Toon posts:

Vervanging monitor, 144Mhz overkill icm GTX 1050 Ti ??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 23:12
Ik zoek een?
24 inch monitor om mijn huidige Ilyama ProLite E2483HS-1 60Hz TN monitor te vervangen.

Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor casual gaming, en Lightroom / Photoshop.

Wat ik online op fotografiefora lees, is dat voor fotobewerking een IPS paneel beter zou zijn dan een TN paneel, is dat daadwerkelijk zo ?

Ik speel voornamelijk deze games:

F1 2019
Return of The Tomb Raider
Darksiders Warmastered Edition
Assassins Creed II
GTA 5
Half - Life (1 / 2 Ep1 Ep2)
Metro - Last Ligth Redux
Metro 2033 Redux

Mijn dochters spelen voornamelijk:
FortNite
Minecraft
Star Stable
Planet zoo

Met de meeste spellen kom ik in 1080p niet boven de 80fps uit daarom vroeg ik mij af of het zinvol is om voor een 144hz scherm te gaan. Of is het misschien beter om wat geld in mijn zak te houden en voor een 75hz gaan ?

Wat is je budget?
Rond de € 200,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben op zich wel fan van Ilyama, maar ik sta zeker open voor alternatieven.

Qua IPS was mijn oog gevallen op deze twee schermen, waar de bovenste 144hz is en de onderste 75:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenASUS TUF Gaming VG249Q Zwart€ 211,92€ 211,92
1MonitorenIiyama ProLite XUB2492HSU-B1 Zwart (FHD, hoogte verstelbaar)€ 157,75€ 157,75
Totaal€ 369,67

De volgende TN panelen krijgen goede reviews:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAOC G2460VQ6 Zwart€ 138,53€ 138,53
1MonitorenIiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart€ 129,-€ 129,-
1MonitorenIiyama G-Master GB2560HSU-B1 Zwart€ 197,04€ 197,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,57

Wat zouden jullie adviseren in mijn geval (photoshop + lightroom + casual 1080p gaming tot max 80fps ??

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

Alle reacties

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 13:46

Soggney

Zeekomkommer

Vziw is de hogere hertz enkel waardevol als je ook zoveel frames genereerd, met max 80 fps is het misschien beter om toch maar de 75 hz versie te nemen. Uiteindelijk is de hogere hz enkel handig bij games waar zelfs milliseconden nodig zijn (vooral fps games in competitie niveau), die zie ik niet in jouw lijst staan.

Voor jou zou ik dus de Ilyama ProLite aanraden. Want de overgang van TN naar IPS is een duidelijk verschil en zeker de ~25 euro waard.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• Spasm
Soggney schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:09:
Vziw is de hogere hertz enkel waardevol als je ook zoveel frames genereerd, met max 80 fps is het misschien beter om toch maar de 75 hz versie te nemen. Uiteindelijk is de hogere hz enkel handig bij games waar zelfs milliseconden nodig zijn (vooral fps games in competitie niveau), die zie ik niet in jouw lijst staan.

Voor jou zou ik dus de Ilyama ProLite aanraden. Want de overgang van TN naar IPS is een duidelijk verschil en zeker de ~25 euro waard.
Bedankt voor je antwoord. Ik zie alleen net pas dat deze een reactietijd van 4ms heeft, terwijl mijn huidige monitor een reactietijd van 1ms heeft. Ga ik dat merken ?

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 13:46

Soggney

Zeekomkommer

Nou, uhh waarschijnlijk niet. Zelf ben ik van 1080 5ms naar 1440 1 ms gegaan recent. Lang lang geleden toen men nog aan de 10ms grens zat waren er meer claims dat men dat kon zien, maar alles onder de 10ms is voor mij goed. Je weet toch niet zonder verder de specs te onderzoeken of het nou x ms is voor black to black of grey to grey (of toen zelfs black to white (en niet terug naar black om zo maar de trage reactietijd te verdoezelen) (Marketing mensen kunnen soms heel creatief uit de hoek komen)
Maar iemand met meer kennis kan eventueel hieraan bijdragen.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:54
4 versus 1ms verschil ga je hoogstwaarschijnlijk niet merken inderdaad, zeker niet als je van 60hz naar 144hz gaat.
Qua TN en IPS: als kleurechtheid en goede kijkhoeken belangrijk voor je zijn, is TN volkomen onbruikbaar.
Je gaat het zien als je zaken die je gemaakt hebt gaat drukken of op een computer met een goed gecalibreerd scherm gaat bekijken. Dan kom je er achter dat TN rood meer roze is dan IPS rood bijvoorbeeld. Dat wat je dacht paars te hebben toch blauw is, en dat de bovenkant van je scherm een andere tint heeft dan de onderkant. (bekijk maar eens deze site met je TN monitor op full screen: http://www.lagom.nl/lcd-test/all_tests.php)
Als dat allemaal niet belangrijk is, kun je gewoon voor TN gaan.

Qua hz, tja dat verschilt per persoon. Ik vind zelf 144hz prettiger dan 75hz, ook al haal je die 144hz niet. Maar dat is voor iedereen verschillend. Helaas is de gsync ondersteuning van het TUF scherm wat mager (flickering lees ik zo met gsync aan), anders zou ik die wel aanbevelen.

[Voor 3% gewijzigd door GromuhlDjun op 08-02-2021 12:52]

• Spasm
GromuhlDjun schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:51:
4 versus 1ms verschil ga je hoogstwaarschijnlijk niet merken inderdaad, zeker niet als je van 60hz naar 144hz gaat.
Okay thanks. Dan is dat iets waar ik me geen zorgen over ga maken.
Qua TN en IPS: als kleurechtheid en goede kijkhoeken belangrijk voor je zijn, is TN volkomen onbruikbaar.
Ik ben veel bezig met fotografie en Lightroom/Photoshop dus dat is zeker belangrijk voor me. Ik heb ips nog nooit IRL ervaren dus ik heb geen referentiekader.
Qua hz, tja dat verschilt per persoon. Ik vind zelf 144hz prettiger dan 75hz, ook al haal je die 144hz niet. Maar dat is voor iedereen verschillend. Helaas is de gsync ondersteuning van het TUF scherm wat mager (flickering lees ik zo met gsync aan), anders zou ik die wel aanbevelen.
Okay, maar haal jij net als ik ook maximaal 80fps met je videokaart? Heeft het zin in dat geval ook voor 144hz te gaan?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:10

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Spasm schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Okay thanks. Dan is dat iets waar ik me geen zorgen over ga maken.

[...]

Ik ben veel bezig met fotografie en Lightroom/Photoshop dus dat is zeker belangrijk voor me. Ik heb ips nog nooit IRL ervaren dus ik heb geen referentiekader.

[...]

Okay, maar haal jij net als ik ook maximaal 80fps met je videokaart? Heeft het zin in dat geval ook voor 144hz te gaan?
Hangt een beetje van je insteek af. Hoe lang doe je met je computer ten opzichte van je beeldscherm? Als je langer met je beeldscherm doet dan is het zonde om voor een budget model te gaan.

Ik raad je overigens aan eerst wat reviews te lezen/kijken van die producten. Kijk bijvoorbeeld op tftcentral of op het kanaal van Hardware Unboxed.

De geadverteerde ms is vaak grote onzin en wordt veel mee gesjoemelt, ik zou daar niet veel waarde aangeven.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:54
Sp3ci3s8472's advies is goed, tftcentral en wat recentere monitor reviews van hardware unboxed zijn erg informatief.

Qua hz en fps kan het nogal technisch (en soms subjectief) worden:
Het verschilt per spel, ik speel bijvoorbeel Anno 1404 nog wel eens, en dat oudere spel haalt wel ruim 140fps bij mij @1440p (1080ti) en dat is heel prettig bij strategische spellen omdat alles lekker scherp blijft. Ik kan omdat ik verwend ben door die hogere hz de wazige bende op 60hz niet meer aan, dan krijg ik hoofdpijn...
Maar in andere spellen haal ik die fps bij lange na niet. Nu heb ik gsync, maar ik heb voor de gein getest in sommige spellen hoe het is om met bijv 60fps op 144hz te spelen zonder gsync. Dat was voor mij ook prima. Beter dan 60hz waar de fps soms even onder de 60 zakt omdat op 144hz de tijd tussen verversingen veel lager is (60hz = 16.6ms vs 144hz = ~6,94ms)

Je kunt ook in je nvidia control panel de vsync op halve vsync zetten (dat wordt dan 72 in het geval van 144hz), dan wordt je frame elke twee verversingen geupdate.

Persoonlijk zou ik nu voor een wat luxere monitor gaan, maar dat is een persoonlijke keuze. Ben door de jaren heen nogal een zeurpiet geworden op gebied van beeldkwaliteit. Kan niet wachten op de eerste (enigszins) betaalbare OLED monitoren, maar dat duurt vast nog een paar jaar.
Als ik op dit moment een nieuwe 1080p 24" monitor zou willen kopen, dan zou ik gaan voor een ips paneel met zoveel mogelijk hz en freesync met gsync ondersteuning zodat ik in de toekomst zowel met AMD als nvidia een variabele refreshrate heb.

• Spasm
@Sp3ci3s8472 en @GromuhlDjun,

Bedankt voor jullie tips ! Ik heb de Asus TUF kunnen vinden op TFT Central.
Ze zijn overwegend positief over het scherm en hij komt krijgt het oordeel TFT Central approved (wel de 27 inch versie).

Ik denk dat dit in mijn prijsklasse wel eens het beste scherm voor mij zou kunnen zijn.

Mocht er nog iemand anders zijn die nog een ander/beter alternatief weet dan hoor ik dat graag !

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee