Toon posts:

Overlast buren, vooral door dichtslaande deuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:10
Hi allemaal,

Sinds een half jaar zijn mijn partner en ik eigenaar geworden van onze eerste koopwoning. Omdat we starters zijn in de woningmarkt en niet gelijk ons droomhuis konden kopen, wonen wij nu in een rijtjeshuis uit 1964.

We wonen hier erg leuk, zitten op een prima afstand van werk en wonen vlakbij familie/vrienden. Naast dat we hier nog maar kort wonen, willen we niet zo snel verhuizen.

Er is echter één ding waar we (letterlijk) wakker van liggen. Dat zijn één van onze buren. Vooral de kinderen. In de ochtend zijn zij namelijk al voor 7:00 uur wakker en zijn zij erg enthousiast met het sluiten van de deuren. Ook het op en af rennen van de trap horen we, maar dat is dan vaak nadat zij ons gewekt hebben met de dichtslaande deuren. Vooral mijn vriendin heeft hier last van, waar zij een intensieve werkweek kent en onregelmatig werkt.

Nu zijn we het gesprek al aangegaan met de buren, maar konden zij zich niet direct vinden in de overlast. Ze hebben er zelf geen last van en weten ook niet precies om welke deur dit moet gaan. Ze hebben inderdaad wel last van één slaapkamerdeur die moeilijk sluit, alleen sluiten ze deze maar één keer per dag voor het slapen gaan. Echter ervaren wij de overlast vooral in de ochtend, waar de deur elke 5 minuten wel 10 keer gesloten wordt. Dit gaat door tot een uur of 9:00. Als het om een enkele keer ging, hadden wij het nog wel kunnen overzien. Echter sluiten de deuren zo extreem hard, dat we wakker schrikken en daarna niet meer in slaap komen. Dit 7 dagen per week maakt het ons nu wel iets te gek, na onze 6 maanden in dit huis.

We hebben het tot nu toe meedere keren neergelegd bij de buren, waar we vooral het antwoord krijgen dat ze er extra op gaan letten. Ik begrijp ook dat zij moeilijk de kinderen in een korte tijd opnieuw iets kunnen aanleren, want het zijn voornamelijk de drie kinderen die je hoort. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat de ouders hier zelf geen last van hebben. We hebben ook al voorgesteld om bij ons te luisteren, alleen is het daar nog niet van gekomen.

Nu willen wij niet alleen in problemen denken, maar ben ik vooral aan het kijken naar oplossingen. Daarom ben ik hier. Ik heb een paar ideetjes die wellicht kunnen helpen, ook door andere topics op dit forum. Wellicht dat jullie nog een bepaalde kijk hebben op de ideeën en/of andere ideeën hebben. Ik wil ook niet alles zomaar proberen, zonder dat ik weet dat het werkt.

Onze slaapkamer geluidsdicht maken met een voorzetwand
De eerste optie waar ik aan zit te denken is om in onze slaapkamer een extra voorzetwand te plaatsen. Hierachter wil ik isolerend materiaal plaatsen, die de meeste geluiden opvangt. Echter zijn de woningen oud en zijn de verdiepingen van hout. Deze loopt waarschijnlijk door bij de buren, waardoor contactgeluiden door de trillingen toch nog bij ons in de slaapkamer komen. De slaapkamer kleiner maken is dus een optie, alleen weet ik niet of dit echt de geluiden gaat dempen.

Kijken of er een spouwmuur aanwezig is en deze eventueel isoleren
Huizen gebouwd rond de tijd waarin ons huis is gemaakt, hebben vaak een spouwmuur tussen de woningen. Echter weet ik niet hoe ik dit moet controleren (zonder een gat te boren en ineens bij de buren uit te komen :P ). Als deze aanwezig is, hoe effectief is het om dit te isoleren en dempt dit inderdaad de geluiden?

De buren blij maken met allemaal rubbertjes en softclose hulpmiddelen om smijtende deuren te voorkomen
Een gek idee, maar wellicht vragen aan de buren of wij mogen testen welke deuren zo vervelend zijn en om de kosten te betalen om deze ook minder hard te laten sluiten. De buurman heeft al aangegeven om zelf te kijken wat hij kan doen, alleen weet ik niet wat.

Zelf overlast veroorzaken
Heb ik over nagedacht, maar dan los je het probleem natuurlijk nooit op..

De woningen zijn gespiegeld. Waar onze trap naar boven zit, zit de trap van de buren dus precies aan de andere kant. Omdat de hal een open ruimte is, worden de geluiden misschien extra versterkt (??). Van de buren aan de andere kant hebben we helemaal geen last.

Ik hoor graag of jullie een idee hebben bij wat er mogelijk is. Wellicht dat jullie een idee hebben waarom het geluid zo hard bij ons binnenkomt en eventuele tips om te controleren. Misschien is de conclusie dat niets gaat helpen, maar dat is ook een antwoord.

Bedankt :)

Alle reacties

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
Oordopjes dragen?

Volgens mij kun je niets tegen contactgeluiden doen. (Behalve verhuizen naar een vrijstaande woning of eentje die 'contactloos' is gebouwd)

[Voor 80% gewijzigd door eL_Jay op 08-02-2021 12:18]

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:25
Algemene tip: blijf in ieder geval in gesprek met de buren. Het klinkt niet als een als een stel tokkie-buren die er plezier in hebben jouw leven zuur te maken.

a) andere slaapkamer kiezen
b) kinderen zelf vriendelijk aanspreken
c) oordopjes (tsja...)
d) buren uitnodigen en kinderen effect laten aantonen (met als risco dat zij dan heel voorzichtig de deur dichtdoen, maar dan heb je ook laten horen dat het kan).

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:37
wij hebben zelf een voorzetwand neergezet omdat de muur op de 1e verdieping maar uit 1 steen bestaat (10cm dik) en we de buren konden horen praten en ook het douchewater hoorde neerkletteren.

Die voorzetwand maakt erg veel verschil.
We hebben hem helemaal los staan van de constructie, hij zit alleen met kit en purschuim vast.
In het houten frame zit steenwol.
Op het houten frame 10mm osb met daarop 2 lagen gipsplaat.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:07

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou het toch in eerste instantie zoeken in die deur. Een deur hoeft niet hard dicht te slaan natuurlijk, daar zijn allerlei dingen voor te koop. Drangers (of van die andere dingen) om het hard dichtslaan te voorkomen bijv.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Als ze er aan mee willen werken zou ik eerst een rolletje tochtband proberen. Lekker goedkoop.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 23:45
Het type woning waar je in woont is helaas zo slecht geïsoleerd dat je nooit van alle overlast zult afkomen. Probeer het te beperken door vriendelijk erop te wijzen, voor de rest zul je je je eigen mindset moeten aanpassen. Bron: been there, jaren 50 appartement, nog erger, geluid boven onder naast. Ik hoorde het op gegeven moment niet meer. Deed lekker mijn eigen ding. Slaande deur? Schouders ophalen. Net als je je kunt afsluiten voor geluid als je in gesprek bent of ergens anders op let. In de ochtend is dat lastig ja, maar reken erop dat ze jou ook zeker zullen horen. Nu heb ik een tussenwoning jaren 90 met dik geïsoleerde muren.

Voorzet wand kan ook wel wat schelen, gebruik gipsplaat. Dit isoleert als een malle.

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:19

Koekfabriek

King Billy on the wall

FRANQ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:19:
wij hebben zelf een voorzetwand neergezet omdat de muur op de 1e verdieping maar uit 1 steen bestaat (10cm dik) en we de buren konden horen praten en ook het douchewater hoorde neerkletteren.

We hebben hem helemaal los staan van de constructie, hij zit alleen met kit en purschuim vast.
Ook tegen contactgeluidden zoals traplopen en deuren dicht doen/slaan?
Wij zitten hier ook in een enkelsteenswoning (woning uit 1904) maar horen inclusief voorzetwandje toch gewoon contactgeluiden (en beperkt leefgeluiden). Geen idee hoe die wand is opgehangen dus dat kan nog wel verschil maken.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mr.D78 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:19:
Algemene tip: blijf in ieder geval in gesprek met de buren. Het klinkt niet als een als een stel tokkie-buren die er plezier in hebben jouw leven zuur te maken.

c) oordopjes (tsja...)
d) buren uitnodigen en kinderen effect laten aantonen (met als risco dat zij dan heel voorzichtig de deur dichtdoen, maar dan heb je ook laten horen dat het kan).
Ik zou in dit geval denk ik ook een andere slaapkamer kiezen.

En inderdaad in gesprek blijven met de buren, nodig ze een keer uit voor de koffie (na de corona :p ).

Huizen zijn meestal gespiegeld, dus als het de masterbedroom is, dan is het bij de buren waarschijnlijk ook de materbedroom?

En misschien is het geen deur, kan ook zijn dat kinderen met autootjes aan het spelen zijn en botsingen maken tegen de muur (of een ander spelletje). Of als het toch de ouders zijn misschien doen ze wat ochtendgymnastiek.

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 08-02-2021 12:42]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:56

BazzH

Kei-goed...

Zijn het niet de kledingkasten? Staan die toevallig tegen "jullie" muur? Keukenkastjes? Kinderen zijn vroeg wakker, maar doen over het algemeen niet 60 keer een kamerdeur dicht in 2 uur. Die gaan naar beneden, TV kijken, wat drinken, wat eten, spelen....

Hoe zeker weet je dat het een kamerdeur is?

Spouw isoleren helpt volgens mij bij die oude huizen niet echt. Er zitten ankers in en die laten het contactgeluid gewoon door. Het zal vooral helpen tegen bijvoorbeeld de TV of stemgeluiden.

[Voor 24% gewijzigd door BazzH op 08-02-2021 12:50]

Think smart........ Act stupid........

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47
Ik zit zelf in een vergelijkbare situatie, maar dan aan de andere kant van het verhaal, niet dat onze buren al zijn komen klagen hoor, maar vind het zelf vervelend dat mijn kinderen soms zo spelen met de deuren en denk dan altijd, wat zullen de buren weer niet van ons denken.

Probleem is dat je kinderen van (in ons geval) 6 en 2.5 wel kan zeggen dat ze niet mogen slaan met de deuren, maar dan vinden ze evengoed iets anders om lawaai te maken en 5 minuten erna zijn ze toch weer bezig met die deuren. Heb zelf wel al dempstukjes op de deuren gestoken en het is wat beter, maar al het lawaai wegkrijgen is onmogelijk met zo'n jonge kinderen. Ja als ze tv kijken zijn ze stil, maar dat is ook geen oplossing voor een hele dag.

Zeker in een oudere woning(zoals van ons) zal er eenmaal wat geluid moeten geaccepteerd worden en zeker als je buren kinderen hebben.

[Voor 5% gewijzigd door skelleniels op 08-02-2021 12:44]

http://specs.tweak.to/16567

• Hoianddoei
Jeetje, zo veel antwoorden in korte tijd. Thanks daarvoor :)
eL_Jay schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:16:
Oordopjes dragen?

Volgens mij kun je niets tegen contactgeluiden doen. (Behalve verhuizen naar een vrijstaande woning of eentje die 'contactloos' is gebouwd)
Al geprobeerd, maar helpt eigenlijk niet. Verhuizen is voor nu geen optie.
Mr.D78 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:19:

c) oordopjes (tsja...)
Zijn erg aardig en begrijpen ook de situatie. Zeker geen familie tokkie. Hebben ook regelmatig contact over andere zaken en met andere dingen houden ze keurig rekening (zoals aankondigingen bij hun verbouwing en beschikbaar maken oprit voor onze verbouwing). Daarom maakt dit dus ook een lastige situatie.

Andere slaapkamer hebben we inderdaad over nagedacht, echter verplaatsen we dan het probleem en komt het later toch weer terug (wanneer we over een paar jaar kinderen hebben).
FRANQ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:19:

Wat voor verschil levert dit voor jou op? Heb jij toevallig ook last van dichtslaande deuren? We hebben namelijk niet veel last van de pratende buren, alleen wanneer de kinderen een preek krijgen.

• FRANQ
Koekfabriek schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:30:
[...]

Ook tegen contactgeluidden zoals traplopen en deuren dicht doen/slaan?
Wij zitten hier ook in een enkelsteenswoning (woning uit 1904) maar horen inclusief voorzetwandje toch gewoon contactgeluiden (en beperkt leefgeluiden). Geen idee hoe die wand is opgehangen dus dat kan nog wel verschil maken.
De trap horen we nog wel omdat die natuurlijk in de wand verankert zit, en die van ons ook.

deuren en leefgeluiden eigenlijk niet. (een enkele keer horen we een bonk)
Maar we hebben het geluk dat zowel boven als beneden de hallen badkamers en bijkeuken aan elkaar grenzen waardoor je niet direct naast elkaar zit.
BazzH schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:41:
Zijn het niet de kledingkasten? Staan die toevallig tegen "jullie" muur? Keukenkastjes? Kinderen zijn vroeg wakker, maar doen over het algemeen niet 60 keer een kamerdeur dicht in 2 uur. Die gaan naar beneden, TV kijken, wat drinken, wat eten, spelen....

Denk dat je gelijk hebt, het omschreven geluid is meer te rijmen met kasten en lades zonder softclose. vooral een kast achter een (2 of 3 delige)schuifdeur maakt lawaai als de deuren tegen elkaar komen.

• Hoianddoei
bonzz.netninja schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:20:
Ik zou het toch in eerste instantie zoeken in die deur. Een deur hoeft niet hard dicht te slaan natuurlijk, daar zijn allerlei dingen voor te koop. Drangers (of van die andere dingen) om het hard dichtslaan te voorkomen bijv.
Ja, daar willen we ons nu inderdaad op richten. Alleen willen wij ze wel eerst hetzelfde probleem laten ervaren. Overigens hebben zij nauwelijks overlast van ons.
NimRod1337 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:29:
Het type woning waar je in woont is helaas zo slecht geïsoleerd dat je nooit van alle overlast zult afkomen. Probeer het te beperken door vriendelijk erop te wijzen, voor de rest zul je je je eigen mindset moeten aanpassen. Bron: been there, jaren 50 appartement, nog erger, geluid boven onder naast. Ik hoorde het op gegeven moment niet meer. Deed lekker mijn eigen ding. Slaande deur? Schouders ophalen. Net als je je kunt afsluiten voor geluid als je in gesprek bent of ergens anders op let. In de ochtend is dat lastig ja, maar reken erop dat ze jou ook zeker zullen horen. Nu heb ik een tussenwoning jaren 90 met dik geïsoleerde muren.

Voorzet wand kan ook wel wat schelen, gebruik gipsplaat. Dit isoleert als een malle.
We hadden gehoopt dat we na die 6 maanden wel gewend zouden zijn aan die geluiden. Helaas liggen we er nog steeds wakker van. Zij ervaren ook nauwelijks overlast van ons, net als dat de andere buren helemaal geen geluiden horen.
Marzman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Ik zou in dit geval denk ik ook een andere slaapkamer kiezen.

En inderdaad in gesprek blijven met de buren, nodig ze een keer uit voor de koffie (na de corona :p ).

Huizen zijn meestal gespiegeld, dus als het de masterbedroom is, dan is het bij de buren waarschijnlijk ook de materbedroom?

En misschien is het geen deur, kan ook zijn dat kinderen met autootjes aan het spelen zijn en botsingen maken tegen de muur (of een ander spelletje). Of als het toch de ouders zijn misschien doen ze wat ochtendgymnastiek.
BazzH schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:41:

Spouw isoleren helpt volgens mij bij die oude huizen niet echt. Er zitten ankers in en die laten het contactgeluid gewoon door. Het zal vooral helpen tegen bijvoorbeeld de TV of stemgeluiden.
We denken dat het een deur is omdat we altijd dit geluid horen nadat de kinderen de trap op of af rennen. Ze hebben ook aangegeven dat de binnendeuren niet allemaal lekker werken, maar dat ze deze vooral in de avond dicht doen. Wij denken dat het de tussendeur naar hun woonkamer is, omdat altijd voor of na de knal de trap te horen is. 60 keer klinkt veel en het lijkt dan alsof ik overdrijf, maar helaas is het echt zo vaak.

Contactgeluid moeten we soort van mee leren leven, alleen wil het wel zo veel mogelijk voorkomen.

• Hoianddoei
Oh ja, we hebben twee keer meegemaakt dat de kinderen een weekendje gingen logeren. Die zaterdagen hebben we heerlijk uit kunnen slapen. :)

• Hoianddoei
skelleniels schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:43:
Ik zit zelf in een vergelijkbare situatie, maar dan aan de andere kant van het verhaal, niet dat onze buren al zijn komen klagen hoor, maar vind het zelf vervelend dat mijn kinderen soms zo spelen met de deuren en denk dan altijd, wat zullen de buren weer niet van ons denken.

Probleem is dat je kinderen van (in ons geval) 6 en 2.5 wel kan zeggen dat ze niet mogen slaan met de deuren, maar dan vinden ze evengoed iets anders om lawaai te maken en 5 minuten erna zijn ze toch weer bezig met die deuren. Heb zelf wel al dempstukjes op de deuren gestoken en het is wat beter, maar al het lawaai wegkrijgen is onmogelijk met zo'n jonge kinderen. Ja als ze tv kijken zijn ze stil, maar dat is ook geen oplossing voor een hele dag.

Zeker in een oudere woning(zoals van ons) zal er eenmaal wat geluid moeten geaccepteerd worden en zeker als je buren kinderen hebben.
In ieder geval al fijn dat je zo aan het meedenken bent met je buren, dat is ook niet vanzelfsprekend. Ik denk dat het logisch is dat je van kinderen (vooral met die leeftijd) niet mag verwachten dat ze geen lawaai maken. Hoort er allemaal ook een beetje bij. Dat is het nadeel ook van die oude woningen, mijn verwachting is ook niet dat we er helemaal vanaf komen. A

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:17
Het kan zomaar zijn dat als je een fatsoenlijke voorzetwand hebt geplaatst, het verschil al dermate groot is dat je je neerlegt bij hetgeen er daarna overblijft. Het alleen al niet meer wakker schrikken bijvoorbeeld kan zomaar eens het verschil maken!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

=> Cadeau voor je buren ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik zou de oplossing niet bij de buren zoeken, zeker niet als je daar lang wil blijven wonen. Zij hebben recht op hun eigen woongenot, en dat de isolatie tussen jullie huizen zoveel geluid doorlaat dat jullie daar last van hebben is niet hun probleem. Helemaal als het om kinderen gaat kun je geen verandering afdwingen, en ook het aanleveren van materiaal om deuren zachter te laten sluiten is niet de juiste oplossing in iemand anders z'n huis.

Een voorzetwandje voor de slaapkamer of oordopjes zou de makkelijkste oplossing zijn. Als er een spouwmuur is dan kan isolatie helpen, maar dan zou je een bedrijf moeten zoeken dat isolatie kan plaatsen in die muur en hun een vooronderzoek laten doen. Aangezien de buren geen last van jullie hebben kun je er dan vanuit gaan dat de (grootste) kosten voor jullie zijn.

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:05
Als ik kijk naar wat mijn gezin doet in de ochtend vind ik het heel moeilijk om voor te stellen dat ze een deur steeds open en dicht doen laat staan 60 keer.(mijn kinderen laten sowieso tot grote frustratie van mij de deuren altijd open ;) )

ik zou ook eerder denken aan een kast of de keuken.
ik zou mijn eigen huis optimaliseren en hooguit vragen of je mag uitvogelen wat het is met ze en dan zou ik mocht er echt iets uitkomen ook alle oplossingen in hun huis betalen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ZIjstraat: Is het eigenlijk wel een deur?
Als ik naar onze kinderen kijk: de oudste is 5 en springt uit zijn bed op een houten vloer. Dat hoor je ook wel. Is ook bonk op hout. Zeker in een oud huis kan dat klinken als een deur. Of wellicht is het geen kamerdeur, maar een kastdeur (hout op hout). Dat hoor je ook wel.

Stap 1 lijkt me samen met de buren kijken waar nou echt de bron van de ellende zit. En dan aanpakken.
Desnoods haal je er hun kinderen bij, laat ze hun ochtendritueel maar nadoen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hoianddoei
paQ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:08:
Het kan zomaar zijn dat als je een fatsoenlijke voorzetwand hebt geplaatst, het verschil al dermate groot is dat je je neerlegt bij hetgeen er daarna overblijft. Het alleen al niet meer wakker schrikken bijvoorbeeld kan zomaar eens het verschil maken!
Het gaat ons inderdaad om het niet wakker schrikken en het wat langer slapen op verschillende dagen. Als ze overdag door de gangen rennen en met deuren smijten hebben we er geen last van. In de avond slapen ze toch al voordat wij gaan slapen, dus dan maakt het ons ook niets uit. Wellicht is het inderdaad een goed idee om een fatsoenlijke voorzetwand te plaatsen, ik zie dit al vaker langskomen.
Kerst is net geweest :'(

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 20:18

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Oon schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:16:
Ik zou de oplossing niet bij de buren zoeken, zeker niet als je daar lang wil blijven wonen. Zij hebben recht op hun eigen woongenot, en dat de isolatie tussen jullie huizen zoveel geluid doorlaat dat jullie daar last van hebben is niet hun probleem. Helemaal als het om kinderen gaat kun je geen verandering afdwingen,
Onzin. Dat heet opvoeden en handhaven. Ik mocht vroeger binnen ook niet rennen en gillen. En als er een APV is die aangeeft dat er geen overlast veroorzaakt mag worden, zijn ze dus gewoon in overtreding,

Aan de andere kant had je dit bij het bekijken van de woning ook een beetje kunnen zien aankomen. We weten dat woningen vroeger niet zo best geisoleerd waren.

Overigens: Als je een spouw hebt, zal je juist minder contactgeleuid ervaren. Ons huis staat bijvoorbeeld volledig los van dat van de buren. We delen alleen het dak en de gevel. Dat zorgt ervoor dat je (bijna) niets hoort.

In mijn vorige woning hadden we ook overlast van buren. En ondanks vriendelijk aanspreken, boetes van de VVE etcetera zat er geen schot in. Dan rest er nog maar 1 ding: je niet druk om maken.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-06 13:18
Ik heb ook een jaren 60 huis. Eerste wat ik heb gedaan is "halve" voorzetwanden geplaatst. Buren vertelde bij kennismaken al dat het redelijk gehorig was. Echter, aan 2 kanten 10 cm eraf vond ik teveel van het goede. Heb 45mm dik akoestische wol ertussen gedaan, balken van 44mm dik, OSB en daarna 12mm gips. De balken volledig op vilt gezet.

• Hoianddoei
Ik zou de oplossing niet bij de buren zoeken, zeker niet als je daar lang wil blijven wonen. Zij hebben recht op hun eigen woongenot, en dat de isolatie tussen jullie huizen zoveel geluid doorlaat dat jullie daar last van hebben is niet hun probleem. Helemaal als het om kinderen gaat kun je geen verandering afdwingen, en ook het aanleveren van materiaal om deuren zachter te laten sluiten is niet de juiste oplossing in iemand anders z'n huis.
Vind dit wel een te makkelijk antwoord, vooral omdat je naast elkaar woont en dus wel rekening mag houden met elkaar. Tuurlijk woon je ergens en hebben zij recht op eigen woongenot, maar ik neem aan dat als ik iets bespreekbaar maak dat ze daar wellicht ook rekening mee kunnen houden. Als ik heel de dag mijn muziek op standje burenruzie zet zullen zij uiteindelijk ook bij mij langskomen, dan is het ook raar om te zeggen dat het voor eigen woongenot is.

• Hoianddoei
Aan de andere kant had je dit bij het bekijken van de woning ook een beetje kunnen zien aankomen. We weten dat woningen vroeger niet zo best geisoleerd waren.
We komen van een appartement die iets ouder was dan deze woning, waar we veel minder last hadden van de buren. Wellicht dat de woningbouw daar maatregelen hadden genomen. We hadden rekening gehouden met dat we elkaar zouden horen, alleen hadden dit niet zo hard verwacht.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 22:38

M2M

medicijnman

Hoianddoei schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:32:
[...]

Vind dit wel een te makkelijk antwoord, vooral omdat je naast elkaar woont en dus wel rekening mag houden met elkaar. Tuurlijk woon je ergens en hebben zij recht op eigen woongenot, maar ik neem aan dat als ik iets bespreekbaar maak dat ze daar wellicht ook rekening mee kunnen houden. Als ik heel de dag mijn muziek op standje burenruzie zet zullen zij uiteindelijk ook bij mij langskomen, dan is het ook raar om te zeggen dat het voor eigen woongenot is.
Je hebt grotendeels gelijk, ware het niet dat je dit soort afspraken niet met kinderen kunt maken. En dan houd het verhaal al snel op bij de buren en strand het bij "leefgeluid". Onze kids hebben ook (en nog steeds af en toe) nachtelijke huilbuien. Niks aan te doen en vervelend voor de buren. punt. Maar een poging wagen om de kids van de buren "op te voeden" mag natuurlijk altijd :)

-_-

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:18

• Hoianddoei
Pizza_Boom schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:28:
Ik heb ook een jaren 60 huis. Eerste wat ik heb gedaan is "halve" voorzetwanden geplaatst. Buren vertelde bij kennismaken al dat het redelijk gehorig was. Echter, aan 2 kanten 10 cm eraf vond ik teveel van het goede. Heb 45mm dik akoestische wol ertussen gedaan, balken van 44mm dik, OSB en daarna 12mm gips. De balken volledig op vilt gezet.
En, heb je verschil ervaren? Of heb je nooit de "oude" situatie meegemaakt? Ben benieuwd in welke mate jij nu nog last hebt van de buren.

Ik zit er aan te denken om bij de slaapkamer de muur die tegen onzehal aangrenst te voorzien van voorzetwanden. Het gaat ons met name om de slaapkamer waar we last hebben van de geluiden. Als dit al een groot deel dempt van het geluid, zijn wij al een stuk gelukkiger. Naderhand kunnen we altijd nog nadenken om de gehele muur tussen de buren en ons te voorzien van een voorzetwand, alleen brengt dit dan ook meer werk met ons mee wat betreft de trap die daar zit.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Spacecowboy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:26:
[...]

Onzin. Dat heet opvoeden en handhaven. Ik mocht vroeger binnen ook niet rennen en gillen. En als er een APV is die aangeeft dat er geen overlast veroorzaakt mag worden, zijn ze dus gewoon in overtreding,
Dat zal best (en zegt niet zo veel) maar mij lijkt mensen aanspreken hierop echt van alle opties de gene met de meeste mogelijke weerstand :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

Anoniem: 590973

Spacecowboy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:26:
[...]
Een APV voorziet niet in dit soort zaken. Daarnaast hebben dit soort contact geluiden weinig te maken met opvoeden mijn inziens, en zie ik überhaupt niet in wat handhaven, in de context van opvoeding, hier mee te maken heeft.

• Hoianddoei
M2M schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Je hebt grotendeels gelijk, ware het niet dat je dit soort afspraken niet met kinderen kunt maken. En dan houd het verhaal al snel op bij de buren en strand het bij "leefgeluid". Onze kids hebben ook (en nog steeds af en toe) nachtelijke huilbuien. Niks aan te doen en vervelend voor de buren. punt. Maar een poging wagen om de kids van de buren "op te voeden" mag natuurlijk altijd :)
Ik wil zeker niet de "vervelende" buurman zijn die zegt hoe ze deuren moeten sluiten. Een kind moet ook kind blijven. Ik zit dan ook meer te denken om te kijken hoe die deur(en) wat minder hard gesloten kunnen worden door rubbertjes of dergelijke. De buurman heeft al aangegeven om zelf te kijken wat hij voor ons kan doen, alleen heeft dit tot nu toe nog geen resultaat opgeleverd.

Ik wil zeker niet dat de buren zich gaan aanpassen aan ons, maar kleine aanpassingen aan hun deuren kan denk ik geen kwaad. Daarnaast wil ik kijken hoe de overgebleven geluiden wat minder hard in onze slaapkamer komen.

• Spacecowboy
  • Laatst online: 31-05 20:18

Spacecowboy

XBL: Biggmans

bonzz.netninja schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Dat zal best (en zegt niet zo veel) maar mij lijkt mensen aanspreken hierop echt van alle opties de gene met de meeste mogelijke weerstand :)
Het feit dat je zo ver moet gaan dat gewoon vriendelijk vragen niet helpt, zegt naturlijk al wat over het type mens. En de APV is niet iets wat vrij interpreteerbaar is of iets dergelijks. Die is er gewoon voor iedereen. Kinderen of niet.

Als je zo ver niet wil gaan (wat ik ook kan begrijpen) kom je denk ik op 2 opties: accepteren, of je huis isoleren.

• FRANQ
@Hoianddoei

Je geeft aan dat je het geluid hoort als er gebruik gemaakt word van de trap.

Hebben ze een traphekje?

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 17:19
allemaal "dictators" op de deuren.
en dan bedoel ik niet zo'n vervelend persoon die roept wat iedereen moet doen (haha), maar een demper op de deur die het vaakst dicht slaat.

kleedje naast bed, zorgen dat bed niet tegen de muur ramt als je er af/op springt. dopjes op de deurpost, dopjes op de stoelen, hoogpolige vloerbedekking op de trap en kinderen instrueren voeten te laten optillen op de trap ipv eraf te stampen.

Wij hadden altijd buren die met metalen poten over een grindvloer gingen, wat een ergernis was dat.
Maar geluid door kinderen is lastig te voorkomen afhankelijk van de leeftijd en hoe ze zijn opgevoed.

Ik heb een pesthekel aan stoelen zonder dopjes, omdat dat gewoon een compleet en eenvoudig te voorkomen irritant geluid is.

oh ja en slechte ondervloeren bij laminaat is ook een ding, of als het tegen de muur aan ligt.

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:38
Helaas TS, in dit soort situaties kun je van alles bedenken en gaan verbouwen. De enige optie die wel werkt is verhuizen . Na een week "erop letten" zijn je buren het alweer vergeten en smijten die kinderen gewoon weer met de deur kan ik je uit ervaring vertellen.

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:52

Superflip

*pwiet*

Het zou goed kunnen dat ze telkens van de trap springen. Mijn 3-jarige zoon doet dit telkens ook altijd en het ergert zelfs mij (krijgen het niet afgeleerd). Dat levert telkens een behoorlijke klap op.

• Valorian
  • Laatst online: 23:53

Een voorzetwandje voor de slaapkamer of oordopjes zou de makkelijkste oplossing zijn. Als er een spouwmuur is dan kan isolatie helpen, maar dan zou je een bedrijf moeten zoeken dat isolatie kan plaatsen in die muur en hun een vooronderzoek laten doen. Aangezien de buren geen last van jullie hebben kun je er dan vanuit gaan dat de (grootste) kosten voor jullie zijn.
Een voorzetwandje de makkelijkste oplossing als het misschien gewoon oplost kan zijn met een stukje vilt op de sluiting van de tussendeur bij de buren? 8)7

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:46
Wat zijn we toch heerlijk goed in denken wat niet kan en beren op de weg plaatsen :D

@Hoianddoei geeft aan dat ie goed contact heeft met de buren, maar veel mensen kiezen toch voor de weg van de minste weerstand hier. Oordopjes, slaapcabines en andere ideeën die niet werkten of compleet absurd zijn komen langs.

Verhuizen zou de enige oplossing zijn, maar dat is het probleem verplaatsen en TS heeft aangegeven dat dat geen optie is. Dus valt die ook af.

Dat zij recht hebben op hun woongenot en jij 't maar moet laten rusten is natuurlijk geen optie. Kinderen kan je tegenwoordig ook niks meer aanleren lees ik al. Het is toch slecht gesteld met de wereld nu :D

De enige goede oplossing die ik gezien heb is het uitnodigen van de buren en samen naar het probleem kijken. Zet een pot koffie, zorg voor een lekkere koek. Laat één van de twee het ochtendritueel nadoen en de ander luisteren aan de andere kant. Telefoon erbij, vertellen wat ze nu doet en op zoek naar de bron. Alleen zo kom je er volgens mij uit. Als je dat weet, dan kan er rekening worden gehouden en heb je allebei woongenot. En misschien komt er uit dat je zelf aan 't klussen moet, stukje isoleren of zo, maar dan weet je tenminste wat de oorzaak is.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:34
Of zelf aan kinderen beginnen. Ik ergerde me voorheen aan de buurkinderen die zaten te schreeuwen, deuren slaan etc. Nu ik zelf zo'n klein monstertje in huis heb merk ik het niet eens meer. :P

Afgezien daarvan, lijkt me @JanW de beste oplossing te hebben. ;)

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-04 11:05

pizzacabonara

It's a put on..

Beetje simplistisch geredeneerd, als ik zondagochtend wil grasmaaien moet dat ook kunnen. Je kunt toch gewoon rekening houden met elkaar of is dat ook niet meer mogelijk anno 2021?

Poah dikke Massey.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:17
nou, gezellig zeg :')

Dit soort Esmono achtige cabines zijn normaal voor herrie makers, drummers, of meetruimtes bij de audicien.
Ze zijn zo droog dat je (ik althans) helemaal gek wordt van het complete gebrek aan akoestiek / reflectie.
Afgezien van dat alles, zijn ze ronduit prijzig.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-06 11:28

Hari-Bo

F5 addict

Zelf ook hetzelfde probleem gehad met de vorige hoekwoning een woning uit 2012 maar dit geluid valt niet tegen op te isoleren (gelukkig nu vrijstaand). Deze buren werkten in de kranten distributie waardoor je rond 02:00 de deuren hoorde dicht knallen.
Eerst uiteraard ook een gesprek aangegaan en na een paar keer valt het oude patroon weer terug.

Toen zoals eerder voorgesteld een zogenaamde Dictator voorgesteld aan de voor en achterzijde. En omdat ik het mijn rust waard vond aangeboden om de kosten te betalen en ondanks dat ze geen last van mij hadden (meerdere keren gevraagd) ook voorgesteld om het op de deuren van mijn woning te doen.

En toen was alles opgelost. :) En bijkomend voordeel is dat de deur langzaam dichtgetrokken wordt het ook ideaal is in combinatie met kinderen waarbij de deur ook weleens met mach 3 dichtgegooid wordt, en er zou maar een vinger/hand tussen zitten...

• Valorian
  • Laatst online: 23:53
Hari-Bo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:47:
Zelf ook hetzelfde probleem gehad met de vorige hoekwoning een woning uit 2012 maar dit geluid valt niet tegen op te isoleren (gelukkig nu vrijstaand). Deze buren werkten in de kranten distributie waardoor je rond 02:00 de deuren hoorde dicht knallen.
Eerst uiteraard ook een gesprek aangegaan en na een paar keer valt het oude patroon weer terug.

Toen zoals eerder voorgesteld een zogenaamde Dictator voorgesteld aan de voor en achterzijde. En omdat ik het mijn rust waard vond aangeboden om de kosten te betalen en ondanks dat ze geen last van mij hadden (meerdere keren gevraagd) ook voorgesteld om het op de deuren van mijn woning te doen.

[Afbeelding]

En toen was alles opgelost. :) En bijkomend voordeel is dat de deur langzaam dichtgetrokken wordt het ook ideaal is in combinatie met kinderen waarbij de deur ook weleens met mach 3 dichtgegooid wordt, en er zou maar een vinger/hand tussen zitten...
Ik heb op mijn achterdeur (moderne zware deur in een enkelsteens keuken, een keer dichtslaan en kruiden vallen bij de buuv van het planje) ook zo’n ding gezet. Ik probeerde er wel op te letten maar als ik vrienden over de vloer had die even peukje gingen doen en er zaten al wat biertjes in dan ging het toch vaak mis. Buur was erg dankbaar en ik blij met het “afkopen” van een potentieel vertroebelende burenrelatie voor wat tientjes...

• Hoianddoei
JanW schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:19:
Wat zijn we toch heerlijk goed in denken wat niet kan en beren op de weg plaatsen :D

@Hoianddoei geeft aan dat ie goed contact heeft met de buren, maar veel mensen kiezen toch voor de weg van de minste weerstand hier. Oordopjes, slaapcabines en andere ideeën die niet werkten of compleet absurd zijn komen langs.

Verhuizen zou de enige oplossing zijn, maar dat is het probleem verplaatsen en TS heeft aangegeven dat dat geen optie is. Dus valt die ook af.

Dat zij recht hebben op hun woongenot en jij 't maar moet laten rusten is natuurlijk geen optie. Kinderen kan je tegenwoordig ook niks meer aanleren lees ik al. Het is toch slecht gesteld met de wereld nu :D

De enige goede oplossing die ik gezien heb is het uitnodigen van de buren en samen naar het probleem kijken. Zet een pot koffie, zorg voor een lekkere koek. Laat één van de twee het ochtendritueel nadoen en de ander luisteren aan de andere kant. Telefoon erbij, vertellen wat ze nu doet en op zoek naar de bron. Alleen zo kom je er volgens mij uit. Als je dat weet, dan kan er rekening worden gehouden en heb je allebei woongenot. En misschien komt er uit dat je zelf aan 't klussen moet, stukje isoleren of zo, maar dan weet je tenminste wat de oorzaak is.
Omdat we gelukkig een goede relatie hebben met de buren (is ook niet vanzelfsprekend) lijkt mij dit ook de beste optie. Omdat we dit al meerdere keren heb gevraagd, ben ik nu vooral aan het kijken hoe wij zelf kunnen zorgen voor een betere rust. Misschien dat de buren zelf wel een oplossing zien zodra ze een keer zelf horen wat wij in de ochtend horen. Als daar inderdaad uitkomt dat we moeten klussen, heb ik dat er voor over.

Verhuizen klinkt makkelijk, maar voor de rest wonen we hier erg fijn. Ik wil ook niet gelijk vluchten naar iets anders, want ik denk dat je overal waar je woont wel met dingen te maken krijgt die je van te voren niet had verwacht. Daarnaast heb ik ook helemaal geen zin meer in verhuizen de komende jaren :P
Milo85 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:22:
Of zelf aan kinderen beginnen. Ik ergerde me voorheen aan de buurkinderen die zaten te schreeuwen, deuren slaan etc. Nu ik zelf zo'n klein monstertje in huis heb merk ik het niet eens meer. :P

Haha, ik zal het vanavond even aan mijn vriendin vragen :P

[Afbeelding]

Ik zal dit ook eens bekijken. Wellicht dat we het er met de buren over kunnen hebben.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

[Afbeelding]

Precies! Dat ding is top

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-06 14:53
Ik lees dat de buren het niet echt herkennen, ze weten dus ook niet wat precies de oorzaak is van het geluid. Heb je al een keer opnames gemaakt van de herrie als deze plaatsvindt, en dit laten horen? Misschien dat ze hierdoor kunnen achterhalen wat de bron is, en het effectiever aanpakken.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:40

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:56
De enige goede oplossing die ik gezien heb is het uitnodigen van de buren en samen naar het probleem kijken.
Dat mag al niet van Rutte :+

Maar iets serieuzer: ik denk niet dat hier sprake is van overlast: overlast is objectief meetbaar en aan normen gebonden. Ik denk dat het vooral gewoon "last" is, en dat is heel subjectief. Als het heel stil is, hoor je elk geluidje ook zonder dat het heel hard hoeft te zijn. Ik heb buren gehad die ik 's nachts hoorde krikken, maar gelukkig sloeg al snel de sleur toe en waren ze weer stil 8)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wel volgens de huidige coronaregels, en geef hen dan gelijk het cadeau wat ik eerder aangaf.
(oftewel plakviltjes in de deurkozijnen plakken, wil wel helpen) wel eerst testen vooraf je echt gaat plakken of de deur dan wel goed sluit. -hoogte van het plakken van-)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MvdO79
Zelf maken kan ook prima :9

• MvdO79
paQ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:38:
[...]

nou, gezellig zeg :')

Dit soort Esmono achtige cabines zijn normaal voor herrie makers, drummers, of meetruimtes bij de audicien.
Ze zijn zo droog dat je (ik althans) helemaal gek wordt van het complete gebrek aan akoestiek / reflectie.
Afgezien van dat alles, zijn ze ronduit prijzig.
Een kamer in een kamer maken kan prima, ook zelf in elkaar te klussen. Als je er met de buren niet uitkomt zijn er dus oplossingen.

• MvdO79

Dat is idd een wat vergaande, maar effectieve, oplossing O-)

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:40
MvdO79 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:52:
[...]

Zelf maken kan ook prima :9
dat dacht ik ook ja :)

• Hoianddoei
RemcoDelft schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:22:
[...]

Dat mag al niet van Rutte :+

Maar iets serieuzer: ik denk niet dat hier sprake is van overlast: overlast is objectief meetbaar en aan normen gebonden. Ik denk dat het vooral gewoon "last" is, en dat is heel subjectief. Als het heel stil is, hoor je elk geluidje ook zonder dat het heel hard hoeft te zijn. Ik heb buren gehad die ik 's nachts hoorde krikken, maar gelukkig sloeg al snel de sleur toe en waren ze weer stil 8)
Even ter vergelijking: het klinkt alsof er een rotje in de gang afgaat. De slaapkamerdeur is dicht, maar de knal is zo hard dat de deur er zelfs van trilt. We hebben er last van, zeker. Ik vind het op en af lopen van de trap trouwens niet erg, vooral die klap van de deur.

Gelukkig hebben ze al drie kinderen en zijn de kinderen nog niet op die leeftijd om te krikken, dus de komende jaren blijft het bij die deur _/-\o_

Zodra ik de buurman weer zie zal ik hem vragen om een keer binnen te komen. Uiteraard met de huidige maatregelen. Dank allemaal voor het meedenken!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 13:06

Volgens mij heb je zelf kinderen of heb je nooit ervaren hoe het is om naast die teringherrie te worden :?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
mugenmarco schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:27:
[...]

Volgens mij heb je zelf kinderen of heb je nooit ervaren hoe het is om naast die teringherrie te worden :?
Ik heb zelf kinderen en die van mij hoeven het echt niet te proberen om met deuren te slaan of absurd veel herrie te maken, maar ik weet wel dat ik het niet op prijs zou stellen als iemand mij zou vertellen dat ik mijn kinderen beter/anders moet opvoeden.

Ik ben het ook volledig eens met dat het probleem daar in de basis ligt, maar iemand anders vertellen hoe ze hun opvoeding moeten doen vind ik toch ook niet echt een oplossing.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:56
Ik sprong als kind altijd van de trap (volgens mijn vader) en dat was bij de buren goed te horen (want plavuizen) bleek later, ik was denk ik een jaar of 6. Als ik een week niet van de trap sprong, mocht ik na de voetbal een extra grote zak snoep uitzoeken. Was ook een harde bonk direct na het traplopen.

Na een tijdje had ik die rare gewoonte afgeleerd en, waren de buren blij.

Anoniem: 310408

Hoianddoei schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:10:
Zodra ik de buurman weer zie zal ik hem vragen om een keer binnen te komen. Uiteraard met de huidige maatregelen. Dank allemaal voor het meedenken!
Het allerbelangrijkste is dat je een positieve houding moet houden. Dat is gewoon op te lossen.

Heel lang geleden had ik een dergelijk probleem en ik heb dat opgelost door aan de buurvrouw te vragen of ik met de kinderen mocht praten. Glaasje ranja (ik zei al, lang geleden) en als ze me een week lieten slapen nam ik zou ik ze meenemen naar de bioscoop. De eerste dag werd ik lachend wakker omdat ik hoorde dat de oudste tegen de andere schreeuwde om zachtjes te doen. En het ging best nog wel eens verkeerd. En soms kwamen ze daarna sorry zeggen.

Niet luisteren naar de doemdenkers hier. Je leeft in een oud huis naast een drukke familie, overlast zal je altijd houden. Maar overlast van mensen die je kent, die je uitnodigt om te komen eten, is altijd een stuk makkelijker te verhappen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hoianddoei schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:11:

Huizen gebouwd rond de tijd waarin ons huis is gemaakt, hebben vaak een spouwmuur tussen de woningen. Echter weet ik niet hoe ik dit moet controleren (zonder een gat te boren en ineens bij de buren uit te komen :P ). Als deze aanwezig is, hoe effectief is het om dit te isoleren en dempt dit inderdaad de geluiden?
Haha, isoleren door de woningscheidende spouw te vullen? En dan nog meer contactgeluid krijgen?

Naja; die muur; kwestie van meten.

Heb je houten vloeren? [de constructie]

[Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-02-2021 19:29]

• Part
  • Laatst online: 21:23

Part

Helemaal niets.....

10x in 5 minuten.
Dat is elke 30 seconde.

Grote kans dat dit helemaal niet de kinderen zijn, die hebben wel leukere dingen te doen dan elke dag om de halve minuut de deur dicht te gooien.

Ik vermoed dat het de deur woonkamer naar de hal is. Door trek van de warme lucht naar boven klapt de deur dicht maar niet in het slot.
Dit blijft doorgaan tot iemand de deur goed dicht doet.
Dus kinderen gaan naar beneden en laten de deur op een kier staan. Deur klapt met regelmaat. Later komt een ouder die de deur wel sluit.

Vervolgens kom jij langs met het het verhaal dat je last hebt van het slaan met deuren en zij herkennen zich daar niet in. Dat doen ze namelijk nooit.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:20
Hoianddoei schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:11:
Hi allemaal,

Sinds een half jaar zijn mijn partner en ik eigenaar geworden van onze eerste koopwoning. Omdat we starters zijn in de woningmarkt en niet gelijk ons droomhuis konden kopen, wonen wij nu in een rijtjeshuis uit 1964.

We wonen hier erg leuk, zitten op een prima afstand van werk en wonen vlakbij familie/vrienden. Naast dat we hier nog maar kort wonen, willen we niet zo snel verhuizen.

Er is echter één ding waar we (letterlijk) wakker van liggen. Dat zijn één van onze buren. Vooral de kinderen. In de ochtend zijn zij namelijk al voor 7:00 uur wakker en zijn zij erg enthousiast met het sluiten van de deuren. Ook het op en af rennen van de trap horen we, maar dat is dan vaak nadat zij ons gewekt hebben met de dichtslaande deuren. Vooral mijn vriendin heeft hier last van, waar zij een intensieve werkweek kent en onregelmatig werkt.

Nu zijn we het gesprek al aangegaan met de buren, maar konden zij zich niet direct vinden in de overlast. Ze hebben er zelf geen last van en weten ook niet precies om welke deur dit moet gaan. Ze hebben inderdaad wel last van één slaapkamerdeur die moeilijk sluit, alleen sluiten ze deze maar één keer per dag voor het slapen gaan. Echter ervaren wij de overlast vooral in de ochtend, waar de deur elke 5 minuten wel 10 keer gesloten wordt. Dit gaat door tot een uur of 9:00. Als het om een enkele keer ging, hadden wij het nog wel kunnen overzien. Echter sluiten de deuren zo extreem hard, dat we wakker schrikken en daarna niet meer in slaap komen. Dit 7 dagen per week maakt het ons nu wel iets te gek, na onze 6 maanden in dit huis.

We hebben het tot nu toe meedere keren neergelegd bij de buren, waar we vooral het antwoord krijgen dat ze er extra op gaan letten. Ik begrijp ook dat zij moeilijk de kinderen in een korte tijd opnieuw iets kunnen aanleren, want het zijn voornamelijk de drie kinderen die je hoort. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat de ouders hier zelf geen last van hebben. We hebben ook al voorgesteld om bij ons te luisteren, alleen is het daar nog niet van gekomen.

Nu willen wij niet alleen in problemen denken, maar ben ik vooral aan het kijken naar oplossingen. Daarom ben ik hier. Ik heb een paar ideetjes die wellicht kunnen helpen, ook door andere topics op dit forum. Wellicht dat jullie nog een bepaalde kijk hebben op de ideeën en/of andere ideeën hebben. Ik wil ook niet alles zomaar proberen, zonder dat ik weet dat het werkt.

Onze slaapkamer geluidsdicht maken met een voorzetwand
De eerste optie waar ik aan zit te denken is om in onze slaapkamer een extra voorzetwand te plaatsen. Hierachter wil ik isolerend materiaal plaatsen, die de meeste geluiden opvangt. Echter zijn de woningen oud en zijn de verdiepingen van hout. Deze loopt waarschijnlijk door bij de buren, waardoor contactgeluiden door de trillingen toch nog bij ons in de slaapkamer komen. De slaapkamer kleiner maken is dus een optie, alleen weet ik niet of dit echt de geluiden gaat dempen.

Kijken of er een spouwmuur aanwezig is en deze eventueel isoleren

De buren blij maken met allemaal rubbertjes en softclose hulpmiddelen om smijtende deuren te voorkomen
Een gek idee, maar wellicht vragen aan de buren of wij mogen testen welke deuren zo vervelend zijn en om de kosten te betalen om deze ook minder hard te laten sluiten. De buurman heeft al aangegeven om zelf te kijken wat hij kan doen, alleen weet ik niet wat.

Zelf overlast veroorzaken
Heb ik over nagedacht, maar dan los je het probleem natuurlijk nooit op..

De woningen zijn gespiegeld. Waar onze trap naar boven zit, zit de trap van de buren dus precies aan de andere kant. Omdat de hal een open ruimte is, worden de geluiden misschien extra versterkt (??). Van de buren aan de andere kant hebben we helemaal geen last.

Ik hoor graag of jullie een idee hebben bij wat er mogelijk is. Wellicht dat jullie een idee hebben waarom het geluid zo hard bij ons binnenkomt en eventuele tips om te controleren. Misschien is de conclusie dat niets gaat helpen, maar dat is ook een antwoord.

Bedankt :)
Als je zeker weet dat het dichtslaande deuren zijn, dan kun je voorstellen deuropvanger te plaatsen die jij wel wil betalen. Dan is dat probleem opgelost...?

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 22:00

Nog beter na 19:00 maar voor 22:00 op vol volume harde metal (natuurlijk met SUB op overdrive) afspelen.
Dan mag dat volume gewoon.

Komen ze vanzelf vragen of het zachter kan, dan geef je aan dat dat natuurlijk mogelijk is als de achtergrond geluiden ook weg zijn.
Daarbij geef je aan dat je eigenlijk om 6:00 ook graag naar die muziek luisterd, wat ook weer mag.

Na een week daar bij woord te hebben gevoerd, snappen ze je wel.

Heb vergelijkbaar iets gehad met auto van overburen op mijn betaalde parkeerplaats.
Ik moest maar lopen, want hun auto stond daar prima.

Dochter van hun kreeg een paar maanden later de nieuwe baan niet, want ze kon niet op tijd bij sollicitatiegesprek zijn..... blijkbaar kon ze geen 60km/u lopen.
(Had mijn auto op mijn eigen grond voor haar auto die ook op mijn eigen grond stond te parkeerd.)

Klotestreek? Ja dat vond ik van wel, ik moest toch best een stuk lopen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 10:17
Over 9 maanden wraak 8)

Mijn tweakblog over de toekomst

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:54
T.C schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:10:
[...]

Nog beter na 19:00 maar voor 22:00 op vol volume harde metal (natuurlijk met SUB op overdrive) afspelen.

Komen ze vanzelf vragen of het zachter kan, dan geef je aan dat dat natuurlijk mogelijk is als de achtergrond geluiden ook weg zijn.
Daarbij geef je aan dat je eigenlijk om 6:00 ook graag naar die muziek luisterd, wat ook weer mag.

Na een week daar bij woord te hebben gevoerd, snappen ze je wel.
Ik vind dit een heel slecht advies want TS staat nu nog op goede voet met de buren en wellicht kunnen er nog dingen besproken worden! Als TS uw advies opvolgt dan heeft TS ruzie met de buren en zijn de rapen gaar. En burenruzies is niet iets waar TS vrolijk van word aangezien TS niet kan verhuizen en burenruzies behoorlijk nasty kunnen zijn.

Ontopic: Grote kans dat de overlast niet over zal gaan. Kleine kinderen icm slecht geïsoleerde jaren 60 woningen is geen fijne combinatie. Ik kan mijn jeugd ook wel herinneren dat mijn broer en ik ook niet altijd stil waren in de ochtenden, dat heb je nu eenmaal met kinderen, grote kans dat het komende jaren niet minder op word. Mijn moeder heeft al zo vaak gezegd dat we stil moesten doen, helaas is dat met kinderen tegen dovemansoren gevraagd. Als mensen geen last willen hebben van andere mensen moeten ze op een hutje op de hei wonen want overlast hebben de meeste mensen wel eens. Zoek maar hier op het forum maar eens burenoverlast/ruzies op en je ziet dat het erg meevalt wat jullie meemaken. Mijn nieuwe bovenburen vonden het gisteravond rond 11 uur in de avond het nodig om met een elektrische zaag dingen te zagen. :?

Mijn advies is ga met de buren praten, maar bereid je maar voor dat het niet over zal gaan. Ga vooral geen oog om oog tand om tand doen want nu sta je op goede voet met de buren, straks niet meer en wie weet wat die mensen gaan doen! Straks heb je helemaal geen woongenot meer omdat de buren zitten te treiteren!

• Hoianddoei
Part schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:45:
10x in 5 minuten.
Dat is elke 30 seconde.

Grote kans dat dit helemaal niet de kinderen zijn, die hebben wel leukere dingen te doen dan elke dag om de halve minuut de deur dicht te gooien.

Ik vermoed dat het de deur woonkamer naar de hal is. Door trek van de warme lucht naar boven klapt de deur dicht maar niet in het slot.
Dit blijft doorgaan tot iemand de deur goed dicht doet.
Dus kinderen gaan naar beneden en laten de deur op een kier staan. Deur klapt met regelmaat. Later komt een ouder die de deur wel sluit.

Vervolgens kom jij langs met het het verhaal dat je last hebt van het slaan met deuren en zij herkennen zich daar niet in. Dat doen ze namelijk nooit.
Vind dit niet zomaar een heel gek idee eigenlijk. Misschien dat de buren daarom ook niet het probleem herkennen.

Sowieso accepteer ik enig geluid vanaf de buren ook wel. Mag je bij woningen van deze leeftijd ook wel verwachten. Het traplopen van de buren, af en toe geschreeuw en deuren die dichtvallen overdag vind ik ook niet helemaal erg. Het gaat ons meer om de knallende deuren in de ochtend, vooral om de hoeveelheid van die dichtvallende deuren.

Mijn vriendin en ik hebben in ieder geval besloten om nog niet te beginnen aan kinderen. ;)

Zodra we de buren weer spreken zullen we één van hun uitnodigen om bij ons binnen te luisteren. De ander zal dan de deuren moeten sluiten of andere geluiden moeten maken die in de buurt kunnen komen van het probleem. Daarna kunnen we gezamenlijk wel een oplossing vinden. In de afgelopen maanden hebben we goed contact gehad met de buren en is het vertrouwen ook groot naar elkaar (we hebben immers een reservesleutel van elkaar in geval van nood). Ik denk dat we best een oplossing kunnen vinden, zonder dat de kinderen iets nieuws moeten leren.

Als dat allemaal niet helpt en we er nog steeds last van houden, zullen we kijken of we onze slaapkamer meer geluidsdicht kunnen maken. Het gaat ons namelijk vooral tijdens het slapen, de rest van de dag zijn we toch aan het werk/bezig en niet in de slaapkamer aanwezig.

In ieder geval bedankt voor al jullie tips/ervaringen! Ik heb in ieder geval meer inzicht gekregen in de mogelijkheden.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
T.C schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:10:
[...]

Bijzonder matig advies en natuurlijk ook niet toegestaan conform de meeste APV's. Daarnaast valt dit onder het doelmatig creëren van overlast. Dat men leefgeluiden dient te accepteren binnen bepaalde kaders is niet hetzelfde als het afspelen van muziek op vol volume.

Bewijsvoering is lastig maar alsnog geen bijzonder strak plan en een bijzonder slecht advies dat je hier geeft.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee