord zit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee