Toon posts:

Share werkt wel onder IP adres maar niet onder Name adres

Pagina: 1
Acties:

• Edwin-70
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-03 12:44
Ik loop tegen een beetje vaag probleem aan met shares op mijn Linux NAS en mijn Windows 10 PC.

In mijn netwerk draait een Thecus NAS waarop ik Shares heb staan die via Samba beschikbaar zijn.
Als ik de NAS op mijn PC via het IP adres (\\192.168.0.1\Share) benader kan ik altijd bij alle aanwezig shares maar als ik het doe via de naam (\\NAS\Share) dan lukt dat niet altijd.

Vreemder nog, ik zie op Naam basis nu bijvoorbeeld een share Media staan terwijl ik die net verwijderd heb en die er op de NAS via IP basis ook niet meer te zien is.
Net alsof er een cache of zo in gebruik als ik mij NAS op naam basis benader.
Uiteraard is de share Media nu dan ook niet benaderbaar maar geeft hij bij benadering op naam basis een foutmelding over onvoldoende rechten.
Als ik nu de share Media opnieuw aanmaak dan kan ik er via IP adres keurig weer bij maar via naam adres krijg ik dan een foutmelding over onvoldoende rechten.

Iemand die een beetje licht kan schijnen op dit mysterie?

Aanvulling:
Zojuist nog maar eens getest maar dan met een notebook erbij.
De W10 PC blijft het verkeerd weergeven maar op het notebook werkt het prima.
Is dus duidelijk een lokaal probleem

Toelichting:
Netwerk bestaat uit:
Thecus NAS
Netgear Orbi set (router is ingesteld als DHCP server en is ook de DNS server)
Windows 10 PC en wat W10 notebooks

Thx

[Voor 14% gewijzigd door Edwin-70 op 08-02-2021 17:25]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Denk dat je moet gaan zoeken hoe je de naam NAS resolved naar een ip-adres.
Heb je 'm in DNS opgenomen? Of in je hosts file? Of draait er ergens een WINS server? Doen je NAS en jouw PC ook ipv6 en wordt het misschien via neighbour-discovery gevonden?
't Is mogelijk dat NAS naar een ander ip-adres resolved en dan krijg je idd een access denied omdat de initiële smb connectie al fout gaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:41

lier

MikroTik nerd

Welke DNS server(s) heeft de client? Zou het kunnen dat soms tegen een publieke DNS server geresolved wordt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Edwin-70
Brahiewahiewa schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:02:
Denk dat je moet gaan zoeken hoe je de naam NAS resolved naar een ip-adres.
Heb je 'm in DNS opgenomen? Of in je hosts file? Of draait er ergens een WINS server? Doen je NAS en jouw PC ook ipv6 en wordt het misschien via neighbour-discovery gevonden?
't Is mogelijk dat NAS naar een ander ip-adres resolved en dan krijg je idd een access denied omdat de initiële smb connectie al fout gaat
Lijkt me dat dit dan via mijn Netgear Orbi set gaat? Die is de DHCP en DNS server voor het netwerk (daarachter hangt het Ziggo modem).
PC en NAS krijgen beide ook IPv6 via DHCP
Geen WINS server (voor zover ik weet en kan terugvinden)

Valt me nu op dat de NAS eerst gebruik maakt van een public DNS alvorens bij de Orbi uit te komen. Dat ga ik eens omdraaien, eerst de Orbi en als fallback de public DNS. Kijken of dat helpt.

Als ik de NAS ping op naam krijg ik hetzelfde IP adres terug als hij heeft, dus dat gaat goed.

• Edwin-70
lier schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:07:
Welke DNS server(s) heeft de client? Zou het kunnen dat soms tegen een publieke DNS server geresolved wordt?
Alle clients hebben de Netgear Orbi als DNS server.
Zag net wel dat dit op de NAS anders was, daar stonden eerst twee publieke IP adressen en als derde pas de Netgear Orbi. Dat heb ik nu aangepast, moet alleen mijn NAS nu rebooten. Dat kan nu even niet dus dat doe ik later nog.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-03 19:10
Je kan volgend commando geven:
code:
1
nslookup NAS

Als dat een resultaat geeft dan wordt hij via DNS geresolved. Waarschijnlijk gaat dit falen, dus zal het NetBIOS zijn. Om te kijken wat er in de NetBIOS cache zit kan je dit doen:
code:
1
nbtstat -c

• Edwin-70
Hierbij de resultaten.
mathias82 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:58:
Je kan volgend commando geven:
code:
1
nslookup NAS
C:\Users\Edwin>nslookup NAS
Server: UnKnown
Address: 192.168.0.1

*** No internal type for both IPv4 and IPv6 Addresses (A+AAAA) records available for N2520
Als dat een resultaat geeft dan wordt hij via DNS geresolved. Waarschijnlijk gaat dit falen, dus zal het NetBIOS zijn. Om te kijken wat er in de NetBIOS cache zit kan je dit doen:
code:
1
nbtstat -c
C:\Users\Edwin>nbtstat -c

vEthernet (Ethernet):
Node IpAddress: [172.0.0.1] Scope Id: []

No names in cache

Ethernet:
Node IpAddress: [192.168.0.7] Scope Id: []

No names in cache

Wordt dus prima gevonden via DNS maar de "ghost" share blijven vooralsnog.

• mathias82
Edwin-70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:14:
Hierbij de resultaten.

[...]

*** No internal type for both IPv4 and IPv6 Addresses (A+AAAA) records available for N2520

[...]

C:\Users\Edwin>nbtstat -c

vEthernet (Ethernet):
Node IpAddress: [172.0.0.1] Scope Id: []

No names in cache

Ethernet:
Node IpAddress: [192.168.0.7] Scope Id: []

No names in cache

Wordt dus prima gevonden via DNS maar de "ghost" share blijven vooralsnog.
Waarom zeg je "wordt prima gevonden via DNS"? Je nslookup geeft toch geen resultaat? Ook in de NetBIOS cache is geen spoor van de NAS te bekennen. Als ik bij mij een nbtstat -c doe krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
thernet 2:
Node IpAddress: [192.168.0.108] Scope Id: []

NetBIOS Remote Cache Name Table

Name              Type       Host Address    Life [sec]
    ------------------------------------------------------------
    DISKSTATION    <00>  UNIQUE          192.168.0.112       574

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

mathias82 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:23:
[...]

Waarom zeg je "wordt prima gevonden via DNS"? Je nslookup geeft toch geen resultaat? Ook in de NetBIOS cache is geen spoor van de NAS te bekennen. Als ik bij mij een nbtstat -c doe krijg ik dit:
...
Dan heb je waarschijnlijk SMBv1 nog aan staan?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Edwin-70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:35:
[...]

Valt me nu op dat de NAS eerst gebruik maakt van een public DNS alvorens bij de Orbi uit te komen. Dat ga ik eens omdraaien, eerst de Orbi en als fallback de public DNS. Kijken of dat helpt...
Welke DNS de NAS gebruikt is niet van invloed op hoe jouw PC hem kan resolven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• mathias82
Brahiewahiewa schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:51:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk SMBv1 nog aan staan?
Nee, dat heeft er toch ook niets mee te maken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Get-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName smb1protocol

FeatureName      : SMB1Protocol
DisplayName      : SMB 1.0/CIFS File Sharing Support
Description      : Support for the SMB 1.0/CIFS file sharing protocol, and the Computer Browser protocol.
RestartRequired  : Possible
State            : Disabled

• Edwin-70
mathias82 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:23:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
thernet 2:
Node IpAddress: [192.168.0.108] Scope Id: []

NetBIOS Remote Cache Name Table

Name              Type       Host Address    Life [sec]
    ------------------------------------------------------------
    DISKSTATION    <00>  UNIQUE          192.168.0.112       574
Dat ziet er inderdaad heel anders uit....

Ga zo dadelijk eerst alles eens herstarten en meld me dan nogmaals.
Data kopiëren is bijna gedaan. Heb de shares nu verplaatst van de oude naar de nieuwe HDD.

Vooralsnog kan ik op dit moment niet via \\NAS bij mijn shares, dan krijg ik de fout "Geen toegang tot \\NAS\Media"
Als ik via \\192.168.0.1 mijn shares benader dan kan ik er wel gewoon bij dus een rechtenkwestie is het niet.

• mathias82
Edwin-70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:10:
[...]

Dat ziet er inderdaad heel anders uit....

Ga zo dadelijk eerst alles eens herstarten en meld me dan nogmaals.
Data kopiëren is bijna gedaan. Heb de shares nu verplaatst van de oude naar de nieuwe HDD.

Vooralsnog kan ik op dit moment niet via \\NAS bij mijn shares, dan krijg ik de fout "Geen toegang tot \\NAS\Media"
Als ik via \\192.168.0.1 mijn shares benader dan kan ik er wel gewoon bij dus een rechtenkwestie is het niet.
Dat kan wel met rechten te maken hebben. Voor Windows is \\NAS een andere server dan \\192.168.0.1, al is het fysiek hetzelfde toestel. Je kan in de credential manager bij Windows Credentials kijken welke aanmeldgegevens opgeslagen zijn.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:51
DNS en nslookup hebben er alleen iets mee te maken als je een DNS server in je lan hebt, maar de meeste mensen hebben dat niet.

Toen Windows nog smb1 gebruikte word er netbios network discovery gebruikt om name resolution op een Lan te doen, maar Windows heeft tegenwoordig smb1 uitgezet.

Windows gebruikt nu Ws Discovery en/of SSDP, maar dat werkt alleen als de clients (in dit geval dus die Thecus) dat ondersteund en aan heeft staan.
Als die client dat niet ondersteund, dan kun je een host file op die Windows PC aanmaken waarin je de resolving doet, of je zet smb1 weer aan in Windows, of je gebruikt het ipadres.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Edwin-70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:14:
Hierbij de resultaten.

[...]

...
Dit is wel merkwaardig: je hebt dus je NAS als DNS server opgegeven in de TCP/IP properties van je windows machine. De NAS resolved de naam NAS wel naar N2520, dus er is een cname-record. Maar er is kennelijk geen a-record voor N2520

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:51
Heel erg duidelijk is z'n configuratie beschrijving niet.
Ik ga ervan uit dat hij een Ziggo Connectbox heeft en daar de Orbi op aangesloten heeft en al z'n andere devices achter die Orbi hangen.

Hij heeft dan dubbel Nat en als hij dan iets anders rechtstreeks op de Conectbox aansluit is dat een ander subnet en die twee subnets zien elkaar niet.

Verder doet nslookup alleen een name resolving bij het ip adres wat als DNS server staat ingesteld en als hij op DHCP staat dan is dat die Orbi.
Die Orbi stuurt dat DNS request dan weer door naar de Connectbox en die weer naar de DNS servers van Ziggo.
En aangezien jouw lokale devices niet in het internet DNS voorkomen krijg je daar nooit iets van terug.

De oplossing heb ik in mijn vorige post al gegeven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Edwin-70
Bedankt voor al jullie reacties!

Nou na de reboot van NAS en PC werkt alles (gelukkig) weer normaal.

Ben een beetje verroest merk ik in de ICT. Maar nee, geen (eigen) DNS server in het netwerk. De Orbi is het centrale punt en die hangt als DMZ aan mijn Ziggo Ubee modem.
Al het netwerk verkeer gaat via de Orbi's en dan voor internet naar het Ziggo modem.
Ben(V) schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:24:
DNS en nslookup hebben er alleen iets mee te maken als je een DNS server in je lan hebt, maar de meeste mensen hebben dat niet.

Toen Windows nog smb1 gebruikte word er netbios network discovery gebruikt om name resolution op een Lan te doen, maar Windows heeft tegenwoordig smb1 uitgezet.

Windows gebruikt nu Ws Discovery en/of SSDP, maar dat werkt alleen als de clients (in dit geval dus die Thecus) dat ondersteund en aan heeft staan.
Als die client dat niet ondersteund, dan kun je een host file op die Windows PC aanmaken waarin je de resolving doet, of je zet smb1 weer aan in Windows, of je gebruikt het ipadres.
Zou best kunnen dat de Thecus NAS (N2520) inderdaad nog via SMBv1 werkt, zeker weten doe ik het niet en kan op de NAS ook geen versie terugvinden.

Denk toch dat Windows het verprutste omdat ik met die shares aan het testen was omdat ik de data van mijn oude NAS schijf naar de nieuwe wilde verplaatsen en daarbij de share namen hernoemde zodat ik de bestaande netwerkverbindingen kon blijven gebruiken.

Nou ja ik ga me er nog wel eens in verdiepen. Voor nu werkt het weer zoals het hoort.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je een quick en dirty fix wilt: even je hosts file aanpassen. ZIt onder w10 in C:\Windows\System32\drivers\etc
Open notepad met admin rechten, open file, voeg als laatste regel toe:
code:
1
192.168.0.1 nas

en sla op.

Zeker weten dat ie hem dan kan vinden. Tenzij je NAS van IP verandert natuurlijk.

Overigens verbaast me dat IP adres een beetje. Kun je hier een dump plaatsen van een ipconfig /all commando? Ik krijg namelijk het idee dat je PC(s) en gateway mogelijk in een ander subnet zitten. Meestal is je gateway namelijk het IP met .1

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Edwin-70
The Eagle schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:37:
Als je een quick en dirty fix wilt: even je hosts file aanpassen. ZIt onder w10 in C:\Windows\System32\drivers\etc
Open notepad met admin rechten, open file, voeg als laatste regel toe:
code:
1
192.168.0.1 nas

en sla op.

Zeker weten dat ie hem dan kan vinden. Tenzij je NAS van IP verandert natuurlijk.

Overigens verbaast me dat IP adres een beetje. Kun je hier een dump plaatsen van een ipconfig /all commando? Ik krijg namelijk het idee dat je PC(s) en gateway mogelijk in een ander subnet zitten. Meestal is je gateway namelijk het IP met .1
Probleem is niet het vinden van de NAS, dat lukt wel.
Probleem is het toegang krijgen tot de shares op de NAS.
Dit werkt zoals gezegd vlekkeloos via IP maar niet via de naam, dan kan ik soms dus een share niet op.

Zoals gezegd, reboot heeft het (voor nu) gefixt. Zal wel weer Windows rarigheid geweest zijn.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:27

Swordlord

Act first, think never

Hele hoop DNS praat, maar hoe is de fysieke lay-out van jouw netwerk? Wat hangt waaraan want dat is nog niet duidelijk.

Je Orbi's claim je in een DMZ achter het Ziggo modem te hebben? Dus de orbi fungeert als router?

Hoe en waarop is de NAS aangesloten?
Rechtstreeks op modem? Op de orbi? Op een switch, zo ja. Waar hangt de switch aan?...

Geef daar eens wat info over.

Ik zou bijna ook willen vragen om een tracert naar het IP van je NAS, om te kijken naar welke hops hij eventuele maakt gezien mesh systemen vaak ook heel raar zijn

[Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 09-02-2021 20:07]

• Edwin-70
Swordlord schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:57:
Hele hoop DNS praat, maar hoe is de fysieke lay-out van jouw netwerk? Wat hangt waaraan want dat is nog niet duidelijk.

Je Orbi's claim je in een DMZ achter het Ziggo modem te hebben? Dus de orbi fungeert als router?
Hoe en waarop is de NAS aangesloten?
Rechtstreeks op modem? Op de orbi? Op een switch, zo ja. Waar hangt de switch aan?...

Geef daar eens wat info over.
Klopt, Orbi is de router voor mijn netwerk.
Layout is als volgt:
[192.168.1.254] [192.168.0.1] [192.168.0.x]
Ziggo modem <-DMZ-> Orbi Router <-> Netwerk switch 1 <-> NAS
<-> TV e.d
<-> Netwerk switch 2 <-> PC
<-> Printer
<-> Chromecast Ultra
<-> Orbi Sateliet
<-> WiFi voor het hele huis <-> Notebooks
<-> Smartphones & tablets
<-> Orbi Sateliet
Ik zou bijna ook willen vragen om een tracert naar het IP van je NAS, om te kijken naar welke hops hij eventuele maakt gezien mesh systemen vaak ook heel raar zijn
tracert nas

Tracing route to NAS.local [192.168.0.2]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms NAS [192.168.0.2]

Trace complete.

Mijn netwerk klopt wel.
Met het resolven van shares op naam basis gaat het af en toe mis.
Sinds de aanpassing van de DNS server volgorde op de NAS en de herstart van zowel NAS en PC gaat het vooralsnog goed.

Gok zelf op het WindowsSpook die even dwarsgelegen heeft.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Edwin-70 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:05:
[...]
Gok zelf op het WindowsSpook die even dwarsgelegen heeft.
Als jij met die verklaring kunt leven is dat prima.
Tweakers stellen iha andere eisen, maar ik zou je niet willen verontrusten. Blijf lekker geloven dat windows spookt en onverklaarbare rarigheden uitvoert

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Edwin-70
Brahiewahiewa schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:22:
[...]

Als jij met die verklaring kunt leven is dat prima.
Tweakers stellen iha andere eisen, maar ik zou je niet willen verontrusten. Blijf lekker geloven dat windows spookt en onverklaarbare rarigheden uitvoert
Voor nu even wel. Het lijkt erop dat aanpassing van de DNS en het rebooten afdoende waren.
Mocht het probleem in de toekomst de weer opduiken dan verdiep ik me er weer verder in.

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-03 23:56
Als hem de volgende keer de naam niet kan resolven naar een ip. Een tip.

Ipconfig /flushdns uitvoeren. Deze wist de cached DNS records.

Bovendien heb je in je oude berichten gezegd dat de NAS zich bevindt op 192.168.0.1 terwijl dit de router is en de 192.168.0.2 de NAS, tenminste als ik je laatste post mag geloven. Volgende keer wat duidelijkere info geven zou helpen.

[Voor 63% gewijzigd door cooLopke op 19-02-2021 00:43]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee