Vorstvrije buitenkraan herkennen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartjeSlinger
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-02-2021
Hallo!

Het is inmiddels vreselijk koud en onze buitenkraan achter hebben we al afgesloten. Aan de voorkant van het huis denken we dat we een vorstvrije buitenkraan hebben. Alleen heel zeker weten doen we het niet en de vorige bewoner is er niet meer.

Weet iemand hoe je zo'n ding herkent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHk9tgRyGCfFbMsFG0kaQE3NX7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ho7SzWVllHPVGkdepwWKa0Sb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8uxr2W4HtT9r-ckeU2ErgUiHFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OdiYE4zZloTKVkZ58YYLh4O.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 22:58
die is vorstvrij.
de kraan zit in het kniestuk aan de binnenzijde van de muurAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOOM7LqmV-Novi52iqtZc3_OKs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XydonNqMYTrHWtNoTOjeSuID.jpg?f=fotoalbum_large

Jij hebt de VSH Polaris 4244011 vorstvrije buitenkraan.

[ Voor 77% gewijzigd door FRANQ op 08-02-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yup, die is vorstvrij. Ik vraag me alleen af of je hem wel helemaal leeghad als ik die ijspegel zo zie. Maar da's nu toch te laat ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartjeSlinger
Haha ja die ijspegel zette me dus aan het denken. Enfin vorstvrij dus :)
Maar het hele idee van een vorstvrije kraan is dat er toch juist geen water in de buis staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
MaartjeSlinger schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:21:
Haha ja die ijspegel zette me dus aan het denken. Enfin vorstvrij dus :)
Maar het hele idee van een vorstvrije kraan is dat er toch juist geen water in de buis staat?
De buis loopt iets af naar buiten maar dat is heel weinig.

De kraan buiten drukt door middel van het dunne koperen buisje een rubbertje in het kniestuk waardoor in feite de afsluiter binnen is.

Als je de kraan nog een slag na draait loopt er vaak nog een straaltje water uit, dit is water wat in de buis door de muur blijft staan.

Maar omdat de kraan dus binnen zit en de opening naar buiten open is, en de grote koperen buis niet vol water staat (maar een restje) heeft het restwater ruimte om ijs te worden en uit te zetten zonder dat er schade ontstaat.

Eigenlijk is het een vorstbestendige kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 12:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Howeel dus niet helemaal noodzakelijk: staat (ik gok in de meterkast) de kran richting buitenkraan wel gewoon dicht?
Hoop mensen vergeten dat nog wel eens :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartjeSlinger
Daar hebben wij dus hard naar staan zoeken, maar we hebben geen afsluitpunt voor alleen de kraan buiten aan de voorkant. Alle wateraansluitingen zitten bij ons in de kruipruimte. Achter het huis is de kraan gelukkig wel dicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
The Eagle schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:01:
Howeel dus niet helemaal noodzakelijk: staat (ik gok in de meterkast) de kran richting buitenkraan wel gewoon dicht?
Hoop mensen vergeten dat nog wel eens :X
Bij vorstvrije kraan is dat dus niet echt nodig.

Maar dat wil je alsnog om illegaal aftappen tegen te gaan. Net zoals je een stopcontact op je voorgevel achter een tweepolige schakelaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-05 21:58
kabeltjekabel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:44:
[...]

Bij vorstvrije kraan is dat dus niet echt nodig.

Maar dat wil je alsnog om illegaal aftappen tegen te gaan. Net zoals je een stopcontact op je voorgevel achter een tweepolige schakelaar zet.
Dat hangt - wat mij betreft - wel heel erg af van wat voor soort buurt je in woont. Hier zit ook een WCD voor het huis, maar ik weet tamelijk zeker dat er nooit iemand zal zijn die daar illegaal van gaat aftappen, idem voor water.

offtopic:
Mocht dat toch wel ooit gebeuren en ik kan dit terugvinden krijg je een kratje bier van me...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Freeaqingme schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Dat hangt - wat mij betreft - wel heel erg af van wat voor soort buurt je in woont. Hier zit ook een WCD voor het huis, maar ik weet tamelijk zeker dat er nooit iemand zal zijn die daar illegaal van gaat aftappen, idem voor water.

offtopic:
Mocht dat toch wel ooit gebeuren en ik kan dit terugvinden krijg je een kratje bier van me...
Dat geld dan voor het hele jaar, en niet voor vorstperiodes.
Daarnaast krijg je daarvoor een sleutel bijgeleverd (je kan dus kiezen uit ene knop of sleutel tijdens montage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
[...]

offtopic:
Je zal toch raar staan te kijken als er morgen een Tweaker zijn Tesla voor je voordeur zet en ff de boel gaat opladen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
[...]

offtopic:
Ze zullen de boel eerder kortsluiten om je beveiligingssystemen uit te schakelen. Camera's doen erg weinig zonder spanning ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hielko schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Je zal toch raar staan te kijken als er morgen een Tweaker zijn Tesla voor je voordeur zet en ff de boel gaat opladen :D
Nou, die staat er de dag erna nog dan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

offtopic:
Haha, nou, dat kan geregeld worden hoor :+

Maargoed, het is -zoals hierboven al gezegd- niet alleen om het aftappen, maar ook het trippen van je aardlekschakelaar. Mooie test om te kijken wat er uit gaat en of bewoners reageren (thuis zijn).

Hier heeft jarenlang een auto met snoer naar de buiten wcd gestaan, en de scholieren die door de straat forensden hadden er wel lol in die stekker eruit te trekken. (Was voor de elektrisch verwarming in de auto in de winter.)
Pagina: 1