Toon posts:

Schoonmaken corrosie videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bieowbie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:11
Goedemorgen Tweakers,
Laatst heb ik een Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 4GD5 overgenomen via het V&A. Nu is de kaart wat viezig en heeft het koelblok last van corrosie. Dit zou ik graag willen schoonmaken/fixen voordat ik de GPU in gebruik ga nemen. Ik heb al een beetje rond zitten kijken op de interwebs maar ik twijfel toch een beetje hoe ik het schoonmaken het beste aan kan pakken.

Zo ziet de corrosie eruit:

En zo ziet de viezigheid op de kaart eruit:

Verder ben ik wat onzeker, volgens mij zijn het thermal pads?, met wat ik dit spul moet vervangen:

...

Momenteel ben ik het volgende van plan:

1. Alle koelpasta/ thermal pads verwijderen met isopropyl alcohol.
2. De corrosie proberen te verhelpen met azijn?
3. De viezigheid op de kaart voorzichtig schoonmaken met isopropyl alcohol op een wattenstaafje.
4. Nieuwe thermal pads uitknippen en plaatsen?
5. Koelpasta plaatsen en vervolgens het koelblok opnieuw bevestigen.

Zoals te zien is, ik heb nog niet echt ervaring met het grondig schoonmaken van een videokaart en zou heel graag een beetje feedback krijgen voordat ik per ongeluk dingen kapot maak 8)7.

Beste antwoord (via bieowbie op 12-02-2021 14:09)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-06 17:02

keur0000

-------- N O N E --------

Ik gebruik hiervoor altijd een speciaal borsteltje, heb ze van wat hardere beharing en fijn messing. is beter dat met van allerlei chemische rommel op je printplaat te smeren.
Anders heb je ook speciale contactreiniger die geen residu achterlaat, inspuiten en afborstelen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik vraag me af of azijn snel genoeg kan reageren om de corrosie te verhelpen, of wil je het erin laten weken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Ik gebruik hiervoor altijd een speciaal borsteltje, heb ze van wat hardere beharing en fijn messing. is beter dat met van allerlei chemische rommel op je printplaat te smeren.
Anders heb je ook speciale contactreiniger die geen residu achterlaat, inspuiten en afborstelen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• bieowbie
99ruud99 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:23:
Ik vraag me af of azijn snel genoeg kan reageren om de corrosie te verhelpen, of wil je het erin laten weken?
De planning is inderdaad weken, ik denk ook dat poetsen met azijn niet zo goed gaat werken.
keur0000 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:28:
Zoiets als onderstaande?

• keur0000

keur0000

bieowbie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:43:
[...]

De planning is inderdaad weken, ik denk ook dat poetsen met azijn niet zo goed gaat werken.

[...]

Zoiets als onderstaande?
[Afbeelding]
Precies deze ;) en dan nog het zachte messing borsteltje
https://www.hbm-machines....I9gaijOBNwBYaAvUDEALw_wcB

Staalborsteltje gebruiken voor de koelribben, werkt perfect

• bieowbie
Uiteindelijk heb ik de printplaat schoongemaakt met het plastic borsteltje en wattenstaafjes met 96% alcohol, dit ging vrij goed. De corrosie op de koelribben heb ik licht kunnen verminderen door het 2 keer een dag te laten badderen in azijn en het vervolgens af te borstelen met het mini staalborsteltje. Als laatst heb ik nieuwe thermal pads en koelpasta aangebracht en alles weer in elkaar gezet. Tot nu toe lijkt alles goed te werken maar dat zal ik pas met zekerheid kunnen zeggen na wat uurtjes fanatiek gamen.

Mocht er iemand toevallig nog weten waar ze voor een schappelijk prijsje een nieuw koelribbenblok voor de Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 4GD5 verkopen, dan hoor ik dat graag :) .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:12
bieowbie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:08:
Uiteindelijk heb ik de printplaat schoongemaakt met het plastic borsteltje en wattenstaafjes met 96% alcohol, dit ging vrij goed. De corrosie op de koelribben heb ik licht kunnen verminderen door het 2 keer een dag te laten badderen in azijn en het vervolgens af te borstelen met het mini staalborsteltje. Als laatst heb ik nieuwe thermal pads en koelpasta aangebracht en alles weer in elkaar gezet. Tot nu toe lijkt alles goed te werken maar dat zal ik pas met zekerheid kunnen zeggen na wat uurtjes fanatiek gamen.
Kick! Zit een beetje in hetzelfde schuitje, echter gaat het hier om een voor mijzelf afgeschreven kaart dus ik ben wel in voor wat avonturieren.

Mijn eerste stap voor de PCB was ontstoffen, alcoholbadje, vaatwasser (30 min), alcoholbadje.

Ik ben benieuwd wat je precies met de azijn hebt gedaan? Heb ook al gelezen dat het wellicht werkt om het in azijn en water te laten koken.

Zelf dacht ik eraan om het met een ultrasoon bad te proberen maar dan loop je wellicht tegen problemen aan met de combinatie van koper en aluminium en zul je wel een speciale vloeistof nodig hebben.

Tot slot nog wat gelezen over CLR (calcium, like, rust) remover. Vind het wel leuk om hardware schoon te maken maar die oxidatie is wel een dingetje.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:12
Inmiddels wat spulletjes verzameld voor een eerste poging van de heatsink. Heb bovenstaande borsteltjes besteld, azijn in huis gehaald en een tweedehands compressortje geregeld (werd gebruikt om te airbrushen, dus geen luchtkanon).

Wacht nog op het "pistooltje" voor de compressor om het geheel goed droog te krijgen, maar wellicht heb ik geen geduld en probeer ik het met de föhn van de wederhelft (werkte prima bij andere projecten)

Plan de campagne is om een azijnmengsel te maken met warm/heet water en het daarin even te laten weken en dan te borstelen (had gelezen dat een staalborsteltje wat minder verstandig is ivm beschadigingen). Daarna even in een sopje met Dreft, afspoelen en droogblazen.

Van schoonbroer had ik ook nog wat tips gekregen, maar dat was allemaal wat agressiever dus dat is iets voor ronde drie of vier ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee