Toon posts:

Wat is dit voor ventilator die ik moet vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik maak mijn computer open omdat die geluid maakt, blijkt het deze ventilator van Scythe te zijn:

Maar is dit wel een pc-ventilator of is dit een processorkoeler? Op zoek naar een handleiding lees ik namelijk dat ventilatoren 80 of 120 mm lang zijn, en dezeis 100 mm bij 100 mm. Welk onderdeel moet ik gaan vervangen en welk onderdeel moet ik daarvoor kopen?

[Voor 4% gewijzigd door pk026 op 08-02-2021 09:25]

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:35
Dit is de fan van je CPU koeler. Is het deze fan die lawaai maakt? Hoe snel draait hij dan?
Heb je niet ook case fans of de fan van je voeding die mogelijk lawaai maken?

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• pk026
Wekko306 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:59:
Dit is de fan van je CPU koeler. Is het deze fan die lawaai maakt? Hoe snel draait hij dan?
Heb je niet ook case fans of de fan van je voeding die mogelijk lawaai maken?
Het is heel specifiek deze ventilator. Het eerste halve uur na het opstarten draait hij aan uit aan uit etc. Bij aan 'loeit' die. Na een flinke poos draait hij continu en is hij weer muisstil.

Anoniem: 91868

Staan de instellingen in je bios goed?

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-03 20:13
Afhankelijk van wat je aan het doen bent zal het ding harder en zachter draaien. Meer load is meer koeling nodig. Je CPU kan een heethoofd zijn (we weten het type niet), je koelpasta kan te dik / te oud zijn, je instellingen kunnen niet optimaal zijn, kortom, beetje glazen bol. De koeler en fan zijn zeker niet slecht.

Wellicht is het handig om even naar de temperaturen van je CPU te kijken en het type van je CPU te geven, dan kunnen we wat meer een inschatting maken of het normaal is.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
pk026 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Het is heel specifiek deze ventilator. Het eerste halve uur na het opstarten draait hij aan uit aan uit etc. Bij aan 'loeit' die. Na een flinke poos draait hij continu en is hij weer muisstil.
Dan doet dat ding precies wat hij moet doen. Je kan in je bios waarschijnlijk het een en ander aanpassen wanneer hij aan begint te slaan.

Check je temperaturen eerst even want grote kans dat je de boel gewoon even moet ontstoffen.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Hoe lang zit de koelpasta er al onder?

[Voor 84% gewijzigd door WEBGAMING op 08-02-2021 12:04]

• pk026
Temperatuur lijkt niks mis mee te zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
~$ sensors
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0:  +39.0°C  (high = +80.0°C, crit = +99.0°C)
Core 0:        +34.0°C  (high = +80.0°C, crit = +99.0°C)
Core 1:        +32.0°C  (high = +80.0°C, crit = +99.0°C)
Core 2:        +35.0°C  (high = +80.0°C, crit = +99.0°C)
Core 3:        +38.0°C  (high = +80.0°C, crit = +99.0°C)

Koelpasta is leeftijd van de computer. Dat zal een jaar of 8 zijn (?). Is dat een probleem? In vintage audio vervang je dat soms pas na decennia.

• pk026
Anoniem: 91868 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:27:
Staan de instellingen in je bios goed?
Dank maar hoe weet ik dat? Natuurlijk kan ik wel in mijn Bios kijken maar wat is goed?

[Voor 13% gewijzigd door pk026 op 08-02-2021 16:44]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:24
pk026 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:42:
Temperatuur lijkt niks mis mee te zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
~$ sensors
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0:  +39.0°C  (high = +80.0°C, crit = +99.0°C)
Core 0:        +34.0°C  (high = +80.0°C, crit = +99.0°C)
Core 1:        +32.0°C  (high = +80.0°C, crit = +99.0°C)
Core 2:        +35.0°C  (high = +80.0°C, crit = +99.0°C)
Core 3:        +38.0°C  (high = +80.0°C, crit = +99.0°C)

Koelpasta is leeftijd van de computer. Dat zal een jaar of 8 zijn (?). Is dat een probleem? In vintage audio vervang je dat soms pas na decennia.
Idle temperaturen? Draai een stresstest als Furmark cpu burner oid.
pk026 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:43:
[...]

Dank maar hoe weet ik dat? Natuurlijk kan ik wel in mijn Bios kijken maar wat is goed?
Als ik jouw reacties lees zal je niet in het bios gerotzooid hebben de afgelopen 8 jaar. Alle settings zullen op default staan verwacht ik.

Welke (Intel gezien de temp limits) cpu zit er onder de koeler?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee