Toon posts:

Oude vs Niuewe radiatoren

Pagina: 1
Acties:

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:04
Hoi

Vraag.

Mijn dochter heeft eigen huis, daarin zitten nog van die oude radiatoren, modelletje tralies, maar dan dik. Nu heb ik thuis verbouwd en heb wat nieuwe plaatradiatoren over. Is er verschil in rendement tussen oude modellen en nieuwe?

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:23
Ja. Maar of het uitmaakt weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat als een radiator meer warmte afgeeft in een ruimte er minder warmte verloren gaat op plekken waar je niet wil verwarmen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 16:35

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik vermoed van wel. Als het goed is kan je met google best wat terug vinden.

Zelf ben ik van dit type radiator:

Naar dit type:

En merk dat de woonkamer een stuk sneller warm is.

D3 Profile D3 XP Ladder

• maartend
Mad-Matt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:18:
Ik vermoed van wel. Als het goed is kan je met google best wat terug vinden.

Zelf ben ik van dit type radiator:
[Afbeelding]

Naar dit type:
[Afbeelding]

En merk dat de woonkamer een stuk sneller warm is.
Precies dit. Maar dan ook precies.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:07
moderne plaatradiatoren hebben een veel kleinere waterinhoud (zijn dus sneller warm) en een hoger vermogen (koelen dus ook sneller af). Kortom ze zijn inderdaad veel efficiënter in wat ze moeten doen: warmte van je CV-systeem over brengen naar je kamer.

Maar het rendement van een radiator is maar beperkt van invloed op je totale stookrendement. Uiteindelijk moet er een bepaalde hoeveelheid warmte je huis in gebracht worden, en of dat nou via een trage of snelle radiator gebeurt maakt die hoeveelheid niet groter of kleiner.

Wel kan een moderne CV-installatie met moderne radiatoren ook iets efficiënter stoken, omdat de retourtemperatuur lager kan zijn (mits je installatie goed ingeregeld is).

Kortom vervangen doe je 1. voor comfort, 2. omdat het mooier is, 3. omdat het mogelijk iets goedkoper stookt (maar verwacht geen wonderen).

• maartend
mcDavid schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:25:
moderne plaatradiatoren hebben een veel kleinere waterinhoud (zijn dus sneller warm) en een hoger vermogen (koelen dus ook sneller af). Kortom ze zijn inderdaad veel efficiënter in wat ze moeten doen: warmte van je CV-systeem over brengen naar je kamer.

Maar het rendement van een radiator is maar beperkt van invloed op je totale stookrendement. Uiteindelijk moet er een bepaalde hoeveelheid warmte je huis in gebracht worden, en of dat nou via een trage of snelle radiator gebeurt maakt die hoeveelheid niet groter of kleiner.

Wel kan een moderne CV-installatie met moderne radiatoren ook iets efficiënter stoken, omdat de retourtemperatuur lager kan zijn (mits je installatie goed ingeregeld is).

Kortom vervangen doe je 1. voor comfort, 2. omdat het mooier is, 3. omdat het mogelijk iets goedkoper stookt (maar verwacht geen wonderen).
Aha, vorig jaar wel een eiuwe ketel bij haar geplaatst.

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:46
Is het grootste voordeel niet dat met een moderne radiator over een veel grotere oppervlakte warmte afgeeft? Daarmee gaat je rendement omhoog, zoveel mogelijk warmteoverdracht plaats laten vinden, feit is dat de moderneradiator veel meer lamellen heeft en daarmee een grote oppervlak.

[Voor 18% gewijzigd door Djampire op 08-02-2021 15:30]

3480 kWh Solar Array, Xiaomi Mi10, i7-8700k 16GB DDR4 RTX 2070 8GB

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:07
Djampire schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:28:
Is het grootste voordeel niet dat met een moderne radiator over een veel grotere oppervlakte warmte afgeeft? daarmee gaat je rendement omhoog, zoveel mogelijk warmteoverdracht plaats laten vinden.
Jup, dat in combinatie met dat er veel minder water nodig is om deze te vullen.

Maar nogmaals: verwar het rendement van een radiator niet met je stookrendment.

Ik vermoed dat een moderne radiator wel eens een 3-4x zo hoog rendement kan hebben, maar op je stookrendement zal het hooguit 10% uitmaken (MITS je ook je installatie waterzijdig goed inregelt, waar weer een ander topic over loopt)

Gratis tip nog: Radiatoren zijn best duur. Ipv ze te vervangen kun je ook overwegen vloerverwarming aan te leggen. Ligt een beetje aan de situatie natuurlijk of dat rendabel is, maar dan maak je pas écht een upgrade in comfort (en stookrendement).

• maartend
mcDavid schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Jup, dat in combinatie met dat er veel minder water nodig is om deze te vullen.

Maar nogmaals: verwar het rendement van een radiator niet met je stookrendment.

Ik vermoed dat een moderne radiator wel eens een 3-4x zo hoog rendement kan hebben, maar op je stookrendement zal het hooguit 10% uitmaken (MITS je ook je installatie waterzijdig goed inregelt, waar weer een ander topic over loopt)

Gratis tip nog: Radiatoren zijn best duur. Ipv ze te vervangen kun je ook overwegen vloerverwarming aan te leggen. Ligt een beetje aan de situatie natuurlijk of dat rendabel is, maar dan maak je pas écht een upgrade in comfort (en stookrendement).
Thnx. En tav je tip. Zijn mijn oude radiatoren, kost haar dus niks. En ze kan geen vloerverwarming zonder echte problemen voor mij. radioatoren vervangen is middagje werk.

[Voor 5% gewijzigd door maartend op 08-02-2021 15:35]

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 16:35

Mad-Matt

TheDoctor#2181

maartend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:35:
[...]

Thnx. En tav je tip. Zijn mijn oude radiatoren, kost haar dus niks. En ze kan geen vloerverwarming zonder echte problemen voor mij. radioatoren vervangen is middagje werk.
Als het niets kost en je hebt ze over en de tijd over, zou ik zeker kijken of je ze kan vervangen.
(Laten zandstralen en opnieuw poedercoaten doet ook een hoop voor warmte-afgifte trouwens)

D3 Profile D3 XP Ladder

• maartend
Thnx allen., Heb mijn antwoord. Ik ga kijken of ze idd redelijk eenvoudig te vervanghen zijn zonder dat ik allerlei leidingen moet trrekken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee