Toon posts:

Barrel jack oplader gezocht; zie door de bomen het bos niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Jimu robot voor m'n zoontje. Echter is de oplader kwijt, en ik krijg 'm met geen mogelijkheid gevonden. Via de fabrikant krijg ik 0 op rekest, dus probeer ik via een derde partij aan een oplader te komen.
Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik zoiets gevonden krijg, aangezien er volgens mij duizenden verschillende varianten zijn qua stroomsterkte, binnen- en buitendiameters enzovoort.

Specs:

Buitendiameter (breedte 'gat') 3.7mm
Binnendiameter (pinnetje) ~1(.1?) mm
V: 9.6V
A: 2.0A

Iemand die me kan helpen?

Beste antwoord (via Smultie op 12-02-2021 07:50)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

OK, je hebt een Lithium accu op 7.4v. Deze wordt met 8.4v geladen. Je accu heeft maar 2 aansluitingen (+ en -) wat betekent dat een eventuele BMS of balancer in de accu zit.

Dat lijkt de precisie van de 9.6v minder belangrijk te worden en lijkt meer te duiden op toch gewoon een simpele voltage adapter.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een universele adapter kopen? Dan krijg je een hele reeks aan plugjes én kun je het uitgaansvoltage instellen.

Of gewoon bij de fabrikant bestellen, https://www.ubtrobot.com/products/jimu-adapter?ls=en

[Voor 29% gewijzigd door pagani op 08-02-2021 11:55]

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Hierboven is inderdaad het beste advies.

Alternatief kan je een 3.7MMx1MM jack makkelijk bestellen van AliExpress (bijvoorbeeld) en dan kan je elke 9.6v adapter die 2A of meer levert gebruiken.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:27
9,6V is wel "oddly specific". Waarschijnlijk heb je niet een simpele spanningsbron, maar een NiMH oplader nodig. Die zijn ook wel te vinden, maar een universele adapter zou ik niet proberen.

• mcDavid
overigens:

https://jimu-robots.mysho...age/products/jimu-adapter

ook gewoon origineel te bestellen...

• Smultie
  • Niet online
Weet ik, maar US only

• memphis

memphis

Anoniem: 472287 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:56:
Hierboven is inderdaad het beste advies.
Ik denk het niet, zoals hiervoor genoemd is 9.6v iets te specifiek voor een simpele spanningsadapter.

Je kunt de US adapter bestellen in de hoop dat die ook op 220v werkt (staat dat niet toevallig in de manual?) Als ik kijk naar de adapter lijkt het een wisselbaar stekkersysteem te hebben.

is het dit?

Lastig maar het lijkt dat er een laadsysteem in de houder zit.

• Smultie
  • Niet online
memphis schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:06:
[...]

is het dit?

[YouTube: Reseating a battery Tutorial | JIMU ROBOT by UBTECH Robotics]

Lastig maar het lijkt dat er een laadsysteem in de houder zit.
Yup, precies dat is het!
Helaas worden die US laadadapters alleen naar de US verstuurd :/
Zal er eens een mailtje aan dichten!

Hier nog wat extra info

[Voor 29% gewijzigd door Smultie op 08-02-2021 14:21]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• memphis

memphis

OK, je hebt een Lithium accu op 7.4v. Deze wordt met 8.4v geladen. Je accu heeft maar 2 aansluitingen (+ en -) wat betekent dat een eventuele BMS of balancer in de accu zit.

Dat lijkt de precisie van de 9.6v minder belangrijk te worden en lijkt meer te duiden op toch gewoon een simpele voltage adapter.

• Smultie
  • Niet online
Is een lager Amperage dan nog heel erg, of duurt het lader dan gewoon wat langer?

Zou deze bv werken, op 9V 1A
https://www.amazon.nl/dp/...pa_i_56A15VZ4R3ZKDCKA5J4M

[Voor 40% gewijzigd door Smultie op 08-02-2021 16:44]

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nee, lagere stroomsterkte moet je niet doen.
In het beste geval smelt er dan alleen een zekering.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Smultie
  • Niet online
Jaaap schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:48:
Okay.
9V 2A wel een optie dus?

Zoiets?
https://www.amazon.nl/dp/...pa_i_5XM6K98SMG9VNJT23YW6

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-03 09:20

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Via eBay is deze adapter gewoon te krijgen.. ook internationaal verscheept :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Jaaap
  • Niet online
De polariteit is iig goed (let daar op)
Als 9V genoeg is voor dat ding dan zou deze kunnen.
Persoonlijk zou ik voor @Smultie z'n oplossing gaan tenzij dat veel duurder is.

Een Chinese voeding is als een lot uit de loterij (quote van ieman hier op GoT, weet niet meer wie).

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Smultie
  • Niet online
Jaaap schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:57:
[...]

De polariteit is iig goed (let daar op)
Als 9V genoeg is voor dat ding dan zou deze kunnen.
Persoonlijk zou ik voor @Smultie z'n oplossing gaan tenzij dat veel duurder is.

Een Chinese voeding is als een lot uit de loterij (quote van ieman hier op GoT, weet niet meer wie).
Je bedoelt beter deze (https://www.amazon.nl/dp/...pa_i_5XM6K98SMG9VNJT23YW6) dan iets van eBay?

@Michael Knight, heb je een linkje toevallig?

• Jaaap
  • Niet online
Nee amazon verkoopt helaas vaak dezelfde rommel als ebay en ali/bang enzo.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• memphis

memphis

Jaaap schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:11:
[...]

Nee amazon verkoopt helaas vaak dezelfde rommel als ebay en ali/bang enzo.
Is het? Er wordt gewezen naar een Nederlandse site dus mag je stellen dat uit hun Nederlandse of Europese site geleverd wordt. Dan moeten de spullen voldoen aan de Europese normen. OK, met het onduidelijke inkoopbeleid van iedere winkel ben je noot zeker....
Dus kappen nu met degelijke beweringen!

• mcDavid
memphis schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:16:
[...]

Is het? Er wordt gewezen naar een Nederlandse site dus mag je stellen dat uit hun Nederlandse of Europese site geleverd wordt. Dan moeten de spullen voldoen aan de Europese normen. OK, met het onduidelijke inkoopbeleid van iedere winkel ben je noot zeker....
Dus kappen nu met degelijke beweringen!
Theoretisch wel, in de praktijk is het (natuurlijk) helaas anders. Er zitten veel verkopers die gewoon dropshippen vanuit China, en ook een Chinees retouradres hebben. Schiet je dus qua snelheid niets mee op. En als het product niet-comform is zeggen ze "stuur maar terug naar China", ben je 20-30 euro kwijt dus dat ga je ook niet doen voor een product van een tientje. En de review manipulatie trucjes zijn op Amazon ook even populair als op eBay.

Het kan wel hoor, maar kijk goed naar wat voor verkoper je mee te maken hebt, en wat de verzendvoorwaarden en het retouradres zijn. Maar goed dat geldt op eBay natuurlijk net zo.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Er zijn prima universele adapters te vinden op 9V, 2A.

Offtopic: @memphis: ik kan bevestigen wat @Jaaap zegt. Heb één keer een product besteld op Amazon.nl (een baby-speelmat). Was niet binnen enkele dagen leverbaar zoals geadverteerd, maar duurde ruim twee weken. Vervolgens was het echt een mega-crappy product (chemische dampen, verkleurd en schade door te strak opvouwen). Een retour op grond van de WKOA werd eerst afgepoeierd (want "you can still use it"), vervolgens kwam een tegenvoorstel en tot slot acceptatie van de verkoper. Dit allemaal in gebrekkig Engels. Er wordt dus niet (of niet standaard) geleverd uit een Nederlandse warehouse of zo :)

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-03 23:55
Jaaap schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:48:
Uit nieuwsgierigheid. Hoe kan een apparaat dat voor 2A rated is bij 1A kapot gaan. Naar mijn weten gaat in het ergste geval de oplader kapot(maar ook dat lijkt mij sterk).

• Rukapul
  • Laatst online: 20:03
Thijsmans schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:17:
Er zijn prima universele adapters te vinden op 9V, 2A.

Offtopic: @memphis: ik kan bevestigen wat @Jaaap zegt. Heb één keer een product besteld op Amazon.nl (een baby-speelmat). Was niet binnen enkele dagen leverbaar zoals geadverteerd, maar duurde ruim twee weken. Vervolgens was het echt een mega-crappy product (chemische dampen, verkleurd en schade door te strak opvouwen). Een retour op grond van de WKOA werd eerst afgepoeierd (want "you can still use it"), vervolgens kwam een tegenvoorstel en tot slot acceptatie van de verkoper. Dit allemaal in gebrekkig Engels. Er wordt dus niet (of niet standaard) geleverd uit een Nederlandse warehouse of zo :)
Ook als Amazon het wel zelf verkoopt en verstuurt zegt dat niets. Ik kreeg een paar dagen geleden nog een stekkerblok binnen zonder de verplichte CE markering.

Bij 230V, batterijen, etc. altijd goed uitkijken.

• mcDavid
Jackxl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:24:
[...]

Uit nieuwsgierigheid. Hoe kan een apparaat dat voor 2A rated is bij 1A kapot gaan. Naar mijn weten gaat in het ergste geval de oplader kapot(maar ook dat lijkt mij sterk).
In dat geval gaat idd de oplader kapot. Een apparaat is niet "rated" voor 2 ampère, het verbruikt gewoon 2 ampère. De oplader moet dus "rated" zijn daarvoor.
Waarschijnlijk gaat ie met 9v ook wel werken ja, de kans bestaat dat hij dan niet volledig kan opladen maar dat hoeft niet perse een probleem te zijn

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-03 23:55
mcDavid schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:35:
[...]

In dat geval gaat idd de oplader kapot. Een apparaat is niet "rated" voor 2 ampère, het verbruikt gewoon 2 ampère. De oplader moet dus "rated" zijn daarvoor.

[...]
De maximale stroomsterkte zal niet voorbij de 2A gaan. Het verbruik zal afhangen van wat het apparaat doet. Als de accu eenmaal vol zit zal en het apparaat op stand-by staat zal deze echt geen 2A trekken.

Maar nu vraag ik mij nog steeds af waarom er iets stuk zou gaan bij 1A. Dat de oplader kapot gaat is ook niet een gegarandeerd gegeven. Goede kans dat ie gewoon 1A levert en meer niet.

• Jaaap
  • Niet online
Jackxl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:24:
Nee de lader kan maar 1A leveren.
Het apparaat heeft 2A nodig.
Dus het is precies andersom.

Oh je bedoelt het wel goed.
De lader zal idd kapot gaan, niet het apparaat.

[Voor 10% gewijzigd door Jaaap op 08-02-2021 21:13]

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• mcDavid
Jackxl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:46:
[...]

De maximale stroomsterkte zal niet voorbij de 2A gaan. Het verbruik zal afhangen van wat het apparaat doet. Als de accu eenmaal vol zit zal en het apparaat op stand-by staat zal deze echt geen 2A trekken.

Maar nu vraag ik mij nog steeds af waarom er iets stuk zou gaan bij 1A. Dat de oplader kapot gaat is ook niet een gegarandeerd gegeven. Goede kans dat ie gewoon 1A levert en meer niet.
Sja, een oplader kan praktisch w dingen doen als je teveel stroom vraagt:
1. De spanning verlagen (wat voor een apparaat als dit betekent dat het nòg meer stroom gaat vragen, in een negatieve spiraal terecht komt tot de boel uitschakelt)
2. Stuk gaan.

Allebei niet handig.

En ja misschien kan ietsje minder ook wel, maar we weten niet anders dan wat de fabrikant voorschrijft, dus het makkelijkste is je daar gewoon aan te houden.

• Smultie
  • Niet online
Inmiddels een mailtje gehad van de US-helpdesk van de fabrikant waarin ze aangeven dat er contact vanuit China met me wordt opgenomen. Los daarvan heb ik ook vast de 9V 2A lader van Amazon besteld.
Mocht die werken, dan heb ik voor 2 tientjes een wat breder inzetbare oplader.

• Smultie
  • Niet online
Nog geen contact vanuit China.
De Amazon-lader werkt echter goed!

Dank voor alle hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee