Windows verwijderen 2e ssd*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antwerp1880
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-06-2021
Mijn vraag
...Hallo,
Ik heb twee ssd schijven op de tweede staat ook een windows ,bij aankoop nieuwe ssd heb ik windows 10 op deze niewe schijf geinstalleerd (c schijf), hoe kan ik nu de windows van de tweede schijf verwijderen
alvast bedankt
karel

Relevante software en hardware die ik gebruik
...MB asus tuf B 450 pro gaming/ NVIDIA Geforce GTX 460/Kingston 2x8 DDR 4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Schijf formatteren? Of wat wil je precies met de 2e schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

antwerp1880 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:48:
Mijn vraag
...Hallo,
Ik heb twee ssd schijven op de tweede staat ook een windows ,bij aankoop nieuwe ssd heb ik windows 10 op deze niewe schijf geinstalleerd (c schijf), hoe kan ik nu de windows van de tweede schijf verwijderen
alvast bedankt
karel

Relevante software en hardware die ik gebruik
...MB asus tuf B 450 pro gaming/ NVIDIA Geforce GTX 460/Kingston 2x8 DDR 4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Wil je de ssd leeg maken voor opslag = Formatteren

how to

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 08-02-2021 10:59 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hackus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Wil je de ssd leeg maken voor opslag = Formateren
Niet helemaal. Als daar windows op geinstalleer stond heb je meerdere partities op die schijf staan. betekent dus met diskmanager partities verwijderen en nieuwe aanmaken (en dan formatteren).
Standaard window install kent tegenwoordig 2 a 3 partities :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:19
Hou rekening met de EFI partitie die mogelijk op de tweede SSD zou kunnen staan. Mocht je hem in zijn geheel formatteren start Windows vanaf de eerste SSD niet meer op.

[ Voor 4% gewijzigd door Acid Vendetta op 08-02-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antwerp1880
Op de tweede ssd staan foto en andere gegevens die ik wil houden dus format is geen optie (is blijkbaar niet gezond voor ssd schijf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-05 22:56

M2M

medicijnman

antwerp1880 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:02:
Op de tweede ssd staan foto en andere gegevens die ik wil houden dus format is geen optie (is blijkbaar niet gezond voor ssd schijf)
Dan wordt het normaliter lastig. Je kunt de meeste folders wel verwijderen, maar niet alles is weg te krijgen. Alle hidden partities sowieso niet.

Overigens is het opslaan van je foto's op 1 plek geen goed idee.

En een format kan ook quick. Dan overschrijft hij dus niet alle sectoren maar gooit de format-tool enkel de index weg. Dat is prima voor een SSD. Een enkele format zal normaliter de levensduur van een SSD, zelf in vol ornaat, nauwelijks beinvloeden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

antwerp1880 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:02:
Kun je dat niet -tijdelijk - op de 1e ssd zetten, en dan de 2e format ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 23:52
Haal de 2e SSD er even uit en probeer of Windows nog opstart.
Als dat zo is, plaats je de 2e SSD terug zodat je de oude situatie weer terug hebt, je kopieert alles wat je nog van de C:-partitie wil hebben (dus die foto's en andere gegevens die je wil houden) weg naar de eerste SSD of een harddisk of zo. Vervolgens wis je op de 2e SSD de partitie waar Windows mee opstart (!!), maakt die partitie opnieuw aan en formatteert die. Daarna zet je alles wat je wou bewaren weer daarop terug en dan is je doel bereikt.
En voor de slijtage van de SSD hoef je het formatteren e.d. niet te laten, dat levert relatief gezien t.o.v. TBW nauwelijks slijtage op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antwerp1880
opgelost, al hetgeen ik wou behouden op extern schijf gezet en format gedaan ,pc afgezet en terug opgestart werkt nog
allen bedankt voor de sugesties :)
Pagina: 1