Toon posts:

Verwarming van CV kast op balkon buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:07
Ik heb een Remeha CV ketel van enkele jaren oud in een kast op het balkon, buiten dus. De kast is een beetje geïsoleerd maar niet geweldig. Met de vrieskou die er aan komt maak ik me een beetje zorgen. Is dit terecht?

Nu heb ik dit ventilator kacheltje: Bestron AFH211W
https://www.bestron.com/nl/afh211w.html

Is het een goed idee deze in de kast te zetten?

En moet ik hem dan op de allerlaagste thermostaat stand zetten? Ik denk het wel maar ik dacht ik check het even. Misschien zijn er mensen die ervaring hebben.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:25
Waarom staat hij überhaupt op het balkon?

• Pistachenootje
99ruud99 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:41:
Waarom staat hij überhaupt op het balkon?
Type woning in Amsterdam waar binnen de woning erg weinig ruimte is. De balkonkast grenst natuurlijk aan de woning, dus helemaal buiten is het niet.

• 99ruud99
Staat er een werktemperatuur in de handleiding van de CV ketel?

Hang eens een thermometer in de kast.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:28
je cv ketel maakt van zichzelf een ongelooflijke bak warmte, de meeste CV-hokken zijn altijd warm. ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

• Pistachenootje
99ruud99 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:51:
Staat er een werktemperatuur in de handleiding van de CV ketel?

Hang eens een thermometer in de kast.
De temperatuur in de kast was nu 7 graden. Maar de kast was daarvoor helaas wel een paar keer open geweest en de ketel staat nu een uur of 4 uit.

Het is een Remeha Tzerra Plus 28C CW4

https://www.remeha.be/wp-...0SM%20Tzerra%20M%20NL.pdf handleiding

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:38
CV ketel zelf heeft ook een vorstbeveiliging als goed is, maar check dat even in de handleiding.
Laat hem anders gewoon draaien door geen nachtverlaging toe te passen in huis(of in iedergeval minimaal), is sowieso niet aan te raden teveel gaan verlagen in temp binnen loop je meer risico op bevriezen van leidingen.

@Fr33z Dat valt vies tegen mijn ketel genereerd helemaal niet zoveel warmte, maar moet die wel regelmatig aan staan he. ;-)

[Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2021 17:02]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• 99ruud99
Inderdaad gewoon aan laten staan desnoods keer de kast extra isoleren , let wel op genoeg ventilatie

• Pistachenootje
De CV 's nachts aan laten staan kan natuurlijk maar dat vind ik niet zo'n mooie oplossing. Ik zet de thermostaat meestal op 14 graden. Dat vind ik prettig voor het slapen.

Vergeten te zeggen: dat ventilator kacheltje was me destijds aangeraden door Warmland maar ik was zelf wat sceptisch over het ding. Het komt nogal goedkoop over.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:58
In principe moeten (de meeste?) cv ketels op een vorstvrije plek opgehangen worden. De vorstbeveiligingsfunctie kijkt alleen naar de temperatuur van het CV water en slaat vaak zo rond de 5 graden aan.

Daarmee voorkomt hij dus niet bevriezing van de tapwaterleiding of platenwisselaar (hoewel die laatste waarschijnlijk wel vorstvrij blijft dmv het cv water).

Ik heb zelf mijn toestel op een ongeisoleerde zolder hangen waar het theoretisch ook kan vriezen. Heb nu voor de zekerheid ook even een oude slaapzak om de leidingen heen gelegd, zodat de tapwaterleiding warm (genoeg) blijft dmv de cv leidingen. Ik heb daarbij het "voordeel" dat mijn huis niet supergoed geisoleerd is, dus dat er altijd wel wat warmte door de cvleidingen wordt gepompt.

Ik zou zeggen: neem een maatregel (kacheltje, isolatie, deken etc). Slaap je lekkerder van en kost niet de wereld ;).

• Pistachenootje
WeetIkHetNou schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:04:
Ik zou zeggen: neem een maatregel (kacheltje, isolatie, deken etc). Slaap je lekkerder van en kost niet de wereld ;).
Klinkt logisch. Kacheltje heb ik al. Denk je dat deze goed genoeg is?

https://www.bestron.com/nl/afh211w.html
https://www.bol.com/nl/p/...hel-wit/9200000032332235/

[Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 08-02-2021 18:11]

• WeetIkHetNou
Jahoor. Gewoon neerzetten (wel zo dat ie nog een beetje de ruimte heeft enz), thermostaat vrij laag zetten en die andere op standje 1.

Ik kan niet vinden wat de min/max van die thermostaat is, maar neem aan dat t meer dan 0 graden is.

• 99ruud99
Vraag is vooral of die kachel niet een overvloed geeft:p

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:23
Valt mij dan toch altijd weer op dat je niet zelf even in de handleiding van die ketel kijkt:

"De ketel moet in een vorstvrije ruimte geïnstalleerd worden."

Sure, het ding heeft vast een beveiliging, houdt zichzelf warm, doet het vast bij -2 C prima, maar als je geen gezeik wilt hebben en aansprakelijkheid richting fabrikant/leverancier niet wilt verliezen is het kansloos als er nu iets gebeurd.

Sowieso, ik weet dat m2 in AMS duur zijn maar damn.

EDIT: En als je chinese warmteventilatortje de fik in vliegt ben je helemaal de lul. Lekker laten draaien hele nacht terwijl je slaapt! 8)7

[Voor 13% gewijzigd door KnoxNL op 08-02-2021 18:27]

• WeetIkHetNou
KnoxNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:25:
EDIT: En als je chinese warmteventilatortje de fik in vliegt ben je helemaal de lul. Lekker laten draaien hele nacht terwijl je slaapt! 8)7
Daarom ook die handleiding dus even doorlezen om te kijken of dit mag ;).

• Pistachenootje
KnoxNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:25:
Valt mij dan toch altijd weer op dat je niet zelf even in de handleiding van die ketel kijkt:

"De ketel moet in een vorstvrije ruimte geïnstalleerd worden."
Is allemaal bekeken door Warmland die hem geïnstalleerd hebben.
Daarom heb ik ook mijn twijfels bij dit kacheltje. Hij is mij verkocht door Warmland.

• Pistachenootje
WeetIkHetNou schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:41:
[...]

Daarom ook die handleiding dus even doorlezen om te kijken of dit mag ;).
De handleiding van het kacheltje is helaas erg karig. Er staat voor zover ik gezien heb niets over vermeld.

https://bestron.com/pdf/AFH211W/Manual/AFH211W_IM_WW.pdf

[Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 08-02-2021 18:44]

• KnoxNL
@Pistachenootje Even serieus. Als die ketel door Warmland (neem aan dat dat een reputabele verkoper is) geleverd is, en in een daarvoor ontworpen en dus geschikte kast staat, zal het wel loslopen. Als je dat zwart op wit hebt zijn zij ook aansprakelijk. Maar dat ventilatording zou ik never nooit niet unattended in een klein hok met mijn ketel laten staan.

• Pistachenootje
KnoxNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:52:
@Pistachenootje Even serieus. Als die ketel door Warmland (neem aan dat dat een reputabele verkoper is) geleverd is, en in een daarvoor ontworpen en dus geschikte kast staat, zal het wel loslopen. Als je dat zwart op wit hebt zijn zij ook aansprakelijk. Maar dat ventilatording zou ik never nooit niet unattended in een klein hok met mijn ketel laten staan.
Nou ja, Warmland heeft dat kacheltje geleverd, en ik ben sceptisch over dat ding. Vandaar dit topic.

Of zij aansprakelijk zijn als mijn huis in de fik vliegt wil ik liever niet uitvinden, zoals je wel zal begrijpen.

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03 19:03
Pistachenootje schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:56:
De CV 's nachts aan laten staan kan natuurlijk maar dat vind ik niet zo'n mooie oplossing. Ik zet de thermostaat meestal op 14 graden. Dat vind ik prettig voor het slapen.
Koelt jouw CV ketel het huis ook af dan naar 14°C?
Meestal koelt een huis maar 1 tot 3 graden af wanneer de CV uitstaat.
Vooral met de kou van deze paar dagen zou ik de CV niet lager dan 18° zetten, anders moet je CV overdag veel meer werk doen om het huis op temperatuur te krijgen.

• KnoxNL
Pistachenootje schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Nou ja, Warmland heeft dat kacheltje geleverd, en ik ben sceptisch over dat ding. Vandaar dit topic.

Of zij aansprakelijk zijn als mijn huis in de fik vliegt wil ik liever niet uitvinden, zoals je wel zal begrijpen.
Ok, maar weer even uit de handleiding dan, van meneer Neyman van quality control (wat die dan daar doet staat er niet bij 8)7 ):
Houdt bij plaatsing rekening met een vrije ruimte van 50 cm opzij
en boven het toestel en 120 cm voor het toestel.
Dat is stiekum best een hok als je dat even doorrekent. Is het zo groot?

Nee maar serieus, Bestron is utter crap. Doe het niet, al was het maar zodat ik rustig slaap vannacht :P

• Pistachenootje
Tartarus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:00:
[...]

Dat is optimistisch denk ik. Dit zijn oude Amsterdamse huizen. Het gaat hier gerust van 19 graden naar 14 graden.
Vooral met de kou van deze paar dagen zou ik de CV niet lager dan 18° zetten, anders moet je CV overdag veel meer werk doen om het huis op temperatuur te krijgen.
's nachts doorstoken kost meer.

• Pistachenootje
KnoxNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:02:
[...]
Dat is stiekum best een hok als je dat even doorrekent. Is het zo groot?
Goeie, nee zoveel ruimte is er niet.
Nee maar serieus, Bestron is utter crap. Doe het niet, al was het maar zodat ik rustig slaap vannacht :P
Ik denk dat ik ook beter zal slapen zonder. Maar dan heb ik weer de zorgen dat het teveel afkoelt.

Ik verwacht dat het met de thermostaat op 14 goed zal gaan maar 100% zeker weet ik dat niet. Ik zou eigenlijk een thermometer moeten hebben die ik op afstand kan uitlezen of die de temperaturen van de hele nacht bijhoudt, zodat ik weet hoe koud het er wordt.

• KnoxNL
@Pistachenootje

Oke, nog 1 keer heel duidelijk dan, dan houd ik er mee op:

95% zeker gaat het goed, zo niet dan zijn een niet werkende CV of kapotte leidingen oneindig veel beter dan een afgebrande woning en/of appartementencomplex. Meer kan ik er niet van maken.

Klinkt hard maar ik vind dit echt gevaarlijk en een slecht plan. Ik zie veel slechte plannen op tweakers maar bij geen serieus risico reageer ik niet.

• KnoxNL
Dus koop die thermometer :P

• Pistachenootje
@KnoxNL kijk eens wat ik nu gevonden heb.

Ik heb de buitensensor nu in de CV kast staan. Hij kan de min en max aangeven. Morgen ochtend weet ik precies hoe koud het is geweest in de kast. :)

• KnoxNL
Pistachenootje schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:21:
@KnoxNL kijk eens wat ik nu gevonden heb.

[Afbeelding]

Ik heb de buitensensor nu in de CV kast staan. Hij kan de min en max aangeven. Morgen ochtend weet ik precies hoe koud het is geweest in de kast. :)
Ideaal, top!

• Pistachenootje
Laagste temperatuur was 5 graden.

Echte problemen komen er denk ik pas als er onverhoopt een storing optreedt. Ik zal vandaag weer eens overleggen met warmland wat zij er van vinden.

• KnoxNL
Klinkt vooralsnog prima dus :)

• 99ruud99
@Pistachenootje kan je niet gewoon voor deze week wel tot 18 stoken? JA dat kost geld, maar 24 uur zo'n straalkachel aan kost nog veel meer geld. Want ik neem aan dat je huis nog steeds wel net wat beter geïsoleerd is dan een kast op je balkon. (Bovendien, heeft die kachel überhaupt een ingebouwde thermostaat of is het goedkope Chinese meuk)

• Pistachenootje
99ruud99 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:05:
@Pistachenootje kan je niet gewoon voor deze week wel tot 18 stoken? JA dat kost geld, maar 24 uur zo'n straalkachel aan kost nog veel meer geld. Want ik neem aan dat je huis nog steeds wel net wat beter geïsoleerd is dan een kast op je balkon. (Bovendien, heeft die kachel überhaupt een ingebouwde thermostaat of is het goedkope Chinese meuk)
De ventilator kachel heb ik nooit gebruikt. Ik vertrouwde hem niet.

Ik hou nu de temperatuur van de kast in de gaten met een thermometer. Ik ga overleggen met Warmland om te zien wat zij zeggen.

De hele nacht stoken tot 18 kan inderdaad wel maar doe ik liever niet. Ik verwacht ook niet dat het nodig zal zijn.

• 99ruud99
Ik bedoel meer, stel je moet kiezen Chinese ventilator of huis op 18 graden, zou ik zeggen huis op 18 graden.

• Pistachenootje
Ja dat is waar. Gelukkig hoef ik (nog) niet te kiezen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:48
Zet gewoon de tapwater warmhoudfunctie aan, dan stookt de ketel periodiek de warmtewisselaar op naar 40 graden, ook als jij geen warmte vraagt in huis. Weet je zeker dat de boel niet bevriest.

Bestron kacheltje hebben we hier ook (in het zwart, 5 euro bij Kijkshop destijds), prima ding verder, kan schakelen tussen 1000W en 2000W, heeft een thermostaat en een tuimelschakelaar. Ik zou hem alleen nooit onbeheerd durven inschakelen. Action heeft in het verleden soortgelijke kacheltjes verkocht, daarvan kon het warmte element uit de houder breken waardoor het hele kacheltje kan smelten, die zijn teruggeroepen.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:48
En als je nu een thermometer die een signaal geeft dat temperatuur onder x waarde komt neemt? Kun je dan altijd tijdelijk het warm stoken met een kacheltje en kun je weer even vooruit. Of nog mooier een kacheltje koppelen aan temperatuursensor.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36
Tartarus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:00:
[...]

Welkom in 100 jaar oude huizen. Mijn huis (1926, slecht geisoleerd) koelt binnen een nacht gerust af naar 13 graden als het buiten maar koud genoeg is. Heb het binnen zelfs wel eens naar 6 graden gekregen (lang weekend weg en knop 'helemaal naar links gedraaid' zonder er over na te denken, duurde een halve dag om de boel weer op te stoken). Net als TS kost 'doorstoken' 's nachts meer dan laten afkoelen en weer opstarten. Normaliter zet ik mijn cv op 14 graden, maar in deze koude dagen laat ik hem toch maar op een graad of 17, omdat het anders gewoon oncomfortabel lang duurt om hem weer naar 19 te krijgen. Dan maar een paar euro extra ;)

(ondertussen heeft thuiswerken en lockdown (ipv bijna nooit thuis) + kou / comfort + energierekening mij wel overtuigd om mijn huis te gaan isoleren...)

[Voor 8% gewijzigd door Valorian op 09-02-2021 13:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee