Ik loop tegen een beetje vaag probleem aan met shares op mijn Linux NAS en mijn Windows 10 PC.
In mijn netwerk draait een Thecus NAS waarop ik Shares heb staan die via Samba beschikbaar zijn.
Als ik de NAS op mijn PC via het IP adres (\\192.168.0.1\Share) benader kan ik altijd bij alle aanwezig shares maar als ik het doe via de naam (\\NAS\Share) dan lukt dat niet altijd.
Vreemder nog, ik zie op Naam basis nu bijvoorbeeld een share Media staan terwijl ik die net verwijderd heb en die er op de NAS via IP basis ook niet meer te zien is.
Net alsof er een cache of zo in gebruik als ik mij NAS op naam basis benader.
Uiteraard is de share Media nu dan ook niet benaderbaar maar geeft hij bij benadering op naam basis een foutmelding over onvoldoende rechten.
Als ik nu de share Media opnieuw aanmaak dan kan ik er via IP adres keurig weer bij maar via naam adres krijg ik dan een foutmelding over onvoldoende rechten.
Iemand die een beetje licht kan schijnen op dit mysterie?
Aanvulling:
Zojuist nog maar eens getest maar dan met een notebook erbij.
De W10 PC blijft het verkeerd weergeven maar op het notebook werkt het prima.
Is dus duidelijk een lokaal probleem
Toelichting:
Netwerk bestaat uit:
Thecus NAS
Netgear Orbi set (router is ingesteld als DHCP server en is ook de DNS server)
Windows 10 PC en wat W10 notebooks
Thx
In mijn netwerk draait een Thecus NAS waarop ik Shares heb staan die via Samba beschikbaar zijn.
Als ik de NAS op mijn PC via het IP adres (\\192.168.0.1\Share) benader kan ik altijd bij alle aanwezig shares maar als ik het doe via de naam (\\NAS\Share) dan lukt dat niet altijd.
Vreemder nog, ik zie op Naam basis nu bijvoorbeeld een share Media staan terwijl ik die net verwijderd heb en die er op de NAS via IP basis ook niet meer te zien is.
Net alsof er een cache of zo in gebruik als ik mij NAS op naam basis benader.
Uiteraard is de share Media nu dan ook niet benaderbaar maar geeft hij bij benadering op naam basis een foutmelding over onvoldoende rechten.
Als ik nu de share Media opnieuw aanmaak dan kan ik er via IP adres keurig weer bij maar via naam adres krijg ik dan een foutmelding over onvoldoende rechten.
Iemand die een beetje licht kan schijnen op dit mysterie?
Aanvulling:
Zojuist nog maar eens getest maar dan met een notebook erbij.
De W10 PC blijft het verkeerd weergeven maar op het notebook werkt het prima.
Is dus duidelijk een lokaal probleem
Toelichting:
Netwerk bestaat uit:
Thecus NAS
Netgear Orbi set (router is ingesteld als DHCP server en is ook de DNS server)
Windows 10 PC en wat W10 notebooks
Thx
[Voor 14% gewijzigd door Edwin-70 op 08-02-2021 17:25]