Het grote schaatstopic - Deel 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ik wilde wat opzoeken over schaatsen, toen ik erachter kwam dat er helemaal geen centraal topic (meer) van is! Dus vandaar hierbij een schaatstopic! Wat mij betreft kan hier alles over (zelf) schaatsen, materiaal etc besproken worden. Dus niet professionele schaatssport/EK/WK/Corona/etc.

De vraag die ik heb: ik ben op zoek naar nieuwe schaatsen en wil het eigenlijk meteen goed aanpakken. Dus als de natuurijs voorbij is ook regelmatig naar de schaatsbaan. Wat voor schaatsen (Noren) raden jullie aan? Klassieke lage noren of hoge? Klapschaats of niet? Waar rijden jullie op?

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 08-02-2021 10:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BOotaBle
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 10:35
Leuk, hier een fanatieke schaatser.

Voor de Weissensee heb ik een aantal jaren terug Salomon schaatsen aangeschaft (RS Carbon met MenM Scandinavia ijzers); hiermee heb ik inmiddels 3x de Weissensee gereden. Hiervoor reed ik altijd op Viking Marathon klapschaatsen, maar deze heb ik de laatste jaren weinig meer gebruikt.

Ik vind de Salomons perfect voor natuurijs, maar ook op de ijsbaan kun je hiermee prima uit de voeten. Mocht je een echt snel rondjes willen gaan schaatsen (<40sec per ronde), dan kun je wellicht beter voor hoge (klap) noren gaan.
Vaste noren zie je bijna niet meer op de kunstijsbaan tegenwoordig.

Er staat nu flink veel op marktplaats, misschien kun je hier wat leuks scoren om uit te proberen?

Aangezien het nu flink vriest en binnenkort op natuurijs geschaatst kan worden:
https://www.ekkel.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Sport_Life schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:17:
Ik wilde wat opzoeken over schaatsen, toen ik erachter kwam dat er helemaal geen centraal topic (meer) van is! Dus vandaar hierbij een schaatstopic! Wat mij betreft kan hier alles over (zelf) schaatsen, materiaal etc besproken worden. Dus niet professionele schaatssport/EK/WK/Corona/etc.

De vraag die ik heb: ik ben op zoek naar nieuwe schaatsen en wil het eigenlijk meteen goed aanpakken. Dus als de natuurijs voorbij is ook regelmatig naar de schaatsbaan. Wat voor schaatsen (Noren) raden jullie aan? Klassieke lage noren of hoge? Klapschaats of niet? Waar rijden jullie op?
Leuk, ik zat me een beetje te vervelen en bedacht me dat ik hier een schaatstopic mis.... die is er dus wel! Het grote nog wel :)

Ik schaats dus ook regelmatig mijn rondjes.

Wat betreft je koop vraag.... Mijn idee is, begin met een goede schoen. Hoeft niet perse de allerduurste te zijn, duur kan ook. Niet de duurste is de beste, maar die die het beste past. Als je voor lage schoenen gaat, neem dan thermoplastische. (Hoge comfort schoenen ben ik niet zo in thuis, maar ik zie veel mensen op Salomon rijden. Eigenlijk langlauf schoenen maar er zijn wat bedrijven die daar ijzers onder gezet hebben)

En wat betreft hoog, laag of klap. Laag is veel makkelijker in het begin. Balans is alles en al moeilijk genoeg. Klap ... ja, dat heeft tegenwoordig iedereen die een slagje verder is (of denkt te zijn) Ik rij zelf sinds een jaar ook op klappers. Went snel maar voelt wel heel anders. Nadeel van klappers is wel dat je enkel de keuze hebt tussen duur en heel duur.
Kortom, een goede schoen met klappers begint pas bij ca 600 euro (als je geluk hebt dat een wat goedkopere schoen je goed past)

Schaatsen koop in elk geval bij een speciaalzaak die veel merken voert. Niet online en ook niet bij de fietsenwinkel die in de winter twee modellen Vikings in het rek heeft liggen. Passen en vergelijken is alles.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 14:56

djfrankel

It's a trap!

Sport_Life schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:17:

Zelf ben ik 3 jaar geleden ook begonnen met schaatsen omdat ik er achter kwam dat ik het geheel niet meer kon. Ik ben toen begonnen op vaste schaatsen met zo'n hoge, harde, schoen. Binnen een half seizoen heb ik vervolgens klapschaatsen gekocht omdat die hoge schoenen je techniek hinderen als je iets serieuzer wilt gaan schaatsen (lees iets dieper wilt 'zitten' dan rechtop staan).

Mijn advies zou zijn bedenk van te voren wat je wilt schaatsen, rustige rondjes rechtop staand op de buiten baan of wil je iets sneller kunnen schaatsen? Wil je iets sneller en het in een keer goed aanpassen dan kom je automatisch bij klapschaatsen uit. Dat hoeft niet direct een fortuin te kosten, maar zal nog steeds niet goedkoop zijn. Zelf heb ik destijds [url=https://oosterhavensport.nl/evo-neon-klap-chroom]deze[/url gekocht en nog steeds tevreden mee. Vaste hoge noren worden eigenlijk nooit meer geadviseerd, tenminste niet als ik om mij heen kijk bij mijn vereniging.
Alternatief kan zijn een goedkoop 2e hands setje noren om te kijken of je het daadwerkelijk leuk vind om wat vaker te gaan schaatsen.

2e belangrijke advies Ankona ook geeft, ga passen in een winkel. De schoenen moeten echt goed zitten wil je comfortabel kunnen schaatsen. Thermoplastische schoenen kunnen zich vormen naar de vorm van je voet zodat de schoen stijf is maar toch comfortabel zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-04 09:25
Ik heb afgelopen voorjaar een paar skeelers gekocht met als doel een actieve hobby erbij te nemen en hier met een veel vallen en opstaan aardig wat ritjes op kunnen maken.

Omdat ik eigenlijk ook wel benieuwd was of ik kon schaatsen (nooit gedaan) ben ik paar weken geleden op een vrije dag naar de Vechtsebanen gereden waar ik een paar combinoren gehuurd heb. Na 3 rondjes "Bambi on ice" kreeg ik de slag te pakken en heb ik een klein uur aardig kunnen schaatsen.

Ik heb nu op marktplaats een paar bijna nieuwe Zandstra combinoren gekocht (dezelfde als bij de verhuur) en nu probeer ik wekelijks toch even een uurtje te gaan en dat bevalt nu erg goed.

Ik zal hier vast geen snelheidsrecords mee gaan zetten, maar het gaat mij meer om het bezig zijn en de "workout". Het model dat ik heb is ook te gebruiken als klap door een pin eruit te halen dus als ik ooit zover ben, kan ik hier mogelijk nog weer een extra boost uit halen.

Aanstaande kerstvakantie heb ik mij ook ingeschreven voor een schaatscursus want hoewel ik niet meer wiebel en ik ook (nog) niet gevellen ben, heb ik natuurlijk bar weinig techniek en mijn houding zal ook wel totaal verkeerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Lessen zijn ook gewoon leuk! Het zijn vaak simpele oefeningen (waarmee je jezelf ogenschijnlijk belachelijk maakt op de baan) die je sprongen vooruit laten gaan in je balans en techniek.

-- ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig! Ik durf mijn voeten wel op te tillen maar ik wil olifantenoren! Ik weet dat je hier niet moet poepen maar dit zit zo lekker. Neeheeeee, ik weet ook wel dat dat water bevroren is en ik er niet in kan duiken. --

Oh, ja, voor als ik het nog niet gezegd had. Koop een helm! Dat ijs is echt hard en ik zag er gisteren weer een liggen. Niet lekker om te zien.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:49

skate master

Autodesk Educator Expert

Ankona schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:04:
Oh, ja, voor als ik het nog niet gezegd had. Koop een helm! Dat ijs is echt hard en ik zag er gisteren weer een liggen. Niet lekker om te zien.
By far de beste tip voor beginnende, maar zeker ook voor de gevorderde schaatser.
Dit seizoen alweer teveel mensen zien afgevoerd worden omdat ze met hun bolletje op het ijs waren gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ankona schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:04:
Lessen zijn ook gewoon leuk! Het zijn vaak simpele oefeningen (waarmee je jezelf ogenschijnlijk belachelijk maakt op de baan) die je sprongen vooruit laten gaan in je balans en techniek.
Gelukkig krijg je vaak ook opvallende kleding aan waardoor mensen weten dat ze uit de buurt moeten blijven (en dat je niet helemaal gek bent) :+

Maar lessen leer je inderdaad een hoop van. Wat ik mijzelf had aangeleerd kon ik allemaal weer afleren. Ik schaats zelf op Zweedse ijzers met Salomon schoenen. Ik kan er toch aardig diep mee zitten als ik wil. Zijn hoge schoenen maar die flexibiliteit geven ze wel. Mijn enkels vinden het wel zo fijn wat ondersteunt te worden in de zijwaartse beweging.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
skate master schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:08:
[...]

By far de beste tip voor beginnende, maar zeker ook voor de gevorderde schaatser.
Dit seizoen alweer teveel mensen zien afgevoerd worden omdat ze met hun bolletje op het ijs waren gekomen.
En rijden er nog veel, ook gevorderde schaatser, met een bloot bolletje rond.

(Onder de wielrenners is het geen discussie meer maar op de schaats is het risico m.i. veel groter)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2506
Ik heb wel een (goedkope) helm van de Decathlon die ik heb gekocht voor het skeeleren, deze gebruik ik tot nu toe ook voor de schaatsbaan.

Hiernaast heb ik ook polsbeschermers om.

Ik ben echter niet heel zeker van de bescherming die deze helm biedt en ik vind m er zelf ook nogal knullig uitzien, en ik wil eigenlijk een betere helm. Zijn hier nog tips voor?

Deze heb ik nu. Dat is ook meer een valhelm voor op skateboards en bmx fietsjes heb ik t idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8n2KKHVREf8FiTbBX-C111tMPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g9z4iJAplnaMbLtrkFSHLH4P.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
michel2506 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:05:
Ik heb wel een (goedkope) helm van de Decathlon die ik heb gekocht voor het skeeleren, deze gebruik ik tot nu toe ook voor de schaatsbaan.

Hiernaast heb ik ook polsbeschermers om.

Ik ben echter niet heel zeker van de bescherming die deze helm biedt en ik vind m er zelf ook nogal knullig uitzien, en ik wil eigenlijk een betere helm. Zijn hier nog tips voor?

Deze heb ik nu. Dat is ook meer een valhelm voor op skateboards en bmx fietsjes heb ik t idee.
[Afbeelding]
Ik heb deze: https://www.schaatskleding.net/contents/nl/p1754.html

Zie je veel en is best betaalbaar. Ik vind hem ook prima zitten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Ik ben mij aan het oriënteren op nieuwe noren aangezien als er ijs is ik momenteel nog op oude vikings schaats van 30 jaar oud wat niet helemaal meer lekker is.

Wat raden jullie aan qua schaats en merk voor een budget van rond de 100 euro maximaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
AMARONE|IA schreef op zondag 9 januari 2022 @ 01:16:
Ik ben mij aan het oriënteren op nieuwe noren aangezien als er ijs is ik momenteel nog op oude vikings schaats van 30 jaar oud wat niet helemaal meer lekker is.

Wat raden jullie aan qua schaats en merk voor een budget van rond de 100 euro maximaal?
Ik raad aan iets meer uit te geven en voor zoiets te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vU7aLX2n0ALZnAXi89I177UJAF0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7r3y5YjkMUJasPYlAZKyyTtB.png?f=user_large
https://www.oomssport.nl/nl/viking-combi-i-slider-mt-36

Maar als het budget echt leidend is dan misschien zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucejzQUCd06QAoL7pBWMBI8h8Fk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RqzpwSXuj3urGuYfrkFDehPs.png?f=user_large
https://www.oomssport.nl/nl/viking-combi-ii

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
AMARONE|IA schreef op zondag 9 januari 2022 @ 01:16:

Lastig zo advies geven. Eerste is wel, 100 euro is niet veel geld voor een paar schaatsen, voor dat budget kun je niet onderaan de markt wat shoppen.

Maar eerst terug naar het begin van je vraag. Je rijdt nu op 30 jaar oude vikings. Ik denk dat ik wel een beetje een idee heb om wat voor een soort schaatsen het gaat. (zijn het hoge of lage ijzers? Ik neem aan dat het om de bekende zwarte lage schoenen gaat met gewone veters.)
Beetje dit idee: https://www.oomssport.nl/nl/viking-mid-laag-vaste-schaats

Hoeveel rij je erop? Hoeveel ben je van plan erop te gaan rijden? Wat bevalt je aan je oude schaatsen en wat eventueel niet? Wat is de reden dat je iets nieuws zoekt?

Binnen je budget zou je op een vergelijkbaar concept uitkomen basis slappe schoenen met vaste ijzers.

Je ziet dergelijke schaatsen nog vrij regelmatig op de ijsbaan en sommigen komen er aardig op rond. (de fanatieke schaatsers rijden allemaal op veel beter materiaal met klapijzers maar laat je niet gek maken. Beter materiaal heeft zonder meer zijn voordelen maar met dit soort schaatsen zijn ook elfstedentochten gereden en met de juiste techniek en souplesse valt er nog altijd prima op te rijden)
Wil je meer comfort maar het nog niet te gek maken, kijk dan eens naar de Viking Unlimited. Wel iets duurder.
https://www.oomssport.nl/nl/viking-unlimited-basic
https://www.oomssport.nl/nl/viking-unlimited-slider
Dit is eigenlijk het type waar ik als ik jou was primair naar zou kijken (zonder je verder te kennen...) er zijn ook hogere varianten en eventueel met klapijzers. De ouderwetse slappe schoenen zou ik links laten liggen, die zijn wel nostalgisch maar de moderne comfort schoenen zijn gewoon aan alle kanten fijner.

Krijg je echt de smaak te pakken.... goede thermoplastische schoenen met klapijzers gaan dan minimaal 600 euro kosten. Die moet je ook echt bij een speciaalzaak kopen want pasvorm is veel belangrijker dan merk of materiaal keuzes. De schoen moet perfect passen, daarmee kan een schoen van 300 euro voor jou beter zijn dan een van 550 euro.. als je geluk hebt. De meeste schoenen zitten rond de 500 euro, dan komen de ijzers a minimaal 200 euro er nog bij.

Of, als je meer van het tochten rijden op natuurijs bent, zweedse schaatsen. Salomon schoenen met ijzers. Praat je over vergelijkbare prijzen, meer op comfort gericht maar ook op de ijsbaan zie je ze best veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Ankona op 09-01-2022 13:17 ]

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
Ankona schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:13:
[...]

Lastig zo advies geven. Eerste is wel, 100 euro is niet veel geld voor een paar schaatsen, voor dat budget kun je niet onderaan de markt wat shoppen.

Maar eerst terug naar het begin van je vraag. Je rijdt nu op 30 jaar oude vikings. Ik denk dat ik wel een beetje een idee heb om wat voor een soort schaatsen het gaat. (zijn het hoge of lage ijzers? Ik neem aan dat het om de bekende zwarte lage schoenen gaat met gewone veters.)
Beetje dit idee: https://www.oomssport.nl/nl/viking-mid-laag-vaste-schaats

Hoeveel rij je erop? Hoeveel ben je van plan erop te gaan rijden? Wat bevalt je aan je oude schaatsen en wat eventueel niet? Wat is de reden dat je iets nieuws zoekt?

Binnen je budget zou je op een vergelijkbaar concept uitkomen basis slappe schoenen met vaste ijzers.

Je ziet dergelijke schaatsen nog vrij regelmatig op de ijsbaan en sommigen komen er aardig op rond. (de fanatieke schaatsers rijden allemaal op veel beter materiaal met klapijzers maar laat je niet gek maken. Beter materiaal heeft zonder meer zijn voordelen maar met dit soort schaatsen zijn ook elfstedentochten gereden en met de juiste techniek en souplesse valt er nog altijd prima op te rijden)
Wil je meer comfort maar het nog niet te gek maken, kijk dan eens naar de Viking Unlimited. Wel iets duurder.
https://www.oomssport.nl/nl/viking-unlimited-basic
https://www.oomssport.nl/nl/viking-unlimited-slider
Dit is eigenlijk het type waar ik als ik jou was primair naar zou kijken (zonder je verder te kennen...) er zijn ook hogere varianten en eventueel met klapijzers. De ouderwetse slappe schoenen zou ik links laten liggen, die zijn wel nostalgisch maar de moderne comfort schoenen zijn gewoon aan alle kanten fijner.

Krijg je echt de smaak te pakken.... goede thermoplastische schoenen met klapijzers gaan dan minimaal 600 euro kosten. Die moet je ook echt bij een speciaalzaak kopen want pasvorm is veel belangrijker dan merk of materiaal keuzes. De schoen moet perfect passen, daarmee kan een schoen van 300 euro voor jou beter zijn dan een van 550 euro.. als je geluk hebt. De meeste schoenen zitten rond de 500 euro, dan komen de ijzers a minimaal 200 euro er nog bij.

Of, als je meer van het tochten rijden op natuurijs bent, zweedse schaatsen. Salomon schoenen met ijzers. Praat je over vergelijkbare prijzen, meer op comfort gericht maar ook op de ijsbaan zie je ze best veel.
Dat het weinig budget is kwam ik inderdaad ook achter na een snelle zoektocht. Je raakt als kenner inderdaad meteen de schaats welke ik nu nog heb liggen. Echt prima schaatsen maar ze beginnen uit elkaar te vallen en de schoen zelf is gewoon heel oncomfortabel. Qua schaats verder prima voor mij. (vroeger schaatsles gehad en de techniek nog niet verleerd).

De degelijkheid van die schaatsen bevalt mij prima en dat het noren zijn. Voor de rest sta ik er te weinig op. Dat is ook de reden van een beperkt budget, ik wil goede comfortabele schaatsen hebben liggen zodat als er ijs ligt ik de ijzers kan pakken en even wat uurtjes zoet ben. Maar door de onzekerere winters zullen ze meestal in de kast liggen.

In je advies zit al meteen wat ik zoek, comfort ipv die nostalgische leren schoenen. Dit helpt zeker om mij te oriënteren en of ik het budget niet toch iets moet oprekken wat Lordsinclair ook al aangaf qua types.

Thanks voor je uitgebreide verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
LordSinclair schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Ik raad aan iets meer uit te geven en voor zoiets te gaan:
[Afbeelding]
https://www.oomssport.nl/nl/viking-combi-i-slider-mt-36

Maar als het budget echt leidend is dan misschien zoiets:
[Afbeelding]
https://www.oomssport.nl/nl/viking-combi-ii
Dank, ik ga mij erin verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
AMARONE|IA schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:28:
[...]

Dank, ik ga mij erin verdiepen.
Die eerste lijkt mij idd het type om naar te kijken, is in feite de hogere variant van mijn voorbeelden, die tweede..... dat is toch wel een beetje een huurklomp.

Overigens heb je dat type (comfort noren) ook van Zandstra en Nijdam. Geen merken die je bij de topmodellen ziet maar in de categorie waarin jij zoekt zijn het prima merken die al jaren meegaan.

Enne.... doe me een plezier en vergeet geen helm te kopen ;)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michel2506
In de kerstvakantie kon ondanks de lockdown mijn intensieve schaatscursus van Duosport op de Vechtsebanen in utrecht met wat aanpassingen toch doorgaan. Man wat is die schaatshouding lastig als je lichaam dit niet gewend is! Ik heb de hele week flink last van mijn onderrug gehad.

Maar wat was het leuk om te doen en te leren en het verbaasde mij echt hoeveel soepeler en vlotter alles ging na slechts 4 x 1,5 uur schaatsles. Ik kan dit een beginnende schaatser echt enorm aanraden!

Wat mij wél opviel dat ik in het clubje van 10 beginnelingen inclusief de instructeur zelf, de enige was die een helm gebruikte. Ook in de andere niveaus en kinderklasjes zag ik maar bar weinig schaatshelmen. Ik had juist verwacht dat dit een must en vanzelfsprekend zou zijn voor beginnende schaatsers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
michel2506 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:44:
Wat mij wél opviel dat ik in het clubje van 10 beginnelingen inclusief de instructeur zelf, de enige was die een helm gebruikte. Ook in de andere niveaus en kinderklasjes zag ik maar bar weinig schaatshelmen. Ik had juist verwacht dat dit een must en vanzelfsprekend zou zijn voor beginnende schaatsers...
Als je op meerdere ijsbanen komt zie je heel erg verschil in het gebruik van de helm. In Utrecht inderdaad bijna niet, maar bijvoorbeeld in Thialf al een stuk meer. In Thialf ook verplicht met lessen.
Ik denk altijd maar, als je je niet kunt bedenken dat een helm handig kan zijn heb je daar ook niks zitten om te beschermen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Bijzonder, hier in De Scheg (Deventer) rijdt bijna iedereen met helm (zeker bij de lessen en de regelmatige rijders)
Zal wel iets zijn van goed voorbeeld doet volgen, maar eigenlijk zou je bij elke baan wel verwachten dat de mode gezet wordt door de veel rijders die soms ook op andere banen komen...

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Ankona schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:39:
Zal wel iets zijn van goed voorbeeld doet volgen, maar eigenlijk zou je bij elke baan wel verwachten dat de mode gezet wordt door de veel rijders die soms ook op andere banen komen...
Meestal is het een keer goed mis zien gaan doet nadenken. Toen ik iemand flink met het achterhoofd op het ijs zag klappen en er een ambulance nodig was om deze persoon van het ijs te halen heb ik direct een helm gekocht. Daarvoor had ik er ook nog niet zoveel over nagedacht.

En wat mensen denken "oh maar ik kan toch prima schaatsen", dat kan wel kloppen, maar je kan ook door iemand anders onderuit geschoffeld worden. Het is niet voor niets dat bij team pursuit en de massastart ook een helm te zien is bij de professionele schaatsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Ik vind het zelf ook wel een beetje de verantwoordelijkheid van ons als regelmatige schaatsers om het goede voorbeeld te geven. Ja, ik heb ze ook op het ijs zien liggen en was toen overtuigd. Sindsdien rij ik (en mijn kinderen) nooit meer zonder. Maar ik kan mij goed voorstellen dat een gelegenheidsschaatser er niet aan denkt. Dan voel ik het ook als mijn verantwoordelijkheid om het voorbeeld te geven en het de normaal te laten zijn. Dat gezegd hebbende.... er zijn er bij ons ook een aantal die ik vaak zie maar altijd met hun blote bolletje rijden... lijkt mij duidelijk wat ik van hun vind.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:56
Leuk een schaatstopic!
Ik schaats met een combi van Oude (15 jaar oude deels thermoplatische schoenen van Viking) en daaronder een Maple klapset. De schoenen zijn langzaam aan vervanging toe, de ijzers zijn ruim een jaar oud.
Voor op de ijsbaan is dit een prima combi. Wil je graag toch op het spaarzame natuurijs schaatsen dan is dit een afrader voor de recreant (en ook voor mij kwam ik achter). De meeste klapschaatschen hebben geen punt meer waardoor je over scheuren heen gaat maar zijn afgevlakt. Daardoor trap je in elke scheur.

Zoals hierboven aangegeven. Wil je soms een een keer een rondje schaatsen op de ijsbaan en natuurijs, dan zijn de combinoren een hele fijne optie. Stevig en goede ondersteuning aan de enkels.
Wil je iets meer uitgeven, dan zijn de salomons mogelijk nog iets fijner. En die zie ik ook wel voor lange tochten gebruikt worden met een semi-klapschaats eronder.

Zelf zoek ik nog een paar schaatsen voor op natuurijs aangezien ik afgelopen jaar mijn vaste hogen noren op een scheur in tweeen heb geschaatst. Maar mogelijk wordt dat een combinoor of salomon schoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Nixo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:31:
Leuk een schaatstopic!
Ik schaats met een combi van Oude (15 jaar oude deels thermoplatische schoenen van Viking) en daaronder een Maple klapset. De schoenen zijn langzaam aan vervanging toe, de ijzers zijn ruim een jaar oud.
Voor op de ijsbaan is dit een prima combi. Wil je graag toch op het spaarzame natuurijs schaatsen dan is dit een afrader voor de recreant (en ook voor mij kwam ik achter). De meeste klapschaatschen hebben geen punt meer waardoor je over scheuren heen gaat maar zijn afgevlakt. Daardoor trap je in elke scheur.

Zoals hierboven aangegeven. Wil je soms een een keer een rondje schaatsen op de ijsbaan en natuurijs, dan zijn de combinoren een hele fijne optie. Stevig en goede ondersteuning aan de enkels.
Wil je iets meer uitgeven, dan zijn de salomons mogelijk nog iets fijner. En die zie ik ook wel voor lange tochten gebruikt worden met een semi-klapschaats eronder.

Zelf zoek ik nog een paar schaatsen voor op natuurijs aangezien ik afgelopen jaar mijn vaste hogen noren op een scheur in tweeen heb geschaatst. Maar mogelijk wordt dat een combinoor of salomon schoen.
Je kunt je ijzers ook af laten ronden aan de voorkant (en eventueel ook aan de achterkant, sommigen vinden dat veiliger) Mijn EHS klapset heeft van nature al een afgeronde punt.

maar..... hoe krijg je het voor elkaar om een een jaar oude Maple set te hebben? Dat (top!) merk is al bijna 4 jaar failliet.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
Ankona schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Je kunt je ijzers ook af laten ronden aan de voorkant (en eventueel ook aan de achterkant, sommigen vinden dat veiliger) Mijn EHS klapset heeft van nature al een afgeronde punt.

maar..... hoe krijg je het voor elkaar om een een jaar oude Maple set te hebben? Dat (top!) merk is al bijna 4 jaar failliet.
Ik heb een nieuwe set uit een failliete boedel gekocht ;)
Dat afronden is mogelijk. Maar ik wil voor op echt natuurijs toch liever niet mn klapschaatsen gebruiken, dus het afronden is dan niet noodzakelijk. Maar zonder die afronding is het bijna niet te doen op natuurijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:52
Hoi,

Even een subtiel kickje..

Ik heb deze winter nu 3x geschaatst hier op de indoor ijsbaan op huurschaatsen (noren).
En het bevalt mij eigenlijk wel goed en zit te overwegen om wekelijks 1-2x een uurtje te gaan schaatsen..

Qua niveau ben ik gewoon een beginnende amateur, en heb zeker geen doelstelling om wedstrijden te gaan schaatsen, ik zie het juist als een leuke aanvulling op mijn fiets conditie die ik lastig op peil kan houden in de wintermaanden, straks in april zit ik toch weer veelal op fiets en is schaatsen van ondergeschikt belang..

De techniek is verre van optimaal, en ik overweeg dus ook om eventueel volgend seizoen te gaan lessen om echt de basis goed te krijgen qua techniek/houding etc..
Maar ik kom goed vooruit zonder te vallen en pootje over gaat af en toe goed :)

Maar voor nu ben ik op zoek naar een leuke schaats, en daar heb ik een vraag over..
Mijn voorkeur gaat uit naar een kwalitatief goede schaats (Viking of Zandstra).
Budget is 150-175 euro en hierin valt genoeg in te kiezen..

Enkele vragen die ik heb:

- Lage, midden of hoge schoen?? De huurschaatsen waren altijd hoog en gaven veel steun om de enkel, maar in hoeverre is een middel of lage schoen haalbaar voor een "beginner". Ik heb niet extreem zwakke enkels, maar geen idee hoe ze reageren op 1 tot 1,5 uur schaatsen zonder steun.
- Wel of geen klap schaats? Ik heb nog nooit op klapschaatsen gereden, maar als je toch begint, misschien gelijk op de klapschaats? Al is die wel net boven mijn budget, maar als het echt de moeite waard is wel het overwegen waard..

Voor nu heb ik 2 keuzes:
https://www.schaatsenshop...mited-slider-norenschaats
https://www.schaatsenshop...ast-noren-schaatsen-zwart

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimoneMaas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-09-2022
Hallo!

Hier een beginner die sinds oktober 1x in de week les heeft. Ik rij op de traditionele Vikings (leren lage schoenen en lage ijzers). In principe hele fijne schaatsen, soms niet altijd even comfortabel, maar dat heeft wellicht te maken met de pasvorm van de schoen en de brede voeten die ik heb. Van mijn enkels heb ik nooit last gehad in deze lage schoenen. Voor volgend seizoen ben ik een beetje aan het oriënteren op nieuwe schaatsen. Veel lees ik over het aanschaffen van een goeie vervormbare schoen met een paar basis ijzers eronder. Heb het idee dat de meningen zijn verdeeld over klapschaatsen. De ene zegt dat je prima als beginner direct op klapschaatsen kan rijden, de ander zegt dat het beter is om goed de techniek onder de knie te krijgen op vaste ijzers. Heeft vgm te maken met het achterop zitten.

De lessen zijn verder enorm leuk! Hoe ik nu schaats is al een wereld van verschil met vorig jaar oktober. Maar nooit gedacht dat er zó veel bij komt kijken. Enkelhoeken, sluiten, bijhaal en noem maar op. Nog veel te leren iig! Maar mocht je twijfelen om lessen te nemen ja of nee, zeker doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
verstappen33 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:40:
Hoi,

Even een subtiel kickje..

Ik heb deze winter nu 3x geschaatst hier op de indoor ijsbaan op huurschaatsen (noren).
En het bevalt mij eigenlijk wel goed en zit te overwegen om wekelijks 1-2x een uurtje te gaan schaatsen..

Qua niveau ben ik gewoon een beginnende amateur, en heb zeker geen doelstelling om wedstrijden te gaan schaatsen, ik zie het juist als een leuke aanvulling op mijn fiets conditie die ik lastig op peil kan houden in de wintermaanden, straks in april zit ik toch weer veelal op fiets en is schaatsen van ondergeschikt belang..

De techniek is verre van optimaal, en ik overweeg dus ook om eventueel volgend seizoen te gaan lessen om echt de basis goed te krijgen qua techniek/houding etc..
Maar ik kom goed vooruit zonder te vallen en pootje over gaat af en toe goed :)

Maar voor nu ben ik op zoek naar een leuke schaats, en daar heb ik een vraag over..
Mijn voorkeur gaat uit naar een kwalitatief goede schaats (Viking of Zandstra).
Budget is 150-175 euro en hierin valt genoeg in te kiezen..

Enkele vragen die ik heb:

- Lage, midden of hoge schoen?? De huurschaatsen waren altijd hoog en gaven veel steun om de enkel, maar in hoeverre is een middel of lage schoen haalbaar voor een "beginner". Ik heb niet extreem zwakke enkels, maar geen idee hoe ze reageren op 1 tot 1,5 uur schaatsen zonder steun.
- Wel of geen klap schaats? Ik heb nog nooit op klapschaatsen gereden, maar als je toch begint, misschien gelijk op de klapschaats? Al is die wel net boven mijn budget, maar als het echt de moeite waard is wel het overwegen waard..

Voor nu heb ik 2 keuzes:
https://www.schaatsenshop...mited-slider-norenschaats
https://www.schaatsenshop...ast-noren-schaatsen-zwart
Laat ik beginnen met dat de schaatsen waar je naar kijkt mij prima geschikt lijken voor jouw ambities. (Zeker die vikings in lage schoen model zie ik best veel op de schaatsbaan, ook bij mensen die best goed rijden)

Wat betreft de hoogte van de schoen, hoe hoger hoe meer steun. Maar dat heeft eigenlijk niet zozeer met de kracht van je enkel te maken maar meer met je evenwicht.
Schaatsen is een ongelooflijk technische en complexe sport. Als je niet veel in je techniek wil investeren dan rij je op hoge schoenen relatief makkelijk weg. (daarom hebben ze die ook veel in de verhuur) Een hoge schoen belemmert wel in het verbeteren van je techniek, dus als je graag beter wil leren rijden en het vaker wil doen.... dan zou ik voor de lage schoen gaan.
Ik zou dan beginnen op vaste lage ijzers. Klapijzers zijn hoger (aanzienlijk lastiger om je balans te leren vinden en dat is zeker in het begin veel belangrijker dan dat je dat extra stukje afzet uit een klapper weet te persen) en gewoon een stuk duurder.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik misschien iets te snel op klappers gestapt ben waardoor ik langer met een achterwaartse afzet heb gereden (dat is een beginners fout maar die gaat met klappers veel comfortabeler dan met vaste ijzers) Wacht dus even tot je de zijwaartse afzet er goed in hebt zitten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
SimoneMaas schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:07:
Hallo!

Hier een beginner die sinds oktober 1x in de week les heeft. Ik rij op de traditionele Vikings (leren lage schoenen en lage ijzers). In principe hele fijne schaatsen, soms niet altijd even comfortabel, maar dat heeft wellicht te maken met de pasvorm van de schoen en de brede voeten die ik heb. Van mijn enkels heb ik nooit last gehad in deze lage schoenen. Voor volgend seizoen ben ik een beetje aan het oriënteren op nieuwe schaatsen. Veel lees ik over het aanschaffen van een goeie vervormbare schoen met een paar basis ijzers eronder. Heb het idee dat de meningen zijn verdeeld over klapschaatsen. De ene zegt dat je prima als beginner direct op klapschaatsen kan rijden, de ander zegt dat het beter is om goed de techniek onder de knie te krijgen op vaste ijzers. Heeft vgm te maken met het achterop zitten.

De lessen zijn verder enorm leuk! Hoe ik nu schaats is al een wereld van verschil met vorig jaar oktober. Maar nooit gedacht dat er zó veel bij komt kijken. Enkelhoeken, sluiten, bijhaal en noem maar op. Nog veel te leren iig! Maar mocht je twijfelen om lessen te nemen ja of nee, zeker doen!
Eigenlijk kan ik je verwijzen naar het antwoord dat ik net voor @verstappen33 getikt heb, veel van je vragen komen overeen ;)

Wat betreft de schoenen. Ga vooral passen. Viking is over het algemeen vrij smal maar dat verschilt ook weer per model.
"Harde" thermoplastische schoenen zijn idd echt een stuk beter. Ze zijn echter ook een stuk duurder en pasvorm is nog veel belangrijker. Ik ervaar zelf veel comfort verschil doordat ik mijn veters niet strak hoef te trekken. Door de stevige schoen en de goede pasvorm zitten ze toch wel stevig genoeg onder mijn voeten. Daardoor knelt het allemaal minder af, blijven de voeten beter doorbloed en zit het gewoon lekkerder.
(Ja, er zijn er ook die bij thermoplastische schoenen de boel snaar strak trekken, vooral de sprinters onder de wedstrijd rijders. Mijn schaatsdocent is ook van het type dat de boel erg strak trekt en dan zelf ook met een maat kleiner rijdt. Ik rij gewoon met goed passende schaatsen in dezelfde maat als mijn schoenen. Dat bevalt prima, wedstrijden ga ik toch niet winnen maar ik rij wel lekker mijn rondjes. En ze zitten een stuk steviger dan mij vorige slappe schoenen die een maat kleiner waren en waarvan ik de veters wel snaar strak deed)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:52
Ankona schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:59:
[...]

Laat ik beginnen met dat de schaatsen waar je naar kijkt mij prima geschikt lijken voor jouw ambities. (Zeker die vikings in lage schoen model zie ik best veel op de schaatsbaan, ook bij mensen die best goed rijden)

Wat betreft de hoogte van de schoen, hoe hoger hoe meer steun. Maar dat heeft eigenlijk niet zozeer met de kracht van je enkel te maken maar meer met je evenwicht.
Schaatsen is een ongelooflijk technische en complexe sport. Als je niet veel in je techniek wil investeren dan rij je op hoge schoenen relatief makkelijk weg. (daarom hebben ze die ook veel in de verhuur) Een hoge schoen belemmert wel in het verbeteren van je techniek, dus als je graag beter wil leren rijden en het vaker wil doen.... dan zou ik voor de lage schoen gaan.
Ik zou dan beginnen op vaste lage ijzers. Klapijzers zijn hoger (aanzienlijk lastiger om je balans te leren vinden en dat is zeker in het begin veel belangrijker dan dat je dat extra stukje afzet uit een klapper weet te persen) en gewoon een stuk duurder.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik misschien iets te snel op klappers gestapt ben waardoor ik langer met een achterwaartse afzet heb gereden (dat is een beginners fout maar die gaat met klappers veel comfortabeler dan met vaste ijzers) Wacht dus even tot je de zijwaartse afzet er goed in hebt zitten.
Ik heb inderdaad de vikings aangeschaft afgelopen weekend, ik heb vorige week nog een gesprekje gehad met een andere ervaren schaatser op de baan en die vertelde bijna hetzelfde verhaal..

Voor een beginner/amateur is deze schaats inderdaad prima en meer dan voldoende.
Ik heb er nog maar 1x op geschaatst afgelopen week en ze bevallen mij prima.
Pasvorm is redelijk goed, en zeker voor gewoon recreatieve rondjes geen opmerkingen over.

Het schaats seizoen duurt nu nog 7-9 weken, en dan zit ik weer lekker op de fiets..
Straks in het najaar bij het begin van het nieuwe schaats seizoen neem ik gewoon 1x per week les, en probeer ik mijn techniek te verbeteren.

Ik heb ook gekeken naar thermoplastische schoenen etc, maar daarvoor ben ik nog niet "professioneel" genoeg en zijn redelijk prijzig.. Voor wielrennen heb ik wel speciale schoenen laten aanmeten omdat ik zeker wist dat ik het echt leuk vond en jaren plezier van zou hebben.
Als ik volgend jaar nog steeds zo'n gevoel heb over schaatsen dan kan ik altijd nog overwegen om schoenen aan te laten meten..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geeneen643
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-03 18:14
Ha, leuk een schaatstopic! Al jaren tweaker én fanatiek schaatser, maar dit nog niet ontdekt. Ik geef zo'n 15 jaar schaatsles en schaats zelf jaarlijks 1500 á 2000 km en ik heb een aantal keer de alternatieve elfstedentocht gedaan. Voor mij de leukste sport die er is, zowel op de baan als op natuurijs. Tip voor de technerds onder ons: koop een transponder en bekijk je schaatsdata op https://vinksite.com of op een van zijn apps die je op Apple Watch of Garmin kan gebruiken. Super handig en stimulerend om je tijden te monitoren en verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geeneen643
Nog een ruime week ijs in Hoorn, jammer dat het seizoen al weer bijna afgelopen is. Aan het eind van het seizoen gaat het altijd zo lekker, ik heb dan al weer redelijk wat gefietst en die extra conditie is op het ijs merkbaar.
Het is voor mij ook de charme van schaatsen: dat je het tussen maart en oktober niet kunt doen, in september, als de dagen korter worden en het weer slechter mag je weer bijna het ijs op. Het beste middel tegen een winterdepressie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Ja helaas, aan deze kant van de plas is Thialf nog wel open, maar vooral erg vaak dicht voor recreanten door alle wedstrijden en voorbereidingen daarvan. Als het goed is nog een laatste les woensdag en daarna is het schaatsseizoen in Thialf echt voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Hier ook nog een week. Weer vraagt eigenlijk om te gaan fietsen maar vanmiddag bind ik de ijzers nog onder. Omdat het (nog) kan. Volgende week zondag is de smeltdag, dat is hier altijd de afsluiting van het seizoen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Ankona schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:29:
Weer vraagt eigenlijk om te gaan fietsen maar vanmiddag bind ik de ijzers nog onder. Omdat het (nog) kan.
Idem hier! Iets verder rijden dan mijn thuisbaan (die was bezet), maar het was het zeker waard :) Het was niet druk en ik heb lekker rondjes kunnen draaien. Wat wel wennen was is dat snel buiten gaat en langzaam binnen. Dan maak je stiekem toch wel wat meer meters, dus voor je snelste rondetijden niet ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyjor5qW35M39xEhKGN22lGwHR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoDWOxUEsQPPHLODATFZx2FO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 12-03-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Ook net terug. Was rustig en het ijs hield het goed (ondanks de temperatuur). Dus eigenlijk gewoon heerlijk geschaatst... op die laatste rondjes na dan, na 2,5 uur begonnen mijn benen toch wel aardig kracht te verliezen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geeneen643
LordSinclair schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Idem hier! Iets verder rijden dan mijn thuisbaan (die was bezet), maar het was het zeker waard :) Het was niet druk en ik heb lekker rondjes kunnen draaien. Wat wel wennen was is dat snel buiten gaat en langzaam binnen. Dan maak je stiekem toch wel wat meer meters, dus voor je snelste rondetijden niet ideaal.
Waar is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Elfstedenhal, Leeuwarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geeneen643
Schaatsen & gadgets: ik filmde mezelf met een insta360 one X2 op de ijsbaan: YouTube: Schaatsen op de ijsbaan (met data)
Een tikje onwennig en 'stijfjes', want ik moest de selfiestick vasthouden, maar het geeft goed zicht op verbeterpunten (plaatsing.....). De data overlay maakte ik met Garmin VIRB edit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Zo, net de laatste rondjes gereden. Schaatsen kunnen in het vet want vanmiddag zetten ze de koelmachines uit (tot oktober)
Ging wel ontzettend lekker vanmorgen.....

alles kan off-topic

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dick53
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-04 21:15
Leuk, een forum over schaatsen op tweakers.
Als redelijke tweaker en fervent schaatser heb ik afgelopen winter (2022) nieuwe schaatsen gekocht en wil ik mijn ervaring delen.
Mijn bijdrage gaat alleen over langebaan schaatsen.

Schaatsen is een hele technische sport en als je goed wilt worden heb je er ook een sterk lijf bij nodig.
De schoen.
Het technische deel vertaald zich ook naar de schaats en een schaats met veel steun in de schoen vooral rond de hiel en middenvoet is belangrijk. Die steun wordt bereikt met thermoplastische materialen in het hielstuk/middenvoet/enkels (Contrefort) die warmgemaakt bij 70 graden Celcius aan je voet wordt gezet, in vorm wordt geduwd en vervolgens vacuum wordt gezogen. Dit kan je alleen maar doen bij de goede gespecialiseerde schaatsspecialist.
De tenen mogen ietsje te krap zitten en mogen op zijn grootst precies goed zitten. Dit is omdat je tijdens het schaatsen de enkelspieren goed wilt aanspannen en dat bereik je het beste door de tenen goed omhoog te duwen tegen de schoen aan.
Zo redenerend kom je uit bij een paar merken schoenen. In mijn geval bij Viking, Groothuis, EVO, Bont en Cado Motus. Misschien zijn er nog meer maar daar heb ik niet naar gekeken. Maple is inmiddels failliet, de machines verkocht en onderdelen zijn niet meer te leveren. Ook Raps leverde vroeger topschaatsen die nu nog wel als gebruikt, worden aangeboden.
Als je alles bekeken hebt ontdek je dat Viking een heel breed assortiment heeft, van gewone schaatsen en schoenen tot echte toppers.
Maar de andere merken hebben goede schoenen en topschaatsen.
Viking gebruikt 3 leesten voor zijn schoenen, de Small, Medium en Large. Helaas worden niet alle modellen op alle leesten gemaakt. Dat maakt passen bij Viking schoenen toch weer iets lastiger. De Populaire Gold schoen wordt op de smalle leest gemaakt en de brede versie XBR wordt op de L leest gemaakt. De Silver schoen maar ook de oude Gold schoen (produktiejaar 2000 tot2005) worden op de M leest gemaakt en zo zijn er nog meer modellen en dus varianten.

Onderstellen kan je verdelen in vaste stellen direct vast aan je schaats en in klapschaatsen.
De kwaliteit van beide schaatsen kan gelijk zijn maar bij klapschaatsen krijg je extra de beugel. Een schaats kent dan de buis, het (glij) ijzer en de klapschaats heeft extra de beugel. Met klapschaatsen rijden moet je ook leren en er zijn er genoeg die dat niet voor elkaar krijgen.

Nu de schaats of het onderstel.
Het belangrijkste is de hardheid van het glij-ijzer uitgedrukt in Hardheid Rockwel afgekort tot HRC. Overigens is de eenheid Vickers precies hetzelfde en kom je ook wel tegen.
Een hardheid van 58/59 of minder is redelijk zacht en bij aanslag op het ijs, (door hoge luchtvochtigheid) wordt schaatsen redelijk zwaar.
Een hardheid van 62/63 zorgt ervoor dat je ook bij aanslag op het ijs of minder goed ijs toch heel goed vooruitkomt zonder veel extra inspanning. Een hardheid van 65/66 is voor de topschaatser die onder alle omstandigheden met maximale snelheid over het ijs wil schaatsen.
Maar de hoge hardheid maakt het ijzer ook kwetsbaar. Op natuurijs kan een ongelukkige val door een scheur de brokken staal uit je ijzer laten breken.

De buis waar het glij-ijzer in zit bepaald de flexibiliteit van de schaats. Een stalen buis is flexibeler waardoor je prettiger door de bochten rijdt. De aluminium buis is goedkoper maar te stijf voor prettig schaatsen, hoewel dit natuurlijk relatief is. De beginner zal er niets van merken.
Voor de herkenning van de buis moet je goed oppassen want de diverse fabrikanten passen het verfssysteem van de buis soms wel en soms niet aan de kwaliteit van de buis. Maple was wel heel consequent en alleen de goede stalen buis was goudkleurig.

Viking kent nogal wat varianten door de tijd heen waarbij in een bepaald tijdvak, bijv. de Marathon 1 buis werd uitgevoerd als een special. Bij Viking zijn de meeste verschillen wel te zien bijv. doordat de goedkopere buizen voor en achter aan de voor en achterkant bovenzijde niet zijn dichtgelast. Of de type aanduiding VIKING (I) in de zijkant van de buis is geslagen. Maar dat moet je allemaal weten.

Klapschaatsen kennen dan ook nog de beugel. Deze zit tussen de schoen en de buis. Door elkaar heen zijn alle beugels wel goed, maar de T vormige aluminium beugel is de beste. Deze beugel is nodig als je topschaatsen wilt en ook hard wil schaatsen.

Nu iets over maten.
Je hebt lichaamslengte en voetlengte. Je hebt korte voeten en lange lijven en lange voeten met korte lijven. Cado Motus heeft een tabel over voetlengtes en lichaamslengtes. Zo kan je bijvoorbeeld een schoen maat 41 hebben maar met een lang lijf wel schaatslengte 42 nodig hebben of andersom.
Dit inzicht heeft er weer toe geleidt dat fabrikanten wat meer variatie hebben aangebracht in schaatslengte en schoenmaat. Het moet echter wel passen. Steekmaten in de schoen zijn echter vast en de flexibiliteit vindt je terug in de beugel door een gleuf aan de achterzijde waar de schaats mee wordt vastgezet aan de schoen. Deze variatie is niet zo groot maar toch belangrijk.
Zo kan een lang lichaam met een kleine voet bijvoorbeeld een schoenmaat 42 hebben en schaatsmaat 43 monteren. Of een grote voet met korter lichaam een schoenmaat 45 nemen en een schaatsmaat 44.

Nu nog iets over de ronding. Ronding 21 betekent dat de ronding van het ijzer een straal heeft van 21 meter. Het middenpunt van de ronding zit in het midden van de schaats. Op hard kunstijs wil je zo min mogelijk ijzer op het Ijs (minder weerstand) en dan is ronding 21 goed. Op natuurijs wil je meer ijzer aan het Ijs en ga je naar ronding 23. Ronding 22 is van alles wat maar als je alleen op de baan schaats dan neem je ronding 21.
Mocht je iets voorover schaatsen, wat velen doen, kan je vragen of ze de ronding ca 4 cm vanuit het midden naar voren willen brengen.
Niet elke slijpmachine kan dat.
Wist je dat shorttrackers twee rondingen in hun schaatsen hebben? Ronding 21 in de achterzijde voor de rechte stukken en ronding 10 voor de voorzijde voor de bochten.

En dan toch maar even over de schaats houding. Je sta zoveel mogelijk achter op je schaats. Tenen, knieeën, neus moeten in 1 verticale lijn recht boven elkaar staan. En het zwaartepunt van je lichaam zoveel mogelijk naar achter door vooral de buik zoveel mogelijk naar achter te brengen. Je armen gekruist op je rug brengt het zwaartepunt ook naar achter. Je buik kan je controleren door je armen naar voren te brengen en handen en allebogen tegen elkaar je buik zover mogelijk in te duwen. En ook belangrijk; Voorkom dat de punten van je schaats bij de afzet in het ijs gaan steken door bij de afzet je voorvoet op te tillen.

Als je de goede houding hebt en goed achterop schaats merk je dat je bij natuurijs veel minder last hebt van slecht ijs. Zelfs als je in een scheur komt, kan je bij goed achterop staan, niet snel voorover vallen en geeft het nog de tijd om je schaats uit de scheur te tillen.
Mocht je toch vallen, bijvoorbeeld met je rechterschaats in een scheur naar rechts vallen, kan je snel je linkerschaats achter je rechterschaats langs halen en daarop steunend je rechterschaats weer uit de scheur tillen.

Er zijn nog veel meer details maar ik heb nu alle hoofdlijnen wel bij elkaar.

Als je in de keuze van schaatsen niet veel tijd wilt steken adviseer ik je om naar de speciaalzaak te gaan. Vertellen wat je kunt en wat je wilt en daar komen dan precies de schaatsen uit die voor jou goed zijn.

Mocht je echter precies hebben uitgezocht wat je wilt, kan je in de oudere voorraden van de speciaalzaken soms hele leuke aanbiedingen vinden.

Veel plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Fijn dat je jouw kennis over dit onderwerp wilde delen @dick53 . Kwa schaatsen loop ik al jarenlang achter de feiten aan. In het verleden was ik een fanatiek skater en was ik vaak te vinden op verts en half pipes. Sindsdien heb ik mezelf gered met Bauer ijshockey schaatsen.

Iedere keer als de eerste laagjes ijs op de vaarten vormden wilde ik graag overstappen naar noren voor een mooie tocht. Maar op het moment dat het eerste ijs vormt zijn fatsoenlijke schaatsen al uitverkocht helaas. De afgelopen week werd ik daar weer aan herinnerd.

DIt jaar wil ik dan ook graag een set fatsoenlijke noren kopen. Vanuit mijn herinnering weet ik dat mijn hiel en middenvoet zwak is, net zoals de binnenzijde van mijn knieën. Voor mijn dagelijkse schoenen loop ik dan ook het liefste in een paar degelijke hoge leren laarzen. De kracht in deze spieren probeer ik in de sportschool te verbeteren.

Mocht iemand mij verder willen helpen in de aanschaf van een fatsoenlijke set noren dan hoor ik dat graag. Ik ga binnenkort in elk geval tijd indelen om een bezoekje aan een schaatswinkel te doen. Tegen de tijd dat we weer te maken hebben met bevroren vaarten hoop ik dan goed uitgerust te zijn. In elk geval voor de komende 10 jaar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:26
Subtiel schopje, hopende op weer wat kans op schaatsen op natuurijs.

Lees hier veel over noren, maar ik vermaak me uitstekend op mn Bauer ijshockeyschaatsen. Beetje iets zoals deze:

https://www.schaatsenshop...y-schaatsen-volwassenen-r

Enig nadeel, strak om de enkel krijg ik ze niet, doordat ze enkel met veters vastgemaakt worden. Dus ben op zoek naar een ijshockeyschaats met een clip. Helaas van Bauer niet te vinden, dus even verder gezocht.

Uitgekomen op deze:

https://m.perrysport.nl/p...wart/16230941_perrysport/

Dingen waar ik op moet letten? Gaat deze wel strak om de enkel (lijkt me wel)? Meer ijshockeyschaatser met een mening over veters vs. een clip?

Owja, de Bauers waar ik naar linkte van €94,-. Er zijn ook Bauers van ruim €300,- die er in mijn ogen tzelfde uitzien. Puur uit interesse; waar zit dat prijsverschil in?

[ Voor 10% gewijzigd door DCNY op 16-01-2023 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
DCNY schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:23:
Subtiel schopje, hopende op weer wat kans op schaatsen op natuurijs.

Lees hier veel over noren, maar ik vermaak me uitstekend op mn Bauer ijshockeyschaatsen. Beetje iets zoals deze:

https://www.schaatsenshop...y-schaatsen-volwassenen-r

Enig nadeel, strak om de enkel krijg ik ze niet, doordat ze enkel met veters vastgemaakt worden. Dus ben op zoek naar een ijshockeyschaats met een clip. Helaas van Bauer niet te vinden, dus even verder gezocht.

Uitgekomen op deze:

https://m.perrysport.nl/p...wart/16230941_perrysport/

Dingen waar ik op moet letten? Gaat deze wel strak om de enkel (lijkt me wel)? Meer ijshockeyschaatser met een mening over veters vs. een clip?

Owja, de Bauers waar ik naar linkte van €94,-. Er zijn ook Bauers van ruim €300,- die er in mijn ogen tzelfde uitzien. Puur uit interesse; waar zit dat prijsverschil in?
Misschien een poging waard (gaat ook een beetje in op verschillende prijsklassen en dat dit proces minder goed zou werken bij de goedkope modellen vanwege de andere materialen. Edit: gezien de laatste video zal er vast geen carbon in je huidige schaats zitten en zou ik zeker niet de tijdsduur aanhouden die hier gebruikt worden, ... als het al nut zou hebben)

Paar jaar geleden toen het zo vroor ook lopen kijken naar die modellen in de €300 buurt maar uiteindelijk toch maar niet gekocht (wetende dat ze nauwelijks gebruikt zouden gaan worden O-) ).

[ Voor 17% gewijzigd door apis29 op 16-01-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
dick53 schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:15:
Leuk, een forum over schaatsen op tweakers.
Als redelijke tweaker en fervent schaatser heb ik afgelopen winter (2022) nieuwe schaatsen gekocht en wil ik mijn ervaring delen.
Mijn bijdrage gaat alleen over langebaan schaatsen.

Schaatsen is een hele technische sport en als je goed wilt worden heb je er ook een sterk lijf bij nodig.
De schoen.
Het technische deel vertaald zich ook naar de schaats en een schaats met veel steun in de schoen vooral rond de hiel en middenvoet is belangrijk. Die steun wordt bereikt met thermoplastische materialen in het hielstuk/middenvoet/enkels (Contrefort) die warmgemaakt bij 70 graden Celcius aan je voet wordt gezet, in vorm wordt geduwd en vervolgens vacuum wordt gezogen. Dit kan je alleen maar doen bij de goede gespecialiseerde schaatsspecialist.
De tenen mogen ietsje te krap zitten en mogen op zijn grootst precies goed zitten. Dit is omdat je tijdens het schaatsen de enkelspieren goed wilt aanspannen en dat bereik je het beste door de tenen goed omhoog te duwen tegen de schoen aan.
Zo redenerend kom je uit bij een paar merken schoenen. In mijn geval bij Viking, Groothuis, EVO, Bont en Cado Motus. Misschien zijn er nog meer maar daar heb ik niet naar gekeken. Maple is inmiddels failliet, de machines verkocht en onderdelen zijn niet meer te leveren. Ook Raps leverde vroeger topschaatsen die nu nog wel als gebruikt, worden aangeboden.
Als je alles bekeken hebt ontdek je dat Viking een heel breed assortiment heeft, van gewone schaatsen en schoenen tot echte toppers.
Maar de andere merken hebben goede schoenen en topschaatsen.
Viking gebruikt 3 leesten voor zijn schoenen, de Small, Medium en Large. Helaas worden niet alle modellen op alle leesten gemaakt. Dat maakt passen bij Viking schoenen toch weer iets lastiger. De Populaire Gold schoen wordt op de smalle leest gemaakt en de brede versie XBR wordt op de L leest gemaakt. De Silver schoen maar ook de oude Gold schoen (produktiejaar 2000 tot2005) worden op de M leest gemaakt en zo zijn er nog meer modellen en dus varianten.

Onderstellen kan je verdelen in vaste stellen direct vast aan je schaats en in klapschaatsen.
De kwaliteit van beide schaatsen kan gelijk zijn maar bij klapschaatsen krijg je extra de beugel. Een schaats kent dan de buis, het (glij) ijzer en de klapschaats heeft extra de beugel. Met klapschaatsen rijden moet je ook leren en er zijn er genoeg die dat niet voor elkaar krijgen.

Nu de schaats of het onderstel.
Het belangrijkste is de hardheid van het glij-ijzer uitgedrukt in Hardheid Rockwel afgekort tot HRC. Overigens is de eenheid Vickers precies hetzelfde en kom je ook wel tegen.
Een hardheid van 58/59 of minder is redelijk zacht en bij aanslag op het ijs, (door hoge luchtvochtigheid) wordt schaatsen redelijk zwaar.
Een hardheid van 62/63 zorgt ervoor dat je ook bij aanslag op het ijs of minder goed ijs toch heel goed vooruitkomt zonder veel extra inspanning. Een hardheid van 65/66 is voor de topschaatser die onder alle omstandigheden met maximale snelheid over het ijs wil schaatsen.
Maar de hoge hardheid maakt het ijzer ook kwetsbaar. Op natuurijs kan een ongelukkige val door een scheur de brokken staal uit je ijzer laten breken.

De buis waar het glij-ijzer in zit bepaald de flexibiliteit van de schaats. Een stalen buis is flexibeler waardoor je prettiger door de bochten rijdt. De aluminium buis is goedkoper maar te stijf voor prettig schaatsen, hoewel dit natuurlijk relatief is. De beginner zal er niets van merken.
Voor de herkenning van de buis moet je goed oppassen want de diverse fabrikanten passen het verfssysteem van de buis soms wel en soms niet aan de kwaliteit van de buis. Maple was wel heel consequent en alleen de goede stalen buis was goudkleurig.

Viking kent nogal wat varianten door de tijd heen waarbij in een bepaald tijdvak, bijv. de Marathon 1 buis werd uitgevoerd als een special. Bij Viking zijn de meeste verschillen wel te zien bijv. doordat de goedkopere buizen voor en achter aan de voor en achterkant bovenzijde niet zijn dichtgelast. Of de type aanduiding VIKING (I) in de zijkant van de buis is geslagen. Maar dat moet je allemaal weten.

Klapschaatsen kennen dan ook nog de beugel. Deze zit tussen de schoen en de buis. Door elkaar heen zijn alle beugels wel goed, maar de T vormige aluminium beugel is de beste. Deze beugel is nodig als je topschaatsen wilt en ook hard wil schaatsen.

Nu iets over maten.
Je hebt lichaamslengte en voetlengte. Je hebt korte voeten en lange lijven en lange voeten met korte lijven. Cado Motus heeft een tabel over voetlengtes en lichaamslengtes. Zo kan je bijvoorbeeld een schoen maat 41 hebben maar met een lang lijf wel schaatslengte 42 nodig hebben of andersom.
Dit inzicht heeft er weer toe geleidt dat fabrikanten wat meer variatie hebben aangebracht in schaatslengte en schoenmaat. Het moet echter wel passen. Steekmaten in de schoen zijn echter vast en de flexibiliteit vindt je terug in de beugel door een gleuf aan de achterzijde waar de schaats mee wordt vastgezet aan de schoen. Deze variatie is niet zo groot maar toch belangrijk.
Zo kan een lang lichaam met een kleine voet bijvoorbeeld een schoenmaat 42 hebben en schaatsmaat 43 monteren. Of een grote voet met korter lichaam een schoenmaat 45 nemen en een schaatsmaat 44.

Nu nog iets over de ronding. Ronding 21 betekent dat de ronding van het ijzer een straal heeft van 21 meter. Het middenpunt van de ronding zit in het midden van de schaats. Op hard kunstijs wil je zo min mogelijk ijzer op het Ijs (minder weerstand) en dan is ronding 21 goed. Op natuurijs wil je meer ijzer aan het Ijs en ga je naar ronding 23. Ronding 22 is van alles wat maar als je alleen op de baan schaats dan neem je ronding 21.
Mocht je iets voorover schaatsen, wat velen doen, kan je vragen of ze de ronding ca 4 cm vanuit het midden naar voren willen brengen.
Niet elke slijpmachine kan dat.
Wist je dat shorttrackers twee rondingen in hun schaatsen hebben? Ronding 21 in de achterzijde voor de rechte stukken en ronding 10 voor de voorzijde voor de bochten.

En dan toch maar even over de schaats houding. Je sta zoveel mogelijk achter op je schaats. Tenen, knieeën, neus moeten in 1 verticale lijn recht boven elkaar staan. En het zwaartepunt van je lichaam zoveel mogelijk naar achter door vooral de buik zoveel mogelijk naar achter te brengen. Je armen gekruist op je rug brengt het zwaartepunt ook naar achter. Je buik kan je controleren door je armen naar voren te brengen en handen en allebogen tegen elkaar je buik zover mogelijk in te duwen. En ook belangrijk; Voorkom dat de punten van je schaats bij de afzet in het ijs gaan steken door bij de afzet je voorvoet op te tillen.

Als je de goede houding hebt en goed achterop schaats merk je dat je bij natuurijs veel minder last hebt van slecht ijs. Zelfs als je in een scheur komt, kan je bij goed achterop staan, niet snel voorover vallen en geeft het nog de tijd om je schaats uit de scheur te tillen.
Mocht je toch vallen, bijvoorbeeld met je rechterschaats in een scheur naar rechts vallen, kan je snel je linkerschaats achter je rechterschaats langs halen en daarop steunend je rechterschaats weer uit de scheur tillen.

Er zijn nog veel meer details maar ik heb nu alle hoofdlijnen wel bij elkaar.

Als je in de keuze van schaatsen niet veel tijd wilt steken adviseer ik je om naar de speciaalzaak te gaan. Vertellen wat je kunt en wat je wilt en daar komen dan precies de schaatsen uit die voor jou goed zijn.

Mocht je echter precies hebben uitgezocht wat je wilt, kan je in de oudere voorraden van de speciaalzaken soms hele leuke aanbiedingen vinden.

Veel plezier.
Mooie toevoeging!
Ik zou nog willen meegeven. Als je enkel soms natuurijs of 2x per jaar schaats. Dan zijn noren met harde hoge schoenen helemaal perfect zonder veel geld te hoeven geven aan dure schoenen en (klap)schaatsen.
Ben je vaker op het ijs te vinden dan is een goede speciaalzaak echt aan te raden omdat schaatsen toch wel een goede fit moeten hebben om geen zere voeten of blaren te krijgen.

Daarnaast voor iedereen die iets meer wilt schaatsen neem les. Het is een enorm technische sport en het verschil tussen een beetje rondjes rijden en echt goed schaatsen kan je zover ik zie alleen maar met les oppakken. Vaak hebben je lokale ijsclubs uren op een 400m binnnenbaan en is dat goedkoper dan de echte lesscholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Graag wil ik wat vragen over Viking schaatsen, ik hoop dat dit topic nog gelezen wordt.

Er worden veel Viking schaatsen aangeboden voor weinig geld. Wat mij opvalt is dat het merk Viking bij de één aan de bovenkant van de schoen en bij de ander aan de onderkant staat. Ik vraag me af of dat met bouwjaar te maken heeft?

Daanaast zijn tips voor de aanschaf van harte welkom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Thialf heeft na een toenemend aantal incidenten met aanzienlijk letsel besloten haar veiligheidsmaatregelen aan te scherpen om de veiligheid van haar bezoekers te waarborgen. Met ingang van het schaatsseizoen 2024 – 2025 voert Thialf het nieuwe beleid in, met als grootste verandering het invoeren van een helmplicht. De ijsbaan in Heerenveen stelt dat dit een noodzakelijke stap is om het risico op ernstig (hoofd)letsel te voorkomen en een veiligere schaatsomgeving te creëren.
Hoewel ik het een goede zet vind vraag ik mij wel af wat het gaat doen met de bezoekersaantallen in Thialf. Vooral de recreant die af en toe eens komt (en daarmee ook het gevaarlijkst is :Y) ) zal het wellicht afschrikken dat het niet hip genoeg is.

Zoals een schaatsgenoot altijd al zegt. Ik heb de helm niet op voor mijn eigen acties. Maar voor de acties van andere.

Pagina: 1