Toon posts:

Nest Heatlink Defect, toch nog bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:23
Vanochtend was het erg koud. Onze CV lekte water en dat is over de Nest Heat Link module heen gelopen. Deze heb ik open gehaald en droog gemaakt, maar nog steeds geeft deze geen leven. Als je de USB aansluit werken de led's en de knop wel, dus de controle chip lijkt te werken. De hoofd unit kan geen verbinding maken dus de zender / ontvanger wordt niet gevoed via usb.

Eens de boel goed bekeken en de print is in 2 delen verdeeld: voeding en logica. De voeding is dus overleden door het water. Zekeringen zijn goed en de rest meet ook normaal dus ik denk dat de regel chip defect is. Er lijkt simpelweg 12V uit de voeding te komen (laagspanning condensator zit direct aan de 12V klemmen voor de hoofd unit gekoppeld) en de relais zijn ook 12V types dus ik heb een externe 12V voeding op de klemmen aan gesloten en tada, de relais tikken. De hoofdunit kan ook draadloos de heat link vinden en bestuurd de relais :) Gek genoeg werken de led's niet...... maar dat is het minst belangrijke onderdeel dus kan ik prima mee leven.

Nu ben ik blij dat hij nog bruikbaar is, maar vindt het toch jammer dat er een externe voeding nodig is. Ik ben alleen bang dat ik deze nooit kan repareren. Dat de led's niet werken is erg merkwaardig omdat deze via usb wel werken. Heeft er iemand ervaring met het repareren van deze units? Ze zijn los niet te koop en gaan wel vaker stuk door water schade merk ik.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Heb je toevallig een foto van het deel waarvan je denkt dat deze defect is?
Zoals ik het begrijp heb je een voedingsbordje die 12V hoort te genereren, die nu niet werkt?
Als het alleen een defect converter chipje is kan dit nog wel eens vervangen worden, maar ik heb zelf geen ervaring met deze units, en dus ook geen idee wat er in zit.

In principe is alles te repareren, of het financieel interessant (of makkelijk) is, is de volgende vraag.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Tadango
dragonhaertt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:07:
Heb je toevallig een foto van het deel waarvan je denkt dat deze defect is?
Zoals ik het begrijp heb je een voedingsbordje die 12V hoort te genereren, die nu niet werkt?
Als het alleen een defect converter chipje is kan dit nog wel eens vervangen worden, maar ik heb zelf geen ervaring met deze units, en dus ook geen idee wat er in zit.

In principe is alles te repareren, of het financieel interessant (of makkelijk) is, is de volgende vraag.
Klopt, maar dit is mini smd spul, dat helpt niet.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Er zijn genoeg tweakers die ook mini-smd spul best kunnen repareren ;)

Ik zal eens wat beter naar de foto's kijken

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Tadango
Alle onderdelen die ik kan meten lijken goed. Ik meet een hoge gelijkspanning op de condensatoren aan de hoogspanning kant dus dat klopt. De schakel fet / transistor naar de transformator meet ook goed en wordt dus niet aangestuurd. Ik kan niet anders dan concluderen dat de regel chip defect is. Ik kan alleen online niets vinden hierover. Iemand enig idee welke chip dit kan zijn?

Ik heb de heat link gisteren geïnstalleerd met een losse 12V adapter en hij werkt zoals het hoort op de led's na. Voor nu een prima oplossing.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:30
Ik vraag me af wat die heel kleine zwarte blokjes zijn zoals boven C8/L3, links en rechts van U1.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• jordy272
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 12:10
Zit me een zelfde soort probleem.
Heb bij mijn print alleen gezien dat er diverse componenten verbrand zijn.

Kan je aangeven waar je die externe 12v op hebt aangesloten?

Alvast bedankt!

• jordy272
Tadango schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:44:
Alle onderdelen die ik kan meten lijken goed. Ik meet een hoge gelijkspanning op de condensatoren aan de hoogspanning kant dus dat klopt. De schakel fet / transistor naar de transformator meet ook goed en wordt dus niet aangestuurd. Ik kan niet anders dan concluderen dat de regel chip defect is. Ik kan alleen online niets vinden hierover. Iemand enig idee welke chip dit kan zijn?

[Afbeelding]

Ik heb de heat link gisteren geïnstalleerd met een losse 12V adapter en hij werkt zoals het hoort op de led's na. Voor nu een prima oplossing.
Excuus dubbele reactie..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tadango
T1 en T2 zijn 12V. Ik dacht T1 - en T2 +, maar dat kan je nameten door te kijken welke van die 2 met massa ernaast verbonden is.

Overigens schijnen deze vaak defect te tegaan en vervangt google ze gratis :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordy272
Tadango schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:26:
T1 en T2 zijn 12V. Ik dacht T1 - en T2 +, maar dat kan je nameten door te kijken welke van die 2 met massa ernaast verbonden is.

Overigens schijnen deze vaak defect te tegaan en vervangt google ze gratis :)
Ooo dacht je ergens 12v op het bordje had geplaatst.
Maar ga het zo is proberen!
🙏

Heb je meer info over dat vervangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tadango
jordy272 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Ooo dacht je ergens 12v op het bordje had geplaatst.
Maar ga het zo is proberen!
🙏

Heb je meer info over dat vervangen?
Nee helaas, ik hoorde van iemand dat dat een optie is, heb het zelf niet gedaan.

• PetervT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-12-2021
Goedemiddag,

Ook hier een defecte heatlink, met een voeding op de usb poort branden de led’s wel dus zou graag de optie willen proberen om 12v met een externe voeding aan te sluiten.

Mij is echter niet duidelijk waar je de 12v nu precies op moet aansluiten, kan iemand mij daarbij helpen?

Groetjes,

Peter

• Tadango
Je hebt bij de rechter aansluiting 12V staan en eronder aarde, T1 en T2. T1 was dacht ik - en T2 was +. Je kan dat eenvoudig testen met en multimeter, T1 zou met aarde verbonden moeten zijn.

• PetervT
Ik was op de print aan het zoeken, zag T1 staan en zocht me suf naar T2 7(8)7

Blijkt het heel eenvoudig te zijn, bedankt voor je snelle reactie _/-\o_

• PetervT
Hij is helemaal dood, zit kortsluiting tussen T1 en T2.

Even zoeken naar een nieuwe 😊

• Henk235
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-02 13:49
Goeden avond ik heb vandaag lekkage gehad bij de cv ketel waardoor mijn zolder blank stond van het water☹️ De afvoer van de wasmachine was dicht geslipt. Toe de wasmachine aan het leegpompen was stroomde al het water zo over de vloer. Daar lag ook mijn heatlink van mijn Google nest ☹️ De zekering klapte er uit in de meterkast en de printplaat is verbrand dus ik dacht einde oefening voor de Google nest.na wat speurwerk heb ik hem toch weer aan de praat Gekregen de oplossing. Printplaat schoongemaakt daarna Usb kabel aangesloten op de heatlink en ik heb van een 12v adapter de kavel doorgeknipt en aangesloten op T1 en T2 inclusief de kabel die naar de thermostaat loopt in de woonkamer gelukkig werkt hij weer. Dus misschien dat een ander hier ook nog wat aan heeft. Vandaar dat ik het hier even deel

• Henk235
Op de printplaat was de chip doorgebrand van de 220v aansluiting dus die was niet meer bruikbaar🙂 ben blij dat hij het weer doet scheelt weer 250 euro voor een nieuwe.

• Henk235
T1 =+ en T2= - aarde heb ik niet aangesloten deze zit niet op een adapter

• maartenjd
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-10-2022
Goedendag allemaal. Met interesse deze discussie gelezen. Ik zit met een heatlink die de opentherm van mijn ketel niet herkent (foutcode H73). Ik kan wel de thermostaat-module aanmelden op de heatlink (groene led) en deandere led's op de heatlink werken ook. De voeding lijkt dus in orde. Een andere heatlink doet het wel goed doet op dezelfde ketel, dus aan de ketel ligt het niet. Ik heb de heatlink opengemaakt en zie geen geroosterde componenten.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Een van jullie heeft het over zekeringen in de heatlink; waar zitten die?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-03 20:18

SA007

Moderator Tweaking
maartenjd schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:01:
Goedendag allemaal. Met interesse deze discussie gelezen. Ik zit met een heatlink die de opentherm van mijn ketel niet herkent (foutcode H73). Ik kan wel de thermostaat-module aanmelden op de heatlink (groene led) en deandere led's op de heatlink werken ook. De voeding lijkt dus in orde. Een andere heatlink doet het wel goed doet op dezelfde ketel, dus aan de ketel ligt het niet. Ik heb de heatlink opengemaakt en zie geen geroosterde componenten.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Een van jullie heeft het over zekeringen in de heatlink; waar zitten die?
Gezien dit zo'n andere vraag is dan dit (wat puur gaat over defecte voedingen) zou ik aanraden hier een nieuw topic over te beginnen.
Ik zou dit doen in het Smarthome subforum, daar zit denk ik de meeste kennis voor communicatieprobemen.

Klok is stuk :(

• Caddyeddie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-02-2022
Mijne was op 220v dood, waarschijnlijk door sluiting. Via YT ontdekt;
diode D3 vervangen. Nu weer brandende leds en relais schakelingen. :)

[Voor 5% gewijzigd door Caddyeddie op 01-02-2022 23:32]

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:36
Weet jij toevallig de waarde van de D3 Diode?

[Voor 3% gewijzigd door N0EL op 07-03-2022 18:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
N0EL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:09:
Weet jij toevallig de waarde van de D3 Diode?
In deze video van BigClive geeft hij aan dat het een ST100 diode is (70V/3A, geschikt voor hoogfrequent). Hij gebruikt een UF4003 als vervanger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:36
Dankjewel voor de link..

• D.Igibeet
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-02 11:18
Hier ook geen 230v. Zal die uf4003 ook gaan plaatsen. Tevens heb ik google aangeschreven met dit probleem. Heatlink is nu 2 jaar en 3 maanden oud... En dus defect. Vroeg me wel af hoeveel mah de 12v voeding is welke ts heeft gebruikt.
Groeten bas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tadango
D.Igibeet schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:56:
Hier ook geen 230v. Zal die uf4003 ook gaan plaatsen. Tevens heb ik google aangeschreven met dit probleem. Heatlink is nu 2 jaar en 3 maanden oud... En dus defect. Vroeg me wel af hoeveel mah de 12v voeding is welke ts heeft gebruikt.
Groeten bas
Geen idee wat ik heb gebruikt. Ik denk 1000mAh. 500mAh zou al genoeg moeten zijn denk ik.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee