Hallo allemaal,
Ik ben heb getekend voor een (nieuwbouw)huis en ben nu bezig met de financiering. Ik heb nu een gesprek met de adviseur gehad maar had niet echt het idee dat er goed werd mee gedacht over mijn situatie en opties. Vandaar dat ik ook nog even de mening van een stel wildvreemden op het internet opzoek.
Lang verhaal, maar probeer zoveel mogelijk info en gedachten duidelijk te maken.
Het "leuke" is nu dat bij een rente onder 1% de draagkracht/maximale woonlasten omlaag gaan. Verschil tussen 0.95% en 1.05% rente is erg klein per maand, maar NIBUD denkt dat ik bij 0.95% een stuk minder kan betalen (18.5% -> 17.5% van brutosalaris
). Dat betekent weer dat ik flink meer studieschuld moet aflossen, waardoor ik beter de rente wat langer vast kan zetten om (net) boven die 1% te zitten.
Mijn eerste vraag: is NHG nog handig voor mij? Zoals ik het lees doet NHG 3 dingen voor mij:
Ik ben heb getekend voor een (nieuwbouw)huis en ben nu bezig met de financiering. Ik heb nu een gesprek met de adviseur gehad maar had niet echt het idee dat er goed werd mee gedacht over mijn situatie en opties. Vandaar dat ik ook nog even de mening van een stel wildvreemden op het internet opzoek.

Members only: Bedragen en persoonlijke info
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het "leuke" is nu dat bij een rente onder 1% de draagkracht/maximale woonlasten omlaag gaan. Verschil tussen 0.95% en 1.05% rente is erg klein per maand, maar NIBUD denkt dat ik bij 0.95% een stuk minder kan betalen (18.5% -> 17.5% van brutosalaris

Mijn eerste vraag: is NHG nog handig voor mij? Zoals ik het lees doet NHG 3 dingen voor mij:
- Lagere rente
- Kwijtschelden restschuld in sommige gevallen bij gedwongen verkoop
- Meer coulance van/onderhandeling met de bank bij betalingsachterstand
- Die lagere rente wordt teniet gedaan door de draagkracht eis: ik kan 12 jaar vast met NHG of 10 jaar zonder voor vergelijkbare rentetarieven.
- De kwijtschelding lijkt ook niet super relevant voor mij aangezien ik een groot deel zelf financier een restschuld onwaarschijnlijk lijkt.
- Enige puntje is dan nog de coulance, een erg "soft" item en weet niet hoe ik dit moet beoordelen. Iemand hier een mening over? Verwacht natuurlijk niet dat het nodig gaat zijn.
- [edit: ]En: NHG kan niet met een aflosvrij deel, wat mooi naar mijn tweede vraag leidt.[/edit]