Na het kortsluiten van een van mijn whitebox ESX servers heb ik een tijdje geleden de gekende combo i3-9100 met Fujitsu D3643H gekocht. Na het installeren van de CPU en geheugen blijkt echter dat het 2e geheugenslot (CHB2) zijn RAM latje niet ziet. Het geheugen is het volgende: CT2K16G4DFD8266
Al geprobeerd:
- Latjes wisselen: nog steeds maar 16GB zichtbaar in de bios
- 1 latje in CHB2: Zwart scherm, geen boot.
- 1 latje in eender wel van de andere 3 slots: 16GB in bios
- 2 latjes in eender welke combinatie zonder CHB2: 32GB in bios.
Ik heb dan een RMA gestart met de webshop en (omdat dit tergend lang duurt) op Amazon hetzelfde bord besteld. Deze is vandaag toegekomen en wat blijjkt: exact hetzelfde probleem!
Om het op z'n hollands te zeggen, nou breekt me klomp.
De Core i3-9100 ondersteunt gewoon 2400Mhz DDR4 volgens de intel ARK en hetzelfde voor het moederbord.
Het zou me toch echt te vreemd lijken dat dit twee borden na elkaar exact hetzelfde issue/defect is, neen?
Wat zie ik over het hoofd? Uiteindelijk kan ik die 64GB misschien wel bereiken door 1 enkel 32GB latje te installeren maar uiteindelijk wil je toch gewoon dat dat slot werkt.
Al geprobeerd:
- Latjes wisselen: nog steeds maar 16GB zichtbaar in de bios
- 1 latje in CHB2: Zwart scherm, geen boot.
- 1 latje in eender wel van de andere 3 slots: 16GB in bios
- 2 latjes in eender welke combinatie zonder CHB2: 32GB in bios.
Ik heb dan een RMA gestart met de webshop en (omdat dit tergend lang duurt) op Amazon hetzelfde bord besteld. Deze is vandaag toegekomen en wat blijjkt: exact hetzelfde probleem!
Om het op z'n hollands te zeggen, nou breekt me klomp.
De Core i3-9100 ondersteunt gewoon 2400Mhz DDR4 volgens de intel ARK en hetzelfde voor het moederbord.
Het zou me toch echt te vreemd lijken dat dit twee borden na elkaar exact hetzelfde issue/defect is, neen?
Wat zie ik over het hoofd? Uiteindelijk kan ik die 64GB misschien wel bereiken door 1 enkel 32GB latje te installeren maar uiteindelijk wil je toch gewoon dat dat slot werkt.
[Voor 0% gewijzigd door Jormungandr op 08-02-2021 20:52. Reden: Correctie Geheugen Partnr]