• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-04 19:10
Hey,

ik heb onlangs onze oude Imac uit eind 2009 afgestoft, gewoon om te zien of hij het nog deed.
De Mac heeft door verhuizing ca. 5 jaar in een hoek gestaan zonder dat hij aangezet is

Nu start hij op, loopt en is aan het updaten naar OSX Sierra.
We denken er over om het in de woonkamer neer te zetten als PC voor browsen ed voor de kinderen, en mogelijk af en toe op te werken in Word.

Maar.... is het apparaat verder nog wat?
Kan het in de basis nog even vooruit, of klinkt het leuk, voor nog even en ziet het er met name mooi uit?

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Je kunt hem voorzien van een SSD en wat extra geheugen, dan kan ie nog prima mee als youtube / surf PC in de woonkamer. (y)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tot een jaar geleden gebruikte ik een Macbook Pro uit 2009 en die voldeed (en voldoet) met een SSD nog altijd prima voor youtube, browsen en tekstverwerken. Enkel het feit dat er een snellere (game-)laptop in huis is gekomen heeft de Macbook overbodig gemaakt, maar hij voldoet nog steeds voor dat doel.

De iMac zal dus prima voldoen voor je beoogde doel, mét een SSD.

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-03 09:55
Ik gebruik nog een macbook van 2009 om te surfen, werkt prima.
Echter heb ik er wel een andere browser opgezet omdat safari niet meer geupdatet werd.
Safari gaf issues omdat nieuwe root certificaten niet aanwezig waren. Deze sites werden dan als onveilig bestempeld.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Mijn oom en tante gebruiken nog een 24” iMac uit 2009 en een 13” MBP uit 2010. Die laatste is voorzien van een SSD en voelt daardoor een stuk sneller aan. Verder werken we hier nog met een 27” iMac uit 2009 en een uit 2010. Evenals een 13” en 15” MBP uit 2011. Allen voorzien van een SSD, en daardoor kun je er nog prima mee werken (Windows 10 draait ook prima met wat aanpassingen). Verder staat er nog een 24” iMac uit 2008, maar deze wordt zelden gebruikt.

[Voor 26% gewijzigd door syltheboy op 08-02-2021 16:20]

• Rob-T6
Ik hoor met name dus SSD plaatsen.
Kan je een SSD toevoegen, of wordt het dan vervangen?

Het wordt zo wel weert een leuk projectje.

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:19
Kan allebei. Als je hem vervangt dan gooi je de oude HDD eruit en zet je de nieuwe SSD erin. Als je hem toevoegt dan moet je de dvd-brander opofferen om ruimte te maken. Bij de 27" is dat.
Voor de nieuwe SSD heb je een bracket nodig plus een thermal sensor kabel. Ik heb mijn HDD vorig jaar vervangen en heb daar toen de volgende spullen voor gekocht bij Alternate:
1 x IMKM4Y SSD 1TB 530/550 860 EVOBasic SA3 SAM
1 x 9AQXZZ04 OWC In-line Digital Thermal Sensor 09-10
1 x 9AQYZZ02 NewerTech 2.5" to 3.5" Drive Converter

Ik kan je een SSD van harte aanbevelen, je gaat daar een hoop plezier aan beleven qua snelheid. Hoewel ik moet zeggen dat toen ik mijn iMac vorig jaar voor het laatst opende de printplaat bij de voeding er ondertussen toch wat 'smoezelig' uit zag. Maar hij stond dan ook al 9 jaar (nu 11) bijna non-stop aan. Er komt een keer een einde aan het apparaat, niemand weet wanneer... Maar dat terzijde.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Thermal sensor heb je in een 2009 niet nodig. De connector kortsluiten is voldoende. Je hoeft en SSD immers niet te koelen, dus hoeft die ventilator ook niet volop te draaien.

Enige wat je nodig hebt om de HDD netjes te vervangen is een goedkope bracket zoals die van Corsair. Wat je wel moet doen is in de beugel die op de HDD zit even een gaatje van 6,5 mm boren zodat je de rubber ring over kunt zetten op de plek waar het bracket gemonteerd wordt. Zo komt die netjes op 3 van de 4 punten vast te zitten in je iMac.

Verder: zorg dat je ook meteen groot onderhoud doet. Dus alles uit de behuizing halen en schoonmaken. Die computer is 12 jaar oud en heeft denk ik aardig wat stof opgesnoven.

Zorg wel voor thermal pads (voor geheugenchips van de videokaart) en koelpasta (voor CPU en GPU).

• Royba
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-05-2021
In principe voor wat huis tuin en keuken gebruik prima.. Mijn opa heeft een late 2009 27inch met i7 waarvan ik wat ram heb bij geprikt (8gb nu) en een Samsung evo SSD heb ingebouwd. De iMac werkt nog prima en kan zelfs doormiddel van een Patch (Dosdude1 is je vriend) Catalina draaien. Deze Macs kunnen nog prima bejaard worden ;)

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 31-03 15:47
Inzetten als tv op het thuiskantoor.
Kodi erop en die automatisch opstarten.
Addon om het tv abonnement er op te kunnen kijken. Wel alleen zenders kiezen, nog geen gids.
AppleTV afstandsbediening werkt er top mee.

[Voor 8% gewijzigd door Stanley22_7 op 13-03-2021 20:03]

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:15
Oef, 2009 is wel een tijdje geleden.

Zelf gebruik ik nog met enige regelmaat een Macbook Pro uit 2011 en die kan na een milde massage met de schroevendraaier weer top mee komen (16 gig ram, SSD er in)

een imac uit 2009 is Core2duo, dat zit inmiddels wel echt aan t einde van z'n latijn dus echt "grof" geld er in mikken zou ik niet doen, maar een SSD van een paar euro voor een verkapte tablet is misschien nog wel een leuke hobby onderneming.

voor dat je er geld aan uit geeft, test even of de videokaart nog goed werkt (door iets grafisch intensief te doen of een benchmark) die willen nog wel eens grieperig worden door de tijd heen.

verder is ie nog te upgraden naar High Sierra zelfs (met de patch van DosDude zou je zelfs nog verder kunnen gaan, maar dan is meer dan 4 gig ram wel echt wenselijk)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raf.be
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-02 15:10
Als het een "late 2009" iMac is, dan je hem eventueel ook in "target display mode" gebruiken als extra scherm voor je MacBook.

Zie op https://apple.fandom.com/wiki/Target_display_mode

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou kijken of er een niet te zware Linux distro op kan. Met een beetje geluk heb je dan nog een prima systeempje dat echt lekker loopt voor kantoorwerk.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Rob-T6
Bedankt voor de ideeën 😊

Voor nu maar eerste even gebruiken zoals hij is inderdaad.
We gaan kijken of het apparaat nog gebruikt wordt voor internet.

Anders is de displaymode wel een mooie optie, het is een goed scherm, ik wist niet dat het mogelijk was.

Voor linux zie ik voor mijzelf niet echt een mogelijkheid, zover kom ik daar ook niet mee, en ik heb er ook niet echt een doel voor dan.
De kinderen moeten allemaal via internet aan de Ginzy / Google classroom helaas, en da tgaat prima via de webbrowser

Mogelijk

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-03 13:53
Raf.be schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:51:
Als het een "late 2009" iMac is, dan je hem eventueel ook in "target display mode" gebruiken als extra scherm voor je MacBook.

Zie op https://apple.fandom.com/wiki/Target_display_mode
Wellicht, ik weet NIET of dit werkt, kun je het dan op termijn nog combineren met een nieuwe Mac mini. Heb je een loeisnel apparaat, met een prima design scherm staan.

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:17
Target display mode werkt niet op een 2009 21,5” iMac. Enkel op de 27” uit 2009 en 2010, en alle iMacs van 2011, 2012, 2013 en 2014.
https://support.apple.com/en-us/HT204592#1

[Voor 29% gewijzigd door luckremers op 16-03-2021 13:10]

iPhone of iPad reparatie nodig? Kijk bij mijn advertenties!

• Irsu85
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-01 17:01
Kan je er geen linux op zetten? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 18:08

Zeror

Ik Henk 'm!

Irsu85 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:57:
Op mijn werk hebben we een iMac uit 2009 met Linux Mint (MATE). En dat werkt uitstekend. Het is geen krachtpatser, maar je kunt er prima mee werken zelfs zolang je geen zware taken vereist.

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:11
Irsu85 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:57:
Voor het soort gebruik dat je van deze machine kunt maken, maakt het geen verschil of je Linux of MacOS erop zet.
Ik zou er lekker MacOS op laten staan, dat is makkelijker in gebruik, zeker als ze dat al kennen.

Wel zou ik er een moderne browser op zetten, zoals Google Chrome, of Firefox.

En om hem sneller te maken, is een SSD, en evt. een upgrade naar 8+GB geheugen een optie, als die er nog niet inzitten. Veel geld zou ik er niet meer aan uitgeven.

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:50

iambig

* z.o.z *

Als hij een Nvidia videokaart heeft kun je er na de extra geheugen en SSD ook OSX Catalina op zetten met Dosdude1 Patcher, werkt nog verassend lekker op zo'n oud beestje voor surfen etc.

edit: Zie nu hierboven dat Xantios het ook al suggereerde, goed advies. :9

[Voor 17% gewijzigd door iambig op 24-03-2021 02:49. Reden: (Net) te laat :)]

NEE: dit is geen signature...

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 18:08

Zeror

Ik Henk 'm!

RogerWilco2 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 01:51:
[...]

Voor het soort gebruik dat je van deze machine kunt maken, maakt het geen verschil of je Linux of MacOS erop zet.
Ik zou er lekker MacOS op laten staan, dat is makkelijker in gebruik, zeker als ze dat al kennen.

Wel zou ik er een moderne browser op zetten, zoals Google Chrome, of Firefox.

En om hem sneller te maken, is een SSD, en evt. een upgrade naar 8+GB geheugen een optie, als die er nog niet inzitten. Veel geld zou ik er niet meer aan uitgeven.
Probleem waar wij tegenaan liepen met MacOS erop laten staan was dat bepaalde software niet meer te updaten waren naar de laatste versie vanwege de verouderde versie van MacOS. Hierdoor vielen voor de gebruikers van deze oude mac diverse mogelijkheden weg. Wij hebben toen besloten er Linux Mint op te zetten, zodat we die software wel kunnen gebruiken.

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee