Vraag

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-03 15:00
Mijn vraag:
Welke systeemcamera voor een beginner? De focus ligt voor 99% op foto, video is niet belangrijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Momenteel maak ik foto's met mijn iPhone 12. Alhoewel dit voor mijn doen mooie foto's zijn zou ik graag een systeemcamera willen aanschaffen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Al een aantal weken lees ik reviews, vergelijkingen tussen verschillende systeemcamera's en speur ik YouTube af. Na al dit speurwerk kom ik tot de conclusie dat ik graag een Fujifilm systeemcamera wil aanschaffen. De look van Fuji spreekt mij aan, maar ook het aanbod aan (goedkope maar goede) lenzen is ideaal voor een beginner zoals mijzelf. De nieuwste modellen vallen buiten mijn prijscategorie, waardoor ik vooral kijk naar oude modellen (nieuw en occasion). Maximaal zou ik er zo'n 700 euro aan uit willen geven, maar 600 is voor mij de 'sweetspot'. De afgelopen weken heeft mij geleerd dat Fuji een groot aanbod aan systeemcamera's heeft. Het heeft dan ook even geduurd voordat ik tot een aantal keuzes kwam. Met mijn budget in het achterhoofd heb ik nu twee opties voor samengesteld:

FUJIFILM X-E3 ZILVER + XC 15-45MM (nieuw voor 599,-)

FUJIFILM X-T1 BODY ZWART + XC 35 MM F2.0 (occasion voor 519,- rond de 6000 clicks ... lens is wel nieuw)

De X-E3 is uiteraard een nieuwer model (2017) vergeleken met de X-T1 (2014). Er zijn voor beide camera's voor- en nadelen te noemen als ik de geschreven en YouTube reviews mag geloven. Zo heeft de X-T1 een flip out screen, maar de X-E3 weer een touchscreen. Op dit moment neig ik meer naar de X-T1 vanwege de prijs en de lens. Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar een prime lens, die optie komt bij de X-E3 rond de 749,- euro uit. Ondanks dat de X-T1 een ouder model is krijgt deze nog steeds lovende kritieken.

Wat is jullie mening en zijn er wellicht nog andere opties in het Fuji segment die ik over het hoofd heb gezien?

Beste antwoord (via laquaezzi op 09-02-2021 08:48)

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Lastig hoor! Vooral omdat je al een Iphone 12 heb en je met een relatief klein budget een camera wilt met lens(en) waarvan je natuurlijk wel betere foto's wilt dan met je Iphone.

In dat buget kun je een camera kopen met een goedkope zoomlens.
Maar ik ben bang dat het tegen kan gaan vallen omdat je dan een goedkope zoomlens krijgt die niet zo lichtsterk is. En ook niet super scherp vergeleken met andere lenzen.
En je dus (vooral bij weinig licht of binnen) alsnog liever met je Iphone fotografeert.

Ik denk dat je heel blij zou worden van een Fujifilm XF 23mm f2 lens. (deze lens is breder inzetbaar dan de XC 35 MM F2.0 die je in je startpost noemde, het is echt een 'travel' lens of om gebeurtenissen te documenteren)
Ik zie dat je deze tussen de 300 euro en 350 euro kan vinden op marktplaats.
Er staat ook een fujifilm x-e3 te koop voor 360 euro.

Je kunt natuurlijk wel altijd een zoomlens erbij nemen voor als je flexibel wilt zijn en toch buiten fotografeert met genoeg licht (wat vaak het geval is) en wel iets wilt inleveren op beeldkwaliteit. De Fujifilm XC 15-45mm is daar een prima lensje voor.

Een (betaalbaarder) alternatief zou zijn:
Pananic GX80 in kit met de Panasonic 12-32mm: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm f/3.5-5.6 Zwart
Een Gx80 kun je los op marktplaats tussen de 300 en 350 euro kopen. Maar nieuw met dit zoomlensje erbij is een erg goede deal.

Met als toevoeging de Panasonic 20mm f1.7 als scherpere en lichtsterke optie:
pricewatch: Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH Zwart
(je kunt deze op marktplaats vinden tussen 150 en 200 euro)
Al lijkt mij de Fuji 23mm een fijnere standaard lens voor reizen en dergelijke. De Panasonic 20mm is wat 'krapper' doordat m43 een hogere cropfactor heeft.
Ik gebruik zelf de Panasonic Leica 15mm f1.7 op mijn Panasonic GX9 als 'standaard' combinatie.
Maar dat is buiten je budget.

[Voor 14% gewijzigd door l_c_v op 08-02-2021 22:34]

Alle reacties

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:59
Je zou ook nog naar een X-T20 als occassion kunnen zoeken. Deze sensor is een generatie nieuwer dan de X-T1. Binnen jouw budget kun je dan ook de fijne 18-55 F2,8-4 erbij vinden.

Kijk ook naar de X-T200. Deze heeft een meer traditionele bediening met PASM-wiel, misschien vind jij dit wel fijner dan de "ouderwetse" bediening van de X-T1, X-T20 en X-E3.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:16
Nou werk ik zelf ook met plezier met Fuji en de foto's hebben naar mijn idee ook maar weinig nabewerking nodig, maar een groot aanbod aan goede en goedkope lenzen is niet iets wat ik met Fujifilm associeer.

Er zijn een paar xc lenzen die <€400,- nieuw kosten en de rest zit daar vaak ruim boven. Het aanbod aan betaalbaar tele is zeer karig.

• laquaezzi
niels132 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:59:
Je zou ook nog naar een X-T20 als occassion kunnen zoeken. Deze sensor is een generatie nieuwer dan de X-T1. Binnen jouw budget kun je dan ook de fijne 18-55 F2,8-4 erbij vinden.

Kijk ook naar de X-T200. Deze heeft een meer traditionele bediening met PASM-wiel, misschien vind jij dit wel fijner dan de "ouderwetse" bediening van de X-T1, X-T20 en X-E3.
Ik zal ook nog naar de X-T20 kijken, bedankt voor je aanvulling. De X-T200 had ik ook voorbij zien komen, wat ik kon opmaken uit de reviews was dat deze camera meer geschikt was voor 'vloggers' en dus video's. Ik zal ook deze op de lijst zetten om nader te bekijken.

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Misschien even hele flauwe vragen... maar wat wil je ermee gaan doen? Wat gaat een Fujifilm camera je bieden wat je iPhone niet kan?

De combinaties die je aanhaalt zijn twee compleet andere modellen en idem dito voor de lenzen.

Kwam je naast de "looks" nog op andere criteria op de fujifilms uit? Je zegt dat Fujifilm voordelig is, maar dat zie ik persoonlijk anders.

Als het dan Fujifilm wordt.. welke lenzen denk je het meeste te gaan gebruiken? Enz. Enz.

Voelt een beetje gemeen om dit zo te vragen, maar er zijn naar mijn idee een paar stappen overgeslagen. Ik spreek uit ervaring dat een "betere camera" niet betere foto's geeft. Daar gaat echt wat meer tijd en aandacht in zitten om het maximale uit zo'n luxe syteemcamera te halen.

Canon EOS R | Olympus OM-1

• l_c_v
Je moet inderdaad eerst bepalen wat je wilt fotograferen, en dan wat voor soort lenzen je daarvoor nodig hebt.

Gaat het om landschappen, portretten, insecten, vogels, etc.

Wil je graag een zo klein mogelijke setup of maakt dat niet zoveel uit?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10
wat wordt er weer moeilijk gedaan over specs en voorbereiden. gewoon een camera kopen die je mooi vindt en foto's maken. Elke camera kun je volautomatisch instellen. Heb zelf altijd een een X-T10 en XC 16-50 en XC 50-230 gehad. Gewoon kitlenzen waar men meestal een grondige hekel aan heeft. Onterecht m.i. Ik heb er iig geval prachtige platen mee geschoten, JPG straight uit de camera. Voorheen schoot ik RAW op Canon, en daar was altijd nabewerking nodig. Tip: Probeer de 15-45 te laten zitten, daar zit een powerzoom op (dus gemotoriseerd), en dat werkt voor velen minder fijn.

• l_c_v
Er wordt niet onterecht moeilijk gedaan.

Deze set is bijvoorbeeld niet echt geschikt voor landschappen:
FUJIFILM X-T1 BODY ZWART + XC 35 MM F2.0

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:58
[b]laquaezzi schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:55:

Wat is jullie mening en zijn er wellicht nog andere opties in het Fuji segment die ik over het hoofd heb gezien?
Er zijn in dit segment een heleboel aanbieders van dit soort systeemcamera's: Canon, Sony, Olympus, Panasonic. Ook dit zijn prima camera's, met prima lenzen voor ongeveer hetzelfde geld.

Je noemt Fuji vanwege goede en goedkope lenzen, maar bij Fuji denk ik net als een paar anderen niet echt aan goedkope lenzen. Er zijn een paar XC lenzen die vrij betaalbaar zijn, maar daarna kom je al vrij snel in duurdere opties (500+ euro) uit. Dat zijn dan ook gelijk behoorlijk goede lenzen, maar echt goedkoop zou ik die niet meer durven noemen.

Voor wat betreft Fuji zou ik hetzelfde aanraden als @niels132. Een X-T20 is een mooie camera om mee te starten, een stukje nieuwer dan de X-T1, en met de goede 18-55 erbij heb je een mooie all-round startset. Met alleen een XC 35mm ben je sowieso vrij beperkt qua mogelijkheden. Dat is een hele mooie lens, maar ik zou hem niet als enige lens nemen om mee te starten.

Andere vergelijkbare opties in dit segment zouden wat mij betreft zijn:
- Olympus OM-D E-M10 III: pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42mm f/3.5-5.6 Zwart
- Sony A6000: pricewatch: Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart
- Canon EOS M50: pricewatch: Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart

Deze zijn allemaal goed vergelijkbaar met de Fuji's. Sony en Canon hebben een wat minder uitgebreid lenzenaanbod voor deze camera's (met een eventuele adapter wordt het aanbod voor Canon wel heel groot overigens), maar hebben wel wat meer goedkope opties. Dat laatste geldt ook voor Olympus, maar die heeft anderzijds ook weer hele mooie professionele objectieven. Olympus heeft van deze 4 opties sowieso het meest uitgebreide lenzenaanbod en zowel goedkope als duurdere opties.

Een mooi voordeel van Fuji is nog dat de camera's al hele mooie JPEG's produceren en dat je via de filmsimulaties verschillende stijlen kunt creëren. Als je dus weinig zin hebt in nabewerken kan dat nog een belangrijk voordeel zijn.

Het gaat nu wat lastig, maar ik zou even wachten tot je ze in de winkel kunt proberen. Dan kun je ook kijken wat je het fijnste vindt qua bediening. Ook zou kijken wat voor soort foto's je vooral wilt gaan maken, welke lenzen je daarvoor nodig hebt en wat de verschillende merken daarin aanbieden.

• Jackie Moon
  • Laatst online: 13-07-2022
Voor fuji kiezen als de look je bevalt. Totaal mee eens dat fuji de beste jpg engine heeft.

Enigste voordeel voor een sony of mft mount, aangezien je aangeeft met primes te gaan fotograferen, zijn de 3 lichtsterke goedkope goede scherpe primes van sigma die volgens mij niet in x-mount beschikbaar zijn (ongeveer 300 euro):

Sigma 16mm F1.4 (24mm 32mm)
Sigma 30mm F1.4 (45mm 60mm)
Sigma 56mm F1.4 (85mm 112mm)

1 stop sneller als de fuji primes op F2.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Goed dat je ook 2e hands kijkt! 2014 vind ik zelf wel een beetje gedateerd. Geen van beide heeft In Body Stabilisatie.

Wat lenzen betreft: Goed bekeken, Sony, Nikon en Canon stellen de beste en professionele lenzen alleen beschikbaar in full frame. Joepie, roepen de APS-C kopers, die kan ik toch gebruiken met een adapter!
Ja, dan ben je het gewichtsvoordeel van de APS-C kwijt en kun je er net zo goed een FF body bij kopen... precies hun strategie.

Fuji, Olympus en Panasonic doen dat niet; daar heb je een compleet systeem van instap tot professioneel, en alles werkt met elkaar en door elkaar.
In Panasonic en Olympus cameras van zo'n 5 jaar oud kun je beeldstabilisatie verwachten; de beste beeldstabilisatie zit in de camera, omdat die over 5 assen kan stabiliseren.
Het werkt echt, het maakt echt verschil: Een foto die je uit de hand niet eens zou proberen blijkt verrassend bruikbaar te zijn. Eigenlijk denk je nauwelijks meer na over een lange sluitertijd; het komt toch wel goed.
De lenzen van Olympus zijn overigens ook erg goed.
Ook daar heb je binnen je budget een camera en lenzen, maar dan wel met 5 assige IBIS (en Wifi, kantelscherm en touchscreen).

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:30
De Fuji cameras zijn inderdaad heel mooi, maar het is zoals anderen al aangeven wel de moeite waard om te controleren of de body ook IBIS/WR heeft, of juist de lens die je zou willen gebruiken. Fuji is echt wel wat duurder over het algemeen, maar voor de look en film simulations kun je bijna niet anders.
Jouw budget is vrij scherp en ik hoop dat je ermee tot het systeem komt wat je voor ogen hebt. Ik denk dat het krap aan zal zijn, zeker omdat je komt vanaf een smartphone die al heel veel kan.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• FeareX
  • Niet online
107mb schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:10:
wat wordt er weer moeilijk gedaan over specs en voorbereiden. gewoon een camera kopen die je mooi vindt en foto's maken. Elke camera kun je volautomatisch instellen. Heb zelf altijd een een X-T10 en XC 16-50 en XC 50-230 gehad. Gewoon kitlenzen waar men meestal een grondige hekel aan heeft. Onterecht m.i. Ik heb er iig geval prachtige platen mee geschoten, JPG straight uit de camera. Voorheen schoot ik RAW op Canon, en daar was altijd nabewerking nodig. Tip: Probeer de 15-45 te laten zitten, daar zit een powerzoom op (dus gemotoriseerd), en dat werkt voor velen minder fijn.
Haha, in de basis heb je helemaal gelijk! Het ironische vind ik dat het een advies topic is :P Maar het klopt wat je zegt, pak een camera en ga schieten. Dan leer je het pas echt.

Ik zie alleen dat de TS twee setjes noemt die niet op elkaar lijken. Zowel qua body als lenzen. Vandaar dat ik wat meer wil weten om tot een advies te komen.

Al zie ik dat er intussen weer wat goede posts bij zijn gekomen.

• laquaezzi
@FeareX @l_c_v @107mb @Erwin186 @Jackie Moon @zzzzz @Tarquin allen bedankt voor jullie reactie. Het is wat veel om individueel op te reageren :P .

Kijkend naar de topicstart mist er zeker nog wat informatie. Mijn voorkeur gaat uit naar een 'handzamer' model camera. Daarom om de X-E3 in mijn topicstart. De X-T1 is uiteraard een stukje groter. De camera zal voornamelijk bedoeld zijn reis, portret, 'street' en hier en daar wellicht wat landschappen. Dat laatste heeft niet echt de voorkeur.

Zoals @Erwin186 terecht opmerkt zijn er maar een aantal Fuji lenzen die betaalbaar zijn: de XC lenzen. Daar doelde ik ook op in mijn topicstart. Andere merken zullen bij nader inzien ook wel dit soort modellen verkopen. De camera's die jij noemt heb ik op de Canon na de afgelopen weken ook bekeken. Voor zover ik kon zien zaten die qua specs dicht bij de Fuji modellen die ik op het oog had, echter de look van de Fuji camera vind ik persoonlijk mooier. Toch ga ik nog een keer beter kijken naar de Olympus! Mede de goede JPEG kwaliteit, wat je eigenlijk in elke review leest of hoort, duwde mij nog meer richting een Fuji. Zeker omdat nabewerking iets is waar ik wel in wil duiken, maar niet direct. Alles op zijn tijd.

@FeareX Laat ik vooropstellen dat het zeker geen flauwe vragen zijn :P. Er mist zoals gezegd wel wat informatie in de topicstart. De alternatieve camera's ga ik eens rustig bekijken. Zeker als 'beginner' zie je ondanks al die weken/dagen inlezen nog veel dingen over het hoofd O-).

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bespaar jezelf een grote desinvestering ten opzichte van je iPhone wil je vooral een camera met een mooie DOF kortom lichtsterk glas, dat is niet goedkoop. Daarom zeker omdat het je eerste camera is zoek eerst iets 2e hands met een mooie lens voor de 600 euro is wel wat te vinden. Hier krijg je betere resultaten mee dan met een budget systeem camera setje met een tegenvallende lens. Laat je niet gek maken door specs maar kijk naar resultaten en lees je in in het belang van goed glas.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@laquaezzi Vergeet niet dat je camera's en lenzen ook kan huren.

Zo heeft https://budgetcam.nl/categorie/foto/mount/fujifilm-x aantrekkelijke prijzen en kan je bijvoorbeeld even een weekendje alles lekker testen alvorens je zo'n dure aankoop doet.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• l_c_v
Lastig hoor! Vooral omdat je al een Iphone 12 heb en je met een relatief klein budget een camera wilt met lens(en) waarvan je natuurlijk wel betere foto's wilt dan met je Iphone.

In dat buget kun je een camera kopen met een goedkope zoomlens.
Maar ik ben bang dat het tegen kan gaan vallen omdat je dan een goedkope zoomlens krijgt die niet zo lichtsterk is. En ook niet super scherp vergeleken met andere lenzen.
En je dus (vooral bij weinig licht of binnen) alsnog liever met je Iphone fotografeert.

Ik denk dat je heel blij zou worden van een Fujifilm XF 23mm f2 lens. (deze lens is breder inzetbaar dan de XC 35 MM F2.0 die je in je startpost noemde, het is echt een 'travel' lens of om gebeurtenissen te documenteren)
Ik zie dat je deze tussen de 300 euro en 350 euro kan vinden op marktplaats.
Er staat ook een fujifilm x-e3 te koop voor 360 euro.

Je kunt natuurlijk wel altijd een zoomlens erbij nemen voor als je flexibel wilt zijn en toch buiten fotografeert met genoeg licht (wat vaak het geval is) en wel iets wilt inleveren op beeldkwaliteit. De Fujifilm XC 15-45mm is daar een prima lensje voor.

Een (betaalbaarder) alternatief zou zijn:
Pananic GX80 in kit met de Panasonic 12-32mm: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm f/3.5-5.6 Zwart
Een Gx80 kun je los op marktplaats tussen de 300 en 350 euro kopen. Maar nieuw met dit zoomlensje erbij is een erg goede deal.

Met als toevoeging de Panasonic 20mm f1.7 als scherpere en lichtsterke optie:
pricewatch: Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH Zwart
(je kunt deze op marktplaats vinden tussen 150 en 200 euro)
Al lijkt mij de Fuji 23mm een fijnere standaard lens voor reizen en dergelijke. De Panasonic 20mm is wat 'krapper' doordat m43 een hogere cropfactor heeft.
Ik gebruik zelf de Panasonic Leica 15mm f1.7 op mijn Panasonic GX9 als 'standaard' combinatie.
Maar dat is buiten je budget.

[Voor 14% gewijzigd door l_c_v op 08-02-2021 22:34]

• Tarquin
  • Nu online
Yep ik denk ook dat je met Micro Four Thirds meer ruimte hebt binnen je budget te vinden en het fotografeert prachtig.
Een Olympus M10.II heeft een leuke hoeveelheid functieknoppen die te programmeren zijn. (5 programmeerbare knoppen is ruim! Eigenlijk is de camera iets te krachtig voor een instap-model. Bij de opvolgers zijn deze mogelijkheden teruggebracht)
Dat maakt dat je de camera bedient zonder naar een menu te gaan en dat is gewoon heerlijk.
Oh, en 5 assige beeldstabilisatie - dat is wel echt een sterke toevoeging.
Je kunt zelfs een Olympus M5.II zoeken; die heeft ook nog een High Res mode én met Pro lenzen is hij weathersealed. Maar nodig is het niet.

De kitlenzen van het systeem zie ik in reviews altijd complimenten krijgen, ze zijn alleen f3.5-5.6 gewoon niet heel lichtsterk; dat is gewoon een gevolg van het ontwerp. Je vindt dat meestal ook bij andere systemen. (Die Fuji 18-55 f2.8-4 is een positieve uitschieter) Vergeet ook de beeldstabilisatie niet: die werkt op elke lens.

Het is wel leuk om er dan een vaste lens van f1.8 bij te hebben (45mm of 17mm bijvoorbeeld), juist omdat het verschil dan zo groot is - je weet dan goed waarom je een camera met verwisselbare lenzen hebt!
Die vaste lenzen zijn (ook tweedehands) goed betaalbaar.

• laquaezzi
@l_c_v & @Tarquin Bedankt voor jullie toevoegingen, dit helpt enorm kan ik zeggen. Met de toevoeging van de Panasonic heb ik gezien dat dit zeker een betaalbaar alternatief is. Vergeleken met de Olympus M10 en M5 gaat mijn voorkeur zeker uit naar de Panasonic. Toch nog iets handzamer, alhoewel de maten niet heel erg verschillen. Voordeel van de Olympus modellen dat ze een iets betere batterij capaciteit hebben en natuurlijk de stabilization. Echter heeft de Panasonic dit ook.

• Tarquin
  • Nu online
Klopt, lekker nemen wat goed in de hand ligt.
Panasonic heeft 2 soorten modellen; de hele handzame rangefinder, en diegene die wat meer op een DSLR lijkt.
Vanaf de GX80/85 hebben ze ook allemaal 5 assige stabilisatie. Ja, het werkt allemaal door elkaar, dat is best leuk. Vaak maken Olympus en Panasonic dezelfde lens maar dan toch met een andere insteek. Dan maakt één bijvoorbeeld een f1.4 versie, of een lens die iets minder ver zoomt maar ook een kleiner en lichter en goedkoper is. Er is veel keuze.

• FeareX
  • Niet online
Nog even wat "food for thought".

Dit past niet helemaal in de categorie handzaam zoals jij het bedoelt. Maar wel een kek setje wat mij betreft. Ik zat in de V&A te kijken. Stel dat je deze combinatie koopt:

Fullframe Canon 6D (nog steeds een uitstekende camera):
V&A aangeboden: Canon EOS 6D Body Zwart

50mm f1.8 prime erbij, daar kan je nog wel wat op afdingen want de nieuwprijs is €120:
V&A aangeboden: Canon EF 50mm f/1.8 STM

Dan heb je wel écht wat gaafs voor straatfotografie en portretten.

Moet je voor de gein even kijken hoeveel groter een fullframe sensor is dan die van een M4/3 (zoals Panasonic heeft) of APS-C (zoals Fuji heeft).

https://images.techhive.c...ed.svg-100056836-orig.png

Dan kan je dit soort foto's maken:

https://fstoppers.com/gea...y-fifty-lens-update-70463

Nogmaals, anders dan wat je in gedachte had. Maar wel een erg vette set, en nog binnen budget ook! De lens is wel erg klein. Ik heb zelf zoiets bij die camera's van "je hebt toch een tas nodig". Of je nou die panasonic pak of die 6D. Canon staat ook bekend om mooie JPEG kwaliteit trouwens.

• Tarquin
  • Nu online
FeareX schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:50:
Fullframe Canon 6D (nog steeds een uitstekende camera):
50mm f1.8 prime erbij, daar kan je nog wel wat op afdingen want de nieuwprijs is €120:
Dan heb je wel écht wat gaafs voor straatfotografie en portretten.
Voor straatfotografie vind ik dit echt geen 1e keus. De camera is groot, ziet er professioneel uit, trekt veel aandacht, en hij past absoluut niet in een jaszak.
Beetje gekleurd hoor, alsof je echt die camera +lens nodig hebt om die foto te maken.
Elke (letterlijk elke) camera heeft fantastische voorbeelden.
Alle cameras maken in de juiste handen werkelijk fantastische beelden.
Je kunt eigenlijk nooit aan een foto zien met welke camera hij gemaakt is. De lens en de fotograaf hebben zo veel meer invloed.
Wel kun je soms zien wat voor soort lens er gebruikt is - maar alle systemen hebben alle mogelijke lenzen beschikbaar van fisheye tot tele, met en zonder zoom; noem maar op.
Ik heb zelf zoiets bij die camera's van "je hebt toch een tas nodig".
Zeker zo'n panasonic met een kleine lens, die past echt in je jaszak. Da's echt leuk hoor, een beetje ongedwongen over straat zonder dat je opvalt als een toerist of een fotograaf.

• laquaezzi
De fullframe camera's zijn mij echt te groot. Zoals ik in de topicstart ook had gezegd zou ik graag een handzamer model willen. Verder ben ik het met je eens dat het een gave set is, maar niet wat ik op dit moment voor ogen heb kwa grote.

Ik ben uiteindelijk ook voor een Panasonic GX80/85 gegaan zoals @l_c_v voorstelde in zijn post. Met bepaalde lenzen is die 'lekker handzaam' en uitbreiding genoeg in de toekomst wat betreft M4/3.

Bedankt allemaal voor jullie hulp en terechte vragen, als beginner zie je soms gewoon dingen over het hoofd :P.

• FeareX
  • Niet online
Rustig maar, food for thought zei ik ook :P Ik was zelf vooral verbaasd dat je al een fullframe camera kan hebben voor zo weinig. Vond het wel de moeite om te delen.

@laquaezzi: fijn dat je nu een goed beeld hebt wat je wilt. Voor leuke fotografie zou ik ook zoeken naar een snelle prime lens, zeg een f1.4 25mm bijvoorbeeld. Dan krijg je die wazige achtergronden wat makkelijker. Veel fotografieplezier alvast! Zou leuk zijn als je je mooiste foto's hier nog een keer komt showen in het forum :)

• laquaezzi
FeareX schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:56:
[...]

Rustig maar, food for thought zei ik ook :P Ik was zelf vooral verbaasd dat je al een fullframe camera kan hebben voor zo weinig. Vond het wel de moeite om te delen.

@laquaezzi: fijn dat je nu een goed beeld hebt wat je wilt. Voor leuke fotografie zou ik ook zoeken naar een snelle prime lens, zeg een f1.4 25mm bijvoorbeeld. Dan krijg je die wazige achtergronden wat makkelijker. Veel fotografieplezier alvast! Zou leuk zijn als je je mooiste foto's hier nog een keer komt showen in het forum :)
Een aantal lenzen heb ik inderdaad al op mijn lijstje staan na dit topic. Maar eens kijken wat het budget in de toekomst toelaat :P. Zodra het wilt lukken met de foto's zullen die hier zeker voorbijkomen :Y

• l_c_v
Ik moet zeggen dat ik zulke foto's helemaal niet zo spannend vind om naar te kijken.
Net zoals portretten met een telelens en een compleet vervaagde achtergrond.
Het ziet er even mooi uit maar het verveelt heel snel.

Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op deze pagina's:
https://www.poshtarov.net...-in-the-rhodope-mountains
https://www.poshtarov.net/home/pontic_mountains
https://www.poshtarov.net...-the-name-of-life-albania

Of deze portfolio: https://www.mitchellk-photos.com/galleries (veel van zijn foto;s zijn gemaakt met de Panasonic GX80)

Wat een verhalen vertellen die foto's!

[Voor 7% gewijzigd door l_c_v op 11-02-2021 18:35]

• FeareX
  • Niet online
@l_c_v je hebt helemaal gelijk dat de verhalen de foto’s vertellen! Dat is ook gelijk het lastigste aan fotografie :)

Maar dan komen we wel snel weer het cirkeltje rond dat een smartphone ook goed is :P

Maar dan nog, food for thought gaf ik al aan. Heb het idee dat ik hier in een sensorformaat-oorlog terecht ben gekomen :+ Dat was niet m’n bedoeling!

Iedereen moet lekker de camera gebruiken die hij/zij fijn vindt. Het is niet de grootte van de sensor die ertoe doet, maar juist wat je ermee doet oOo Laten we het daarop houden :Y)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee