Toon posts:

cat6 trekken langs COAX, welk type?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:42
Even een paar vragen voordat ik straks de verkeerde spullen bestel.

achtergrond
In mijn nieuwe (oude, jaren 30) woning ligt naar elke slaapkamer een coaxkabel. Nu wil ik deze aansluiting vervangen door een coax + utp outlet, die ik dmv keystones op de kabels aansluit. Hiervoor moet ik nog een utp-kabel trekken langs de bestaande COAX. De vorige bewoner heeft me verteld dat hij de installatie destijds met 'brede buis' (ik dacht 3/4) heeft aangelegd, dus er zou ruimte zat moeten zijn.

mijn vragen
Omdat alle onderdelen in mijn netwerk 1000mbps kunnen halen, wil ik graag cat6 aanleggen. Ik ga er vanuit dat 'normaal' U/UTP voldoende is, zelfs in de buizen die gedeeld worden met COAX.
  • vraag 1: klopt dat? Of moet ik toch een soort van shielded kabel kiezen?
  • vraag 2: geldt dat ook als ik PoE over de UTP kabels wil sturen?
  • vraag 3: gezien het gebruik van keystones en een (toekomstig) patchpanel in de meterkast: kabel met vaste kern toch?
Hier op GoT lees ik in diverse topics dat Cat6 U/UTP voor zo ongeveer elke thuisinstallatie afdoende is. Maar op de websites van leveranciers wordt, voor Gb UTP icm COAX, toch een vorm van shielding aangeraden. Vandaar mijn (check)vragen hier.

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19

timovd

Voorsprong door techniek

1. Ik zou wel shielded gebruiken langs coax-kabels. Zie ook dion_b in "Storing tussen coax en netwerkkabel"
Shielded is breder, maar dat moet passen naast een coax in een 3/4.
2. zie hierboven
3. keystone is inderdaad voor vaste kern (solid, niet stranded).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:57
Een kabel langs een bestaande kabel trekken is geen leuk klusje doordat er veel wrijving is.
Als je geen geschikte glijmiddel hier voor hebt moet je bijna wel de bestaande kabel verwijderen met een trekveer om vervolgens beide kabels terug te trekken.

edit: al kan je het best proberen zonder de bestaande te verwijderen. Doe dan rustig aan. Als het niet lukt heb je een eventuele verklaring.

[Voor 21% gewijzigd door job op 08-02-2021 13:30]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30

lier

MikroTik nerd

Blijft de coax nodig?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• breew
Jazeker, want er komt ook nog gewoon een TV op de kamer, waarvoor ik het digitale signaal van Zigoo van de COAX wil gebruiken (DVB-C).

• breew
job schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:25:
Een kabel langs een bestaande kabel trekken is geen leuk klusje doordat er veel wrijving is.
Als je geen geschikte glijmiddel hier voor hebt moet je bijna wel de bestaande kabel verwijderen met een trekveer om vervolgens beide kabels terug te trekken.

edit: al kan je het best proberen zonder de bestaande te verwijderen. Doe dan rustig aan. Als het niet lukt heb je een eventuele verklaring.
In mijn vorige huis vette ik de kabel vantevoren in met siliconespray.. dat liep als de spreekwoordelijke tiet.

• breew
timovd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:23:
1. Ik zou wel shielded gebruiken langs coax-kabels. Zie ook dion_b in "Storing tussen coax en netwerkkabel"
Shielded is breder, maar dat moet passen naast een coax in een 3/4.
dank voor je antwoord en op 2 en 3.
Ik lees in het topic wat je aanhaalt echter geen aanbeveling voor shielding, alleen dat slecht aangesloten COAX voor storing kan zorgen... of lees ik verkeerd / ergens overheen?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@breew er staan wat handige aanbevelingen in dat topic.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• breew
timovd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:49:
@breew er staan wat handige aanbevelingen in dat topic.
Zeker! Ik was hem met de zoekfunctie ook al tegen gekomen... Kon er alleen niet uit opmaken of shielded nou 'the way to go' is icm Coax, of dat het vooral theoretisch wel zou moeten helpen, maar in de parktijd gaan noemenswaardig verschil maakt..
Dan gaat mijn voorkeur namelijk uit naar het trekken van een (dunnere/meer flexibele) unshielded kabel. Echter, als er wel storing verwacht wordt trek ik liever, met meer moeite, shielded ernaast, of ruk ik de coax eruit en trek een nieuwe shielded UTP + COAX tegelijk.

Ik wil er best extra werk in steken, maar niet voor Jan L*l O-)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@breew met z'n tweeen (duwen en een beetje trekken), een trekveer (en eventueel een glijmiddel) en met een hoop geduld moet dit lukken; zelfs in een 16mm.

[Voor 10% gewijzigd door timovd op 08-02-2021 13:55]

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:23
Cat 6 zonder shielding is prima. Wel stugge kern nemen., wat voor coax zit erin? Tegenwoordig is de coax kabel heel gevoelig voor instraling. Anders trek ook gelijk een nieuwe goeie coax erbij in.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:44

Sharky

Skamn Dippy!

timovd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:55:
@breew met z'n tweeen (duwen en een beetje trekken), een trekveer (en eventueel een glijmiddel) en met een hoop geduld moet dit lukken; zelfs in een 16mm.
Dan heb je wel geluk hoor. Ik heb ook ooit utp bij m'n coax getrokken en heb uiteindelijk de hele coax eruit gehaald en dmv een trekveer beide kabels in één keer teruggetrokken, anders wilde het gewoon niet. Moest nog een berg talkpoeder gebruiken ook.

Wat betreft de vraag; ik heb destijds CAT5e getrokken, wel shielded en volledig koper en niet CCA. Ik haal stabiel 1 Gb. Heb het ook met keystones gedaan zodat alles in een nette plaat past. Was wel even priegelen :P

[Voor 6% gewijzigd door Sharky op 08-02-2021 14:30]

This too shall pass

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:01
ernaast gaat niet lukken sir, im sorry ...

eerst coax eruit (met de trekveer eraan), dan al gelijk 3M erin
dan, in dezelfde richting, coax + utp tesamen aan de veer en rustig aan doortrekken, 1 iemand invoeren, 1 iemand rustig eruittrekken

als je harder moet trekken dan bv een emmer water tillen ,stop dan , gewoon terug eruit trekken
dan trek je eerst de utp er volledig door , dan pas de coax erbij aan en samen erdoor

(ja dan heb je 2x zoveel utp nodig , maar utp trek je niet zo snel over... minder snel een slecht gemaakte koppeling aan de veer die losschiet,waarna je alles kwijt bent en volledig opnieuw moet beginnen)

door 19mm past echt reteveel .. ik heb al is 3x cat6 u/utp + CAI getrokken , dus werkt prima :) als het maar vettiger is dan kim holland krijg je daar erg veel door 8)7 8)7
*ow zei ik dat out loud :+ :+ :+ *

[Voor 14% gewijzigd door ijske op 08-02-2021 18:04]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:58
Er bestaat ook zoiets als een coax/UTP combikabel. Deze als willekeurig voorbeeld.

Dan trek je de oude coax eruit, en tegelijkertijd de combikabel erin. Zou in een 3/4 buis een makkelijk klusje moeten zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee