Toon posts:

De toekomst van het Belgische voetbal, naderen we het einde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• yarno.voets
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-02-2021
Het is een oud zeer: is onze competitieformat zoals deze vandaag de dag is een goede? Er waren reeds verschillende vragen: spelen we met of zonder play-offs? Hoeveel profploegen laten we meespelen? 14, 16 of 18? Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn. Nu ligt er al enkele jaren een nieuw project op tafel: de Bene-liga. Maar beseffen de leiders van de G5 (verwijzing naar de 5 grootste Belgische clubs) niet dat ze daarmee alle andere clubs in het Belgische voetbal de das om doen?

Een kleine schetsing : de BeNe-liga was eigenlijk al een idee in 1996, maar omdat dit in die tijden, waar ze nog niet technologisch en technisch zo ver stonden als nu, het organisatorisch onmogelijk was kwam het er nooit van. Vanaf 2006 kwamen elk jaar opnieuw de plannen naar boven, tot het de laatste jaren echt concreet lijkt te worden. De voetbalbonden van beide landen overlegden laatste jaren grondig met elkaar en kwamen tot conclusies, de voor- en nadelen, overleg met de UEFA…

Ten eerste wil ik aanhalen dat er natuurlijk veel voordelen zijn: meer kans op Europees voetbal, meer aantrekkelijke wedstrijden tussen topploegen, meer inkomsten door televisiegelden, sponsors… Kortom: financieel en sportief zou het voor alle deelnemers een opkikker zijn. Maar hier zit ook het grote probleem: dat geldt enkel voor de deelnemers. Wat gebeurd er met de ploegen die achterblijven? Met de “kleine” ploegen in België en Nederland? Krijgen zij een vergoeding? Maken zij nog kans op Europees voetbal? Of worden zij gewoon vergeten?

Als gevolg van de grote macht die de grote clubs hebben in de voetbalbonden van beide landen, lijken de “kleinere” clubs af te stevenen op een zeer zwarte toekomst. Ook het feit dat er veel dubbele petten zijn binnen het Belgische voetbal (bestuurders van clubs die ook grote functies binnen de voetbalbond bezetten) lijkt er niet goed aan te doen. Hoe kunnen clubs als Moeskroen, KV Kortrijk, KAS Eupen nog overleven als ze hun tv-gelden zien dalen, enkel nog wedstrijden kunnen spelen die we vandaag ‘kelderkrakers’ noemen, sponsors afhaken wegens weinig aandacht… Vergeten de bestuurders die clubs gewoon? Hoe is het mogelijk dat die clubs, die ook fanatieke supporters hebben, jarenlang zitten vechten tegen degradatie, willen meedoen met de groten en de grote clubs talentvolle spelers aanbieden zomaar een mes in de rug wordt gestoken? Is er dan niemand die ook maar eens aan hun bestaan denkt? En niet enkel aan hoe zij een aantal miljoenen meer kunnen verdienen? Oké, in het voetbal is geld alles, maar dat moet toch niet betekenen dat je ervoor zorgt dat er in je eigen land niets meer over schiet van die “kleine” clubs? Mogen die zomaar vergaan? Mag een traditieclub als Union of KV Mechelen zomaar ten onder gaan? Dat kan toch niet geaccepteerd worden?

Oké, in het voetbal van vandaag is geld alles. Maar is er dan echt geen solidariteit meer tussen de Belgische clubs? Als het doorgaat zoals het lijkt te gaan, keer ik terug op mijn titel: we naderen het einde van dit mooie, geschiedenisvolle liedje dat het Belgisch voetbal is.

Alle reacties

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Je stelt het alsof het een zero-sum game is, waarbij alleen de grote clubs profiteren ten nadele van de kleine clubs. Het lijkt mij waarschijnlijker dat juist de schaalvergroting van de competities zal leiden tot meer beschikbare middelen voor de kleine clubs. Er zullen méér sponsoren geïnteresseerd zijn in de competitie omdat die straks voor bijna 30 miljoen mensen relevant is en ten opzichte van de andere grote Europese competities gelijkaardig(er) is. Ook kan het de interesse in voetbal in het algemeen weer aanzwengelen als er leuke krakers ontstaan, en daar is iedereen gebaat bij.

Daarnaast; in het huidige voorstel kunnen de kleine clubs kunnen toch nog via verschillende bekers Europees voetballen? Ik kijk al uit naar USG - Feijenoord :D

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Ik denk dat het 1) onvermijdelijk is om nog enigszins aansluiting te blijven houden bij de subtop in Europa en 2) Daadwerkelijk goed zou zijn voor het bredere voetbal, maar dan moet je wel grootschalige veranderingen doorvoeren door alle rangen van het voetbal.

Er vanuit gaande dat zo'n BeNeLiga een leuke competitie oplevert, dan kan het daaronder voor een groter deel van de clubs ook interessant zijn. Bekeken vanuit het Nederlandse oogpunt zie ik een momenteel oninteressante Eerste Divisie. Als je de top van de Eredivisie in de BeNeLiga zou plaatsen, dan blijft er daaronder een (imho) leuke competitie over met het rechter rijtje uit de huidige Eredivisie gecombineerd met het linkerrijtje van de Eerste divisie. Dit effect ijlt dan door in de Tweede Divisie (waar je dan direct een volwaardige promotie / degradatie regeling kunt invoeren) en naar lagere divisies / klasses.

Bovendien zie ik dan de meerwaarde van de bekercompetitie enorm toenemen wat zich ook zal uiten in publieke belangstelling, en misschien is er dan zelfs nog wel ruimte voor een 2e nationale bekertoernooi (maar dat moet nog uitgewerkt worden). Waar in ieder geval op gelet moet worden, is dat de nationale top-clubs nog steeds 'bereikbaar' zijn voor de 'kleinere' clubs om tegen te spelen (via bv die bekertoerooi(en) ).

Ik ken het Belgische voetbal niet goed genoeg, maar ik kan me voorstellen dat daar soortgelijke argumenten opgaan: Lagere clubs zullen een interessantere competitie tegemoet gaan omdat ze dan daadwerkelijk ergens voor spelen. Ik ben iig absoluut niet tegen :)

[Voor 19% gewijzigd door AGee op 08-02-2021 10:42]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:26
Zeus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:24:
Je stelt het alsof het een zero-sum game is, waarbij alleen de grote clubs profiteren ten nadele van de kleine clubs. Het lijkt mij waarschijnlijker dat juist de schaalvergroting van de competities zal leiden tot meer beschikbare middelen voor de kleine clubs. Er zullen méér sponsoren geïnteresseerd zijn in de competitie omdat die straks voor bijna 30 miljoen mensen relevant is en ten opzichte van de andere grote Europese competities gelijkaardig(er) is. Ook kan het de interesse in voetbal in het algemeen weer aanzwengelen als er leuke krakers ontstaan, en daar is iedereen gebaat bij.
Hier zitten veel aannames in die niet per se waar zijn.

Waarom zouden kleine clubs meer middelen krijgen? Je ziet nu ook al het enorme gat tussen de Eredivisie en Eerstedivisie. Voor landelijke publiciteit moet je in de Eredivisie zijn, vrijwel niemand kijkt eerste divisie tenzij zn eigen club er toevallig speelt. Voor clubs die net buiten de boot vallen is het rampzalig om op het tweede plan te moeten spelen. Niet alleen sponsoren maar ook fans komen voornamelijk op de wedstrijden tegen de grote clubs af. Er kijken maar weinig mensen naar een willekeurige wedstrijd van bijvoorbeeld VVV, behalve als ze tegen een topclub spelen.

Ik vraag me ook af of er meer sponsoren op afkomen. Een voetbalclub sponsor je vanwege nationaal bereik, ik zie maar weinig merken die echt op een specifiek Benelux bereik zitten te wachten. Zelfs de grote clubs spelen met voornamelijk op de Nederlandse markt gerichte bedrijven op de borst (EuroParcs (Droomparken tot voor kort), Ziggo, Eindhoven, AFAS). De hoofdsponsor van een VVV zal juist een stuk minder willen betalen voor het tweede niveau.

De krakers zijn leuk vanwege de historie en de cultuur er omheen. Feyenoord - Brugge zal nooit vergelijkbaar worden met Feyenoord - Ajax.

Het klinkt allemaal leuk op papier, maar of het in de praktijk werkt, en of het werkt voor het hele nationale voetbal en niet alleen de topclubs, moet maar blijken. Ik snap niet waarom er maar niet gekeken wordt naar een gezamenlijk bekertoernooi. De bekertoernooien kunnen een echte impuls gebruiken, en daar is ook weinig afbraakrisico. Als dat bevalt kan je altijd nog naar de competities kijken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• yarno.voets
@Zeus Ik denk echt niet dat sponsoren meer geïnteresseerd zullen zijn om een ploeg als KAS Eupen te sponsoren als ze 1, niet tegen de grote clubs spelen en 2, als ze buiten de beker geen enkele kans meer hebben om Europees te spelen.

Ook zeg je dat er leuke krakers zullen ontstaan? Bedoel je dan Brugge-Ajax, of RKC-Emmen?

• yarno.voets
@AGee Oke, het zal voor hun competitiever worden, maar denk jij dat zij hun spelers, staff, accomodatie... nog gaan kunnen betalen als sponsors afhaken, ze aanzienlijk minder tv gelden meer krijgen, fans zullen afhaken in sommige gevallen? Dat betwijfel ik, en dat is toch een groot probleem om hun bestaan te handhaven?

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

yarno.voets schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:35:
@AGee Oke, het zal voor hun competitiever worden, maar denk jij dat zij hun spelers, staff, accomodatie... nog gaan kunnen betalen als sponsors afhaken, ze aanzienlijk minder tv gelden meer krijgen, fans zullen afhaken in sommige gevallen? Dat betwijfel ik, en dat is toch een groot probleem om hun bestaan te handhaven?
Tja, de vraag is of die sponsors en supporters niet ook zullen afhaken als de competities steeds oninteressanter worden. Ik denk het namelijk wel. Bovendien hebben recente gevallen in de Nldse competitie (nogmaals: Ik ken de Belgische niet goed genoeg, en ik denk dat je voor diepgravende analyses over het Belgische voetbal hier ook niet op de juiste plaats zit) zoals de degradatie van Twente en de supporters-schare van clubs als Utrecht, Groningen, Heerenveen, NAC, etc. denk ik dat de supporters daar wel zullen blijven komen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
Zelfde geldt voor de Nederlandse competitie.. als de BeNeliga zou starten. Er wordt dan door de marketing/onderzoeksbureaus vanuit gegaan dat je dan alle tv/marketing gelden op kunt tellen. Vraga is maar net hoe interessant het dan blijft. Zijn mensen echt meer geinteresseerd in Ajax-Brugge, dan Ajax-Twente. Ik weet het zo net niet. Binding zal zeker de eerste jaren fors minder zijn.. Gevolg: minder ESPN kijkers, midner inkomsten, minder interesse.

En voor topvoetbal te zien kijk je geen eredivies, maar ook geen BeNeLiga.. Daar is de championsleague voor.. De eredivisie is er voor haar charme en traditie van wedstrijden. Die krijg je niet zomaar gecreeerd. Daarnaast krijg je dan ook weer een compleet scheve competitie waarbij x-belgische en x-nederlandse ploegen moeten zitten.. met kromme regels

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:52:

En voor topvoetbal te zien kijk je geen eredivies, maar ook geen BeNeLiga.. Daar is de championsleague voor.. De eredivisie is er voor haar charme en traditie van wedstrijden. Die krijg je niet zomaar gecreeerd. Daarnaast krijg je dan ook weer een compleet scheve competitie waarbij x-belgische en x-nederlandse ploegen moeten zitten.. met kromme regels
Dat geldt misschien voor jou, maar ik zie toch echt liever Ajax Genk dan Ajax Emmen. Of Heracles op dat takke plastic, nou wat een 'charme' en traditie ;)

Tegen een Emmen weet je gewoon dat je 95% zeker wint. Tegen Utrecht etc is dat lang niet zo zeker, hoe meer van dat soort westrijden hoe beter.

Of je dat middels een kleinere competitie of BeNeLiga moet organiseren weet ik nog niet maar zoals eerder in dit topic voorgesteld, begin eens met een gezamenlijk bekertoernooi

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 07:03

snmght

imho dan he

ph4ge schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:33:
[...]

Hier zitten veel aannames in die niet per se waar zijn.
Een voetbalclub sponsor je vanwege nationaal bereik
Ik moest wel even lachen want daar heb je toch ook een enorme aanname. Ik denk dat de ploegen in de KKD over het algemeen meer regionale/lokale sponsors trekken.

@yarno.voets waar haal je eigenlijk uit dat het 'echt concreet aan het worden is'? Die indruk heb ik persoonlijk niet maar ik lees me er graag op in.

WZAWZ een fucking farce

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:26
snmght schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:16:
Ik moest wel even lachen want daar heb je toch ook een enorme aanname. Ik denk dat de ploegen in de KKD over het algemeen meer regionale/lokale sponsors trekken.
Uiteraard, dat zijn dan ook niet de ploegen die in de gemeenschappelijke Eredivisie komen, daar hadden we het over.

Ik denk dat een club als Heerenveen heel wat sponsoren verliest als ze ineens op het tweede niveau belanden en geen nationaal bereik meer hebben

[Voor 16% gewijzigd door ph4ge op 09-02-2021 13:25]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee