Lekkage/condensvorming velux dakraam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henrivb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-01-2023
Hoi, ik heb hier al meer over gevonden op dit forum maar ik heb nog niet precies gevonden wat ik zocht.
Op de zolder hebben we drie velux dakramen waarbij er bij één al maanden lang druppels hangen aan de onderkant, het lijkt bij het scharnier binnen te komen of te condensere. Ik neem aan dat dit condens is omdat het ook gebeurd als het al dagen niet geregend heeft. Bij de andere twee dakramen hangen er sinds gisteren ook druppels aan het dakraam maar door de sneeuw die smelt of iets dergelijks loopt het water nu soms heel kort bijna met een straaltje naar beneden. (De druppels op de foto heb ik net voor het maken van de foto’s weggeveegd.)
Weet iemand waardoor dit wordt veroorzaakt en hoe je dit op kunt lossen? Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMSLlepYZxYdTFhPuoUTkdFioaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JDGxquojekgpL11VZLvEmvf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtyXlM7KDD9KVCcdf6iZMoLF3W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVgIXuYQ1iKcpdqleNW7QGuW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Henrivb op 08-02-2021 19:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 16:01
Bij mijn Velux ramen zit er een rubber strip aan de zij- en onderkant als je het raam opendoet, sluiten die wel goed aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Voor een Tweaker is het misschien niet de juiste aanpak, maar denk eens aan het inschakelen van Velux vakman.

Ik had een ander probleem met een Velux dakraam. Hij sloot alleen goed met heel voorzichtig links drukken, rechts trekken, zachtjes dichtduwen en dan een klein tikje. Na tien keer nakijken wist ik nog niet wat het probleem was. De Velux vakman was 20 minuten bezig (helaas geen idee waarmee), maar daarna heb ik nooit meer dit probleem gehad.

Een goede werking en geen lekkage is wel het behoud van dit soort dure ramen. Ook zitten ze in een schuin dak dus wil je geen lekkage of losslaand raam. Een vakman kost geld, maar is het misschien wel waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SNYkiller0
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-01 14:55
Hallo,

De vraag is al even geleden en ik hoop ook dat dit antwoord mosterd na de maaltijd is maar ik kan je waarschijnlijk wel vertellen waarom dit probleem zich voordoet in jouw situatie.

A. Bij de montage van het raam is geen waterkerend manchet toegepast
B. Het raam is in het algemeen niet goed afgeschuimd bij het plaatsen van het kozijn.

Dit is nodig om de koude-brug te breken. Het ontstaat immers wanneer koud en warm samenkomen. Dat betekend dat de isolatie rondom het raam (wij gebruiken PU-schuim) niet goed is geappliceerd of niet goed dicht is. Het zou natuurlijk ook een combinatie kunnen zijn van optie A en B. Als 1 van de 2 punten niet goed is uitgevoerd is de kans op lekkage cq. condensvorming al bijna gegarandeerd.

Onthoud in ieder geval, lekkages worden nooit minder, maar erger. Mocht dit vandaag de dag nog steeds aan de orde zijn raad ik je sterk aan om hier op kort termijn iets aan te laten doen.

- Matthias Adema
Dakraam Friesland d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_host
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-05 14:52
@Henrivb

Heb je een oplossing kunnen vinden voor jouw probleem? Helaas heb ik hetzelfde probleem. In mijn geval kan ik condensatie uit sluiten, de luchtvochtigheid is 55% binnen bij 18 graden, buiten is het 17, dus dat kan nooit condenseren.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickg84
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 14:43
tha_host schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:55:
@Henrivb

Heb je een oplossing kunnen vinden voor jouw probleem? Helaas heb ik hetzelfde probleem. In mijn geval kan ik condensatie uit sluiten, de luchtvochtigheid is 55% binnen bij 18 graden, buiten is het 17, dus dat kan nooit condenseren.

Alvast bedankt!
Vraag me dit ook af. Ik heb nu ineens na 11 jaar geleden geinstalleerd het zelfde probleem.

Zelfde plek lekkage.
Pagina: 1