• Sharona
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-05 17:16
Ik hoop dat ik hiermee op de juiste plek zit. Anders mag je hem van mij gewoon naar een ander forum categorie gooien.

Zoals de titel zegt, ik krijg 1x per week een soort... crash? Mijn muis kan ik nog bewegen, ik kan zelfs applicaties die open staan aanklikken en naar voren halen, maar ik kan er niet echt iets mee verder. Soms blijven bepaalde Windows elementen tijdens deze crash ook in mijn beeld staan, zoals bijvoorbeeld het Alt + Tab GUI. Enige manier om dit op te lossen is de power knop ingedrukt houden om het af te sluiten, want ik kan niet via het start menu afsluiten. Daarna werkt de PC weer prima, als of er niks aan de hand is.

Het gebeurt ook op de meest willekeurige wijze. Ik heb er tot nu toe 3 gehad. Op 22/01 was ik gewoon tussen schermpjes aan het alt tabben, op 30/01 was ik aan het gamen, en vandaag (08/02) kwam ik net terug bij mijn PC en wilde weer verder gaan met thuiswerken. Het is dus niet als ik echt specifiek iets intensiefs aan het doen ben, en er is niet echt een vast patroon.

Na zelf wat gegoogled te hebben, ben ik op de conclusie gekomen dat het misschien mijn Samsung 980 Pro is, want oorspronkelijk dacht ik dat het aan mijn RAM lag. Mijn vraag is dus meer of dit kan kloppen dat het mijn SSD kan zijn, en vragen of andere hier ervaring mee hebben. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, ik vind het heel bizar.

Er staat overigens verder niks in event viewer. Alleen dat ik hem dus met de power knop heb afgesloten, er is niks anders te vinden rond dezelfde tijd qua errors. Ik krijg ook geen BSOD of zo... dus ook geen error code.

Ik heb mijn video drivers geupdate. Ik heb Samsung Magician geïnstalleerd om te kijken of het de firmware was van mijn NVMe na wat gezien te hebben op google, maar firmware is up-to-date. Alleen mijn 860 Evo SSDs hebben firmware updates, maar ik denk niet dat het daar aan ligt. De 250GB is mijn Google Drive schijfje, en de 1TB is waar mijn games op staan. Ook heb ik cfosspeed er af gegooid vandaag, dit was meer omdat ik in het verleden problemen had met een ander systeem en het een onnodig onderdeel van mijn LAN driver bleek te zijn, maar ik weet dus niet of dit het was. Maar ik denk het eerlijk gezegd niet.

Pls help. :')

Mijn systeem
AMD Ryzen 5 5600x (geen OC)
MSI MAG B550 Tomahawk
Corsair Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz (CMW32GX4M4Z3200C16) (OC naar 3200)
Asus GTX 1060 6GB (Ik weet helaas niet specifiek welke) (geen OC)
Samsung 980 PRO NVMe 500GB
Samsung 860 Evo 250GB
Samsung 860 Evo 1TB
Seagate Desktop HDD 2TB
Corsair HX850

[Voor 7% gewijzigd door Sharona op 08-02-2021 17:56]

♡ Ryzen 5 5600x | MSI RTX 3080 Suprim X | 32GB @ 3200mhz ♡

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-05 22:50
Ik denk dat dit een software probleem is. Volgens mij had je er vaker last van moeten hebben als het hardware was.

Je kan je SSD controleren met Crystal disk info.

Weet je of er bepaalde software actief was toen je systeem stopte? Zou het een programma kunnen zijn dat je systeem langzaam maakt? Het vervelende is dat je "crashes" zo lang uit elkaar liggen. Anders had ik willen voorstellen dat je Windows in veilige modus gebruikt of probeerd om een virtual machine op te starten. Dan zou je kunnen uitvogelen of het je software is.

• Sharona
workermaster schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:02:
Ik denk dat dit een software probleem is. Volgens mij had je er vaker last van moeten hebben als het hardware was.

Je kan je SSD controleren met Crystal disk info.

Weet je of er bepaalde software actief was toen je systeem stopte? Zou het een programma kunnen zijn dat je systeem langzaam maakt? Het vervelende is dat je "crashes" zo lang uit elkaar liggen. Anders had ik willen voorstellen dat je Windows in veilige modus gebruikt of probeerd om een virtual machine op te starten. Dan zou je kunnen uitvogelen of het je software is.
Dat spookte dus ook door mijn hoofd, het is erg ver uit elkaar. De rede dat ik op SSD kwam was dat ik iemand op Reddit vond via Google die hetzelfde probleem had, en bij hen hielp het de SSD te vervangen.

Nee, ik had telkens opzicht andere applicaties open. Op de achtergrond heb ik altijd aan: Discord, al die leuke RGB programma's (msi dragon center, nzxt cam, corsair icue, razer synapse 3), wallpaper engine, plex media server, stardock fences, taskbarx, greenshot, google drive, steam, gog, en dat is hem wel geloof ik, buiten de drivers etc. natuurlijk maar dat spreekt voor zich.

Bij de eerste crash weet ik niet meer 100% wat ik aan het doen was helaas, dus ik weet niet welke applicaties ik open had. Bij de 2de was ik House Flipper aan het spelen en ik merkte dat mijn audio ineens weg was, dus ik ging alt + tabben om te kijken wat er aan de hand was met mijn geluid en deze crash is de enige waarbij ik ook mijn muis niet meer kon bewegen. Buiten House Flipper had ik dus mijn standaard achtergrond applicaties open en verder niks. Bij de derde had ik Twitch open staan op Google Chrome, deze had ik net afgesloten en wilde via een website mijn thuiswerken applicatie (Citrix) starten om verder te gaan met werken en toen kreeg ik dus weer zo'n crash waarbij ik wel mijn muis kan bewegen en andere applicaties naar de voorgrond kan brengen maar er niks mee kan, dat was bijna identiek aan de eerste crash.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
Tja, begin eens met in de BIOS de voedingsspanningen te controleren of ze de juiste waarde hebben, overclocking tijdelijk uit te zetten en de energiesettings op "altijd aan" te zetten.
Ook in Windows zet je de energiesettings op altijd aan.
Als je de SMART-waarden van de SSD post, is daar misschien ook nog iets aan te zien.

Als je de volgende freeze hebt, zorg dan dat Taakbeheer/Prestaties open staat op Processen: kijk daar eens of er op dat moment iets niet meer reageert of zoiets anders afwijkends.

• Sharona
Renault schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:37:
Tja, begin eens met in de BIOS de voedingsspanningen te controleren of ze de juiste waarde hebben, overclocking tijdelijk uit te zetten en de energiesettings op "altijd aan" te zetten.
Ook in Windows zet je de energiesettings op altijd aan.
Als je de SMART-waarden van de SSD post, is daar misschien ook nog iets aan te zien.

Als je de volgende freeze hebt, zorg dan dat Taakbeheer/Prestaties open staat op Processen: kijk daar eens of er op dat moment iets niet meer reageert of zoiets anders afwijkends.
Heb je hier iets aan?

Na dit gezien te hebben denk ik dat het misschien toch mijn SSD niet is... Dus ben weer terug bij af wat dat betreft.

Over de BIOS: Ik heb toen handmatig mijn RAM op 3200 gezet wegens gebrek aan A-XMP profielen, tenminste, ik kon ze niet vinden want als ik bijvoorbeeld op profiel 1 drukte, veranderde er weinig. Ik heb alles op [Auto] laten staan, buiten de frequency dus, die staat op 3200. Ik had toen gelezen dat dit in principe kon, omdat het geen dikke overclock is. Wat zou ik dan aan moeten passen? Ik ben niet zo van de OC, ik vind het allemaal niks, ik wil geen rare dingen krijgen dat mijn PC niet start of zo.

Ik kan niet voorspellen wanneer dit gebeurt, maar ik laat anders taak beheer maar altijd open staan op mijn tweede scherm.

• Sharona
Even een snelle update: Ik heb Stardock Fences 3 en Greenshot er af gegooid. Ik heb het idee dat Fences niet zo vaak word geupdate, en ik gebruik het niet zo extreem als voorheen. Greenshot doet bij mij vaak irritant, dus dan maar het standaard knippen tool van Windows gebruiken.

Ik heb MSI Dragon Center uitgezet en gezegd niet op te starten als mijn PC start. Ik lees vaak dat dit programma rare dingen op de achtergrond doet. Ik heb het niet nodig om mijn RGB aan te laten staan, die blijft gewoon braaf op de kleur die ik gekozen heb zonder dat het open staat. Prima.

Als het software gerelateerd is hoop ik dat het 1 van deze was... Dan ben ik er uit. Ik laat mijn PC even zo draaien. Ik wil best een update posten over 1-2 weken, want dan weet ik het denk ik wel. Tips zijn nog steeds welkom, zeker als je zelf een soort gelijk probleem had en een oplossing hebt.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 23:00
Heb je al rond de tijdstippen dat het gebeurt je Windows eventlog nagekeken op bijzondere meldingen?

Geheugen test (memtest) al eens gedraaid?

En zoals eerder gevraagd; post eens (tekst) van SMART info van je SSD('s) vanuit Crystaldiskinfo hier.

• Sharona
rookie no. 1 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:12:
Heb je al rond de tijdstippen dat het gebeurt je Windows eventlog nagekeken op bijzondere meldingen?

Geheugen test (memtest) al eens gedraaid?

En zoals eerder gevraagd; post eens (tekst) van SMART info van je SSD('s) vanuit Crystaldiskinfo hier.
In mijn hoofdpost heb ik gezet dat ik helaas alleen kan zien om dat tijdstip dat ik mijn PC geforceerd heb afgesloten. :-( Er zit verder niks behulpzaams tussen.

Memtest nog niet geprobeerd, maar ik heb zelf nu toch het idee dat het probleem vaker had moeten voordoen als het hardware gerelateerd was. Uiteraard kan ik het proberen, maar dat word dan morgen na mijn werk. Hetzelfde met Crystaldiskinfo, dat zal ik morgen installeren en hier plaatsen.

Bedankt voor alle behulpzame antwoorden tot zo ver, iedereen.

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-04 19:45

sHELL

VR "connoisseur"

Hmmm, check of je BIOS versie recent is?

Er zit een BIOS update van eind vorig jaar die wat geheugen compatibility problemen op lost.
https://www.msi.com/Motherboard/support/MAG-B550-TOMAHAWK

Sinds vorige week is er ook een AMD driver update uitgekomen voor je chipset.
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Deze driver update fixed wat random problemen met de PCI, I2C aansturing en compatibility met de nieuwe 5000 series in combinatie met de AGESA 1.2.0.0 update.

Of dit je problemen gaat oplossen weet ik niet maar is de moeite wel waard om te proberen.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• Sharona
sHELL schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 03:33:
Hmmm, check of je BIOS versie recent is?

Er zit een BIOS update van eind vorig jaar die wat geheugen compatibility problemen op lost.
https://www.msi.com/Motherboard/support/MAG-B550-TOMAHAWK

Sinds vorige week is er ook een AMD driver update uitgekomen voor je chipset.
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Deze driver update fixed wat random problemen met de PCI, I2C aansturing en compatibility met de nieuwe 5000 series in combinatie met de AGESA 1.2.0.0 update.

Of dit je problemen gaat oplossen weet ik niet maar is de moeite wel waard om te proberen.
Ik heb mijn BIOS moeten flashen voor het bouwen, anders zou mijn 5600x het niet doen. Als het goed is is dat de BIOS versie die ik heb, ik heb de PC op 15 januari gebouwd. Ik zie dat er ondertussen nog een BIOS update is gekomen, misschien als ik er echt niet uit kom dat ik die versie probeer.

Ik heb niet aan mijn chipset driver gedacht. Dat is inderdaad de moeite waard, kan in ieder geval geen kwaad. Ik zal hem installeren.

• Q
  • Laatst online: 28-05 21:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik stem voor een memtest en die een hele nacht laten draaien.

Is dit fenomeen te correleren aan een recente verandering aan de computer hoe onwaarschijnlijk ook?

• Sharona
Q schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:18:
Ik stem voor een memtest en die een hele nacht laten draaien.

Is dit fenomeen te correleren aan een recente verandering aan de computer hoe onwaarschijnlijk ook?
Nee, en ik heb er best diep over nagedacht ook. Ik kan me niks bedenken wat er is veranderd of misschien iets wat er aan stond... Niks. De PC is amper een maandje oud.

Ik zal inderdaad even een moment moeten uitzoeken voor memtest. Ik zit het heel even aan te kijken of mijn huidige pogingen wat gedaan hebben, maar ik moet daar dus op wachten omdat ik niet weet wanneer het gebeurt.

• Sharona
En nog een update:

Gisteren of eergisteren heb ik toch maar mijn firmware geupdate van mijn twee 860 Evo SSDs want ik vond wat topics over deze SSD + Ryzen CPUs met mijn exacte probleem! Ik zou het best wel raar vinden als dit het was, omdat mijn Windows installatie niet op 1 van deze SSDs staat, maar misschien kan het toch invloed hebben als je een oude slechte firmware op deze SSDs hebt. Die zijn dus nu helemaal up-to-date.

Net dus die chipset driver ook even geupdate, want dat moet geen kwaad kunnen. Ik kijk het heel even aan.

• Q

Q

Sharona schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:25:
[...]

Nee, en ik heb er best diep over nagedacht ook. Ik kan me niks bedenken wat er is veranderd of misschien iets wat er aan stond... Niks. De PC is amper een maandje oud.

Ik zal inderdaad even een moment moeten uitzoeken voor memtest. Ik zit het heel even aan te kijken of mijn huidige pogingen wat gedaan hebben, maar ik moet daar dus op wachten omdat ik niet weet wanneer het gebeurt.
Als je die image hier ff download en op een USB stick zet + boot voordat je gaat slapen vanavond weet je morgen als je wakker wordt of je geheugen goed is of niet... Kost je vrijwel geen moeite. :)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
Die firmware upgrade is altijd prima.
En welke waarde veilig is voor je memorybankjes, vindt je in de specs van dat memory.

Maar de test die je draait in Magician en hier laat zien, zegt helemaal niets: het zou méér zeggen als je de SMART-tabel als plaatje hier neerzet.

• Sharona
Renault schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:55:
Die firmware upgrade is altijd prima.
En welke waarde veilig is voor je memorybankjes, vindt je in de specs van dat memory.

Maar de test die je draait in Magician en hier laat zien, zegt helemaal niets: het zou méér zeggen als je de SMART-tabel als plaatje hier neerzet.
Sorry, ik ben hier iets minder thuis bij. Bedoel je misschien dit? Er staat natuurlijk nog meer info als je nog verder scrolt, maar alles is verder 0x0 en N/A.

• Sharona
Ik dacht ik plaats toch even een update. Het is nu 10 dagen sinds mijn laatste "crash". Ik denk dat het is opgelost. Ik merk ook dat mijn PC echt iets van 3x soepeler werkt?? Het is erg bizar, maar ik merkte het in deze 10 dagen heel erg, alles is veel vlugger. Ik kreeg in bijvoorbeeld Dead By Daylight wel is een kleine stotter hier en daar, dat is helemaal weg. Ik kan gelijk als ik mijn desktop zie programma's openen, dat was eerst allemaal iets trager. Niks loopt vast, het is echt heel lekker soepel. Wat mij ook is opgevallen is dat mijn PC sneller afsluit. Binnen ongeveer 5 seconden. Dit was voor mijn acties die ik hieronder beschrijf een stuk langer. Raar, maar toch iets wat me opviel.

Ik weet niet wat ik gedaan heb wat uit eindelijk dus gewerkt heeft. Mijn vermoede ligt op MSI Dragon Center, ik denk dat dit programma iets op de achtergrond doet wat mijn PC niet zo leuk vind en dit is dus blijkbaar een bekend probleem. Dus als iemand via Google hier terecht komt en je hebt deze software, probeer dat even. Ik heb MDC ingesteld dat het niet opstart. Het is wel nog geïnstalleerd. Als mijn GPU ooit nog is binnen komt en ik de RGB daar van heb ingesteld, gooi ik MDC er helemaal af. :w Buiten dat heb ik dus de firmware van mijn SSDs geupdate, en de driver van mijn Ryzen chipset ook. Èèn van deze acties hier heeft het opgelost.

Ik ben echt super blij dat het geen hardware probleem was. Bedankt voor alle tips. Ik had mijn NVMe vervangen en Windows opnieuw moeten installeren als ik hier niks had neergezet. 7(8)7

[Voor 6% gewijzigd door Sharona op 18-02-2021 22:59]

• Q

Q

Bedankt dat je even laat weten hoe het is afgelopen, dat doet niet iedereen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Sharona
Sorry voor het naar boven halen van mijn oude topic, maar ik heb het nu denk ik echt opgelost en wil dit graag delen voor mensen die misschien hetzelfde probleem hebben als ik en ook hopeloos aan het zoeken zijn.

Ik heb het weer 2x gehad. Maar ik wilde even zelf neuzen wat het nou kon zijn, en na mijn crash van vandaag tijdens een gaming sessie ben ik er nu denk ik 100% achter.

Het is NZXT Cam.

Ik merkte dat na deze crash NZXT Cam mijn RGB profiel niet had gestart nadat ik de PC weer had opgestart... Dat is nog nooit gebeurt. Hij deed er lang over mijn smart device te vinden. Toen ging er een lampje branden. Gaat Windows hangen en raar doen omdat Cam veel resources gaat gebruiken om mijn smart device te vinden? Verliest het soms wel eens gewoon verbinding?

Als je deze software googled, vind je mijn probleem overal, tot op heden zelfs. Meest recente wat ik had gevonden was 14 uur geleden geplaatst op een Engelstalig forum. Dus ik heb mijn PC uitgezet, de fan power kabels uit mijn NZXT smart device gehaald, en vervolgens in mijn moederbord geprikt, opgestart, fan curves gezet in de BIOS, en vervolgens Cam zo ingesteld dat ik het programma zie wanneer het opstart met Windows, zodat ik deze vervolgens uit kan zetten wanneer mijn fans de mooie RGB hebben die ik heb ingesteld, aangezien dit zo blijft hierna. Na het sluiten van NZXT Cam staat er niks meer van NZXT open. Geen processen, en geen services... Dus ik denk (en ik hoop) dat ik nu geen problemen meer krijg.

Frustrerend probleem. Al een paar keer de neiging gehad nu om mijn PC bij het grofvuil te zetten. :') Maar, bright side, mijn PC is nu heerlijk stil! BIOS fan curve is veel beter.

Overigens is NZXT echt een kut bedrijf, ik koop er nooit meer wat van. De kast was een nachtmerrie, want de schroeven zaten muur en muur vast, en nu dit... Bah. Volgende PC gaat niks hebben van NZXT.

Sneaky edit: Ik zit nog steeds hierover te lezen... Als je een Intel systeem hebt is er kans dat NZXT Cam gewoon normaal voor je zal werken. Iedereen die ik vind met dit probleem heeft een Ryzen, en de Intel gebruikers hebben geen last.

[Voor 6% gewijzigd door Sharona op 01-03-2021 21:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

@Sharona Bedankt dat jij de oplossing even deelt, dat gebeurt niet altijd.

• sHELL
  • Laatst online: 09-04 19:45

sHELL

VR "connoisseur"

Nu ik er over na denk... Is er NZXT hardware verbonden met usb (evt via een interne usb header?)

Denk aan een lcd scherm op een evt waterkoeling blok, of bepaalde rgb fratsen.

[Voor 29% gewijzigd door sHELL op 01-03-2021 22:30]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• Sharona
sHELL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:29:
Nu ik er over na denk... Is er NZXT hardware verbonden met usb (evt via een interne usb header?)

Denk aan een lcd scherm op een evt waterkoeling blok, of bepaalde rgb fratsen.
Yup, de Smart Device V2, verbonden aan een USB header op mijn moederbord. Het enige wat nu nog aangesloten zit in deze device is de aRGB van mijn fans en een LED strip. De fans zelf heb ik nu dus aangesloten aan mijn moederbord. Ik kijk het even aan, want het lijkt er op dat alleen Cam het probleem is als ik zo rond lees over dit probleem, want mensen die bijvoorbeeld alleen een AIO hebben van NZXT hebben dit probleem ook vermeld, en ik ben ook een bericht tegen gekomen van iemand die Cam alleen had geïnstalleerd voor het monitoren van temperatuur etc. en verder niks van NZXT had.

Als ik het toch weer krijg, moet ik andere RGB fans gaan zoeken denk ik. 8)7

• Sharona
Ook leuk om even te delen, iemand die dit probleem ook had met Cam heeft het gefilmd. Kan je zien hoe bizar het was. Bij mij was dit dus precies hetzelfde, waardoor ik zeker wist dat het hieraan lag.

En nu ik hier toch ben... Een on-going topic sinds juli 2020 over dit probleem waar nog steeds in gepost wordt omdat niemand er wat aan doet.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee