Vraag

• deVries96
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik zoek een?
Een nieuwe mediaspeler & NAS.

Wat is je budget?
200€ voor de mediaspeler en voor de NAS heb ik nog geen budget voor vrijgemaakt (opzoek naar de beste prijs/kwaliteitverhouding)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik maak momenteel gebruik van een Apple TV 3, maar wil in verband met de recente aanschaf van een mooi geluidssysteem (Denon x2100w) wil ik graag van mijn huidige videobestanden (zowel 1080 als 4k, x264, x265/HEVC, BluRay remux bestanden, voornamelijk in een .mkv container) met de beste audiokwaliteit kunnen genieten (DTS HD MA, Dolby TrueHD, etc). Ik zit wel compleet in het Apple ecosysteem, maar de mogelijkheden om van de beste audio en videokwaliteit te kunnen genieten gaan uiteraard voor.

Wat zijn precies de wensen? Ik heb de films nu op mijn computer staan (iMac), maar wens in de nabije toekomst ook een NAS-systeem aan te schaffen. Ideaal beeld is dat ik de films vanaf de iMac op de NAS zet, om vervolgens op de mediaspeler de films te kunnen afspelen. Ik heb geen behoefte om op verschillende plekken en verschillende systemen de films te kunnen kijken, het moet alleen in de woonkamer kunnen en daar moet het ook goed zijn. Een NAS-systeem zou ik dan ook voor back-ups willen gaan gebruiken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf zitten kijken naar een Nvidia Shield TV dan wel de Pro versie, maar ik kom er niet precies achter hoe ik het best de bestanden daarop kan afspelen, zonder gebruik te moeten maken van de SD-kaart/USB-poort. Het liefst werk ik alles mooi en netjes weg in een TV-kast, om er vervolgens zo min mogelijk bij te moeten kunnen. Als ik een nieuwe film heb gebackupt, wil ik niet alles weer moeten ombouwen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe zorg ik voor de best mogelijke set up zodat ik films kan backuppen/mijn huidige bibliotheek dat momenteel op mijn iMac, op de TV in de woonkamer kan afspelen met de beste video- en audiokwaliteit (zonder verlies in kwaliteit, haperingen etc).
Een NAS-systeem is nu niet direct een noodzaak, maar ik wil voorkomen dat ik nu iets aanschaf wat op het moment dat ik een NAS-systeem aanschaf plots niet compatible blijkt te zijn o.i.d. Heb ik voor mijn wensen de Pro versie nodig, of volstaat de instapversie? Of is een andere mediaspeler zelfs beter?

Alvast veel dank!

Alle reacties

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
De goedkopere Shield TV kan in principe alles wat je wil doen qua afspelen.

Voor wat betreft het aanleveren van de data zul je een keuze moeten maken: of via de iMac of via een NAS. Met Kodi of Plex kun je dan e.e.a. naar wens inrichten. Nadeel van via de iMac werken is dan dat deze aan moet staan. Wat dat betreft is een NAS handiger.

• deVries96
Dank voor je reactie!

Nog een aanvullende vraag met betrekking tot de NAS. Moet ik rekening houden met bepaalde specificaties om grote videobestanden af te kunnen spelen op de Shield, of volstaat elk instapmodel? Ik lees soms namelijk dat je bepaalde specificaties op de NAS nodig hebt om 4K beelden te kunnen afspelen. Geldt dat ook voor het "simpel" gebruik van de NAS als storage en niet als server? Ik heb overigens de mogelijkheid om alles bekabeld aan te leggen.

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
De Shield kan alles wel native afspelen dus is er geen transcoding nodig. Een krachtige NAS is dan niet perse noodzakelijk; een regulier model zal dan volstaan. Het is dan puur voor het beschikbaar stellen van data via het netwerk. Bekabeld aansluiten is altijd een goed idee.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 10:37
Ik denk dat het wel handig is om een Synology of Qnap nas te doen.

Niet omdat die andere niet goed zijn, maar omdat een aantal andere merken aantoonbaar minder lang software updates uitbrengt.

En die updates wil je, om het ding veilig te houden en omdat het ding anders opeens ook een stuk minder bruikbaar kan zijn.
Denk aan Netgear die stopte met updates, geen update naar een recente SMB versie, en vervolgens is het ding alleen nog met een PC te benaderen met kunst en vliegwerk, want oude onveilige SMB versie.

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Shield Pro - ik had buiten Tweakers en ook binnen het forum, gelezen dat het voor kan komen, dat de instap Shield niet hele hoge bitrate kon afspelen - er zat ergens een limiet. Zekere voor onzekere heb ik de Pro gekozen.

De shield pro support ook installatie van een Plex Media server. Tevens heeft de Pro ook 2 usb aansluitingen. Zo kan je natuurlijk ook je bestanden afspelen (PMS en lokale storage). Wellicht kan je in PMS ook een remote storage zoals NAS aangeven, heb ik geen ervaring mee.

Kies anders een NAS, die ook een PMS kan draaien. Dan is je Shield alleen de client.

• deVries96
Bedankt voor de reacties! Hier kan ik mee verder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee