Toon posts:

Laptop voor Lightroom en Photoshop.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jasperSNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05 20:55
Goedemorgen Tweakers,

Mijn huidige desktop heeft helaas zijn beste tijd gehad. Om deze reden ben ik toe aan een vervangende pc.
Vroeger gebruikte ik de pc veel voor games maar tegenwoordig gebruik ik hem alleen nog maar voor fotobewerking en word, excel etc. Omdat ik eigenlijk ook gebruik wil maken van Photoshop en Lightroom als ik onderweg ben ben ik gaan kijken naar Laptop's. Ik zou alleen graag van jullie expertise gebruik willen maken om de juiste keuze te maken.

Wat ga je met je laptop doen?
Het gaat dus met name om Photoshop en Lightroom. Aangezien ik niet gewend ben met Apple te werken kijk ik naar een Windows laptop's. Tenzij er aangeraden wordt om toch echt voor Apple te gaan. Omdat ik de laptop ook veel mee zal sleuren speelt gewicht en formaat zeker wel mee in de keuze.

Wat is je budget?
Wat betreft budget hoop ik onder de €1500 te blijven. Er is nog wel ruimte om hoger te gaan.
Indien dit gewoon te laag is hoor ik het ook graag.
Dan investeer ik liever nu wat meer om de komende jaren weer vooruit te komen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Van mijn werk uit gebruik ik de Hp Omen 17-cb0700nd. Top apparaat maar mag ik dus niet gebruiken voor prive doeleinden. Deze wordt gebruikt voor 3D Engineering software en is dus gekozen op zijn prestaties.
Het nadeel vind ik alleen dat hij best zwaar en groot is. Tevens is de accu binnen no time leeg.
Wat betreft scherm grootte heb ik de voorkeur voor een 15 tot max 17 inch scherm.
Het toekomst plan is om een 4K scherm te kopen voor op mijn bureau. Waar ik dan de laptop op aansluit.
Oude PC zal ik blijven gebruiken als Bauckup voor mijn bestanden. (windows pc)
2 in 1 laptop zou fijn zijn. Ik weet alleen niet of er krachtpatsers zijn die dat voordeel ook hebben. (is geen must)

Via de Advies pagina van de consumentenbond kom ik uit op de volgende laptop:
https://www.coolblue.nl/p...-flip-ux563fd-ez050t.html
Er staat dan alleen bij Foto en video bewerking een laag cijfer. En dat is net waar ik hem voor nodig heb :?

Ik hoor graag van jullie.

[Voor 6% gewijzigd door jasperSNL op 08-02-2021 13:19]

Alle reacties

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-05 21:15
Die hp laptop zou ik sowieso niet kopen, veels te duur voor wat oudere hardware.

Ik zat te denken aan een xps 15 inch maar die is wel een stuk duurder. Wat voor soort fotobewerking hebben het over? Beetje casual of echt 50 lagen en allemaal effecten enz?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 22:19
Even de specificaties bekijken. 16 GB werkgeheugen is op zich prima. Maar de 512 GB SSD vind ik wat aan de kleine kant voor wanneer je echt met foto's aan de slag wilt. Neem liever 1 TB opslag.

Het touchscreen en het 2-in-1 omklapbaar gedoe kun je jezelf besparen. Investeer dat geld in meer opslag. Als je veel onderweg bent is het in verband met reflecties wellicht een goed idee om een mat scherm te overwegen in plaats van een glanzend scherm.

Mijn advies, kijk ook nog even naar een MacBook Air met 16 GB werkgeheugen en 1 TB SSD opslag. De nieuwe M1 processor is heel krachtig en de accuduur is langer dan welke andere laptop op de markt. De kosten bedragen ongeveer 1800 euro.

Kun je aangeven of je onder Windows specifieke functies gebruikt waar je echt niet zonder kunt?

• jasperSNL
Iekozz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:54:
Die hp laptop zou ik sowieso niet kopen, veels te duur voor wat oudere hardware.

Ik zat te denken aan een xps 15 inch maar die is wel een stuk duurder. Wat voor soort fotobewerking hebben het over? Beetje casual of echt 50 lagen en allemaal effecten enz?
Voor nu met name nog casual. Met zo af en toe wel effecten.

• jasperSNL
FrankHe schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:22:
Even de specificaties bekijken. 16 GB werkgeheugen is op zich prima. Maar de 512 GB SSD vind ik wat aan de kleine kant voor wanneer je echt met foto's aan de slag wilt. Neem liever 1 TB opslag.

Het touchscreen en het 2-in-1 omklapbaar gedoe kun je jezelf besparen. Investeer dat geld in meer opslag. Als je veel onderweg bent is het in verband met reflecties wellicht een goed idee om een mat scherm te overwegen in plaats van een glanzend scherm.

Mijn advies, kijk ook nog even naar een MacBook Air met 16 GB werkgeheugen en 1 TB SSD opslag. De nieuwe M1 processor is heel krachtig en de accuduur is langer dan welke andere laptop op de markt. De kosten bedragen ongeveer 1800 euro.

Kun je aangeven of je onder Windows specifieke functies gebruikt waar je echt niet zonder kunt?
Bedankt voor de tip over de opslag. Ik ben het er mee eens dat ik het geld daar beter in kan investeren.

Wat betreft het scherm hoor ik vaak dat bij het bewerken van foto's de kleur echtheid heel belangrijk is. Maakt dat nog uit bij een mat of glanzend scherm?

Ik had inderdaad al eens gekeken naar de MacBook. Het houdt mij vooral tegen dat ik er geen ervaring mee heb en het lastig vind om dan over te stappen. Is het voor iemand die altijd Windows gebruikt heeft makkelijk om de overstap te maken?

• FrankHe
jasperSNL schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Bedankt voor de tip over de opslag. Ik ben het er mee eens dat ik het geld daar beter in kan investeren.

Wat betreft het scherm hoor ik vaak dat bij het bewerken van foto's de kleur echtheid heel belangrijk is. Maakt dat nog uit bij een mat of glanzend scherm?

Ik had inderdaad al eens gekeken naar de MacBook. Het houdt mij vooral tegen dat ik er geen ervaring mee heb en het lastig vind om dan over te stappen. Is het voor iemand die altijd Windows gebruikt heeft makkelijk om de overstap te maken?
Ik vind het moeilijk te beoordelen of de overstap lastig is of niet. Ik werk zelf al meer dan 20 jaar met zowel macOS als Windows en heb met projecten op diverse Linux desktops gewerkt. Voor mij persoonlijk zijn de verschillen erg klein.

Uiteindelijk gaat het om de applicaties die je draait. Aangezien de hele wereld tegenwoordig web-based is maakt het voor 80% van de dingen die je doet niet uit welk OS er onder je webbrowser hangt.

Met betrekking tot specifieke applicaties zoals de Adobe familie is de nieuwe Apple M1 processor echt een ander verhaal. Zelf werk ik op een machine met Intel processor en heb daardoor nog geen hands-on ervaring met de M1. Er zijn echter legio reviews over de nieuwe Air met M1 chip waarin zelfs de zwaarste criticasters toegeven dat de prestaties volledig boven verwachting zijn, het woord revolutionair valt met enige regelmaat. Hoge prestaties in combinatie met een nog nooit eerder vertoonde accuduur.

Wat betreft de kwaliteit van het scherm is een MacBook Air niet de top. Dat is mogelijk een punt waarop die kan afvallen. Eigenlijk zou je verschillende machines naast elkaar moeten zetten om te zien welk scherm het beste overkomt. Wegens de Covid-19 pandemie zijn op dit moment alle winkels helaas dicht, dus die vergelijking zul je even moeten uitstellen.

Een van de belangrijke redenen waarom ik mijn dagelijks werk op MacOS doe is vanwege de bedrijfszekerheid. Wanneer de machine is ingericht kan ik er zonder problemen vijf jaar mee werken. Met Windows is mij dan nog niet gelukt. Mijn ervaring is dat daarvoor een stuk meer onderhoud nodig is.

• jasperSNL
FrankHe schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Met betrekking tot specifieke applicaties zoals de Adobe familie is de nieuwe Apple M1 processor echt een ander verhaal. Zelf werk ik op een machine met Intel processor en heb daardoor nog geen hands-on ervaring met de M1. Er zijn echter legio reviews over de nieuwe Air met M1 chip waarin zelfs de zwaarste criticasters toegeven dat de prestaties volledig boven verwachting zijn, het woord revolutionair valt met enige regelmaat. Hoge prestaties in combinatie met een nog nooit eerder vertoonde accuduur.
"echt een ander verhaal" bedoel je hiermee dat dit heel goed draait op de macbook?

• FrankHe
De prestaties van de Apple M1 blijken in de praktijk vergelijkbaar en vaak zelfs beter dan een uit de kluiten gewassen Intel i7 en dat bij een aanmerkelijk lager energiegebruik. Niemand had verwacht dat de eerste generatie desktop chips van Apple het zo goed zou doen. Maar zoals gezegd, je zult ook de schermen naast elkaar moeten zetten. Op dat punt is de MacBook Air 'ok' maar niet de top.

• FrankHe
Intel is bezig met een antwoord op de Apple M-processor.

https://www.agconnect.nl/...draait-geen-windows-games

• ppatrick
  • Laatst online: 29-05 21:16
Als kleuren belangrijk voor je zijn kan je kijken naar een Dell XPS 15 deze kan een oled scherm hebben beter kleuren ga je niet krijgen volgens mij

• jasperSNL

• jasperSNL
Wat denken jullie van deze laptop.

Zijn hier ervaring mee?

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:43
Kijk eens in het Dell XPS ervaringen topic, zou ik zeggen.

Zo’n 4K scherm en een 9e generatie Intel vreten wel extra batterij ten opzichte van een lagere resolutie en een recentere Intel/AMD/Apple M1. Maar een paar uur PS/LR op batterij zal nog wel lukken en voor de rest ga je er veel plezier aan beleven.

• jasperSNL
Helaas wordt de XPS 15 slecht beoordeeld door consumenten. Veel mensen met accu en wifi problemen

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 19:00
Macbook Air M1. Zoek niet verder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee