Toon posts:

Nieuwe monitor, welke richting moet ik op?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 10:24

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
De tijd is ondertussen wel gekomen om mijn 7 jaar oude scherm te upgraden, ik kom er alleen niet zo uit welke kant ik op moet kijken

wat heb ik nu? Een 22" 1080p TN 60Hz scherm

wat moet het nieuwe scherm zijn/kunnen? Freesync, Vesa 100 compatible, DP+HDMI en niet al te breed (niet meer dan 65-70cm)

wat ga ik er mee doen? Thuiswerken en gamen, momenteel speel ik met een RX570 en hoewel ik geen heel high end games speel (momenteel voor World of Tanks), wil ik toch wel een keer cyberpunk proberen als die in de sale is, om maar wat te noemen. Ik hoef dan niet persee een locked 60fps, vandaar de wens voor freesync.

Wat is de vraag dan? Ik kan voor een simpel 22-24" 1080p paneeltje gaan, dan heb ik al mijn wensen en 75hz IPS voor een redelijke prijs. Maar zonder dat de prijs al te hoog wordt kan ik ook naar bijvoorbeeld ultrawide kijken, of 1440p, of 144hz, of curved etc... En ook van bijvoorbeeld IPS weet ik niet persee of ik dat nu ga merken...

Wat 1440p betreft, dat lijkt me echt wel kicken, maar ik realiseer me dat de RX570 daar geen hoge ogen gaat gooien op nieuwe titels, en een nieuwe GPU is voorlopig wat mij betreft een no-go. Ik heb wel goede ervaringen met Radeon image sharpening, en WoT trekt ie op 1440p Ultra prima (getest met VSR)

Dus mijn vraag is, als ik iets meer wil dan alleen een nieuw scherm voor de nieuwe inputs, wat is dan de meest merkbare upgrade, UW, 1440p, curved, IPS/VA, 144hz?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:28
UW en curved niet, De rest heeft zeker invloed. Wat is je budget? Afhankelijk daarvan kun je een keuze maken door de pricewatch filters in te stellen. Ik ben het met je eens dat 1440p te zwaar wordt voor de videokaart, maar voor thuiswerken op een 27" is het wel weer prettig.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
Djarune schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:25:
UW en curved niet, De rest heeft zeker invloed. Wat is je budget? Afhankelijk daarvan kun je een keuze maken door de pricewatch filters in te stellen. Ik ben het met je eens dat 1440p te zwaar wordt voor de videokaart, maar voor thuiswerken op een 27" is het wel weer prettig.
Budget, goede vraag, in principe zou ik het graag onder de 200 euro houden, meer is in principe bespreekbaar als ik er echt wat uithaal, maar met deze GPU, en de huidige prijzen daar, zijn de echte fancy schermen toch niet echt ten volle te gebruiken.

Kwa 1440p kom ik er maar moeilijk uit, ik weet dat ik met nieuwere games in de knel kom, en ook op wat oudere games die nog op de lijst staan (Metro exodus bijv) fors water bij de wijn mag doen als ik in de 48-75hz freesync range wil blijven. Maar aan de andere kant, ik speel ook aardig wat minder veeleisende games (Borderlands 2, WoT, KSP), en heb ook de ervaring dat Radeon Image Sharpening lekker werkt. (900p met RIS op een 1080 paneel ziet er prima uit)

Als de GPU prijzen nu niet zo idioot zouden zijn... Dan zou ik makkelijker 1440p pakken, en dan eventueel een nieuwe GPU als de 570 het toch te zwaar heeft

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-05 16:20
IPS heeft in ieder geval wel een stuk betere kleurweergave dan TN, voor mij is dat best een groot verschil.

Het nadeel van 1440p is dat het niet heel goed terug naar 1080p schaalt dus dan zit je wel redelijk vast op die resolutie.

144hz maakt wel een groot verschil voor snelle games waarin je veel rondkijkt zoals shooters, ziet er een stuk vloeiender uit.

Als je je videokaart niet op korte termijn gaat upgraden zou ik voor iets als pricewatch: Acer Nitro VG242YP of pricewatch: Gigabyte G27F Zwart gaan.

Als je een videokaart wilt kopen wanneer de prijzen weer een beetje normaal zijn of echt iets voor de lange termijn wilt kan je deze bijvoorbeeld nemen pricewatch: Gigabyte G27Q Zwart

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-05 19:23
Door het vele thuiswerken verving ik afgelopen jaar mijn beide monitoren (we werken met 2 thuis). Op kantoor hadden we sinds een jaar Dell IPS schermen. Ik werd daar echt blij van. Daarom koos ik voor thuis ook 2 x IPS. Opnieuw werd ik daar blij van. Samenvattend, je kan blij worden van IPS.

Bij het zoeken naar een scherm kreeg ik het idee dat de schermgrootte de belangrijkste prijsfactor is. Misschien moet je dus eerst daarvoor een keuze maken.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:15
My 2 cents:

Ik heb een tijdje terug een 49" Ultrawide/curved Samsung gekregen en ben voor mij tot de volgende conclusie gekomen, met de focus op gaming:

Als ik nu een nieuwe monitor zou kopen zou ik focussen op een hoge refreshrate.
  • Ultrawide: is leuk om mee te patsen en voor thuiswerken is het wel handig, maar voor gaming voegt het weinig toe en is het de prijs niet waard.
  • HDR: Heeft mijn monitor ook en hoewel dat erg tof is, is er momenteel vrij weinig support voor op gebied van games
  • Resolutie: 4k is mooi, maar het resultaat vind ik beperkt, naast het feit dat de huidige GPU's het niet eens trekken.
  • Refresh: 144Hz is voor mij persoonlijk de beste upgrade geweest van de afgelopen jaren. Sommige mensen blijven dwars doen en zeggen dat het verschil niet merkbaar is tov 60Hz, maar dat is pure onzin
Het hangt helemaal van je eigen wensen af, maar ik zou voor Hz gaan :P

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
@robertnld IPS gaat op de must list! formaat is inderdaad een prijsbepaler, en gezien mn bureau opstelling kan ik meer dan 27" toch niet kwijt. Ik neig wel naar 1440p op een 24" scherm, aangezien ik anders een lagere dpi krijg dan nu..

@Flapperbol en @rickbovenkamp jullie geven allebei een voorkeur voor high refresh aan, spelen jullie veel competitive/twitch shooters? Mijn Unreal Tournament dagen zijn lang voorbij en het enige wat ik online speel ik WoT, wat niet bepaald heel twitchy is. Ik geloof meteen dat ik het verschil tussen 60 fps en hoger wel kan zien, maar of het genoeg verschil maakt?

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-05 16:20
Ik speel momenteel final fantasy 14 en death stranding dus dat valt wel mee. Bij dat soort spellen is het gewoon fijner om naar te kijken maar niet perse een groot voordeel o.i.d., af en toe speel ik nog wel eens een oude shooter en dan heb ik wel het idee dat ik er ook beter door speel.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:03
Qua formaten heb ik wel wat ervaring opgedaan de afgelopen jaren.
Ben begonnen met 24" - 1080.
Daarna 25" - 1440.
Nu zelf 32"- 4K (alledrie 60hz)
Privé nu een 27" - 1440 - 144hz scherm.

Ik zou als ik nu een scherm zou kopen 1080 doorstrepen als resolutie en ook NOOIT meer kopen.
Op een 24" scherm is het al zonde om niet meer pixels te hebben, op 27" wat mij betreft echte een nogo.

Zelf heb ik de LG 27GL850 gekocht, en die bevalt best goed.
Ik zou in jouw geval denk ik kijken naar de Gigabyte G27Q. Over het algemeen goede reviews gekregen hier op tweakers. En heeft volgens mij alles wat je wilt:
27"
2560x1440
144hz
Freesync / G-sync

deel 2:
ik wil nog toevoegen:
De meerwaarde van de hogere resolutie in normaal werk (Office, internet, explorer) is zoveel groter dan dat ik me kan voorstellen dat het erg is om op een lagere kwaliteit te gamen om een acceptabele framerate over te houden.

[Voor 16% gewijzigd door jopie op 08-02-2021 15:30. Reden: toevoeging deel 2]

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:15
vectormatic schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:59:
@Flapperbol en @rickbovenkamp jullie geven allebei een voorkeur voor high refresh aan, spelen jullie veel competitive/twitch shooters? Mijn Unreal Tournament dagen zijn lang voorbij en het enige wat ik online speel ik WoT, wat niet bepaald heel twitchy is. Ik geloof meteen dat ik het verschil tussen 60 fps en hoger wel kan zien, maar of het genoeg verschil maakt?
Ik speel eigenlijk van alles, maar niets competitive. Het schijnt je wel een "edge" te geven in competitive games, maar dat is voor mij niet van belang.

Het hangt natuurlijk nog steeds van je eigen voorkeur af, ik probeer alleen aan te geven dat ik de sprong 1080p ->4k niet zo indrukwekkend vond, maar die van 60hz->144hz wel. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee