Toon posts:

Van 6600K naar 10400f, welke componenten upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ShApeBE
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-03 01:25
Hallo,

Ik zou graag dus mijn pc upgraden / enkele componenten vervangen.

Op dit moment heb ik dus volgende componenten in mijn bezit.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6600K Boxed€ 178,10€ 178,10
1MoederbordenMSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide Quiet 400Q (CC-9011082-WW)€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 64,95€ 64,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16R€ 81,-€ 81,-
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 89,95€ 89,95
Totaal€ 414,-

En ik heb volgende componenten op het oog, de ssd en het RAM geheugen heb ik reeds in mijn bezit.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 135,78€ 135,78
1MoederbordenGigabyte Z490M Gaming X€ 127,90€ 127,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESC€ 225,17€ 225,17
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 617,85

Nu had ik eigenlijk kort nog volgende vraag:
Zou ik mijn voeding hergebruiken of vervang ik deze beter?
Ik zie bijvoorbeeld dat eigenlijk alle z490 moederborden gebruiken maken van de 24pin + 8pin + nog een extra 4pin connector. Bij mijn oude MB zitten enkel de 24pin + 8 pin aansluiting. Ik kan niet onmiddellijk opmaken of ik hierbij nog genoeg connectoren heb zitten op mijn oudere RM650x voeding.

De reden waarom ik voor een Z490 kies, is omdat ik hierbij het geheugen op zijn werkelijke snelheid zal kunnen gebruiken en de meerprijs tegenover een goed B460 moederbord nihil is.

Indien iemand nog andere tips/suggesties heeft laat maar komen.

Steam: ShApeBE

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:10
Voordeel van een B460 bord is dat je je huidige ram mee kunt nemen. Kan natuurlijk ook met een Z490 alleen heb je dan geen voordeel van die Z490 want Z490 neem je alleen om ram sneller te kunnen laten lopen dan 2666.

225 voor een 32GB ramkitje is een hoop geld. pricewatch: PNY XLR8 MD32GK2D4320016XR presteert hetzelfde voor een heel veel lagere prijs.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Qua voeding zou je niet druk hoeven te maken om de aansluitingen, 24+8pin is al voldoende om het mainbord te laten werken. De eventuele extra 4 en 8 pinnen zijn alleen handig als je 10700k en 10900k extreem gaat overclocken (en zelfs dan zijn ze nog steeds niet perse nodig).

Maar eh, met RocketLake die voor de deur staat te rammelen, is het nog wel handig om nu nog een EOL product als Z490 te kopen ?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:10
Madshark schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:08:

Maar eh, met RocketLake die voor de deur staat te rammelen, is het nog wel handig om nu nog een EOL product als Z490 te kopen ?
Z490 blijft en ondersteunt RL.

• ShApeBE
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-03 01:25
Uszka schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:02:
Voordeel van een B460 bord is dat je je huidige ram mee kunt nemen. Kan natuurlijk ook met een Z490 alleen heb je dan geen voordeel van die Z490 want Z490 neem je alleen om ram sneller te kunnen laten lopen dan 2666.

225 voor een 32GB ramkitje is een hoop geld. pricewatch: PNY XLR8 MD32GK2D4320016XR presteert hetzelfde voor een heel veel lagere prijs.
Dat ram kitje heb ik reeds liggen toen het bij amazon op zijn laagste prijspunt was, dus de prijs die je hier ziet is zeker niet wat ik ervoor betaald heb. Ik dacht zelf met dat specifiek geheugen dat 3600Mhz normaal gezien haalbaar moet zijn.

Ik weet ook dat rocket lake eraan komt maar, de nieuwe prijzen zullen ook een stukje hoger zijn dan nu.
Een 5600x stond eerst op mijn verlanglijstje maar die prijzen zijn toch echt te hoog, voor €250-270 zou ik er een kopen maar €370 is voor mij toch echt wat teveel.

Steam: ShApeBE

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee