Toon posts:

Advies koppelingen/buis tbv radiator

Pagina: 1
Acties:

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De vorige eigenaren van onze woning hebben de radiator op zolder afgekoppeld en ik zou deze (vooral met deze koude temp.) weer willen aankoppelen. Kunnen jullie mij advies geven over hoe ik dit het beste kan aanpakken? Het lijkt me vrij simpel en recht-toe-recht-aan maar gezien ik geen tools heb om buizen te buigen/snijden wordt het misschien een uitdaging, zijn daar andere methodes voor?

Zie bijgevoegde foto, radiator moet aangesloten worden op aanvoer-/retourleiding aan de rechterkant.
- 2x buis benodigd circa 85cm (de een paar cm langer dan de ander)
- welke koppelingen nodig?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:07
Enforcer schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:14:
... maar gezien ik geen tools heb om buizen te buigen/snijden wordt het misschien een uitdaging...[Afbeelding]
Dan wat gereedschap kopen, val je geen buil aan.
Pijpensnijder

Verder kan je de 90 graden bocht prima met een knietje doen. en de rechtdoor verbinding met een sok.

• Enforcer
  • Niet online
PROnline schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:43:
Pijpensnijder

Verder kan je de 90 graden bocht prima met een knietje doen. en de rechtdoor verbinding met een sok.
Ahja ok, ik snap hem. Nog een vraag, hoe krijg ik dat hoogteverschil weggewerkt bij de aan/afvoer van de radiator als ik gewoon een 1 rechte buis ga gebruiken? Moet ik daar dan een extra SOK plaatsen die op de knie wordt aangesloten zoals in onderstaande schets?

-edit-
Ok ik denk dat ik hem heb nu, mijn boodschappenlijstje ziet er nu zo uit, klopt dat?

1x CV buis Ø 15 mm 2 meter
2x GAMMA CV koppeling knie 15x15 mm staal verzinkt
2x GAMMA verloopkoppeling chroom M24x15 mm
2x GAMMA CV koppeling sok 15x15 mm staal verzinkt

En die pijpensnijder natuurlijk...

[Voor 36% gewijzigd door Enforcer op 08-02-2021 14:38]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou ook de knop rechts zetten, en de buizen niet via het onderblok laten lopen.

Rechtsonder zit nu een aftap-kraantje, die links zetten,
rechtboven zit waarschijnlijk een dop, die linksboven zetten.

Dan rechtsboven de kraan, rechtonder een voetventiel (kun je hem beter waterzijdig inregelen).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Enforcer
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:25:
Ik zou ook de knop rechts zetten, en de buizen niet via het onderblok laten lopen.

Dan rechtsboven de kraan, rechtonder een voetventiel (kun je hem beter waterzijdig inregelen).
Dat is wel een goeie inderdaad, maar kan ik hem dan niet gewoon beter omdraaien ipv alle aansluitingen om te gooien, neem aan dat ik die radiatorknop wel kan draaien toch?

• Antonius
  • Laatst online: 28-05 23:17
Zou normaal gesproken goed moeten kunnen ja. De radiator even zelf van boven en achterkant bekijken of die symmetrisch is, of er eventueel beschadigingen (ook van ophangpunten) en verfklodders op de andere kant zitten, dat soort dingen. Knelkoppelingen van de knop ietsje lossen, dan draai je de knop gemakkelijk 180 graden om.

Zijn er wel beschadigingen, verf etc dan toch even alle aansluitingen verwisselen. Daarbij gebruik je wat teflon tape of andere afdichting op de schroefaansluitingen in de radiator.

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:37
Let ook op wat de aanvoer en retour zijn. Dat is belangrijk bij het aansluiten.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Omdraaien is afhankelijk van het type radiator, sommige hebben een soort beugeltjes op de achterkant gelast zitten, andere maken gebruik van losse beugels, dan is het makkelijker.

Hier heb je een voorbeeld van een voetventiel:
https://www.cvtotaal.nl/c...t=0&q=radiatorvoetventiel

En kijk of er een warmteservice in de buurt zit. Wat lastiger met corona nu, maar die zijn (hier in ieder geval) zeer behulpzaam.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:25:

Dat dus. Ik begrijp ook niet waarom er in het verleden voor een onderblok is gekozen in deze situatie.
Of is de radiator in de tussentijd elders gebruikt?

• Enforcer
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:24:
Dat dus. Ik begrijp ook niet waarom er in het verleden voor een onderblok is gekozen in deze situatie.
Of is de radiator in de tussentijd elders gebruikt?
Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn door de vorige bewoners. Ik snap alleen het nut niet zo van een onderblok, is dat om het makkelijker aan te sluiten als de leidingen van onder de vloer vandaan komen ofzo? Wat is het verschil met een losse pijp naar de aan-/afvoer, ik snap het niet zo goed.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
PROnline schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:43:
[...]

Pijpensnijder

Die is niet voor staal, alleen voor koper en ander zacht spul.

• kabeltjekabel
Enforcer schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:04:
[...]

Dat is wel een goeie inderdaad, maar kan ik hem dan niet gewoon beter omdraaien ipv alle aansluitingen om te gooien, neem aan dat ik die radiatorknop wel kan draaien toch?
En dan heb je de ophangbeugels aan de voorkant of de knop onderaan :?

• kabeltjekabel
Enforcer schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:34:
[...]

Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn door de vorige bewoners. Ik snap alleen het nut niet zo van een onderblok, is dat om het makkelijker aan te sluiten als de leidingen van onder de vloer vandaan komen ofzo? Wat is het verschil met een losse pijp naar de aan-/afvoer, ik snap het niet zo goed.
Onderblokken zijn er in soorten. Er zijn er ook met een bypass voor in serie geschakelde radiatoren.

En makkelijker aansluiten ja.

• kabeltjekabel
ZeRoC00L schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:19:
En kijk of er een warmteservice in de buurt zit. Wat lastiger met corona nu, maar die zijn (hier in ieder geval) zeer behulpzaam.
Die zijn echt fantastisch ja. Voorraadindicatie klopt gewoon, altijd snel aan de beurt, ze weten direct wat je wilt hebben, etc.

En je hoeft niet zelf uit 5 meter aan vakken met verkeerd teruggelegd spul je onderdelen te zoeken.

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:58
Als je toch bezig bent misschien een thermostaatknop erop i.p.v. deze standaardknop?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee