Toon posts:

Waterslag CV na alle radiatorknoppen te vervangen door Tado?

Pagina: 1
Acties:

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:07
In mijn huis (jaren 20 woning) heb ik een tijd 3 van de 6 radiatoren met een TADO knop gehad. Nu heb ik (door een aanbieding) nog 2 radiatoren van een tado knop voorzien. de laatste radiator houd ik meestal dicht en wordt weinig gebruikt.

Nu heb ik al een paar keer een luide klap gehoord op het moment dat de tado al openstaat en de CV begint met pompen. Komt dit door het drukverschil wat ontstaat tussen de heen en retour leiding omdat nu alle radiatoren in principe zijn gescheiden?

Mijn oplossing voor nu is radiator 6 (die ik niet vaak gebruik) op een kier te zetten. Is kijken of dit werkt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Heb je een bypass ventiel? Dat is nodig als er kans bestaat dan op enig moment alle radiatoren dicht staan (het ventiel gaat open als de druk te hoog oploopt, om de pomp en CV te beschermen).
Ben je zeker dat de radiatorkraan al open is als de CV begint met pompen? Het duurt wel even voor die kranen open zijn, terwijl de pomp direct druk geeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• djoenez
Mijn excuses voor mijn late reactie: Nee, geen bypass ventiel. Waar zou die gemonteerd moeten worden?
ik hoor wel de radiatorknoppen draaien voordat de CV aanslaat, dus ik denk wel dat die open is.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:17
Waterslag krijg je bij een abrupte blokkade : het snel dicht schakelen van de kranen.

Snel openen waarna de pomp pas begint te draaien zoals je zegt snap ik niet hoe dat een klap kan veroorzaken.
Als je normale (niet thermostatische) knoppen hebt is de situatie altijd zo, dan heb je ook geen klappen.

Is alles wel goed ontlucht?
Werken de thermostaat ventielen soepel?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:50

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zitten de thermostaatkranen wel bij elke radiator op de aanvoerleiding (even voelen welke als eerste warm wordt)? Een thermostaatkraan die in de retour zit kan gaan klapperen.

Verder zal er inderdaad een bypass (AVDO) geplaatst moeten worden als nu overal thermostaatkranen op zitten. Zie ook deze uitleg.

[Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2021 07:51]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik kan me niet voorstellen dat het waterslag is eigenlijk. Volgens mij werkt je expansievat als een grote demper. Is die nog goed?

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:17
MikeyMan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:48:
Ik kan me niet voorstellen dat het waterslag is eigenlijk. Volgens mij werkt je expansievat als een grote demper. Is die nog goed?
Goede om na te kijken inderdaad!

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13
Let op dat de radiator in de ruimte waar de thermostaat hangt altijd open staat, en dus geen automatische (thermisch, tado, etc) knip heeft. Tenzij je een by-pass hebt.
Als de.pomp draait en het water nergens heen kan gaan er zaken kapot.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
djoenez schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:38:
Mijn excuses voor mijn late reactie: Nee, geen bypass ventiel. Waar zou die gemonteerd moeten worden?
ik hoor wel de radiatorknoppen draaien voordat de CV aanslaat, dus ik denk wel dat die open is.
Best niet bij de buren laten monteren, maar bij jezelf :+
In principe kan die waar je maar wil op de leidingen die aan de CV hangen (dus niet achter een zoneklep bijvoorbeeld); best niet te dicht bij de ketel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• djoenez
Zeer bedankt voor alle reacties! Zeker leerzaam :)

Als ik het goed begrijp heb ik dus zo iets nodig op mijn aanvoer en retourleiding:
Goede om na te kijken inderdaad!
Hoe kijk ik een expansievat na? :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beetje tegen dat ding tikken

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
djoenez schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:56:
Zeer bedankt voor alle reacties! Zeker leerzaam :)

Als ik het goed begrijp heb ik dus zo iets nodig op mijn aanvoer en retourleiding:
[Afbeelding]

[...]

Hoe kijk ik een expansievat na? :)
Ja een drukregelventiel. (ook wel avdo genoemd echter is dat de benaming die Danfoss daarvoor gebruikt)
Expansievat kan je testen met een drukmeter. Of cv in koude toestand druk controleren, (bv 1,8 bar) en daarna opstoken, loopt de druk meer dan 3 a 4 tienden op is dat vaak wel een signaal.
Als je veel moet bijvullen ook.
MikeyMan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:48:
Als alle radiatoren dichtstaan en er is geen by-pass gebeurt er in het expansievat niks.
Dat zegt niet altijd alles, dan moet die echt helemaal gevuld staan met water.

Overigens geluiden in cv installaties komen vaak voort uit te weinig doorstroming, luchtproblemen, aanvoer/retour verwisseld. Zou dat eerst controleren.
En als je alleen maar thermostaatkranen hebt een drukverschilregelaar.

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-03 07:30
Ik heb hier ook alle radiatorkranen vervangen door een tado thermostaten. Hier is ook geen bypass aanwezig. Sinds enkele dagen horen wij ook een hard bonkend geluid. Het vreemde bij ons is alleen dat alle radiator knoppen nu geluid maken, ongeacht of er een tado op zit.

Ik heb een filmpje gemaakt van wat er gebeurt:

Is dit vergelijkbaar met wat jij hoort? Ik ben er een beetje van geschrokken dat zelfs zonder tado de radiatoren dit geluid maken. Ter bevestiging: dit is hoe waterslag klinkt?

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-03 22:23
zerokill schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:43:
Ik heb hier ook alle radiatorkranen vervangen door een tado thermostaten. Hier is ook geen bypass aanwezig. Sinds enkele dagen horen wij ook een hard bonkend geluid. Het vreemde bij ons is alleen dat alle radiator knoppen nu geluid maken, ongeacht of er een tado op zit.

[YouTube: Waterslag]

Is dit vergelijkbaar met wat jij hoort? Ik ben er een beetje van geschrokken dat zelfs zonder tado de radiatoren dit geluid maken. Ter bevestiging: dit is hoe waterslag klinkt?
Ik heb precies dit geluid, maar dan af en toe, op een van mijn radiatoren in de woonkamer. Ook met Tado.
Moet eerlijk bekennen dat ik nog geen moeite heb gedaan om het na te kijken.

5120Wp Oost/West - PV Output

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Nu online

Ja dat gebeurt als je in één keer de doorstroming stopt.
Er moet een drukregelaar (by-pass) in het systeem als je alleen thermostaat kranen hebt.
Heel slecht voor je systeem dit, dus actie vereist.

• grigori1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-03 12:26

Ik heb zelf ook kast gehad van dit geluid. Het bleek dat de thermostaat kraan in de retour gemonteerd zat.

• djoenez

Precies dat! en dan nog wat harder. ik heb het uiteindelijk opgelost door mijn badkamer kraan weer te vervangen voor een thermostaatkraan en deze een beetje open te zetten. Wij gaan niet lang meer blijven in dit huis dus nog veel vervangen hier ga ik niet doen.

Nog bedankt voor de hulp allen!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:15
Wat ook belangrijk is om je CV ketel te tunen nadat je slimme radiatorknoppen hebt geinstalleerd. Want de instellingen zijn niet meer correct dan. Tado vertelt dit er helaas niet bij. Loodgieters/installateurs zijn vaak ook niet blij dat men dit zomaar vervangt.

Bij een dom huis zit je thermostaat in je woonkamer, en wordt alles bepaald door je woonkamertemperatuur. Dus stel het is te koud in de woonkamer, dan stook je lekker de hele bovenverdieping mee. Daar heb je aardig wat stookcapaciteit(pompsnelheid+hogere aanvoertemperatuur) nodig.

Als je overal in huis Tado slimme radiatorknoppen hebt, dan stook je voor meestal 1 radiator/ruimte per keer. Dus die hele gigantische CV ketel is aan het stoken voor 1 ruimte. Als je pompsnelheid te hoog staat, dan krijg je defecten of storingen.
Is je aanvoertemperatuur te hoog? Dan heb je weer een te hoge retourtemperatuur en gaat je ketel pendelen. Is je minimale pompsnelheid te hoog? Dan gaat je ketel moeilijk doen want die kan zijn druk niet kwijt.

Met een Tado set hoor je je minimale pompsnelheid omlaag te brengen en eventueel ook je maximale snelheid.
Indien mogelijk zou je je aanvoertemperatuur ook omlaag kunnen brengen zodat je radiator/ruimte geleidelijk opwarmt en dat je ketel aan een stuk door op lager vermogen gaat stoken. Hierdoor heb je ook een lagere retourtemperatuur waardoor je ketel op een hoger rendement kan draaien.

Een lager retourtemperatuur(<58 graden) zorgt voor condensering waardoor die warmte daarvan weer opgevangen kan worden.

En ja een bypass is ideaal, en anders 1 radiator dom laten en die een beetje open laten. Badkamer bijvoorbeeld. Verschilt ook per CV ketel natuurlijk. Als de minimale pompsnelehid te hoog staat dan gaat dit ook niet werken.

Edit:

Ik vergat nog te melden dat je CV ketel ook een timer heeft hoelang hij nog door moet pompen nadat de stookvraag gestopt is. Deze moet zo laag mogelijk staan. Wanneer een radiator/ruimte op temperatuur is, geeft Tado het signaal om te stoppen met stoken, en draait de kraan meteen dicht. Als je ketel ingesteld staat om nog 15 minuten te pompen dan gaat dit ook voor problemen zorgen.

BIj mijn Nefit ketel kan ik de timer niet uitzetten, maar wel op 1 minuut zetten. Volgens mij stond hij voorheen op een half uur.

[Voor 13% gewijzigd door com2,1ghz op 11-03-2021 10:48]

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-03 16:18

Dat klinkt inderdaad als waterslag omdat de doorvoer ineens afgesloten wordt.
Kan Tado niet ingesteld worden om de doorvoer langzaam dicht te draaien?

• djoenez
com2,1ghz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:47:
Wat ook belangrijk is om je CV ketel te tunen nadat je slimme radiatorknoppen hebt geinstalleerd. Want de instellingen zijn niet meer correct dan. Tado vertelt dit er helaas niet bij. Loodgieters/installateurs zijn vaak ook niet blij dat men dit zomaar vervangt.

Bij een dom huis zit je thermostaat in je woonkamer, en wordt alles bepaald door je woonkamertemperatuur. Dus stel het is te koud in de woonkamer, dan stook je lekker de hele bovenverdieping mee. Daar heb je aardig wat stookcapaciteit(pompsnelheid+hogere aanvoertemperatuur) nodig.

Als je overal in huis Tado slimme radiatorknoppen hebt, dan stook je voor meestal 1 radiator/ruimte per keer. Dus die hele gigantische CV ketel is aan het stoken voor 1 ruimte. Als je pompsnelheid te hoog staat, dan krijg je defecten of storingen.
Is je aanvoertemperatuur te hoog? Dan heb je weer een te hoge retourtemperatuur en gaat je ketel pendelen. Is je minimale pompsnelheid te hoog? Dan gaat je ketel moeilijk doen want die kan zijn druk niet kwijt.

Met een Tado set hoor je je minimale pompsnelheid omlaag te brengen en eventueel ook je maximale snelheid.
Indien mogelijk zou je je aanvoertemperatuur ook omlaag kunnen brengen zodat je radiator/ruimte geleidelijk opwarmt en dat je ketel aan een stuk door op lager vermogen gaat stoken. Hierdoor heb je ook een lagere retourtemperatuur waardoor je ketel op een hoger rendement kan draaien.

Een lager retourtemperatuur(<58 graden) zorgt voor condensering waardoor die warmte daarvan weer opgevangen kan worden.

En ja een bypass is ideaal, en anders 1 radiator dom laten en die een beetje open laten. Badkamer bijvoorbeeld. Verschilt ook per CV ketel natuurlijk. Als de minimale pompsnelehid te hoog staat dan gaat dit ook niet werken.
Klopt helemaal. al kan Tado zelf al zorgen dat de pomp aan en uit gaat, en dit doet hij ook actief (in tegenstelling tot het honeywell multi room systeem, daarbij blijft hij doorpompen omdat de ketel vindt dat de retour temp te hoog is = de hele nacht lawaai). Tado radiatorknoppen zijn niet in te stellen qua opening en sluiting gedrag (ook bypass gedrag zou heel mooi zijn!).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee