Wat ook belangrijk is om je CV ketel te tunen nadat je slimme radiatorknoppen hebt geinstalleerd. Want de instellingen zijn niet meer correct dan. Tado vertelt dit er helaas niet bij. Loodgieters/installateurs zijn vaak ook niet blij dat men dit zomaar vervangt.
Bij een dom huis zit je thermostaat in je woonkamer, en wordt alles bepaald door je woonkamertemperatuur. Dus stel het is te koud in de woonkamer, dan stook je lekker de hele bovenverdieping mee. Daar heb je aardig wat stookcapaciteit(pompsnelheid+hogere aanvoertemperatuur) nodig.
Als je overal in huis Tado slimme radiatorknoppen hebt, dan stook je voor meestal 1 radiator/ruimte per keer. Dus die hele gigantische CV ketel is aan het stoken voor 1 ruimte. Als je pompsnelheid te hoog staat, dan krijg je defecten of storingen.
Is je aanvoertemperatuur te hoog? Dan heb je weer een te hoge retourtemperatuur en gaat je ketel pendelen. Is je minimale pompsnelheid te hoog? Dan gaat je ketel moeilijk doen want die kan zijn druk niet kwijt.
Met een Tado set hoor je je minimale pompsnelheid omlaag te brengen en eventueel ook je maximale snelheid.
Indien mogelijk zou je je aanvoertemperatuur ook omlaag kunnen brengen zodat je radiator/ruimte geleidelijk opwarmt en dat je ketel aan een stuk door op lager vermogen gaat stoken. Hierdoor heb je ook een lagere retourtemperatuur waardoor je ketel op een hoger rendement kan draaien.
Een lager retourtemperatuur(<58 graden) zorgt voor condensering waardoor die warmte daarvan weer opgevangen kan worden.
En ja een bypass is ideaal, en anders 1 radiator dom laten en die een beetje open laten. Badkamer bijvoorbeeld. Verschilt ook per CV ketel natuurlijk. Als de minimale pompsnelehid te hoog staat dan gaat dit ook niet werken.
Edit:
Ik vergat nog te melden dat je CV ketel ook een timer heeft hoelang hij nog door moet pompen nadat de stookvraag gestopt is. Deze moet zo laag mogelijk staan. Wanneer een radiator/ruimte op temperatuur is, geeft Tado het signaal om te stoppen met stoken, en draait de kraan meteen dicht. Als je ketel ingesteld staat om nog 15 minuten te pompen dan gaat dit ook voor problemen zorgen.
BIj mijn Nefit ketel kan ik de timer niet uitzetten, maar wel op 1 minuut zetten. Volgens mij stond hij voorheen op een half uur.
[Voor 13% gewijzigd door com2,1ghz op 11-03-2021 10:48]